Vraag

• AkiraVos
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 03-09 20:49
Enkele dagen geleden bij opstaan achter bureau met knie tegen pc gestoten, direct een continue pieptoon en het systeem vast. Na reset zette het systeem tijdens het opstarten zichzelf een paar keer aan en uit maar draaide daarna ogenschijnlijk normaal. Maar sindsdien gedraagt de pc zich instabiel. De ene keer start hij zonder problemen op en werkt normaal. De andere keer na aanzetten schakelt hij zich aan en uit om vervolgens normaal op te starten. Ook wel eens direct na opstarten vast in Windows en hij is ook een keer tijdens browsen uitgevallen.

Ik heb:
- kast van binnen stofvrij gemaakt
- alle stekkers, geheugen modules etc aangedrukt
- memtest gedraaid, over de nacht, geen enkele fout
- HW monitor geinstalleerd, cpu temp normaal. GPU (idle 85 - 95 graden) - te hoog
Auxtin (>100 Graden) - na googelen lijkt dit voor de psu te zijn en een onbetrouwbare meting te zijn, psu voelt niet overdreven warm.

Ik heb vanwege de hoge GPU idle temp deze eerst helemaal schoon gemaakt. Dit hielp niet dus heb de koelpasta vervangen. Nu heb ik het erger gemaakt, als ik de pc aanzet schakelt hij zichzelf 2 x uit en start op tot het scherm automatisch herstel voorbereiden in beeld komt. Daarna een blauw scherm dat er bestanden missen. Ik krijg de optie op enter te drukken om opnieuw te proberen of f8 voor opstart instellingen. Enter herhaalt bovenstaande. F8 geeft een keuze menu dat vast loopt waarna hetzelfde. Steeds hoor je de computer zichzelf 2 keer uitschakelen voor het Bios scherm in beeld komt.

Ik heb helaas geen reserve onderdelen voorhanden om onderdelen 1 voor 1 te wisselen. Iemand enig idee wat er aan de hand kan zijn of in welke hoek het te zoeken? Waarom schakelt de pc zichzelf steeds 2 keer uit bij aanzetten / opstarten?
Ik heb natuurlijk de videokaart open gemaakt en koelpasta gewisseld, dus daar kan iets mis zijn gegaan want daarna ging het bergafwaarts. Maar ik heb het gevoel dat er meer aan de hand is.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Windows 10

Asus Sabertooth x58
Corsair 6 gb ram
Intel i7 950
Sapphire Radeon HD 6870
Samsung SSD
Antec earth watts 650W

UPDATE:
Als ik het systeem aandoe met de videokaart eruit gebeurt hetzelfde: 2 x schakelt hij zich uit. Daarna de piep bij het bios scherm en daarna weet ik niet zeker wat er gebeurd want het moederbord heeft geen onboard video dus ik kan zonder videokaart niet kijken.

Update 2:
Voeding erbij vermeld

[ Voor 7% gewijzigd door AkiraVos op 28-08-2021 23:50 ]

Beste antwoord (via AkiraVos op 29-08-2021 18:22)

Verwijderd

Zou je de videokaart een keer in het andere PCI-E slot willen plaatsen om te zien of de klacht dan weg is ? het kan zijn dat de contacten in het PCI-E slot door het stoten beschadigd zijn.
Kijk ook meteen even goed naar de contactlipjes op de kaart zelf

Verder blijf ik de mogelijkheid van brose soldeerverbindingen in de voeding er in houden, maar dat is ook uit eigen ervaring omdat ik veel oudere systemen herstel en het nogal eens tegen kom.

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 29-08-2021 15:58 ]

Alle reacties

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 16:39
Merk en type van de voeding?

• AkiraVos
Antec earth watts 650W

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 16:39
PSU temperatuur kan je niet weten want de Antec heeft daar geen uitleesbare sensors voor.

Zo minimaal mogelijk opstarten. Moederbord, cpu + koeler, één geheugenmodule, videokaart en voeding en zien of je in het BIOS terecht komt. Over het BIOS gesproken; reset dat eens naar de default settings.

Verwijderd

Ik denk dat je voeding brose soldeerverbindingen heeft in verband met de leeftijd, deze verbindingen zijn nu verder los gegaan door de klap van het stoten tegen het bureau.
Dat de cpu te warm wordt wijst op een onjuiste toepassing van koelpasta en/of het monteren van de koeler.
welke koeler heb je? als dit een hele zware koeler is qua gewicht, dan kan er met het stoten ook socket schade ontstaan zijn, ik denk dat je deze zaken even moet onderzoeken.

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13:53

nelizmastr

Goed wies kapot

Een X58 systeem kan niet zonder videokaart starten, er zit geen onboard video op het bord en niet in de processor. Dat hij zonder en met videokaart hetzelfde gedrag vertoont stuurt mij in de richting van de videokaart.

Ander kaartje liggen om mee te testen toevallig?

Omdat de boel meer dan 10 jaar oud is, kan het uiteraard ook iets heel anders en ouderdom gerelateerds zijn, dat is gissen.

Zonder uitwisseling met andere onderdelen wordt het iig lastig.

I reject your reality and substitute my own

• AkiraVos
Uszka schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 23:59:
PSU temperatuur kan je niet weten want de Antec heeft daar geen uitleesbare sensors voor.

Zo minimaal mogelijk opstarten. Moederbord, cpu + koeler, één geheugenmodule, videokaart en voeding en zien of je in het BIOS terecht komt. Over het BIOS gesproken; reset dat eens naar de default settings.
Ik heb de bios gereset naar default, geen verandering.
Ik kom opzich probleemloos in de bios en kan daar door de menu's gaan.
Verwijderd schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 05:06:
Ik denk dat je voeding brose soldeerverbindingen heeft in verband met de leeftijd, deze verbindingen zijn nu verder los gegaan door de klap van het stoten tegen het bureau.
Dat de cpu te warm wordt wijst op een onjuiste toepassing van koelpasta en/of het monteren van de koeler.
welke koeler heb je? als dit een hele zware koeler is qua gewicht, dan kan er met het stoten ook socket schade ontstaan zijn, ik denk dat je deze zaken even moet onderzoeken.
De CPU temperaturen zijn keurig en ik heb niet aan de CPU of de koeler ervan gezeten.
Het was de GPU die te warm werd. Die heb ik schoon gemaakt en uiteindelijk de koelpasta vervangen.
nelizmastr schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 08:13:
Een X58 systeem kan niet zonder videokaart starten, er zit geen onboard video op het bord en niet in de processor. Dat hij zonder en met videokaart hetzelfde gedrag vertoont stuurt mij in de richting van de videokaart.
Waarom stuurt dat je richting de videokaart, als het voor het gedrag niet uit maakt of de kaart er wel of niet in zit? Ik dacht het omgekeerde maar ben niet bepaald een expert.
Ander kaartje liggen om mee te testen toevallig?

Omdat de boel meer dan 10 jaar oud is, kan het uiteraard ook iets heel anders en ouderdom gerelateerds zijn, dat is gissen.

Zonder uitwisseling met andere onderdelen wordt het iig lastig.
Ja je hebt gelijk, onderdelen swappen zou het een stuk makkelijker maken.
Makkelijkst te testen lijken me de PSU en de videokaart.
Kan natuurlijk ook nog het moederbord zelf zijn... wat ik niet hoop.

Ik ga nog even in de schuur kijken want ik heb daar nog een oude kast staan, maar ik ben bang dat daar niet bepaald compatibele onderdelen in zitten.

Het zichzelf direct 2x uitschakelen wijst jullie niet een bepaalde kant op?
Ik heb hier wel naar gegoogeld maar kwam niet echt een passende verklaring tegen.

Ik heb ook nog geprobeerd op te starten met een UBUNTU bootable USB, die pakte hij wel maar ik kreeg een scherm met een rode achtergrond, onderin wel een herkenbaar logo maar verder strepen met gekleurde pixels.

Acties:
  • Beste antwoord

Verwijderd

Zou je de videokaart een keer in het andere PCI-E slot willen plaatsen om te zien of de klacht dan weg is ? het kan zijn dat de contacten in het PCI-E slot door het stoten beschadigd zijn.

Verder blijf ik de mogelijkheid van brose soldeerverbindingen in de voeding er in houden, maar dat is ook uit eigen ervaring omdat ik veel oudere systemen herstel en het nogal eens tegen kom.

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 29-08-2021 15:58 ]

• AkiraVos
Verwijderd schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 15:54:
Ik kan het nog niet helemaal geloven, maar het systeem is weer zonder enige hapering opgestart! _/-\o_

Ik heb zoals je voorstelde de kaart in het andere PCI-E slot gestopt en daarna zette ik hem aan. Ik hoorde de pc zich niet meer uitschakelen en toen ik naar de monitor keek zag ik tot mijn stomme verbazing al het Windows aanmeldscherm. Ook geen berichten over missende bestanden. Ik begrijp niet hoe dit kan maar ben er wel blij mee, want ik had wel backups gemaakt toen ik merkte dat er iets niet in de haak was maar was mijn e-mail waar ik momenteel zeer vitale informatie in heb (en met name handig gesorteerd) vergeten.

Thanks voor deze nuttige tips! _/-\o_
Ik ben voor de langere termijn nog niet helemaal gerust dus ga eea nog een tijdje monitoren.

EDIT: GPU IDLE is trouwens ook gezakt naar 47 graden. Dus mijn koelpasta avontuur is ook niet geheel zinloos geweest denkik, tenzij het defecte pci-e slot de temperatuur meting verstoorde...

[ Voor 6% gewijzigd door AkiraVos op 29-08-2021 19:05 ]

• AkiraVos
Helaas, gisteren dus probleemloos opgestart. Maar vanochtend zet ik de pc aan en weer terug bij af. Ik begrijp er niets van.

Verwijderd

Is er een mogelijkheid dat je een andere voeding probeert ? mocht je heel toevallig in de hoek van 's-Heerenberg wonen dan kun je er één van mij lenen.
Tevens herstel ik voedingen, maar het is wel aangenaam om te weten of het daar aan ligt

• AkiraVos
Dank voor t aanbod. Ik woon op 2 uur rijden, dus ik ga even kijken of ik hier in de buurt iets kan regelen om een voeding te testen.

Het is wel erger geworden want hij komt nu niet door POST / geen splash screen mobo.

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14:09
Al geprobeerd de ram sticks er even uit te halen en opnieuw in te drukken? Misschien zit er een ram stick niet goed in en dit kan echt de vreemdste resultaten geven.

• AkiraVos
Kan ik nog even proberen.
Kan je dan ook hebben dat hij het soms wel zonder enig probleem doet?

• AkiraVos
computerjunky schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 11:49:
Al geprobeerd de ram sticks er even uit te halen en opnieuw in te drukken? Misschien zit er een ram stick niet goed in en dit kan echt de vreemdste resultaten geven.
Ik heb nadat ik de pc even een dag met rust heb gelaten (geen tijd om er aan te zitten) vanavond even de ram modules eruit gehaald (3 stuks) en er weer in gedaan. Het viel me ook op dat een metalen beugeltje waarmee de koeler-fan op een groot blok van de processorkoeler zit tegen een van de ram modules aandrukte. Die heb ik wat verplaatst.
Vervolgens PC ingeschakeld, in 1 keer zonder problemen naar windows. Dat had ik laatst natuurlijk ook, dus ik ben nog wat voorzichtig.

Weet nu niet of het gelukt is door:
- herplaatsen ram modules
- verbreken contact metalen stangetje en 1 van de ram modules
- een tijdje de pc met rust laten waardoor er bepaalde spanning / lading weggevloeid is of iets dergelijks (misschien is dit klinkklare onzin)
- een andere niet bij mij opkomende verklaring

• AkiraVos
Wat het ook was, vandaag werkt het ook nog gewoon. Voorlopig dus maar even niets doen.

• AkiraVos
Ik weet niet of het nog gewaardeerd wordt of juist niet, maar ik heb de afgelopen 2 weken volledig probleemloos gebruik kunnen maken van de PC. Geen uitval meer, geen storingen, geen resets, CPU en GPU temperaturen beide rond 60 graden IDLE.

Ik weet niet zeker wat het is geweest maar de problemen stopten toen ik de ram modules eruit had gehaald en weer er in had gedaan waarbij de laatste dus contact maakte met een metalen beugeltje waarmee de koeler-fan op een koelblok van de processor zit bevestigd.

[ Voor 35% gewijzigd door AkiraVos op 13-09-2021 20:23 ]

Verwijderd

Een positieve terugkoppeling wordt altijd gewaardeerd, bedankt hiervoor!
Veel plezier met de pc!
Pagina: 1