Schadevrije jaren klopt (volgens mij) niet

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StoneColdt
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 02-10-2024
Goedemiddag beste Tweakers,

Ik zit met een probleem mijn vader heeft jaren 2 autos op zijn naam gehad een renault en een volkswagen. De renault had 13 schadevrije jaren en de volkswagen 2-3 hij heeft de renault vorig jaar januari verkocht. Toen heeft hij een brief ontvangen dat zijn 13 schadevrije jaren in roydata zouden worden opgeslagen maar geen nieuwe auto gekocht dus dit is niet gecontroleerd. Nu heeft hij per 28-08 zijn verzekering van SAA naar Ohra verzet en die zeggen dat hij maar 2 schadevrije jaren heeft terwijl volgens ons die 13 daarbij opgeteld dienen te worden. Wat kan ik hier aan doen? Iemand dit wel eens meegemaakt?

Alvast bedankt voor eventuele reacties! Mvg Stefan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:59
@StoneColdt Makkelijkste is contact opnemen met Ohra met als bewijs die brief met 13 schadevrije jaren. Daarnaast zou ik ook even contact opnemen met de vorige verzekeraar of ze het correct in roydata hebben gezet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rednax2
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 01-04 13:09
Optellen zal niet gebeuren (als beide verzekeringen gelijkertijd hebben gelopen), wel kan de nieuwe verzekeraar de 13 schadevrije jaren gaan gebruiken ipv de 2-3. Dan is het ook opgelost.

Ohra zal beide in roy data moeten kunnen zien, dus als bij de aanvraag bij Ohra is aangegeven dat er 13 schadevrije jaren zijn, zullen ze die gaan gebruiken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GertjanO
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15-06 13:26
Bij ons in de familie bijna hetzelfde meegemaakt (hoewel niet bij overstappen maar bij dezelfde verzekeringsmaatschappij).

Uiteindelijk kwam het neer op het volgende: het aantal schadevrije jaren wordt per auto bijgehouden (dus los van de bonus/malus regeling). Op het moment dat je een tweede auto hebt, begin je daar weer met 0 schade vrije jaren.

Wij hebben het uiteindelijk opgelost door de verzekering een brief te sturen met daarin het verzoek om de gegevens in Roy data aan te passen: zij zijn de enige die dit kunnen regelen. Jij zou dus contact op moeten nemen met de oude/vorige verzekeringsmaatschappij om het recht te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StoneColdt
GertjanO schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 12:00:
Bij ons in de familie bijna hetzelfde meegemaakt (hoewel niet bij overstappen maar bij dezelfde verzekeringsmaatschappij).

Uiteindelijk kwam het neer op het volgende: het aantal schadevrije jaren wordt per auto bijgehouden (dus los van de bonus/malus regeling). Op het moment dat je een tweede auto hebt, begin je daar weer met 0 schade vrije jaren.

Wij hebben het uiteindelijk opgelost door de verzekering een brief te sturen met daarin het verzoek om de gegevens in Roy data aan te passen: zij zijn de enige die dit kunnen regelen. Jij zou dus contact op moeten nemen met de oude/vorige verzekeringsmaatschappij om het recht te zetten.
Wat zou ik dan eventueel tegen de oude verzekeringsmaatschappij moeten/kunnen zeggen om dit recht te zetten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:25

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

'Willen jullie de gegevens in Roy data s.v.p. aanpassen' ?

Ga nou niet direct er van uit dat ze niet mee willen werken, don't worry be happy etc.

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:54
GertjanO schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 12:00:

Het is dan wel opgelost, maar het klopt niet. Schadevrije-jaren gaan niet per auto, maar per verzekeringnemer.
Dus @StoneColdt, gewoon contact opnemen met je verzekeraar en het laten regelen door hun.

Zie bijvoorbeeld dit: https://www.inshared.nl/a...ije-jaren-autoverzekering

[ Voor 5% gewijzigd door Playa del C. op 29-08-2021 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StoneColdt
Zoals ik het nu begrijp kan ik morgen beter eerst even contact opnemen met ohra of ze de 13 schadevrije jaren kunnen gebruiken ipv 2-3. Mochten ze deze niet kunnen zien in roydata dan neem ik contact op met de oude verzekering om dit recht te zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tonkey
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15-06 10:03
Playa del C. schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 12:21:
[...]

Het is dan wel opgelost, maar het klopt niet. Schadevrije-jaren gaan niet per auto, maar per verzekeringnemer.
Dus @StoneColdt, gewoon contact opnemen met je verzekeraar en het laten regelen door hun.

Schadevrije jaren kun je per voertuig opbouwen en staan vervolgens op naam. Je kunt dus meerdere keren schadevrije jaren hebben. Dat kan problemen geven als je met 1 voertuig schade hebt gehad en daardoor negatieve schadevrije jaren hebt, op dat moment zal een verzekeraar de positieve schadevrije jaren niet meer in gebruik nemen.

In het geval van ts, inderdaad contact opnemen met de nieuwe verzekeraar of ze de 13 jaren kunnen vinden. Zo nee, contact opnemen met de oude verzekeraar. Ze passen dit ongetwijfeld aan, het gaat nu eenmaal ooit mis met het in roy-data zetten. En alleen de oude verzekeraar kan dat weer herstellen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:15
StoneColdt schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 11:54:
De renault had 13 schadevrije jaren en de volkswagen 2-3 hij heeft de renault vorig jaar januari verkocht.
Daar gaat al iets mis. Schadevrije jaren zitten niet aan de auto, maar aan de bestuurder. Dus beiden hadden ze gewoon op 13 moeten staan en dan elk jaar 1 erbij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GertjanO
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15-06 13:26
thunder7 schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 12:18:
'Willen jullie de gegevens in Roy data s.v.p. aanpassen' ?

Ga nou niet direct er van uit dat ze niet mee willen werken, don't worry be happy etc.
Klopt. Wij hebben simpelweg de situatie beschreven: tweede auto, later de eerste verkocht maar nu blijkt dat de schadevrije jaren van de "eerste" auto niet zijn meegenomen naar de nieuwe met het verzoek om dit aan te passen in Roy data.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:55
Playa del C. schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 12:21:
[...]

Schadevrije jaren zijn wel degelijk maar geldig voor één voertuig. Wanneer je een tweede auto ernaast verzekert begin je opnieuw met opbouwen.

Zie bijvoorbeeld jouw eigen link:
Heeft u meerdere voertuigen op uw naam? Dan bouwt u per voertuig apart schadevrije jaren op.
en:
Veel gezinnen hebben twee auto’s voor de deur staan. Of een auto en een motor. Als u voor het eerst een tweede auto of motor koopt, heeft u voor deze auto of motor vaak nul schadevrije jaren. Die jaren staan namelijk niet alleen op naam, maar ook op het verzekerde voertuig. De premie van de auto- of motorverzekering is dan hoog. Dat vinden wij niet eerlijk. En daarom krijgt u van ons de korting die bij de schadevrije jaren van het eerste voertuig hoort en bij het tweede voertuig past! Heeft u bijvoorbeeld 16 schadevrije jaren op uw eerste auto, dan krijgt u 80% korting op uw tweede auto en 75% korting op uw motor! Dat is toch mooi meegenomen!

U vult voor uw tweede voertuig (auto of motor) gewoon het aantal schadevrije jaren van dat kenteken in en wij regelen uw extra korting. Dat ziet u ook tijdens het afsluiten. LET OP: Als u bij ons weggaat, moeten we jammer genoeg gewoon het daadwerkelijke aantal schadevrije jaren voor dat kenteken in Roy Data zetten en krijgt u bij uw nieuwe verzekeraar waarschijnlijk niet dezelfde korting meer.
Kortom je krijgt voor het tweede voertuig wel dezelfde korting, maar niet hetzelfde aantal schadevrije jaren.
TheBrut3 schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 12:37:
[...]

Daar gaat al iets mis. Schadevrije jaren zitten niet aan de auto, maar aan de bestuurder. Dus beiden hadden ze gewoon op 13 moeten staan en dan elk jaar 1 erbij.
Nee dus.

Je kortingspercentage is doorgaans wel hetzelfde bij een tweede voertuig, maar het achterliggende aantal schadevrije jaren wordt apart bijgehouden.

[ Voor 33% gewijzigd door Xander op 29-08-2021 12:47 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:54
Xander schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 12:44:
[...]

Schadevrije jaren zijn wel degelijk maar geldig voor één voertuig. Wanneer je een tweede auto ernaast verzekert begin je opnieuw met opbouwen.

Zie bijvoorbeeld jouw eigen link:

[...]

[...]

Nee dus.

Je kortingspercentage is doorgaans wel hetzelfde bij een tweede voertuig, maar het achterliggende aantal schadevrije jaren wordt apart bijgehouden.
toon volledige bericht
Dat snap ik. Maar een normale verzekeraar rekent met de langste of zelfs opgetelde jaren.

In geval van TS zal het waarschijnlijk snel geregeld zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
Playa del C. schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 12:48:
[...]

Dat snap ik. Maar een normale verzekeraar rekent met de langste of zelfs opgetelde jaren.

In geval van TS zal het waarschijnlijk snel geregeld zijn.
De nieuwe verzekeraar moet nu natuurlijk 13 jaar aanhouden, dat lijkt me duidelijk. Optellen mogen ze trouwens niet, de regels wat betreft schadevrije jaren zijn bij alle verzekeraars gelijk.

Maar het klopt wel degelijk dat de schadevrije jaren per voertuig / polis apart worden bijgehouden.

Waarschijnlijk had de oude verzekeraar op verzoek bij beëindigen van de verzekeringspolis van de Renault, deze schadevrije jaren wel kunnen overzetten naar de polis van de VW. Dan had je ondertussen misschien 14 schadevrije jaren gehad. Dan waren de 2 schadevrije jaren van de VW "vrijgekomen" en in Roy-Data geregistreerd.

[ Voor 31% gewijzigd door Xander op 29-08-2021 12:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• itsalex
  • Niet online
Voor mijn tweede auto kon dezelfde verzekeraar als voor de eerste auto, de schadevrij jaren ook niet vinden. Vreemd maar ok. Uiteindelijk via de oude polis (bij opzeggen krijg je de data hoeveel jaar schadevrij je hebt) kon ik eveneens aantonen dat de oude Roy data zoveel jaar bevat en toen was alles in orde.
Ik vind het niet echt heel goed systeem want ik ben ooit diesel gaan rijden en dan ga je automatisch één trap terug maar ga je dan terug naar benzine blijf je op die lagere trap staan en dat het systeem je niet kan vinden op de verstrekte gegevens (kan misschien door mijn bedrijf komen?).

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vuurtjih
  • Laatst online: 22:24
itsalex schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 12:55:
Ik vind het niet echt heel goed systeem want ik ben ooit diesel gaan rijden en dan ga je automatisch één trap terug maar ga je dan terug naar benzine blijf je op die lagere trap staan en dat het systeem je niet kan vinden op de verstrekte gegevens (kan misschien door mijn bedrijf komen?).
Geen idee wie jou dit verteld heeft, maar hier is niks van waar. Schadevrije jaren staan compleet los van het soort brandstof.

Kan zijn dat je verzekeraar op de bonus/malus ladder meer premie rekent voor diesel, wellicht bedoel je dat.

1+12 | Polo 6R BlueGT 140PK | PS5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• itsalex
  • Niet online
vuurtjih schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 12:58:
[...]

Geen idee wie jou dit verteld heeft, maar hier is niks van waar. Schadevrije jaren staan compleet los van het soort brandstof.

Kan zijn dat je verzekeraar op de bonus/malus ladder meer premie rekent voor diesel, wellicht bedoel je dat.
Maar het had wel invloed daarop want je ging inderdaad op de ladder een stap terug dus ook met je schadevrije jaren en bij de switch terug ging je geen stap vooruit.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xander
itsalex schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 12:59:
[...]

Maar het had wel invloed daarop want je ging inderdaad op de ladder een stap terug dus ook met je schadevrije jaren en bij de switch terug ging je geen stap vooruit.
Je kunt een trede achteruit gaan op de ladder, maar je kunt door de brandstofkeuze echt geen schadevrij jaar verliezen. Er is niet per se een vaste relatie tussen de trede en het aantal SVJ (daarom kan een verzekeraar ook een hoge korting geven bij een tweede voertuig ondanks een laag aantal SVJ).

Schadevrije jaren mag je alleen verliezen bij schade.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• StoneColdt
Net even een belletje gedaan naar ohra en uitgelegd dat mijn vader 2 autos op zijn naam heeft gehad. De medewerker heeft het direct gecontroleerd en veranderd naar 13 schadevrije jaren ipv 2-3.

Iedereen nog bedankt voor de reacties!
Pagina: 1