WIndows 10 activatie op nieuwe laptop met vervangen SSD

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FBFATA100
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13-02 16:26
Momenteel is een HP Probook 450 G8 alleen leverbaar met een 256GB M2 SSD; daarom met de laptop een M2 1TB SSD besteld.
De laptop is nog niet opgestart; de meegeleverde Windows 10 is nog niet geactiveerd.
Mijn vraag is nu:
moet ik eerst een Windows installatie uitvoeren vanaf de oorspronkelijke M2 256GB SSD en die Windows activeren, waardoor er een digitale licentie komt.
Of kan ik beginnen met het monteren van de M2 1TB SSD en dan daarop vanaf een USB-stick een schone installatie van Windows 10 installatie uitvoeren.
Of te wel:
Is de digitale Windows 10 licentie vanaf de fabriek in de BIOS gezet of gebeurt dat pas bij een eerste installatie/start-up van het systeem.
Als het laatste het geval is, kan ik dan de Windows 10 sleutel uitlezen in het installatiebestand op die manier direct vanaf de M2 1TB SSD te kunnen installeren?
Ik kon dit nergens vinden en de leverancier weet het ook niet.
Bij voorbaat dank voor reacties

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pporrio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09:50
Zie https://support.hp.com/us-en/document/c04640037 onder kopje "Activating Windows 10":
...All HP systems sold with Windows 10 will include a Digital Product Key in the BIOS...
Je kunt dus gelijk de 1TB SSD installeren en vervolgens vanaf een USB stick (gemaakt met de Media Creation Tool) een nieuwe Windows 10 installatie starten.

Let er wel op dat de versie (Home, Pro) die je installeert gelijk is aan de meegeleverde versie op de laptop. Anders kan de Windows 10 installatie niet geactiveerd worden middels de in het BIOS opgeslagen Digital Product Key.

[ Voor 3% gewijzigd door pporrio op 29-08-2021 11:07 ]

Mijn platencollectie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 00:27
Ik zou het anders doen, doe bij ontvangst niets, en clone de 256SSD naar de 1TB SSD en voer dan pas de eerste boot van de laptop uit.

Ga je wel voor een verse installatie, zorg dat dat je inderdaad de juiste versie is. Dus inderdaad Home of Pro, en in sommige gevallen kan je kan je ook alleen OEM media gebruiken, en activeert een retail media niet met de key in de bios.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 472287

Dennism schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 11:08:
Ik zou het anders doen, doe bij ontvangst niets, en clone de 256SSD naar de 1TB SSD en voer dan pas de eerste boot van de laptop uit.

Ga je wel voor een verse installatie, zorg dat dat je inderdaad de juiste versie is. Dus inderdaad Home of Pro, en in sommige gevallen kan je kan je ook alleen OEM media gebruiken, en activeert een retail media niet met de key in de bios.
Dan zit je nog steeds met alle meegeleverde baggersoftware van HP (overigens geen aanval op HP, doen alle merken).

Ik zou lekker voor de schone installatie gaan zoals TS die in gedachte heeft _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
Anoniem: 472287 schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 11:09:
[...]

Dan zit je nog steeds met alle meegeleverde baggersoftware van HP (overigens geen aanval op HP, doen alle merken).

Ik zou lekker voor de schone installatie gaan zoals TS die in gedachte heeft _/-\o_
Dat kan inderdaad een overweging zijn, al hou ik voor mensen minder bedreven met PC's liever de originele situatie in stand, zodat ze makkelijk kunnen resetten volgens instructies van de fabrikant bijvoorbeeld. Of de tools van e fabrikant gebruiken om o.a. driver en bios te doen, anders gebeurt dat laatste immers vrijwel niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17-05 07:21

SeatRider

Hips don't lie

En AFAIK is er maar 1 set installatiemedia, afhankelijk van de key wordt het home of pro. Als het een home key is, en je wilt toch liever pro (BitLocker?) dan koop je voor een paar tientjes een nieuwe key.

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09:19

Tens

No 24 hours, no 3 or 100 days.

Anoniem: 472287 schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 11:09:
[...]

hm, wat zit er tegenwoordig extra bij een standaard HP install, en heb je er nog last van qua belasting/performance zoals in de XP-tijd?

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
Tens schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 11:16:
[...]

hm, wat zit er tegenwoordig extra bij een standaard HP install, en heb je er nog last van qua belasting/performance zoals in de XP-tijd?
Ik zou het eigenlijk weer eens moeten bekijken wanneer ik weer wat probooks / elitebooks krijg om nieuwe images te ontwikkelen voor klanten, maar volgens mij eigenlijk niet eens zo gek veel meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pporrio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09:50
Dennism schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 11:24:
[...]

Ik zou het eigenlijk weer eens moeten bekijken wanneer ik weer wat probooks / elitebooks krijg om nieuwe images te ontwikkelen voor klanten, maar volgens mij eigenlijk niet eens zo gek veel meer.
Volgens mij zijn het alleen nog een aantal HP tools als:
HP Client Security Manager
HP Connection Manager
HP Sure Click
HP Notifications
HP Support Assist

Mijn platencollectie

Pagina: 1