Olaf van der Spek schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 12:03:
Wat is de beste / voordeligste oplossing voor iemand die af en toe belt naar het buitenland (soms binnen EU, soms naar bijvoorbeeld Australië), maar die geen verstand heeft van 'tech' (zeg 80+)?
Facetime / Skype / Whatsapp zijn niet altijd beschikbaar, mobiele providers rekenen al snel 0,25 tot 1,25 euro per minuut, zelfs binnen de EU.
En iets als
http://www.televergelijk....900-naar-duitsland-mobiel komt op mij toch een beetje duister over.
Is er anno 2021 een goede oplossing beschikbaar of zijn we nog steeds overgeleverd aan de grillen van telecomproviders?
De goedkoopste manier om lowtech naar het buitenland te bellen is nog altijd de vaste telefoon. Ik heb verschillende internationale kennissen met veel contacten in het buitenland, deze houden een vaste telefoon bij KPN /XS4ALL aan en nemen een abonnement waarbij onbeperkt naar vast en mobiel in 80+ landen is inbegrepen. Mobiel bellen via 0900-nummers kan ook nog steeds(Telediscount enzo), maar vergeet daarbij niet dat er naast de servicekosten voor het 0900-nummer ook belminuten bij de provider worden gerekend(dus bijv. 5 cent per minuut voor het servicenummer + 15 cent per minuut voor de telefonie aanbieder = 20 cent totaal per minuut/of 1 belminuut van de belbundel afgeschreven per minuut).
Skype abonnementen zou ik zelf niet zo snel doen. Hun abonnementen zijn vaak voor specifieke landen geschikt en soms vallen de minuten naar mobiele nummers er buiten. Een punt van aandacht wat mij persoonlijk irriteert bij Skype is de slechte nummer weergave(willekeurig nummer op de nummermelder van de gebelde persoon) en het feit dat ik soms bij de eerste poging onverstaanbaar ben, waarna ik een tweede poging moet wagen.
Als je zelf niet zo lowtech bent, zou je eventueel ook een VoIP adapter kunnen nemen en instellen voor die persoon. Dan neem je een account bij een VoIP aanbieder als Freevoipdeal of Voipbuster(of kloon), laadt je daar wat beltegoed op, sluit een vast toestel op de VoIP adapter aan en kan de gebruiker ouderwets het nummer vormen met het vaste toestel. Hier is wel een bestaande internetaansluiting voor benodigd en jij dient deze persoon te begeleiden bij het bijladen van beltegoed als deze op dreigt te raken, aangezien dat beltegoed enkel via Ideal of creditcard kan worden opgewaardeerd.