Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• jandufeu
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 19-11 07:59
Ik ben benieuwd hoe ik het beste klein zou kunnen beginnen met zonnepanelen?

Toelichting: ik zou graag op korte termijn starten met het zelf opwekken van energie d.m.v. zonnepanelen om 3 redenen: 1. bijdragen aan betere wereld 2. toename van energieprijzen 3. leuk in de nieuwe energie-integratie van Home Assistant.

Ons dak is oost-west georiënteerd, en op de meest gunstige kant voor zonnepanelen willen we een dakkapel. Verder hebben de dakpannen hun langste tijd gehad. Waarschijnlijk is t.z.t. een combinatie het meest gunstig: dakkapel en nieuw dak en opwekken van zonne-energie (zonnepannen of -panelen). Dat kan echter nog wel 1-3 jaar duren.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
- Meest simpel lijkt een systeem via Marktplaats, zoals een Soladin 600 met 3 panelen (meestal van een nieuwbouwhuis waar ze een ander systeem op het dak leggen). Nadeel: weinig flexibel, kleine capaciteit, moeilijk uit te lezen?
- Supersola, maar dat vind ik te duur en we hebben geen plat dak
- Gebruikte installatie via Marktplaats, maar vaak zonder montagemateriaal en hoe beoordeel je de kwaliteit van de panelen na gebruik? Is zoiets een goed idee?

Hoe zouden jullie dit aanpakken?

Alle reacties

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Investeer niet in oude panelen, die hebben vaak niet meer de ‘opname’ die je mag verwachten of denkt dat ze opleveren. Kijk oa eens bij Essent.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Gebruikte panelen kan prima maar zoek dan wel wat hogere waarden en eventueel zwart, maar nieuwe panelen heb je ook al voor 8 tientjes, dan heb je ook zomaar 3200Wp voor 800,-

Wat is je budget? En ga je zelf leggen?

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• plaspvd
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
Mooi setje schaampanelen zoeken op marktplaats. Vaak nog Inc montage materiaal te vinden. Zo heb ik mijn set met 1 jaar terugverdiend en daarna een grote set aangeschaft. Oude set aan mijn ouders gegeven. Alles in de meterkast nieuw gekocht en bekabeling ook.

Investeer wel in een goede tang om mc4 stekkers te maken.

• Backpacker
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Als je makkelijk wilt doorbouwen dan voor micro-omvormers van bijvoorbeeld Enphase gaan. Bij 1-fase tot 13 panelen in een "string" van iQ7+ omvormers en bij 3-fase zelfs 36.

Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10:52

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Ik zou geen ouwe meuk op slechte pannen gaan leggen. Je hebt kans dat je pannen kapot trapt, kun je weer pannen bij gaan halen, hoop gedoe. Wacht dan totdat je het dak aanpakt, en je het in 1x goed kan doen.

Heb je niet ergens een plat dak in goede conditie? een garage ofzo?

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 28-09 20:11
Je hebt al een installatie met 4 panelen voor rond de 1700 tot 2000 euro, incl omvormer en plaatsen. Let dan wel even op wat je in de toekomst wil gaan doen en pas de omvormer daarbij aan. Ga gerust voor een Goodwe of Growatt 3.0 kW, dan heb je nog capaciteit over voor 3 tot 4 extra panelen.

Voordeel van laten plaatsen is garantie op het installatiewerk, doorgaans 10 tot wel 20 jaar afhankelijk van de installateur.

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 21:42

martijn v o

Certified by Enphase.

Mag ik vragen waarom je klein wil beginnen?

Dat kan uiteraard, maar als de bedoeling is om later uit te breiden is het uiteindelijk goedkoper om het direct nu te doen.

1- Je profiteert nog even van de volledige saldering?
2- Als je de uiteindelijke installatie in 4 delen wil opbouwen ben je duurder uit want vier keer komen is duurder en je moet misschien ondertussen ook zaken die eerder zijn gemonteerd weer vervangen (bv een omvormer die niet vanaf klein naar groot kan meegroeien)
3- En als je het niet zelf doet, neem je dan iedere uitbreiding dezelfde installateur?

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:59

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
martijn v o schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 20:31:
Mag ik vragen waarom je klein wil beginnen?

Dat kan uiteraard, maar als de bedoeling is om later uit te breiden is het uiteindelijk goedkoper om het direct nu te doen.

1- Je profiteert nog even van de volledige saldering?
2- Als je de uiteindelijke installatie in 4 delen wil opbouwen ben je duurder uit want vier keer komen is duurder en je moet misschien ondertussen ook zaken die eerder zijn gemonteerd weer vervangen (bv een omvormer die niet vanaf klein naar groot kan meegroeien)
3- En als je het niet zelf doet, neem je dan iedere uitbreiding dezelfde installateur?
je was mij net voor, ik zou ook gewoon overwegen om niet klein te beginnen.
zelfs als je het zelf gaat doen... steiger/ladder eventueel tang huren/lenen allemaal zoveel moeite voor die paar panelen.

• Rol-Co

Rol-Co

Tja, je zal maar geen budget hebben en gewoon klein willen opbouwen waardoor je met de vermeden kosten steeds groter kan bouwen.

Die kans is er ook

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21-11 12:24
Hackus schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 22:21:
Investeer niet in oude panelen, die hebben vaak niet meer de ‘opname’ die je mag verwachten of denkt dat ze opleveren.
Heb je hier een bron van? Anders is het makkelijk roepen vanuit de onderbuik... :X

Iedere normale paneelleverancier geeft netjes aan hoe de panelen verouderen en ik heb niet gehoord dat dat niet klopt.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Rol-Co schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 21:32:
Tja, je zal maar geen budget hebben en gewoon klein willen opbouwen waardoor je met de vermeden kosten steeds groter kan bouwen.

Die kans is er ook
Het is in elk geval beter dan geen zonnepanelen. Maar het is wel handig dat ze getest zijn en goed werken, en dat je weet wat je ervan kunt verwachten qua opleveren. Maar zomaar op Marktplaats zou ikzelf niet kopen, of er moet garantie op zitten. Bij particulieren onder elkaar is dat maar knap weinig.

@WackoH Ik weet niet wat je bedoelt met je bericht, maar panelen degraderen natuurlijk

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22:19
Het dak met dakkapel zou ik in 1 keer aanpakken.
Je zou zelfs in dak zonnepanelen kunnen overwegen dat daar geen nieuwe dakpannen gelegd hoeven te worden.

Ik zou alleen klein beginnen op een dakje van schuur of veranda o.i.d.
Rol-Co schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 23:00:
Gebruikte panelen kan prima maar zoek dan wel wat hogere waarden en eventueel zwart, maar nieuwe panelen heb je ook al voor 8 tientjes, dan heb je ook zomaar 3200Wp voor 800,-

Wat is je budget? En ga je zelf leggen?
8 tientjes is wel erg goedkoop. Dat gaat dan om partijhandel met 300wp ofzo?

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

twain4me schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 20:34:
[...]

je was mij net voor, ik zou ook gewoon overwegen om niet klein te beginnen.
zelfs als je het zelf gaat doen... steiger/ladder eventueel tang huren/lenen allemaal zoveel moeite voor die paar panelen.
Tenzij je ze in de tuin kan leggen ofzo, je hebt zelfs panelen die je gewoon in kan pluggen in het stopcontact met een microomvormer.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• WackoH
@Marzman Die heb je wel, maar (officieel) mag het niet en ze zijn relatief gezien erg duur.

@Hackus Je post geeft de indruk dat de opbrengst van panelen in de loop van de tijd willekeurig daalt. Degradatie is m.i..normale en voorspelbare veroudering waar je bij 2de hands panelen rekening mee kunt houden (voor zover die ~0.5% per jaar relevant is, zolang je geen panelen van >>10 jaar oud koopt).
Alleen direct na installatie gaat het even hard in het 1ste jaar met ~2%. Maar daar heb je juist met nieuwe panelen 'last' van.

Waar je wel mee op letten is wat het installatiemateriaal kost. Een paar jaar geleden wilde ik 2de hands Solar Frontier panelen kopen (via SecondSol). Maar vanwege de relatief lage opbrengst per m2 (en niet bijzonder lage prijs) was dat verrassend ongunstig, en waren (zelfs nieuwe) mono-kristallijne panelen op de lange duur veel interessanter.

• Rol-Co

Rol-Co

Hackus schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 13:43:
[...]

Het is in elk geval beter dan geen zonnepanelen. Maar het is wel handig dat ze getest zijn en goed werken, en dat je weet wat je ervan kunt verwachten qua opleveren. Maar zomaar op Marktplaats zou ikzelf niet kopen, of er moet garantie op zitten. Bij particulieren onder elkaar is dat maar knap weinig.
Tja, dan betaal je de hoofdprijs, het is maar wat je belangrijk vind aan garantie die je zelfs op nieuwe panelen al niet krijgt.
Ik heb voor mijn noord gewoon op mp gekocht gebruikt. 11x 260Wp voor 625,-

Gewoon even meten voor je ze mee neemt.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

WackoH schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 14:07:
@Marzman Die heb je wel, maar (officieel) mag het niet en ze zijn relatief gezien erg duur.

@Hackus Je post geeft de indruk dat de opbrengst van panelen in de loop van de tijd willekeurig daalt. Degradatie is m.i..normale en voorspelbare veroudering waar je bij 2de hands panelen rekening mee kunt houden (voor zover die ~0.5% per jaar relevant is, zolang je geen panelen van >>10 jaar oud koopt).
Alleen direct na installatie gaat het even hard in het 1ste jaar met ~2%. Maar daar heb je juist met nieuwe panelen 'last' van.

Waar je wel mee op letten is wat het installatiemateriaal kost. Een paar jaar geleden wilde ik 2de hands Solar Frontier panelen kopen (via SecondSol). Maar vanwege de relatief lage opbrengst per m2 (en niet bijzonder lage prijs) was dat verrassend ongunstig, en waren (zelfs nieuwe) mono-kristallijne panelen op de lange duur veel interessanter.
Dat is jouw opvatting ervan. Het gaat er om dat een leek als TS, beter niet zomaar op MP van andere particulier kan kopen. Zich tenminste goed moet inlezen, en als kiest voor gebruikte, dan beter bij een bedrijf, dan andere particulier. In het 2e deel van je bericht geef je zelf al aan waarom je niet voor bepaald aanbod hebt gekozen.

Maar goed, zoals ik zeg; is het beter dan geen panelen gebruiken.

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Nieuwe zonnepanelen heb je in 3 a 4 jaar terugverdient op een gunstig dak. Tegen de tijd dat je een dakkapel plaatst heb je ze er al uit. Of je legt ze dan op je dakkapel of je verkoopt ze tweedehands.

[ Voor 18% gewijzigd door Dre op 30-08-2021 17:20 ]

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Rol-Co schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 21:32:

Die kans is er ook
Dan is het rente van een energiebespaarlening alsnog veel lager dan de opbrengst van de panelen.

Ik zou zeggen doe alles in één keer goed, dus ook gelijk het dak aanpakken en isoleren, kijk eens wat je alleen al aan steigerhuur bespaart dan.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• ArjenSmit
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 15-09 21:41
WackoH schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 21:49:
[...]

Heb je hier een bron van? Anders is het makkelijk roepen vanuit de onderbuik... :X

Iedere normale paneelleverancier geeft netjes aan hoe de panelen verouderen en ik heb niet gehoord dat dat niet klopt.
In tegendeel, de gegeven veroudering in de datasheets (85 tot 92% opbrengst na 25 jaar afhankelijk van merk) is extreem conservatief. Uit een onderzoek gedaan door een duitse universiteit dat ik recent las blijkt veroudering bijna niet meetbaar te zijn.

Ook is het uitval percentage bij zonnepanelen zeer klein. 0.05% Het ontbreken van garantie zou ik me niet heel druk om maken. Het nut van garantie op panelen is sowieso een beetje discutabel omdat je een aantal jaar later nooit meer dezelfde panelen terug zal krijgen.

Desalniettemin is de prijs van nieuwe panelen laag. Als je het zelf aanlegt zal de prijs van de panelen ongeveer de helft van je totaal kosten bedragen. (Als je kiest voor een stringomvormer van een goedkoop merk) Als je het laat installeren maximaal een derde. Dus besparen door 2e hands panelen te kopen levert misschien niet zo heel veel op.

[ Voor 61% gewijzigd door ArjenSmit op 30-08-2021 20:55 ]

• Rol-Co

Rol-Co

Erasmo schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 17:29:
[...]

Dan is het rente van een energiebespaarlening alsnog veel lager dan de opbrengst van de panelen.
Tja, ik heb een zwaar antipathie tegen lenen, alleen voor een hypotheek vind ik kunnen. Verder is het geld uitgeven die je niet hebt.
Ik zou zeggen doe alles in één keer goed, dus ook gelijk het dak aanpakken en isoleren, kijk eens wat je alleen al aan steigerhuur bespaart dan.
Dat is makkelijk maar alles in 1 x betekent bij de ts dat hij het dak moet isoleren, dakkapel plaatsen, nieuwe dakpannen, en een pv set.
En als je gaat slopen kom je vast nog meer tegen zoals dakbeschot of panlatten, dakgoot met beugels enz enz.
Voor je het weet ben je een half tonnetje verder.
Gewoon nu wat goedkope paneeltjes er op en klaar, over 2-3 jaat die dakkapel met dakpannen en dan weer kijken, past vast wel weer of iets aanpassen.

Dan is steigerhuur peanuts met zijn 78,- voor een week.

• Rol-Co

Rol-Co

!null schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 13:49:

8 tientjes is wel erg goedkoop. Dat gaat dan om partijhandel met 300wp ofzo?
Nee 320W, 89,-
https://link.marktplaats.nl/m1678095246

[ Voor 9% gewijzigd door Rol-Co op 30-08-2021 20:52 ]

• WackoH
Voor zowel 2de hands als nieuw valt wat te zeggen. Ik heb een klein jaar geleden een spreadsheetje gemaakt om panelen te vergelijken (vooral vanwege de maat).
Daar heb ik een willekeurige marktplaats advertentie (van een zakelijk aanbieder die een partij panelen bij SecondSol heeft opgekocht, vermoed ik) aan toegevoegd:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bWcqZ3nImIVlfvCR5q2F4drKUHs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/pgnd7H48jsmaWOhZZkrNiLGH.png?f=user_large

Dus om een vergelijkbare hoeveelheid energie (93% t.o.v. nieuw) op te wekken, zijn meer panelen nodig (130% meer oppervlak), maar ze kosten minder dan de helft (48%).

Met 2de hands panelen zijn 2x5 rijen nodig (290 Euro) t.o.v. 1x6 voor nieuw (174,-). Dat geeft extra kosten ( dus mooiste als 2de hands inclusief montagemateriaal komt).

Dus zeg het maar: Nieuw kan voor ~60 cent/Wp, en 2de hands voor 40. Maar wel ruim 500 Euro verschil die TS over een paar jaar in z'n dakkapel kan stoppen...

PS: Ik heb bewust niet met BTW teruggave gerekend aangezien TS binnen 1-3 jaar alsnog nieuw PV wil kopen.

• WackoH
ArjenSmit schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 20:33:
[...]In tegendeel, de gegeven veroudering in de datasheets (85 tot 92% opbrengst na 25 jaar afhankelijk van merk) is extreem conservatief. Uit een onderzoek gedaan door een duitse universiteit dat ik recent las blijkt veroudering bijna niet meetbaar te zijn.
Er staat (ik meen in dit draadje zelfs) ook een verhaal van bijna 20 jaar oude Kyocera panelen. Die zijn het eerder beter dan slechter gaan doen.
Desalniettemin is de prijs van nieuwe panelen laag. Als je het zelf aanlegt zal de prijs van de panelen ongeveer de helft van je totaal kosten bedragen. (Als je kiest voor een stringomvormer van een goedkoop merk) Als je het laat installeren maximaal een derde. Dus besparen door 2e hands panelen te kopen levert misschien niet zo heel veel op.
Op basis van het voorbeeld uit m'n vorige post:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-jZ3ysFq_SwcpEmFkr5Q47wTYUE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/5foP7VJeCPN3Fh3yMElWNLdp.png?f=user_large

• WackoH
Hackus schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 14:17:
[...]In het 2e deel van je bericht geef je zelf al aan waarom je niet voor bepaald aanbod hebt gekozen.
Dat wa seen extreem voorbeeld met Solar Frontier panelen (~130 Wp/m2 tov 200 Wp/m2 voor mono kristallijn) waardoor het montage materiaal (ik wilde op plat dak wat bijna 2x zo duurt is) de 2de hands optie een onaantrekkelijke keuze maakte.
Pagina: 1