Mini game PC (zo klein mogelijk met RTX 3000+)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Farr
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 16-06 08:40
Het wordt een thuiscomputer/game PC.
Ik heb een budget van tegen de 2000,-. Maar dit is geen harde grens

Het systeem moet een goede videokaart hebben. Daarom denk ik dat mini PC's afvallen maar dat bijv mini ITX wel een goede grootte is voor een degelijke RTX kaart?
Het moet een complete systeem zijn, mag uiteraard ook gewoon losse componenten zijn die ik zelf in elkaar zet.

Wat denken jullie van deze PC? https://www.zotac.com/pro...us-one-ecm73070c-barebone.
Zit een RTX 3070 in en lekker kleine behuizing.

Een systeem met externe GPU valt voor mij af. Wil niet gaan rommelen met zulke dingen en gewoon alles in 1 behuiziging hebben. Het liefst zo klein mogelijk :+.

Beste antwoord (via Farr op 30-08-2021 16:00)

• Skizzik0
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 15-11 22:32
Farr schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 20:49:
Tenzij iemand een een ander interessante kant en klare systeem kan aanraden?
Corsair One als je je budget loeihard wil overschrijden.
Anders heeft NZXT ook nog de H1 prebuilts. Binnen jouw budget zit je dan aan een 5800x met een 3060 te denken.
Verder zie ik online hier en daar nog wat SI's voorbij komen die hier in Nederland helaas niet actief zijn (à la OriginPC).

Zelf bouwen is best leuk en geeft je een stuk meer keuzevrijheid en met wat moeite meer waar voor je geld maar het zoeken van een GPU dichtbij MSRP is momenteel geen pretje. Als je om en nabij de €1000 kwijt bent voor een 3070 dan zal je net ongeveer net zo duur uit zijn als met de Zotac prebuilt + RAM + SSD. Dat geeft je echter wel de keuze voor bijv een andere kast of een AMD platform.
Een ander nadeel van deze prebuilt is dat het een niet-standaard moederbord gebruikt met SO-DIMM (laptop) RAM en vrij beperkte koeling alsmede een flex ATX voeding (vrij luidruchtig door de kleine fan). Dezelfde beperking m.b.t. flex ATX voeding en korte GPUs zie je overigens wel vaker terug in de allerkleinste kastjes (<7L).
Farr schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 14:11:
[...]Alhoewel m'n voorkeur uit gaat naar een Ryzen 9. Ik zal wat losse onderdelen uitzoeken en posten.
Dat kan binnen je budget (zelfs met een 3080 of 6800XT) maar dan zal je een videokaart tegen MSRP moeten scoren. Heb je zin om AMD drops in de gaten te houden? :+
Een Meshlicious kan met een 280mm AIO een 5900x en 3080 best stil koelen en ondersteunt SFX powersupplies en 334mm lange GPUs.
Kleinere kasten zoals de eerder genoemde DAN Case A4, Ghost S1, Formd T1, Velka 7 etc zijn er ook al zijn dit vaak kastjes van kleine manufacturers en relatief duur (€200+) en/of lastig aan te komen. Een Ryzen 9 of i7 zal daarin ook vrij luidruchtig zijn, ik zou het in een A4 persoonlijk bij een 5600x houden.
Het smallformfactor konijnenhol gaat nog veel dieper op smallformfactor.net en de SSFPC subreddit mocht je het zelfbouw virus toch te pakken krijgen. >:)

[ Voor 59% gewijzigd door Skizzik0 op 29-08-2021 22:14 ]

Alle reacties

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17-11 23:14
8,3 liter is al erg compact voor een systeem met een full-size gpu.
Als je zelf gaat bouwen is dit de kleinste kast waar een gpu in past pricewatch: DAN Cases A4-SFX v4.1 Zilver die is 7,1L
Je kunt je ook afvragen wat je van hoogte, breedte en diepte het belangrijkst vindt, die Dan is namelijk 1,5cm smaller en 5cm lager dan de Zotac maar wel 5 cm dieper.

• Farr
Rrob schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 12:46:
8,3 liter is al erg compact voor een systeem met een full-size gpu.
Als je zelf gaat bouwen is dit de kleinste kast waar een gpu in past pricewatch: DAN Cases A4-SFX v4.1 Zilver die is 7,1L
Je kunt je ook afvragen wat je van hoogte, breedte en diepte het belangrijkst vindt, die Dan is namelijk 1,5cm smaller en 5cm lager dan de Zotac maar wel 5 cm dieper.
Dat is wel een leuke kast. Hoeft geen looker te zijn
Maar als ik naar een 3070 kaart zoek kom ik al snel uit op een bedrag rond de 1200 euro! Die Magnus One is totaal ongeveer 1600, hoe dan?
Dan lijkt de Magnus One een logische keus. Alhoewel m'n voorkeur uit gaat naar een Ryzen 9. Ik zal wat losse onderdelen uitzoeken en posten.

• Farr
Denk dat ik toch maar voor de Magnus One ga, geen zin om losse onderdelen te bestellen en te klooien daarmee. Tenzij iemand een een ander interessante kant en klare systeem kan aanraden?

Acties:
  • Beste antwoord

• Skizzik0
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 15-11 22:32
Farr schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 20:49:
Tenzij iemand een een ander interessante kant en klare systeem kan aanraden?
Corsair One als je je budget loeihard wil overschrijden.
Anders heeft NZXT ook nog de H1 prebuilts. Binnen jouw budget zit je dan aan een 5800x met een 3060 te denken.
Verder zie ik online hier en daar nog wat SI's voorbij komen die hier in Nederland helaas niet actief zijn (à la OriginPC).

Zelf bouwen is best leuk en geeft je een stuk meer keuzevrijheid en met wat moeite meer waar voor je geld maar het zoeken van een GPU dichtbij MSRP is momenteel geen pretje. Als je om en nabij de €1000 kwijt bent voor een 3070 dan zal je net ongeveer net zo duur uit zijn als met de Zotac prebuilt + RAM + SSD. Dat geeft je echter wel de keuze voor bijv een andere kast of een AMD platform.
Een ander nadeel van deze prebuilt is dat het een niet-standaard moederbord gebruikt met SO-DIMM (laptop) RAM en vrij beperkte koeling alsmede een flex ATX voeding (vrij luidruchtig door de kleine fan). Dezelfde beperking m.b.t. flex ATX voeding en korte GPUs zie je overigens wel vaker terug in de allerkleinste kastjes (<7L).
Farr schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 14:11:
[...]Alhoewel m'n voorkeur uit gaat naar een Ryzen 9. Ik zal wat losse onderdelen uitzoeken en posten.
Dat kan binnen je budget (zelfs met een 3080 of 6800XT) maar dan zal je een videokaart tegen MSRP moeten scoren. Heb je zin om AMD drops in de gaten te houden? :+
Een Meshlicious kan met een 280mm AIO een 5900x en 3080 best stil koelen en ondersteunt SFX powersupplies en 334mm lange GPUs.
Kleinere kasten zoals de eerder genoemde DAN Case A4, Ghost S1, Formd T1, Velka 7 etc zijn er ook al zijn dit vaak kastjes van kleine manufacturers en relatief duur (€200+) en/of lastig aan te komen. Een Ryzen 9 of i7 zal daarin ook vrij luidruchtig zijn, ik zou het in een A4 persoonlijk bij een 5600x houden.
Het smallformfactor konijnenhol gaat nog veel dieper op smallformfactor.net en de SSFPC subreddit mocht je het zelfbouw virus toch te pakken krijgen. >:)

[ Voor 59% gewijzigd door Skizzik0 op 29-08-2021 22:14 ]

• Pietje789
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 21-09 13:11
De Velkase velka 7 is de kleinste case waar je een normale sized gpu in kwijt kan. Minder dan 6 liter. Wel vrij prijzig, en komt met een gen 3 riser cable. Waarschijnlijk ook beperkte mogelijkheden aan cpu koeling, met als enige optie low profile luchtkoeling.

• Farr
Thanks voor al de info!

Besloten om zelf een ITX te bouwen. Heb de Meshlicious case besteld bij Caseking. Nieuwe lading komt pas 15.09 binnen maar ga volgende week 2 weken op vakantie dus vind het prima zo.
Qua onderdelen zal ik het 1 en ander uitzoeken en posten.
Pagina: 1