Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ETH0.1
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 04-10-2023
Wat ik altijd deed was dagelijks een incremental en in het weekend een full naar een onprem storage solution met one way replicatie naar een offsite storage oplossing.

Om de read load wat te verlichten op onze SAN keek ik met een schuin oog naar syntetic fulls, maar daar over lees ik dit:

https://documentation.com...t/v11/article?p=11713.htm
Synthetic full backup jobs that are run within less than 15 days should only be done for compliance reasons or in cases in which strict data retention requirements make it relevant.

Synthetic full backup jobs that are run more frequently than the recommendations made here are considered excessive. Excessive synthetic full jobs can be seen in the Health Report, which provides information on the overall wellness of the CommCell components.
Blijkbaar wil Commvault helemaal geen wekelijkse (syntetic) fulls. maar langere tijd incrementals.

Wat zijn jullie backup schemas?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• valkenier
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-09 15:05
Elke nacht Rsync naar een remote locatie, met aldaar “time backup”. Dus oudere versies blijven daar bewaard gedurende een aantal maanden. En af en toe een volledige handmatige backup lokaal. Veel complexer maak ik het niet.

Edit: even over het hoofd gezien dat dit topic in PNS stond. Excuus. Wel benieuwd naar de professionele aanpak though.

[ Voor 21% gewijzigd door valkenier op 30-08-2021 08:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Linke Loe
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 18-09 16:16
Dagelijks een incremental backup, waar wekelijks een synthetic full backup van wordt gemaakt. Je wil natuurlijk ook niet een te lange incremental backup chain hebben.

Zodra een backup van een VM gemaakt is, wordt deze direct gekopieerd naar een immutable S3 bucket in AWS, zodat een kopie van de backups offsite bewaard wordt en beschermd wordt tegen ransomware en ongewenst verwijderen van backups.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:19

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Al eens bedacht waarom je een backup draait en voor wie? Krijg namelijk het idee van niet. Iedere toepassing, of het nu een applicatie of vm of cloud is heeft zijn eigen specifics.
In principe kijk je naar de I en de A van je CIA rating (zie Wikipedia: Information security ) en richt je daar je backup en restore op in.
Er is dus geen eenduidig antwoord.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ETH0.1
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 04-10-2023
valkenier schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 10:45:
Elke nacht Rsync naar een remote locatie, met aldaar “time backup”. Dus oudere versies blijven daar bewaard gedurende een aantal maanden. En af en toe een volledige handmatige backup lokaal. Veel complexer maak ik het niet.
Dit topic staat PNS ;)
Dat gaat hem niet worden, het is ongeveer 200tb verdeeld over 750vm's ;)
Linke Loe schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 13:38:
Dagelijks een incremental backup, waar wekelijks een synthetic full backup van wordt gemaakt. Je wil natuurlijk ook niet een te lange incremental backup chain hebben.

Zodra een backup van een VM gemaakt is, wordt deze direct gekopieerd naar een immutable S3 bucket in AWS, zodat een kopie van de backups offsite bewaard wordt en beschermd wordt tegen ransomware en ongewenst verwijderen van backups.
Dat doen wij dus ook, retentie en immutability regelen we iets anders via onze gesyncte data domains met snapshots, maar het principe is hetzelfde. Omdat commvault (zie TT) zo specifiek zegt dat ze eigenlijk geen wekelijkse (syntetic) fulls heb ik dit topic geopend.
The Eagle schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 13:53:
Al eens bedacht waarom je een backup draait en voor wie? Krijg namelijk het idee van niet. Iedere toepassing, of het nu een applicatie of vm of cloud is heeft zijn eigen specifics.
In principe kijk je naar de I en de A van je CIA rating (zie Wikipedia: Information security ) en richt je daar je backup en restore op in.
Er is dus geen eenduidig antwoord.
het waarom is een complex antwoord, de versimpelde versie: In de meeste gevallen omdat de user een file/db of vm terug gezet wil zien van x tijd geleden, in minder reguliere gevallen omdat er iets kapot is gegaan of een DR test en in het uiterste geval een volledige restore van alles naar een schone omgeving in het geval van ransomware (alhoewel ik hoop in het geval van ransomware niet terug te hoeven vallen op het restoren van de backups maar op de regelmatige snapshots van de volumes op het san) .. ik vergeet management en internal audit die een groen getekend rapportje wil zien ;)

De standaard is een dagelijkse incremental en een wekelijkse full, (ik heb ook servers die elk uur een incremental backup draaien met een dagelijkse full, die kunnen we buiten beschouwing laten).

Ik verbaas me er gewoon over dat commvault vind dat je niet iedere week een (syntetic) full hoeft te draaien