WiFi WANhoop

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brownee
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-05 23:05
Lang hebben we plezier gehad van een naar mijn idee briljant systeem van Ubiquiti:
De AmpliFi HD met twee extra mesh points heeft ons lange tijd voorzien van een strak WiFi netwerk.
Goede range, goede dekking, 802.11ac.
Goede parental controls voor mij, met gebruiksvriendelijk beheer via de app.
Een paar maanden terug begonnen er allerlei problemen. Het heeft me veel hoofdpijn opgeleverd om er uiteindelijk achter te komen wat de reden was voor onze klapperende internetverbinding. Het heeft me wekenlang troubleshooten gekost om te ontdekken dat de LAN poorten van de Amplifi kapot waren.
Zodra er traffic op de ethernet poorten plaatsvond, vloog de hele internetverbinding van de Amplifi eruit.

Het door onze provider geleverde modem (Zyxel) heeft op de 1e etage al helemaal geen bereik. Dus ben ik gaan zoeken naar nieuwe hardware.
WiFi6 dacht ik. WPA3 dacht ik. Mesh netwerk.
Ik heb achtereenvolgens geprobeerd
1. een set van 2x ASUS RT AX92u
2. een combinatie van 2x ASUS RT-AX58U
3. een set van 2x Linksys Velop MX8400
4. de Netgear Nighthawk MK63 set met 1 router en 2 mesh satellites

Elke combinatie met nieuwe apparatuur die minder werkt dan voorheen levert bij iedereen direct negatieve reacties op.
Veel frustraties, veel gevloek en getier, gesmijt met deuren ...
De emoties lopen snel hoog op als mensen midden in een match zitten en van een server geknikkerd worden.
Of als iemand op zijn Playstation een update draait, waardoor iemand anders ineens lag spikes heeft.

Van alle opties die ik heb geprobeerd vallen twee voor de hand liggende problemen direct op:
1 het bereik. Iedereen wil in het hele huis overal WiFi. Als dat minder is dan het mesh netwerk van de AmpliFi, dan valt dit snel op.
2 de snelheid. Als download snelheden lager zijn dan voorheen, dan valt ook dit vrij snel op. En als het helemaal instort op bepaalde momenten, dan wordt er iets losgemaakt in mensen...

Op zich zou je zeggen dat dit tegenwoordig goed op te lossen moet zijn. WiFi staat niet meer in de kinderschoenen. We zitten inmiddels op 802.11ax / WiFi6.
We hebben glasvezel. We bedienen onze spullen met apps op onze telefoon. Alle LAN poorten zijn een gigabit of hoger.
En alle PCs / Playstations zijn in ons geval allemaal met CAT6 bekabeld naar de meterkast, waar onze gigabit glasverbinding van T-mobile binnenkomt. Waarom lukt het niet?

We leven in ons geval met z'n zessen in een woning van 2 etages ±80m2 per etage. Het aantal devices op mijn netwerk is de laatste jaren enorm toegenomen.
Het schommelt inmiddels tussen de 20 en 30 en ik verwacht dat dit de komende jaren nog verder toeneemt met zaken als bijvoorbeeld IOT.
Er staan regelmatig 4-6 playstations te ronken, een GamePC, er wordt geNetflixt, er wordt Teams/Zoom/Meet geconference called, SONOS speakers staan geluid te maken, etc etc.
Ons huis heeft tussen zijn 2 etages een vloer van gewapend beton. Een Wired backhaul lijkt een must, al had onze Amplifi hier geen moeite mee met een mesh point naast het trapgat.
De meterkast zit naast de voordeur. Met een extra mesh point levert dit geen problemen, want qua bereik blijkt de achtertuin van daar af al lastig te halen.

Op dit moment ben ik het even helemaal kwijt.
Het aanbod is enorm, al zijn er maar een handjevol grote merken:
TP-Link (chinees, dus niet nèh), Netgear (de QoS is niks), Linksys en ASUS.
En wat kun je tegenwoordig met geld smijten voor WiFi apparatuur.
De bedragen lopen al snel op.
Ik begrijp de enorme prijsverschillen niet zo.
en wat moet ik van QoS / Parental controls / MU MIMO weten?
Wat is überhaupt een goede router die met veel clients met verschillende soorten netwerk traffic overweg kan?

Wat is een goede oplossing die ons een betrouwbaar en steady netwerk geeft?
- Een router die met een combinatie bekabelde en draadloze clients kan dealen.
- Ook al is het mogelijk het glasmodem weg te laten en direct op de media converter aan te sluiten, toch hang ik mijn eigen router waarschijnlijk gewoon aan de apparatuur van de provider.
- Een apart gast netwerk is een must. Met feestjes wil je de apparatuur van 'vriendjes' niet je eigen beveiligde netwerk laten overspoelen. De Linksys had een gastnetwerk dat qua snelheid onhandig veel lager lag.
- We hebben een netwerk nodig dat bepaalde traffic en/of bepaalde clients prioriteit kan geven. Een PS4 update van 40gig moet niet alle bandbreedte opeten, terwijl het irritant is als een videostream hapert.
- Wat is goede / noodzakelijke beveiliging? Als ik de Netgear guard mag geloven worden we per dag regelmatig bestookt met malware.
- Wat is qua configureren fijne apparatuur? Netgear en Linksys worden via een account online geconfigureerd. Dit is een heel trage methode.

Is er iemand die me een beetje kan sturen in de richting van een goede oplossing?
Het lijkt een beetje een open vraag, maar ik hoop dat ik voldoende details heb opgesomd zodat er wat zinnigs te zeggen valt in ons geval.

Iemand?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 16-05 19:23
je hebt helemaal gelijk dat je internet altijd maar groeit .. misschien gaat je bandbreedteverbruik je wifi mogelijkheden wel voorbij ..

heb je dingen zoals je ps4 wel bekabeld aangesloten ? en je Sonos'en via zo'n bridge ding ?
allemaal simpele dingen die je wifi ontlasten

gebruiksvriendelijkheid is trouwens bij de betere apparatuur wel ver te zoeken... wij, tweakers, willen liefst zoveel mogelijk knopjes zodat we alles zelf kunnen doen
ik heb bv 5 vlan's lopen in huis , zodat ik alle rechten manueel kan bepalen, maar ook wel wat zoekwerk vereiste

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 06:36
Als je AmpliFi HD het zo goed doet waarom vervang je de defecte dan niet me een nieuwe? Of hang je Ubiquiti Accespoints op of van bijvoorbeeld TP link. Die Asus dingen waar je nu mee aan het prutsen bent zou ik gewoon van weg blijven zal je moet gaan zitten koppelen ik zou als kind dan ook klagen dat het WiFi slecht is :P

Kijk bijvoorbeeld eens naar deze van TP-link (Je china ding houdt geen stand i.i.g): pricewatch: TP-Link AC1750 Draadloze Dual-band Gigabit Access Point Voor Plaf...

Of deze van ubiquiti: pricewatch: Ubiquiti UniFi 6 Lite

[ Voor 54% gewijzigd door HKLM_ op 28-08-2021 15:01 ]

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kosz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-05 14:15
Ik gebruik thuis ook 2x een Amplifi HD welke mij uitermate goed bevallen. Het enige nadeel is dat ze geen vlan tagging ondersteunen wat ik wel een gemis vindt.
Ik heb tussendoor ook een setje Aruba Instant On AP's getest (2x AP-11d gekregen van Aruba) maar die redden het niet qua dekking tov de Amplifi, maar wel perfect in te stellen. Het is dat ik geen AP's aan mn plafond wil hebben anders hadden er wel Aruba's door mn huis gehangen.
Voor mij heeft een goede oplossing de voorkeur tov een goedkope oplossing, combi van beide is ideaal uiteraard !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:58

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Brownee schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 14:15:
Het heeft me veel hoofdpijn opgeleverd om er uiteindelijk achter te komen wat de reden was voor onze klapperende internetverbinding. Het heeft me wekenlang troubleshooten gekost om te ontdekken dat de LAN poorten van de Amplifi kapot waren.
Zodra er traffic op de ethernet poorten plaatsvond, vloog de hele internetverbinding van de Amplifi eruit.
Check en vervang de bekabeling even. Je zal namelijk de eerste niet zijn die een LAN poort als defect aanziet, terwijl de kabel of connectoren het probleem veroorzaken.

Alles kan stuk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Als er blijkbaar zoveel netwerkkabels door het huis lopen, waarom door klooien met mesh? Zorg voor minimaal 1 bekabeld acces point per verdieping en waarschijnlijk is alle ergernis weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brownee
De Amplifi vervangen door een nieuwe is ook echt een serieuze afweging, al moet ik eerlijk zeggen dat ik me nog steeds afvraag waarom de ethernet poorten het loodje hebben gelegd.
Bij het troubleshooten van alles geprobeerd om het boven water te krijgen: kabel 1 op ethernet poort 1 met laptop, kabel 2 op poort 1 met laptop 2, kabel 3 met laptop op poort 2 , poort 3 ,4 etc etc.
Gelezen dat andere gebruikers dit probleem ook hadden na een firmware update.
Zou best kunnen dat dit bij mij ook zo was. Dus rollback gedaan, maar helaas, ik kreeg het niet meer werkend.
Ook dit kwam bij andere Amplifi gebruikers precies zo voor.

Alle Sonos speakers zijn via WiFi aangesloten. Game PC en PS4's bekabeld.
Punt is op dit moment dat als er een client hongerig is qua bandbreedte, de rest daar last van heeft.
WiFi bereik zelf is met de netgear set niet eens zo slecht, maar de bandbreedte verdelen over alle clients (bekabeld en draadloos) is niet best. De implementatie van QoS is bij netgear gewoon slecht, want je kunt er niets instellen. Inderdaad niet echt hoe een tweaker dit doet. En als je het aanzet is je verbinding ineens slecht geworden.

De mesh points van Linksys aangesloten met wired backhaul, omdat er idd. genoeg bekabeling naar de 1e etage. Dit merk je wel in performance, maar niet in je bereik.
Misschien inderdaad gewoon 2 knettergoede acces points neerleggen per etage ipv. een mesh.
Maar was het idee van een multiroom mesh niet juist dat er wat intelligentie in je wifi netwerk zit waardoor je bereik verbetert?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 23:55
En als Ubiquiti bevalt, waarom dan geen oplossing met een centrale switch die PoE ondersteunt, die vervolgens AP's op iedere verdieping van power voorziet.

Qua esthetica zit je met hier en daar wat Unifi 6 Lites ook wel goed. Vrij kleine schoteltjes, en de blauwe LED ring kan ook uit. Hoge WAF.

Ben sinds kort overgestapt op een Ubiquiti set-up, naar volle tevredenheid.

En ik blijf erbij: Het geheim van een goed wifi-netwerk zit 'm nog altijd in de bekabeling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brownee
Best een goed idee om volledig Ubiquiti te gaan.
Unifi6 Lites op een wired backbone met PoE.

Wat zou je in deze setup als router gebruiken? een USG van Ubiquiti?
Heeft Ubiquiti ook een ander model router met PoE en een stuk of acht of meer poorten?
Ik ben niet zo bekend met een EdgeRouter, maar is dat wat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 16-05 19:23
Brownee schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 18:36:
vergeet geen aparte switch zoals bv een usw flex mini overal ertussen te zetten ...
als je een POE accespoint neemt kan je daar normaliter geen switch meer achterzetten voor je bekabelde apparaten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Heeft Ubiquiti ook een ander model router met PoE en een stuk of acht of meer poorten?
Een Router met PoE(+) moet je eigenlijk niet willen. Een goede (L3) router heeft maar één functie en dat is de vertaalslag van WAN naar LAN verzorgen, al het andere laat je over aan een (L2) switch.

Ubiquiti heeft tegenwoordig ook de UDM-Pro SE in het 'Early Access' verkoopdeel staan maar ik zou daar persoonlijk niet voor opteren, ook al doet het ding alles wat jij vraagt.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k995
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-04 20:45

Ik heb Ubiquiti UniFi Switch waarop een paar Ubiquiti UniFi Switch Flex Mini via POE op zitten voor plaatselijk maar bekabelde aansluitingen te hebben en ook een paar Ubiquiti UniFi 6 Lite's voor wifi.

Werkt goed .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 23:55
Ik heb een tweetal Switch Lites 8 PoE als centraal knooppunt, drie Unifi 6 Lites, een Unifi 6 LR en een paar Switch flex mini's, allemaal gevoed via PoE.
Als router gebruik ik nog de Ziggo Connectbox, die tevens als gateway naar het Internet dient. Die taak vervult ie prima. WiFi van de CB uiteraard uit. Ik heb nog geen behoefte aan de uitgebreide monitoring die een USG of Dreammachine biedt. Mijn controller draait op een RPi, die ik nog had liggen.

Even wat gespeeld met de basis instellingen en de uitzendvermogens, maar nu roamt alles lekker in de rondte, zowel binnen- en buitenshuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• austin_77
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 01:08
Ik zou zeggen, koop een UDM van Ubiquiti en hang er zoals eerder al gezegd is per verdieping een ubiquiti wifi6 schoteltje aan.
En anders even in het grote Ubiquiti topic rondneuzen. Genoeg kennis op te doen.

[ Voor 24% gewijzigd door austin_77 op 28-08-2021 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brownee
Ik word hier wel enthousiast van.
Op zich erg blij van de kwaliteit van Ubiquiti WiFi.
Dus die WiFi6 schoteltjes zijn een no-brainer. Switch met PoE ook.
Die 8-poorts met 4x PoE zou in principe goed zijn, maar ik zit dan wel een beetje krap in mijn poorten.
Dus misschien beter om 2 switches met PoE in het netwerk te hangen.

Als ik het goed begrijp is de USG in eerste instantie niet noodzakelijk en kan de router van de provider (Zyxel van T-mobile) dit ook. Maar ik vraag me af of die een beetje controle krijgt op alle clients.
Nog even puzzelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• consono_md110
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-05 18:48
Sinds kort hier in huis ook overgestapt naar Ubiquiti, in mijn geval een UDM Pro, een (PoE+)switch en een U6 Lite. Ik heb getwijfeld tussen de USG en de UDM Pro, uiteindelijk toch voor de laatste gekozen.
Je hebt een 1Gbps-verbinding las ik. Mocht je IDS/IPS willen gaan gebruiken weet dan dat de USG het bij 85mbps voor gezien houdt, waar de UDM Pro volgens de specs tot 3,5Gbps gaat.
Daarnaast heb je mogelijkheid om per client een bandwidth-profile in te stellen om zo te zorgen dat ze je verbinding niet vol trekken. Werkt wel aardig heb ik gemerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:41
Met een gigabit verbinding zou ik niet voor qos kan. Dat maakt meer kapot dan t goed doet

Heb je echt clients die de verbinding plat drukken?

Ik zou eerst wat meer tijd stoppen in t analyseren voordat je van alles gaat kopen
Zyxel terug, ubiquiti erachter (ja nat over nat nee boeit niet) en troubleshooten wat er mis gaat

Wellicht is het gewoon je internet lijn?

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

laurens0619 schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 21:59:
Met een gigabit verbinding zou ik niet voor qos kan. Dat maakt meer kapot dan t goed doet

Heb je echt clients die de verbinding plat drukken?

Ik zou eerst wat meer tijd stoppen in t analyseren voordat je van alles gaat kopen
Zyxel terug, ubiquiti erachter (ja nat over nat nee boeit niet) en troubleshooten wat er mis gaat

Wellicht is het gewoon je internet lijn?
QoS/MLS kan ook gewoon over WAN verbindingen van (meer dan) 1Gbit, maar dan heb je aan de spullen van Ubiquity niet veel doordat die spullen de 'kleurtjes' niet snappen.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:41
@Will_M natuurlijk kan het, maar dan heb je echt wel slag duurdere hardware nodig en ik kan mij niet voorstelen dat de ts het nodig heeft

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edje040
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22:08
Brownee schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 14:15:
Lang hebben we plezier gehad van een naar mijn idee briljant.....

....Wat is een goede oplossing die ons een betrouwbaar en steady netwerk geeft?
- Een router die met een combinatie bekabelde en draadloze clients kan dealen.
- Ook al is het mogelijk het glasmodem weg te laten en direct op de media converter aan te sluiten, toch hang ik mijn eigen router waarschijnlijk gewoon aan de apparatuur van de provider.
- Een apart gast netwerk is een must. Met feestjes wil je de apparatuur van 'vriendjes' niet je eigen beveiligde netwerk laten overspoelen. De Linksys had een gastnetwerk dat qua snelheid onhandig veel lager lag.
- We hebben een netwerk nodig dat bepaalde traffic en/of bepaalde clients prioriteit kan geven. Een PS4 update van 40gig moet niet alle bandbreedte opeten, terwijl het irritant is als een videostream hapert.
- Wat is goede / noodzakelijke beveiliging? Als ik de Netgear guard mag geloven worden we per dag regelmatig bestookt met malware.
- Wat is qua configureren fijne apparatuur? Netgear en Linksys worden via een account online geconfigureerd. Dit is een heel trage methode.

Is er iemand die me een beetje kan sturen in de richting van een goede oplossing?
Het lijkt een beetje een open vraag, maar ik hoop dat ik voldoende details heb opgesomd zodat er wat zinnigs te zeggen valt in ons geval.

Iemand?
Het is, gezien de reacties van de Ubiquiti-fans, wel vloeken in de kerk 😉....maar kijk ook eens naar AVM. Die bieden alles wat je opsomt. Ik heb hier een FritzBox 7590 met enkele bekabelde FritzRepeater 3000. Op dit netwerk zijn meestal rond de 30-35 devies actief waarvan een aanzienlijk deel via wifi. Al jaren 100% stabiel.
Pagina: 1