CAT6 kabel & connector

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amst3l
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 16-05 09:51
Ik heb al een tijdje een S/FTP CAT6 kabel liggen en na de vakantie besloten om het klusje te gaan klaren; internet kabel trekken van de meterkast naar de woonkamer (huurappartement).

Nu had ik deze 'kit' gekocht voor hoofdzakelijk de krimptang en kabelstrippers https://www.amazon.nl/gp/...tle_o03_s00?ie=UTF8&psc=1. Deze doen z'n werk goed, daar heb ik niks over te klagen.

Waar ik tegenaan loop echter is dat ik met geen mogelijkheid de aders in de connector krijg. Kan ik hier beter een aantal andere connectors kopen, zoals deze: https://www.onlinekabelsh...at6-netwerkkabel-per-stuk? Of doe ik iets anders verkeerd?

De aders gaan er op zich wel in, maar het lijkt alsof de connector te smal is waardoor deze niet of niet op de juiste plek komen te zitten. Iemand de gouden tip?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekstra
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
Dit zijn inderdaad hopeloze connectoren.
Gewoon even fatsoenlijke stekkers halen die geschikt zijn voor jouw kabel, en dan niet deze uitvoering met zo'n losse insert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
De connectoren die bij de kit zitten, zonder kammetje, zijn inderdaad lastiger om goed te knijpen. De truc zit 'm in het wat langer laten van je aders, die op hun plekje masseren en dan op lengte knippen en meteen de connector in drukken. Als dat tenminste past.

Het soort connectoren die je als tweede linkt haal ik bij de Hornbach. Die voldoen mij uitstekend, alleen geen shielded connector omdat mijn kabel ook niet shielded is. De aders in zo'n kam drukken gaat een stuk sneller en makkelijker dan los in een connector. Eerst de aders door de kam, dan op lengte knippen en daarna meteen de connector in. Goed aandrukken en krimpen maar.

Werk je met soepele kabel of met stugge kabel?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17:23
Als het (meest waarschijnlijk) kabel is met stugge aders kun je er helemaal niet op een betrouwbare manier RJ45's op knijpen.
Koop twee wcd's met lsa aansluiting en monteer die kabel af op die twee wcd's en sluit daarna de boel aan met kant en klare patchkabels.

Als je eigenlijk een pachkabel nodig hebt, koop die dan kant en klaar met aangespoten RJ45's.

RJ45's aanknijpen is prutswerk.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19:04
Of een toolless lsa keystone of RJ45, mocht je geen contactdozen hebben/willen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

Oefenen, oefenen en nog een oefenen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KFVH07HopKQbtruaenez1Fe9gmE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/mTmOag98J4fQEhDOhZo5bOyi.jpg?f=user_large

Dan de aders ver genoeg in de connector en het omhulsel niet vergeten vast te klemmen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7yBT0IZ5wa3Sv0Y9MOZNmXNj6Ok=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/vrgEv0ereQwYgIb0VyBJMcDK.png?f=user_large

Zo moet het dus niet ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-b3-3wdfmKqLKh6ASVHItU_1Kr8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/wE9loPR5cTiA6O6JOaUeiBZ6.jpg?f=user_large

Standaard patchkabels natuurlijk wel het mooiste en beste alleen dat niet altijd. Denk aan camera buiten die ook nog door pvc buis gaat met bochten. Dat gaat zonder connector beter. Of dikke pvc buis pakken maar ja word het gaat weer groter. Keuzes, keuzes.

[ Voor 13% gewijzigd door RobbyTown op 29-08-2021 13:21 ]

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ben(V)
Als er iets door een buis moet monteer je een wcd aan het eind van buis en als het echt niet anders kan een toolless Rj45 met lsa.
Rj45 aanknijpen blijft prutswerk.

[ Voor 39% gewijzigd door Ben(V) op 29-08-2021 18:11 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amst3l
RobbyTown schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 13:19:
Oefenen, oefenen en nog een oefenen.

[Afbeelding]

Dan de aders ver genoeg in de connector en het omhulsel niet vergeten vast te klemmen
[Afbeelding]

Zo moet het dus niet ;)
[Afbeelding]

Standaard patchkabels natuurlijk wel het mooiste en beste alleen dat niet altijd. Denk aan camera buiten die ook nog door pvc buis gaat met bochten. Dat gaat zonder connector beter. Of dikke pvc buis pakken maar ja word het gaat weer groter. Keuzes, keuzes.
Die 2e foto is dus precies wat er gebeurt...

Bedankt voor de reacties in ieder geval! De kabel moet inderdaad door een buis heen. Ik kom er in ieder geval niet onderuit om minstens 1 connector aan te sluiten. Als dat lukt, kan de tweede ook nog wel 😜 via wcd had ik zelf nog niet van gehoord/geen kennis van.

Moet je dan evengoed de aders niet (op volgorde) aansluiten?

Conclusie is dus om even te "investeren" in fatsoenlijke connectors. Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:35

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

@amst3l die connectoren dat bij je kit zitten, zijn voor UTP/FTP kabel niet SFTP daar moet je de shield normaal ook voor afleggen naar het omhulsel. De connectoren die @jadjong naar link zijn de juiste.

Als je bij rexel niet kunt bestellen, probeer Amazon dan :) https://www.amazon.de/-/e...stallation/dp/B07QQXV7M4/ of https://www.amazon.de/-/e...Protection/dp/B07NZ41SLX/

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amst3l
Damic schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 17:19:
@amst3l die connectoren dat bij je kit zitten, zijn voor UTP/FTP kabel niet SFTP daar moet je de shield normaal ook voor afleggen naar het omhulsel. De connectoren die @jadjong naar link zijn de juiste.

Als je bij rexel niet kunt bestellen, probeer Amazon dan :) https://www.amazon.de/-/e...stallation/dp/B07QQXV7M4/ of https://www.amazon.de/-/e...Protection/dp/B07NZ41SLX/
Maar deze: https://www.onlinekabelsh...at6-netwerkkabel-per-stuk gaan dus niet werken? bedankt voor je antwoord in ieder geval. Daar kan ik wat mee :)

Het verschil tussen je 2 links is dus als ik het goed begrijp dat je bij de ene (duurdere) geen krimptang nodig hebt en dus minder hoeft te pielen om alles goed te krijgen?

[ Voor 10% gewijzigd door amst3l op 29-08-2021 17:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:35

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Jawel die werken ook maar is gewoon harder pielen.
YES ;)

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
Nee die werken niet met een stugge kabel.

Daar zit een pennetje in die tussen de adertjes van een soepele kabel geduwd wordt, dat werkt niet bij een kabel met massieve aders.

Als je daar al een werkende kabel mee krijgt wordt die in de toekomst steeds onbetrouwbaarder.
In tegenstellijng tot een lsa, die heeft een vorkje waar de massieve ader tussen geduwd wordt die dan een beetje ingesneden wordt en zo een koude las maakt die wel duurzaam is en waar geen corrosie tussen kan komen.

[ Voor 49% gewijzigd door Ben(V) op 29-08-2021 19:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:03
Ben(V) schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 18:58:
Nee die werken niet met een stugge kabel.

Daar zit een pennetje in die tussen de adertjes van een soepele kabel geduwd wordt, dat werkt niet bij een kabel met massieve aders.

Als je daar al een werkende kabel mee krijgt wordt die in de toekomst steeds onbetrouwbaarder.
In tegenstellijng tot een lsa, die heeft een vorkje waar de massieve ader tussen geduwd wordt die dan een beetje ingesneden wordt en zo een koude las maakt die wel duurzaam is en waar geen corrosie tussen kan komen.
Er staat op die website dat de connectors geschikt zijn voor zowel stranded als solid cable, dus op basis waarvan kan je dan stellen dat het NIET werkt?

Is het denkbaar dat ze een mechanisme hebben dat zowel door een stranded kabel prikt, als om een solid kabel 'vouwt'? Kijk ik bijvoorbeeld naar deze connectors: https://simply45.com/rj45-standard-we-ss/
... dan lijken ze iets dergelijks gemaakt te hebben, zodat de plug zowel voor stranded als solid bruikbaar is: bij solid krijg je dan een vergelijkbaar effect als bij een LSA connector, dat de kabel tussen twee/drie scherpe stalen pinnen wordt geduwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Nee alle Rj45 die geen lsa connectie hebben maken enkel contact met de aders en geen koude las zoals een lsa. Daar kan op den duur dus corrosie tussen komen.

Het punt is dat zoiets hele ongedefinieerde problemen in je netwerk kan veroorzaken, want niemand denkt meer aan de kabel want "het heeft toch altijd gewerkt".
Bekabeling moet heel betrouwbaar zijn en heel lang mee gaan, dus wil je dat risico nemen of doet je het meteen goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dyckie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 20:19
Deze conectoren ( https://www.rexel.nl/nln/...eld-plug-pro/p/2850257645 ) zijn speciaal voor solid core kabels gemaakt en deze dezelfde connectie verbinding als gewone rj45 connectoren. Dus @Ben(V) gewone rj 45 connectoren voor solid core kabel is ook goed en niet zoals u weer onzinnige praat verkondigd.
zie afbeelding voor de juiste connectoren voor solid kabel.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QCeR0ngxDKVr2bJ_AdGheITk0rY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/p4Iov3js1MbO4XVVp3R6S3Zs.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rTRyFRW9kuWz-ORIWY372fiAhlg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/711PRkiBUnT4mwMJ47cpXbKd.jpg?f=fotoalbum_large

Voor hulp en meer info zie: https://drive.google.com/drive/folders/1sALkX5QBVEc8xm4wqLEiJzcDmiaJJ_X8?usp=sharing en https://sites.google.com/view/eendraadschema Met vriendelijke groeten, Björn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nescafe
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online
@Ben(V) heeft in zoverre gelijk dat een professional altijd een wandcontactdoos zal plaatsen aan het einde van een solid-kabel en van daaruit een prefab-patchkoord naar het apparaat. Maar ga dan ook niet prutsen met die toolless RJ45-pluggen - die dingen zijn best lang waardoor er extra kracht op je netwerkpoort wordt uitgeoefend en die poorten zitten weer direct op de printplaat gesoldeerd..

Deze discussie is al vaak genoeg voorbijgekomen en het komt er eigenlijk op neer dat er zat hobbyisten zijn die RJ45-stekkers aan solid-kabels knijpen en daar nooit problemen mee hebben gehad. Dus om nu te zeggen dat het per se fout is.. nee voor thuis niet.

offtopic:
11,48 voor één RJ45-stekker :X

[ Voor 4% gewijzigd door nescafe op 29-08-2021 19:55 ]

* Barca zweert ook bij fixedsys... althans bij mIRC de rest is comic sans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Helemaal mee eens maar soms is een Rj45 noodzakelijk bij bijvoorbeeld plafond accesspoints of video kamera's en dan is een toolless Rj45 het beste alternatief.

Maar "het gaat bij mij tot nu toe goed" lijkt mij persoonlijk geen valide argument.
En iedereen moet gewoon doen wat hij zelf wil, ik wijs enkel op de potentiele problemen die je kunt krijgen en hoe dat te voorkomen.

[ Voor 41% gewijzigd door Ben(V) op 29-08-2021 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Ik zet ook liever een keystone op een solid kabel dan een connector. Dat werkt gewoon makkelijker.

Ik ben verder ook geen fan van connectors knijpen. Dat doe ik echt alleen als het niet anders kan. En ook alleen thuis, zakelijk niet (als ik het zelf doe) en ik keur het dan ook af als het zo door een 3rd party gedaan wordt…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amst3l
Wow.. een hele hoop reacties zo ineens :)

Echter ben ik voor mijn gevoel nu juist verder van huis. Ik ga de kabel niet met een wcd maken, dat is voor mijn situatie simpelweg niet nodig. Ik hoef alleen het ene eind in het modem te steken en het andere eind in een switch. Vanuit daar kan ik gewoon verder.

Als ik het goed lees dan is een toolless oplossing niet wenselijk? Maar zelf een stekkertje knijpen is ook niet ideaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:19

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
amst3l schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 08:04:

Echter ben ik voor mijn gevoel nu juist verder van huis. Ik ga de kabel niet met een wcd maken, dat is voor mijn situatie simpelweg niet nodig. Ik hoef alleen het ene eind in het modem te steken en het andere eind in een switch. Vanuit daar kan ik gewoon verder.

Als ik het goed lees dan is een toolless oplossing niet wenselijk? Maar zelf een stekkertje knijpen is ook niet ideaal?
Die kammetjes maken het juist moeilijker om de aders netjes in de connector te krijgen.

Andere connectors halen (of nog langer pielen) en maak de kabel als RobbyTown in "CAT6 kabel & connector" aangeeft.

Let op de juiste kleur volgorde van de aders :)

Tweakers Discord

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:03
amst3l schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 08:04:

Wat je hier ziet is vooral: meerdere mensen met verschillende meningen.
Mijn mening: mooiste is om een wandcontactdoos aan te leggen, LSA-strips gebruiken voor solid kabel en prefab patchkabels voor de verbinding tussen wcd en apparaat. MAAR, als je dat niet wilt kan je met RJ45 connectors voor solid kabels prima direct een connector op de kabel zetten. De verbinding (en kabel) zal minder goed bestand zijn tegen veel bewegen en/of in/uitprikken, maar als het gewoon stil blijft liggen zal het prima jarenlang betrouwbaar werken.

Puristen zijn hier wat rechtlijniger in: geen connector op solid kabel. Gewoon, niet.

Maar goed, er zijn dus RJ45 connectors die volgens de fabrikant geschikt zijn voor solid kabels. Dan volgt er een reactie als "Nee die werken niet met een stugge kabel.", wat vervolgens genuanceerd wordt naar "ik wijs enkel op de potentiele problemen die je kunt krijgen en hoe dat te voorkomen": het kan prima, het zal goed werken en mogelijk na een aantal jaar misschien problemen geven. Maar meer dan genoeg tweakers die hier nooit tegenaan lopen.

En met al die meningen zal je het moeten doen - kies degene waar je je het prettigste bij voelt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amst3l
vanaalten schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 08:27:
[...]
MAAR, als je dat niet wilt kan je met RJ45 connectors voor solid kabels prima direct een connector op de kabel zetten. De verbinding (en kabel) zal minder goed bestand zijn tegen veel bewegen en/of in/uitprikken, maar als het gewoon stil blijft liggen zal het prima jarenlang betrouwbaar werken.
In mijn geval, zal dit het beste zijn. Het is een huurwoning waar ik waarschijnlijk niet tientallen jaren in zal bivakkeren. Voor nu is een simpele oplossing het beste voor mij. Zeker omdat wanneer de kabel is ingeprikt in de switch en modem deze inderdaad niet meer zal bewegen.

Bedankt voor de tips allemaal!
Pagina: 1