Laag niveau center speaker bij dolby 5.1

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicje
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 10-05 07:57
Als redelijke leek op audio gebied probeer ik het volgende issue op te lossen.

Ik heb een LG C1 met een LG DSP9YA soundbar en sub, verbonden via e-arc. Wanneer de TV ingesteld is op PCM is het geluid wel okee. Ik begrijp dat de instelling PCM er voor zorgt dat de TV als versterker optreedt en daarna het 5.1 geluid doorstuurt naar de soundbar.

Maar wanneer ik de TV op pass through zet, dan valt het geluid van de center speaker compleet weg. De stemmen zijn echt nauwelijks nog te horen. Hier begrijp ik dat pass through betekent dat de soundbar aan het werk gezet wordt om als versterker op te treden.

Heb ik het juist dat bij PCM de TV het werk doet, en bij pass through de soundbar? Waar zou dit gigantische verschil aan kunnen liggen? Is dit een firmware dingetje van de soundbar wat er voor zorgt dat de center speaker weg valt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10:00

FeaR

In GoT we trust

"Versterker" is het verkeerde woord. Stel je voor dat de audio een pakketje is met daarin informatie over welk geluid er uit welke speaker moet komen. Dat pakketje is er in de vorm van bijvoorbeeld Dolby Digital. Stel je de TV op passthrough in dan geeft de TV het gehele pakketje door naar de sound bar, de TV doet er niets mee. Op LPCM pakt de TV het pakketje uit en geeft het dan door aan de sound bar. Vandaar dat met LPCM de sound bar (of receiver) niet meer weet welke track het origineel was. De TV heeft het pakketje reeds uitgepakt dus de sound bar weet niet meer of dit Dolby Digital of Dolby TrueHD is. Met de TV op passthrough weet de receiver dit wel. In theorie mag hier geen verschil in zitten. Je hebt twee apparaten met HDMI eARC dus het verschil wat je ervaart zal niet zitten in het feit dat niet elke standaard evenveel kanalen aan kan (HDMI ARC kan in LPCM maximaal twee kanalen).

Wat speel je af? Wat je de bron? Welke audio track heeft deze bron?

[ Voor 15% gewijzigd door FeaR op 29-08-2021 16:54 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicje
Ahhhh ok. Ik had nog niet gelezen dat LPCM echt betekent dat het max twee kanalen zijn.

Wanneer ik van een satelliet zender een 5.1 uitzending bekijk, of via de ingebouwde Netflix app een 5.1 spoor beluister, dan is de center speaker zo ontzettend zacht. Als ik op Youtube een 5.1 test video afspeel waarin alle kanalen afzonderlijk aangesproken worden, dan gaat het prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10:00

FeaR

In GoT we trust

Vicje schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 16:42:
Ahhhh ok. Ik had nog niet gelezen dat LPCM echt betekent dat het max twee kanalen zijn.
Dat zeg ik niet... LPCM over HDMI ARC (of S/PDIF) is maximaal twee kanalen, jij hebt HDMI eARC op beide apparaten en dan is dat limiet er niet.
Wanneer ik van een satelliet zender een 5.1 uitzending bekijk, of via de ingebouwde Netflix app een 5.1 spoor beluister, dan is de center speaker zo ontzettend zacht. Als ik op Youtube een 5.1 test video afspeel waarin alle kanalen afzonderlijk aangesproken worden, dan gaat het prima.
Welke track heeft de satelliet zender? Dolby of DTS? Netflix zou gewoon goed moeten zijn, die kan ik niet verklaren. YouTube is geen surround, maximaal twee kanalen. Alles wat YouTube heeft met "surround test" of iets in die trant is nonsens.

Kan je op de sound bar zien welke track er binnen komt met pass through? Als in, stel je stuurt Dolby Digital Plus (Netflix) naar de sound bar, is er te controleren of er dan ook echt Dolby Digital Plus binnen komt? Mogelijk staat er een instelling fout in de TV maar dan moet dit soort informatie wel op te roepen zijn.

Op mijn G1 heb ik onder geluid het volgende staan:
  • HDMI (ARC)-apparaat
  • Passeren (pass through)
  • eARC ondersteuning aan
Meer niet en dat gaat naar behoren met Dolby Digital (LG ondersteunt geen DTS meer).

[ Voor 24% gewijzigd door FeaR op 29-08-2021 16:52 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicje
De sat zender heeft een 5.1 dolby track.

Als ik PCM instel op de tv, zie ik PCM op de soundbar. Als ik pass through instel, zie ik dolby audio. Alleen dat laatste zie ik zowel bij een 5.1 track in Netflix als dat ik stereo zou kiezen. Dat switchen van track maakt geen verschil in display.

Youtube surround nonsense? Weer wat geleerd. 😊