Vraag

• mick21
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 30-08 00:28
Hallo allemaal,

Sinds een korte tijd ben ik aan het kijken naar het samenstellen van een desktop. Voorheen heb ik voonramelijk laptops gebruikt, maar op dit moment lijkt het me mooi om een desktop te nemen. Dit heeft eigenlijk twee redenen:
  1. Ten eerste, wil ik een keer een desktop zelf in elkaar hebben gezet.
  2. Daarnaast wil ik een krachtigere PC. Een krachtige laptop is aardig duur en vaak ook lomp en luid. Verder hoef ik niet per se een krachtige grafische kaart, maar wil ik die optie wel openlaten voor de toekomst.
Verder heb ik nog een oude desktop liggen, met een HD 6870 GPU (https://tweakers.net/pric...isplayport/specificaties/) en ook nog een 600 Watt voeding (https://tweakers.net/pric...m-pro-600w/specificaties/). Deze zou ik willen hergebruiken, wat is jullie mening hierover?

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Virtual machines draaien, projecten compileren en mogelijk wat gamen (maar dat is op dit moment bijzaak).

Wat mag het systeem gaan kosten?
Indien de voeding en GPU hergebruikt kunnen worden, wil ik ongeveer 1200 euro uitgeven.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Zoals eerder aangegeven:Verder zijn toetsenborden e.d. out of scope.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Genoeg processing power, daar loop ik tegenaan met m'n huidige laptop, genoeg RAM, minstens 32GB maar het liefst meer.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee, ik ben hier niet erg bekend mee.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Naast wat ik al vermeld heb niet.

Ga je overklokken?
Nee, ben ik niet van plan.

Wat verwacht je van ons?
Ik wil weten of ik de oude voeding en GPU kan hergebruiken. Verder zou ik willen weten of mijn huidige samenstelling problemen zal geven m.b.t. compatibiliteit en of ik ergens misschien overkill ga. Ik heb geprobeerd m'n denkstappen uit te leggen, maar ben ook benieuwd hoe jullie het bekijken en wat jullie van de argumenten vinden.

Dingen waar ik over twijfel:
  • Het aantal pins van de fan headers op m'n moederbord, is dit belangrijk?
  • De kast heeft aan de voorkant een USB 3.2 (Gen2, 10Gb/s) type-c aansluiting, terwijl het moederbord een interne USB 3.2 (Gen1, 5Gb/s) type-c header heeft. Kan ik deze twee aansluitingen met elkaar verbinden zonder bijkomstigheden?
  • Wat zou een reden kunnen zijn om voor een beter moederbord te gaan? Ik wil later 64GB RAM installeren en ik had iets gelezen over PCB layers die je RAM performance kunnen beïnvloeden, is dit relevant?
Wat ik tot nu toe heb uitgekozen:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 5800X Boxed€ 390,45€ 390,45
1MoederbordenGigabyte Aorus B550 ELITE V2€ 99,-€ 99,-
1BehuizingenFractal Design Meshify 2€ 124,90€ 124,90
1ProcessorkoelingNoctua NH-D15 chromax.black€ 95,90€ 95,90
2Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC€ 183,25€ 366,50
1Solid state drivesSamsung 980 Pro 1TB€ 160,50€ 160,50
Totaal€ 1.237,25

Ik zal ook uitleggen waarom ik voor deze componenten heb gekozen:
  • De Ryzen 7 5800X heeft 8 cores, vandaar deze i.p.v. de 5600X. De 5900X is denk ik overkill voor het vloeiend kunnen draaien van 3 of 4 VMs. Ik lees dat het verschil tussen de 5800X en Intel Core i7-11700K niet heel groot is, maar dat 5800X aardig wat minder stroom verbruikt. Verder ben ik op het moment alleen bekend met de processoren van Intel, dus wil ik ook wel een keer AMD proberen.
  • Gigabyte Aorus B550 ELITE V2 is denk ik voldoende. Ik ben niet echt bekend met moederborden, dus wellicht dat ik hier de mist inga. Dit moederbord heeft een M.2 (PCI-e 3.0 x4) interface, deze kan ik gebruiken voor m'n SSD. Er zit geen Wi-Fi bij, maar dat vind ik niet erg. 2x USB 3.2 (Gen2, 10Gb/s) lijkt mij voldoende voor externe opslagapparaten, ook voldoende USB 2.0 poorten denk ik, ik heb niet veel USB-apparaten: toetsenbord, muis, headset en een paar USB-sticks.
  • Fractal Design Meshify 2 is een kast met een minimaal design. De Meshify 2 Compact valt af i.v.m. RAM clearance en de grote koeler. Ik ben niet zo'n fan van LED-verlichting in m'n kast. De voorkant heeft genoeg poorten naar mijn mening. De USB-c aansluiting aan de voorkant kan ik aansluiten op de interne USB-c header van het moederbord. Verder zijn er nog twee 2x USB 3.2 (Gen1, 5Gb/s) aansluitingen aan de voorkant die aangesloten kunnen worden op twee interne USB 3.2 (Gen1, 5Gb/s) headers van het moederbord.
  • Noctua NH-D15 chromax.black is wellicht erge overkill, maar ik las dat de Ryzen 5000 series erg heet kunnen worden. Ik heb meerdere builds gezien op Tweakers met een mindere koeler, maar op Reddit lees ik weer over mensen die wel een higher end koeler aanraden. Ik kies expliciet niet voor waterkoeling, i.v.m. het risico op onderhoud.
  • G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC heb ik een beetje m'n twijfels over. Ik heb gelezen over merken die niet goed werken met Ryzen, maar G.Skill zou geen problemen moeten opleveren. De RAM clearance is 42mm, dus de fan van de koeler moet iets worden verhoogd, maar de case die ik heb gekozen zou hier genoeg ruimte voor moeten bieden. Ik wil uiteindelijk 64GB RAM installeren.
  • Samsung 980 Pro 1TB is een snelle SSD. Ik heb niet een hele goeie reden om deze te kopen, los van dat het een snelle SSD is. De SSD gebruikt PCI-e 4.0, iets wat aanwezig is op het moederbord.
Ik hoop een beetje een beeld te kunnen geven van mijn gedachteproces bij het selecteren van de onderdelen. Ik ben benieuwd wat jullie hiervan vinden! :)

Groeten,

Mick

Alle reacties

• lamaa1
  • Registratie: mei 2016
  • Nu online
Je voeding is uit 2008, oud design dat niet meer goed overweg kan met moderne hardware. Dus die zou ik vervangen. Je GPU heeft geen UEFI ondersteuning, dus kans is aanwezig dat je daarmee ook geen beeld gaat krijgen. Danzou je bijvoorbeeld een GT 1030 kunnen nemen. Al kan een Intel CPU (met iGPU) ook een goede optie zijn.

De temperatuur van mijn 5900x i.c.m. een Dark Rock Pro 4 vind ik wel meevallen. En bij de Tweakers review wordt deze, net zoals met de 5800x ongeveer 67 graden.
lamaa1 schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 15:09:
Je voeding is uit 2008, oud design dat niet meer goed overweg kan met moderne hardware.
Dat niet alleen. Ding is oud en inmiddels onbetrouwbaar. Beetje zonde als er nieuwe hardware in rook opgaat. Sws dient elke voeding van 13 jaar oud vervangen te worden. Voor 2010 waren er nog geen voedingen die fatsoenlijk met de meest recente hardware overweg kunnen.

• mick21
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 30-08 00:28
Je voeding is uit 2008, oud design dat niet meer goed overweg kan met moderne hardware. Dus die zou ik vervangen.
Daar was ik al bang voor, maar wat je zegt, het is alweer dertien jaar geleden :9.
Je GPU heeft geen UEFI ondersteuning, dus kans is aanwezig dat je daarmee ook geen beeld gaat krijgen.
Dit vind ik wel jammer, ik ga proberen of de GPU draait met CSM (is aanwezig: https://download.gigabyte...0-aorus-elite-ax-v2_e.pdf) en anders bestel ik de GPU later. Ik wil eigenlijk wel een AMD CPU, dus het wordt in ieder geval een dedicated GPU.
De temperatuur van mijn 5900x i.c.m. een Dark Rock Pro 4 vind ik wel meevallen. En bij de Tweakers review wordt deze, net zoals met de 5800x ongeveer 67 graden.
Dat is goed om te horen, deze koeler is 20 euro goedkoper en de temperatuur valt inderdaad mee.

• Stonehawk
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 18:22
AMD heeft tegenwoordig ook een cpu met igpu: de ryzen 5700g, misschien kan je daar even naar kijken. Geen idee hoe die het ten opzichte van de 5800x doet, maar dat kan je zelf waarschijnlijk wel uitzoeken.

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee