Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathelicious
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 13:32
Beste medetweakers,

als docent bij mij op school is het aantal uren per week niet gelijk. Op projectbasis zie je bepaalde klassen elke dag gedurende een aantal weken. Soms heb je dan een week met minder uren, soms met meer.

Gemiddeld werk ik 4,5 dag, dus 90% van een FTE. Nu zijn mijn uren zo verdeeld dat ik 29 weken van het schooljaar ingeroosterd ben voor projecten en dus extra lessen draai. Daardoor werk ik 29 weken lang op 112% van een FTE, oftewel moet ik 5,5 dag in 4,5 dag zien te proppen. De 29 weken is verdeeld in 12, 14 en 3 aangesloten weken waarin ik dus op 112% draai.
Ik heb eind vorig schooljaar al aangegeven dat dit probleem stond te gebeuren, en we hebben als sectie dan ook aangegeven om 3 van mijn lessen te schrappen, waardoor ik nooit boven de 100% zou komen.
De schoolleiding en roosteraars zijn daar in de zomervakantie dus zonder overleg aan voorbijgegaan.
In de laatste twee maanden van het schooljaar geef ik nog maar 9 lessen in de week, door het wegvallen van de projecten en examenklassen. Uiteraard zal ik dan waarschijnlijk nog steeds 5 dagen moeten verschijnen... Want ik ben 5 dagen oproepbaar 8)7

Nu resten mij een aantal opties, waaronder natuurlijk van school verkassen en er waarschijnlijk financieel op vooruitgaan (want wiskunde). Een wat minder desastreuze optie is al mijn overige werkzaamheden uitstellen tot een kleine pauze tussen projecten, maar als sectieleider zal ik dan wel een stuk of 10 vergaderingen missen :+ Wat ook nog mogelijk lijkt, is mij beroepen op het 13-26 weken principe, aangezien ik 12 weken, 1 week niet, en dan 14 weken 22% overwerk. Wellicht dat ik daarmee mijn eis van 3 minder lessen kracht kan bijzetten.

Maar ik ben geen jurist, en jullie misschien wel... Dus wat is hier nou echt mijn positie, en wat zouden jullie doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:28

Illusion

(the art of)

Tenzij je het echt héél erg naar je zin hebt en/of het Qua reistijd de beste lokatie is: Inpakken en wegwezen. De markt is krap, iedereen zoekt docenten. Als je ze als planner dan nog slecht behandeld, mag je lekker een nieuwe zoeken.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:18
Ik durf te zeggen: welkom in het onderwijs. Van wat ik er heb gezien is dit overal.

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10-08 00:09

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Docent hier: inpakken en wegwezen. Docenten, en zeker in de wiskunde, zijn schaars. Banen zat die wel goed voor je zorgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 15:30
In het basisonderwijs heb je een bepaald aantal uren als jaartaak, wat neer komt op een gemiddelde per week bij een bepaalde werktijdfactor.

Soms staan er in een bepaalde week extra zaken zoals oudergesprekken, het is dan de bedoeling dat je die extra uren die je maakt compenseert in dezelfde periode tussen twee vakanties in.

Dus als ik volgende week bijvoorbeeld 60 uur draai in plaats van 40, dan werk ik de weken erop (in de periode tot de herfstvakantie) dus 20 uur minder, dus effectief iets van 3 uur minder in die weken.

Komt mijn werk niet af dan is dat pech en geef ik dat wel door aan mijn directeur. In krijg immers voor 40 uur per week betaald, als ik onbetaald vrijwilligerswerk wil verrichten dan zoek ik wel iets op wat minder stress oplevert :-).

Staat hier niks over in de CAO VO?

Als jij gemiddeld een wtf hebt van 0,9 dan ben je dus 1 dagdeel per week vrij gemiddeld, ik neem aan dat je daarvoor koos. En dat je in overleg met je leidinggevende een dagdeel kiest. Ik zou zeggen: ga naar je leidinggevende met dit probleem en laat hem of haar meedenken voor een oplossing.

En dat je dan aan het eind van het jaar ook elke dag gaat werken; ben je helemaal gek geworden? Je werkt het aantal uren op jaarbasis waarvoor je wordt betaald! Kies je er zelf voor om af en toe extra te werken: helemaal prima. Maar ik zou het nooit accepteren als dat een verplichting zou zijn, dan moeten ze mij maar extra gaan betalen...

En over dag zelf extra werken heb ik ook wel een mening trouwens: Niet! Doen! Want als jij dat doet om ook nog taak x, y en z te verrichten dan wordt dit straks ook van collega's in dezelfde tijd verwacht (door werkgevers, ouders en/of kinderen) of gaan die collega's ook maar overwerken om hetzelfde te doen als jij...

[ Voor 37% gewijzigd door President op 29-08-2021 06:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 14:53
Dit is exact de reden waarom twee vrienden van mij, eentje PO en andere VO, weggegaan zijn uit het onderwijs en een totaal ander vakgebied zijn gaan doen. Eentje werkte 32 uur, maar als hij alles deed wat school van hem verwachtte, zat hij ruim boven de 50 uur per week.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• President
Orangelights23 schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 07:09:
Dit is exact de reden waarom twee vrienden van mij, eentje PO en andere VO, weggegaan zijn uit het onderwijs en een totaal ander vakgebied zijn gaan doen. Eentje werkte 32 uur, maar als hij alles deed wat school van hem verwachtte, zat hij ruim boven de 50 uur per week.
Dat is makkelijk om te zeggen, maar tegelijkertijd zo lastig...

Ik heb een vrouw en een gezin waar ik rekening mee moet houden. Hoe kom ik weer aan een baan waarbij ik meteen 2500+ netto per maand verdien en in elke vakantie vrij ben met mijn kinderen?

Vooral dit laatste is een redelijk 'gouden kooi' als je dat belangrijk vindt.

Los dat je opleiding voor het basisonderwijs, de pabo, zo specifiek is dat je dus nergens voor een HBO functie in aanmerking komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 15:28
Natuurlijk kan je altijd eerst rondkijken dan pas vertrekken, zo hoef je geen dag zonder werk te zitten.
Bovenbouw wiskunde sectievoorzitter, dus LD. Dit gaat op elke school exact hetzelfde zijn. Enige wat nog kan is iets meer management uren en LE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12:55
Mijn ma heeft jaren in het onderwijs gestaan en vanuit daar vind ik het eigenlijk best gewoon.
De weken dat je werkt, werk je meer dan 1 fte, echter heb je ook meer weken verlof dan de standaard 5 tot 7 weken uit een cao.

Dus ja, de uren zijn wat scheef, maar staan veel vrije dagen tegen over. Zeker handig als je zelf ook schoolgaande kinderen hebt.

Op VO zal 't wellicht nog schever zijn, zoals TS ook aangeeft. Maar andere scholen zullen zelfde probleem hebben met examen klassen en proefwerk periodes waardoor je wisselende uren/belasting gedurende jaar hebt lijkt me.

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
mathelicious schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 00:29:
De schoolleiding en roosteraars zijn daar in de zomervakantie dus zonder overleg aan voorbijgegaan.
Docent hier.

Ben je daar ook mee in gesprek geweest? Weten zij van de afspraak die jullie als sectie hebben gemaakt? Heb je dit met jouw teamleider besproken?

En verder: onderwijs is perioden van hard rennen en dan weer kalm aan doen. Dat is met lessen zo maar ook met bijkomende zaken.

Je had het ook over "overuren". Zo lang ik me kan heugen hebben we die in het onderwijs niet, het hoort bij je functie en door de vakanties worden die uren gecompenseerd, wat veel collega's lijken te vergeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jagermaster
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12-08 11:30
Je verwacht een antwoord wat we hier niet kunnen geven. Het aantal lessen is minder dan de helft van de aanstelling van een docent. Daar bovenop komt de opslagfactor per les. Om echt iets te kunnen zeggen hierop is er meer uitleg nodig welke activiteiten wanneer zijn. Hierin kan je als werknemer ook zelf meedenken. De post van deskundigheidsbevordering van 10% van de aanstelling zou ook meer in die 2 maanden ingezet kunnen worden waar je minder lessen hebt. Lessen aan examenklassen worden deze het hele jaar betaald of een gedeelte van het jaar.

Je spreekt over een ‘functie’ als sectieleider, gezien hoe je praat over ‘schoolleiding’ en ‘roosteraars’ en ‘sectie’ vermoed ik dat dit geen functie maar een taak is als voorzitter van vergaderingen. Al met al wist je dat dit speelde en heb je het gesprek voor de vakantie niet gevoerd met je direct leidinggevende. Kan je niet op het bordje van de roostermaker neerleggen. (Ik weet niet hoe jou school is, maar in het algemeen hebben docenten geen idee wat Corona betekent voor het rooster en de hoeveelheid werk).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
sypie schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 08:07:
Zo lang ik me kan heugen hebben we die in het onderwijs niet, het hoort bij je functie en door de vakanties worden die uren gecompenseerd, wat veel collega's lijken te vergeten.
Uhhh die vakanties zijn gewoon vakanties. Je hebt volgens de CAO gewoon een X aantal uren te werken op jaarbasis, vakantie is geen compensatie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15:27
Ik werk ook in het VO (ook als vakgroepvoorzitter). De werkdruk wisselt inderdaad per week. Ik werk vier dagen en in principe kom ik op de vrije dag niet naar school (tenzij een duidelijke uitzondering en dat is één of twee keer per jaar).

Als docent is het belangrijk om goed de grenzen te bewaken. Als ik de ene week iets meer doe, dan doe ik een andere wat minder. Ik heb wel de regel dat ik alleen op een werkdag en overdag werk. Heel soms blijft er dan werk liggen. Dat komt dan later maar.

In geval van TS, de werkdrukverdeling klinkt wel wat extreem. Dat zou ik met de leidinggevende bespreken. Als het zo blijft, kun je zelf kiezen om het te doen of om (deel)ontslag te nemen. Hoe dan ook, gewoon gemiddeld niet (ruim) over het aantal betaalde uren gaan en werkdruk zo goed mogelijk over het jaar verspreiden. Dus in de rustige periode kan het zomaar zijn dat je slechts vier tot zes dagdelen overhoudt om te werken. Voel je niet bezwaard om dan ook echt dagdelen vrij te zijn, zolang dat klopt qua uren. Je bent oproepbaar, maar als je je uren allemaal maakt, dan niet meer (tenzij jij overuren wil en school dst wil betalen). Je kunt niet 30 weken op 110% van je fte werken en dan nog 10 weken op 100%. 30 weken op 110%, betekent 10 weken op 70% (dus gemiddeld 100%).

Als je als docent structureel per jaar meer uren maakt dan waar je voor wordt betaald, zijn er twee opties:
1) De school geeft/vraagt de docent(en) te veel werkzaamheden. Die is makkelijk wat mij betreft. Aangeven dat bepaalde zaken niet kloppen en zolang er geen oplossing is, dan zal de kwaliteit van onderwijs helaas lager zijn, omdat je als docent gewoon niet overuren moet accepteren. Soms is dit trouwens een gebrek van een docent die van zichzelf alles perfect wil doen. Als het echt aan de school ligt, dan zul je je eigen grenzen goed moeten bewaken of ontslag nemen bij een waardeloze school.

Of optie:
2) Als docent ben je niet geschikt genoeg. Ik zie genoeg docenten klagen om mij heen over werkdruk, maar die hebben soms gewoon zelf niet genoeg kennis/kunde/ervaring om redelijk efficiënt te werken. Mensen die het laatste zelf door hebben, gaan vaak een andere baan zoeken onder het smoesje dat de werkdruk zo extreem was. Vanuit schoolleiding gezien, is het natuurlijk ook heel irritant om bij elke taak te horen dat het teveel of te moeilijk is. Ze mogen van een docent ook wel iets verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 14:53
President schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 07:21:
[...]

Ik heb een vrouw en een gezin waar ik rekening mee moet houden. Hoe kom ik weer aan een baan waarbij ik meteen 2500+ netto per maand verdien en in elke vakantie vrij ben met mijn kinderen?

Los dat je opleiding voor het basisonderwijs, de pabo, zo specifiek is dat je dus nergens voor een HBO functie in aanmerking komt.
Misschien schreef ik alsof het leek dat ze eenvoudig konden overstappen, maar dat was zeker niet het geval helaas. Was een zoektocht van ruim 3 jaar bij allebei met vallen en opstaan, met name omdat pabo niet als hbo waardig gezien wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:52
Wat een ambtenareninsteek in de topicstart. Totaal geen pragmatisme.

Projectonderwijs is crap op elk onderwijsniveau. Deel al die uren dus door twee en/of prop ze per twee in een lesuur zodat het in 4.5 dag past.

Mailtje naar de roosteraar met leidinggevende op cc en klaar / aanschouw het gesputter.

[ Voor 9% gewijzigd door Rukapul op 29-08-2021 08:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15:27
Rukapul schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 08:54:
Wat een ambtenareninsteek in de topicstart. Totaal geen pragmatisme.

Projectonderwijs is crap op elk onderwijsniveau. Deel al die uren dus door twee en/of prop ze per twee in een lesuur zodat het in 4.5 dag past.
Dat is niet aan jou en TS, maar wordt door de overheid en de schoolleiding bepaald.
TS is volgens mij niet duidelijk genoeg. Het gaat om een baan in het VO. Ik neem aan dat TS een aantal reguliere lessen draait en daarnaast een paar lessen in projectvorm. Dat laatste is weinig mis mee in het onderwijs.

Op het eind van het schooljaar vallen examenklas-lessen en projecturen weg, neem ik aan.
Mailtje naar de roosteraar met leidinggevende op cc en klaar / aanschouw het gesputter.
Inderdaad, dat geeft allerlei gesputter. Wordt het daarna beter? Een roosteraar heeft niks hierover te zeggen, dus die zou ik er buiten laten.
Leidinggevende kun je gewoon aanspreken over dit probleem, zoals meerdere mensen al aangaven. In het onderwijs is het meestal niet kwaad bedoeld. Er wordt soms simpel en/of slordig gewerkt in de organisatie, waardoor aan het begin van een schooljaar blijkt dat iets in de planning helemaal niet kan of klopt. Gewoon melden, bespreken en laten oplossen door een teamleider. Als docent doe je je best verder. Als je dat naar eer en geweten doet, dan zit de leidinggevende met het probleem, indien TS onredelijk met werk is opgezadeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathelicious
sypie schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 08:07:
[...]

Docent hier.

Ben je daar ook mee in gesprek geweest? Weten zij van de afspraak die jullie als sectie hebben gemaakt? Heb je dit met jouw teamleider besproken?

En verder: onderwijs is perioden van hard rennen en dan weer kalm aan doen. Dat is met lessen zo maar ook met bijkomende zaken.

Je had het ook over "overuren". Zo lang ik me kan heugen hebben we die in het onderwijs niet, het hoort bij je functie en door de vakanties worden die uren gecompenseerd, wat veel collega's lijken te vergeten.
De rector heeft bij het urenoverleg van de sectie gezeten, en het is schriftelijk gerapporteerd. Vandaar ook mijn verbazing dat dit niet is veranderd.

Ik heb afgelopen week direct contact opgenomen, maar ik wacht nog op een reactie. Het zijn inderdaad geen overuren, dat is de verkeerde term. Ik werk niet onbetaald in die weken, het is allemaal onderdeel van mijn lestaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jagermaster
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12-08 11:30
mathelicious schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 10:33:
[...]

De rector heeft bij het urenoverleg van de sectie gezeten, en het is schriftelijk gerapporteerd. Vandaar ook mijn verbazing dat dit niet is veranderd.

Ik heb afgelopen week direct contact opgenomen, maar ik wacht nog op een reactie. Het zijn inderdaad geen overuren, dat is de verkeerde term. Ik werk niet onbetaald in die weken, het is allemaal onderdeel van mijn lestaak.
Is er een notitie van gemaakt of is er een afspraak gemaakt? Hebben jullie gerapporteerd of heeft de rector iets op schrift gezet? Redelijk cruciale informatie die je niet geeft in de openingspost. Ik weet niet in welke regio je werkt, maar alleen regio noord is aan het werk en morgen begint regio midden, ook belangrijke informatie aangaande het wel/niet reageren. Anders zou ik gewoon een afspraak met hem maken, kan vast via de secretaresse, of gewoon even geduld hebben, want in de opstart van een school heeft een rector genoeg te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
President schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 07:21:
[...]

Even Devil's advocate, ook voor de TS trouwens; direct en vrijwel overal.

Je hebt ongetwijfeld het nieuws gezien. Ongeschoold werk gaat momenteel >20 euro bruto/uur (= 3,5k/maand bruto) op plekken waar men echt in de schaarste het gevecht aan is gegaan voor personeel. Wel vaak tijdelijk en niet full-time, maar gaat even om principe van schaarste. Net afgestudeerde mbo/hbo-ers gaan daardoor nu ook richting de 3000/maand als startsalaris (met vervolgens 10-20% groei per jaar) omdat ze moeten concurreren met dat goed betaalde bijbaantje.

Als je wel kundig bent, dus alle papiertjes reeds op zak evenals wat werkervaring als docent (zeg rond de 30 jaar oud), en in schaarste vak ook nog zoals de TS? Oh. Em. Gee. Dan ga je momenteel zo naar 4500-5000 toe full-time als je nu gaat solliciteren.
Dat is dan bruto per maand wel te verstaan, komt dan nog reiskosten bij, ontwikkelingsbudget, vakantiegeld, de 8% eindjaarsuitkering.....

Er zijn wel degelijk mogelijkheden in deze wereld van schaarste. Betekend echter 2 dingen - weten wat je waard bent én bereid zijn om na sollicitatie het aanbod te weigeren. Niet overal staat het water aan de dusdanig aan de lippen dat ze meegaan in jouw salaris eis.

[ Voor 8% gewijzigd door Xanaroth op 29-08-2021 20:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mathelicious
Ik heb de eerste week erop zitten, en tot nu toe valt de werkdruk met de klassen mee. Het was ook nog geen volledige week natuurlijk. Met een fatsoenlijke lesvoorbereiding en nakijkwerk zou ik niet uitkomen kwa uren. Ergens ga ik een beetje moeten sprokkelen, dus dat worden wat minder toetsjes afnemen en nakijken.

Ik heb een sollicitatiegesprek gehad deze week. Insteek daarin is wel dat ik de examenklassen afmaak, temeer omdat ik toch pas per 2022 weg zou kunnen. Dat zou mogelijk zijn, dus op die manier kan ik netjes de overstap maken.

Van de rector en roosteraar heb ik tot op heden geen reactie gehad.

Ik post nog een update tzt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
mathelicious schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 08:44:
, dus op die manier kan ik netjes de overstap maken.
Je overstap is netjes als je je gewoon voor 100% zou blijven inzetten tot je laatste dag van je opzegtermijn en zorgt voor een goed gedocumenteerde overdracht.

Je bent totaal niet verplicht om het schooljaar af te maken in het onderwijs, mocht je werkgever een bonus van 5000 euro aanbieden om pas per augustus ontslag te nemen in plaats van per februari dan valt daar misschien over te praten... Maar verder moet je vooral voor jezelf kiezen en je nieuwe werkgever, bij die laatste ligt de verantwoordelijkheid en het risico.

Alhoewel we in het onderwijs graag anders willen denken....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathelicious
Ik wil zelf graag deze lichting het examen door helpen. Een hoop van de leerlingen geef ik al 3 jaar les.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mathelicious
Schoolleiding en roosteraar erkennen het probleem, ik heb aangegeven dat ik op deze manier elders ga zoeken. Ik heb al een baan buiten het onderwijs aangeboden gekregen en solliciteer nog bij een andere school.
Financieel ga ik er sowieso op vooruit.
Pagina: 1