Lekkage via douchewand ' normaal' volgens Sealskin

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebmar
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 08:19
Hoi,

bij ons is onlangs de badkamer gerenoveerd. We hebben zelf de spullen uitgezocht en gekocht en alles laten slopen, inbouwen etc. door een aannemer. Dit ging allemaal prima en soepel en het ziet er mooi uit.
Nu viel me een tijdje terug op dat er bij de douchewand (Sealskin Soho) water naar buiten lekte via het onderste profiel (waar het glas van de wand inzit) wanneer er water langs de binnenzijde van het glas van de wand omlaag liep.
Na alles drooggemaakt te hebben en met de handdouche water op het glas te zetten is het duidelijk dat er water via het profiel, onder het glas door naar buiten komt. De kitafdichting met de vloer is waterdicht, het komt echt via het profiel dus het lijkt alsof het rubber in het profiel het glas niet goed afdicht.
E.e.a. aangekaart bij Sealskin, via de verkoper, en nu geeft Sealskin aan dat op deze manier testen niet representatief is omdat iedere douchewand bij de test zal lekken.... 8)7 Lijkt me stug, en was niet het geval met onze oude Sealskin Duka. Sealskin gaf verder aan eventuele kit aan de binnenzijde van de vloerafdichting in de hoeken te verwijderen. (Het lijkt zo te zijn dat de glasafdichting in de hoeken niet volledig waterdicht is en eventueel water via lekgaatjes afgevoerd dient te worden. Dit heb ik gevraagd maar geen antwoord op gekregen.) Dit hebben we gedaan (geen idee waarom het vloerprofiel tweezijdig afgekit was) maar de lekkage is weliswaar minder maar niet weg. Het treedt nog steeds op wanneer er 'overvloedig' water langs de binnenzijde loopt. Dan vormen er zich twee kleine plasjes water in beide hoeken.
Is er iemand met een Sealskin Soho welke dezelfde ervaring heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• holygame
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 24-04 10:55
Afgelopen jaar ook een Sealskin wand geplaatst in mijn badkamer en bij mij lekt er inderdaad ook water onder de deur door. Maar goed even afnemen en het is weer weg, na het douchen moet je sowieso de ramen, vloer en kraan afnemen met een doek/trekker.

Edit: Sealskin Contour.

[ Voor 5% gewijzigd door holygame op 28-08-2021 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebmar
holygame schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 10:09:
Afgelopen jaar ook een Sealskin wand geplaatst in mijn badkamer en bij mij lekt er inderdaad ook water onder de deur door. Maar goed even afnemen en het is weer weg, na het douchen moet je sowieso de ramen, vloer en kraan afnemen met een doek/trekker.

Edit: Sealskin Contour.
Het lekt bij ons niet onder de deur door, maar bij de vaste wand tussen glas en vloerprofiel waar dit glas in rust.
De deur (met rubberen strip zonder dorpel) is kurkdroog naar buiten toe.

Acties:
  • +27 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 24-04 09:52

Sharky

Skamn Dippy!

holygame schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 10:09:
na het douchen moet je sowieso de ramen, vloer en kraan afnemen met een doek/trekker.
Ervan uitgaande dat ik niet hartstikke lui ben.

This too shall pass

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:11
Ik weet niet welke Sealskin Soho je hebt, maar in de handleiding staat dat je moet kitten. Als je dat gedaan hebt en het water loopt er toch uit, dan is er waarschijnlijk niet goed gekit.

Edit: en als je een variant hebt waarbij je niet hoeft te kitten, wat houdt je dan tegen om toch te kitten?

[ Voor 15% gewijzigd door cryptapix op 28-08-2021 12:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sebmar
Er staat inderdaad dat de buitenzijde, tussen profiel en vloer en profiel en wand gekit moet worden. Dit is ook gedaan, maar het probleem is de lekkage via profiel en glas.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ozziestroker1
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 24-04 11:40
Ik heb een ander merk maar hetzelfde probleem gehad. Wij hadden ook het profiel aan de binnenzijde op de vloer gekit. Dit stond zo in de handleiding. Vanaf dag 1 al water wat via het glas/profiel aan de buitenzijde lekte. Na wat rondvragen de kitrand op de grond aan de binnenzijde verwijderd. Nu geen problemen meer. Het water gaat nu via het glas het profiel in en komt via de onderzijde van het profiel de douche in.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 07:51

LankHoar

Langharig tuig

@sebmar ik vind dit een uitermate geschikte vraag om foto's aan te leveren.

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heijmenberg99
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22:22
Is het niet gewoon even simpel om een kitrandje te plaatsen waar het lekt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebmar
Heijmenberg99 schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 23:38:
Is het niet gewoon even simpel om een kitrandje te plaatsen waar het lekt?
zeker, maar ik vroeg me vooral af of het door anderen (met eventueel dezelfde douchewand) herkent wordt. Verder vond ik de stelling van Sealskin (dat het normaal is dat de wand lekt als er met de handdouche water op de binnenzijde van het glas gesproeid wordt) wat vreemd voor een douchewand.
Nogmaals: de lekkage vind niet plaats tussen profiel en vloer / wand, maar door het profiel heen, tussen glas en profiel. Om nu direct af te kitten tussen glas en profiel vind ik bij een nieuwe douchewand, hoe pragmatisch ook, wat te ver gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebmar
LankHoar schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 20:35:
@sebmar ik vind dit een uitermate geschikte vraag om foto's aan te leveren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gx-JgW7Pu2BzDg_DezBoB6iQX-k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mRJU3ABYA6MZMj98lwN7Zul7.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:03
Ik heb eenzelfde (maar niet dezelfde) douchewand van de bouwmarkt in het chroom.
Deze heb ik alleen aan de binnenkant in de hoek niet afgekit een paar cm. Maar er komt onmogelijk water doorheen wat je ook probeert met de douche aan de binnenkant.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Anoniem: 472287

-nvm ik keek niet goed, maar als de kitrand een aanwijzing is van de installatiekunde van de installateur dan zou ik het probleem daar opzoeken.

[ Voor 167% gewijzigd door Anoniem: 472287 op 29-08-2021 10:46 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rofdof
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 29-08-2023
Mijn God. Heeft een klein kind daar zitten kitten?
Wat ongelooflijk slecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:35
Rofdof schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 10:26:
[...]

Mijn God. Heeft een klein kind daar zitten kitten?
Wat ongelooflijk slecht.
Vind ik nogal meevallen, maar goed - de kitrand is hier niet het onderwerp van discussie. Ik neem even aan dat, netjes of niet, die in elk geval geen water lekt.

Maar nee, ik zou niet verwachten dat er tussen het glas en profiel water doorheen lekt. Lijkt mij een productiefout. De uitdaging is dan vooral om aan de fabrikant duidelijk te maken waar het water precies doorheen lekt, ik denk dat ze simpelweg nog niet begrijpen wat je probleem is.

Wellicht zelf in paint of zo een dwarsdoorsnede tekenen (glas, profiel, kitlaag en vloer) en daarop precies aangeven hoe het water er doorheen lekt. En dan ook laten weten dat dit ook tijdens een normale douche-sessie gebeurt en niet enkel als je de douchekop er op richt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebmar
vanaalten schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 11:09:
[...]

Vind ik nogal meevallen, maar goed - de kitrand is hier niet het onderwerp van discussie. Ik neem even aan dat, netjes of niet, die in elk geval geen water lekt.

Maar nee, ik zou niet verwachten dat er tussen het glas en profiel water doorheen lekt. Lijkt mij een productiefout. De uitdaging is dan vooral om aan de fabrikant duidelijk te maken waar het water precies doorheen lekt, ik denk dat ze simpelweg nog niet begrijpen wat je probleem is.

Wellicht zelf in paint of zo een dwarsdoorsnede tekenen (glas, profiel, kitlaag en vloer) en daarop precies aangeven hoe het water er doorheen lekt. En dan ook laten weten dat dit ook tijdens een normale douche-sessie gebeurt en niet enkel als je de douchekop er op richt.
Sealskin heeft een filmpje waarop duidelijk te zien is hoe en waar het lekt, en zij gaven dus de reeds vermelde reactie. Eea is ook beter geworden na het verwijderen van de kit welke aan de binnenzijde zat, maar is nog niet weg. Ik ga nog eens kijken of ik eventueel wat gemist heb, maar als er ook kit onder het profiel zit en niet alleen in de hoekaansluiting, weet ik niet of ik dat eruit krijg.
In ieder geval iedereen bedankt voor de reacties, wordt vervolgd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Douchedeur
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 13-01 15:21
Hier lekt er water onder de Sealskin Soho douchedeur door. Er zit wat ruimte tussen de lekstrip en de vloer. Is slechts 1 a 2mm.

Iemand idee hoe dit op te lossen? Aangezien de lekstrip in de deur wordt geschoven bij de Sealskin Soho.

• sebmar
Douchedeur schreef op zondag 5 september 2021 @ 15:18:
Hier lekt er water onder de Sealskin Soho douchedeur door. Er zit wat ruimte tussen de lekstrip en de vloer. Is slechts 1 a 2mm.

Iemand idee hoe dit op te lossen? Aangezien de lekstrip in de deur wordt geschoven bij de Sealskin Soho.
Dit heb ik niet: is de juiste lekstrip gemonteerd? Er worden er twee meegeleverd: een hoge en een lagere voor gebruik met een dorpel. Bij mij is geen dorpel gemonteerd en zit de hogere strip gemonteerd welke goed afsluit (tenzij de douchestraal volle porrie precies op de strip staat.

• sebmar
sebmar schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 11:15:
[...]

Sealskin heeft een filmpje waarop duidelijk te zien is hoe en waar het lekt, en zij gaven dus de reeds vermelde reactie. Eea is ook beter geworden na het verwijderen van de kit welke aan de binnenzijde zat, maar is nog niet weg. Ik ga nog eens kijken of ik eventueel wat gemist heb, maar als er ook kit onder het profiel zit en niet alleen in de hoekaansluiting, weet ik niet of ik dat eruit krijg.
In ieder geval iedereen bedankt voor de reacties, wordt vervolgd.
Update: Sealskin stuurt een monteur langs: het blijft lekken.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• sebmar
sebmar schreef op donderdag 16 september 2021 @ 18:36:
[...]

Update: Sealskin stuurt een monteur langs: het blijft lekken.
De monteur van Coram (Importeur) is langsgeweest en heeft aangegeven dat het profiel inderdaad volloopt en dit hoort niet: productiefout. Hij heeft een minuscule kitrand gelegd in de hoek tussen profiel en glas aan binnenzijde om dit te voorkomen. Vanaf nu gewoon droog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaas25
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 01-04 20:36
Ik zou hier graag op inhaken met een montage vraagje. Dat smalle dorpeltje dat op de vloer moet voor de deur langs vinden wij er maar gek uit zien zo aan de buitenkant. Het is ielig en er wordt niet vermeld hoe dit te bevestigen.

Nu zie ik dat dorpel loos dus ook een optie is. Maar dan zou het uiteinde van de vaste wand op de vloer dus alleen met de buitenste kitrand op zijn plek moeten blijven zitten.. Kit is natuurlijk voor de afdichting van vocht. Maar dat het nu ook dat hele zijpaneel precies op zn plek moet houden..

Bovendien lijkt me gevoelsmatig de dorpel variant beter. Als extra waterrandje voor overtollig wate.

Volgens de handleiding moet dan het hoge rubbertje toegepast worden toch als je dorpel loos gaat?

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/5sNxjjz/Naamloos.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebmar
Hoi, het hoge vloerrubber dient inderdaad gebruikt te worden als je naakt gaat.

Mijn vriendin wilde koste wat het koste dorpelloos (want 'mooier'..), maar ik denk dat met dorpel beter was geweest: we hebben geen last van lekwater maar de afdichtstrip onder de deur zit precies op een voeg (logisch want daar begint het afschot richting goot) en dat heeft de potentie smoezelig te worden.
Verder hoor je de deur nu open en dicht gaan, en dat was met dorpel niet het geval geweest omdat het rubber dan niet over de vloer glijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rberenschot
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 17-05-2022
sebmar schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 09:56:
Hoi,

bij ons is onlangs de badkamer gerenoveerd. We hebben zelf de spullen uitgezocht en gekocht en alles laten slopen, inbouwen etc. door een aannemer. Dit ging allemaal prima en soepel en het ziet er mooi uit.
Nu viel me een tijdje terug op dat er bij de douchewand (Sealskin Soho) water naar buiten lekte via het onderste profiel (waar het glas van de wand inzit) wanneer er water langs de binnenzijde van het glas van de wand omlaag liep.
Na alles drooggemaakt te hebben en met de handdouche water op het glas te zetten is het duidelijk dat er water via het profiel, onder het glas door naar buiten komt. De kitafdichting met de vloer is waterdicht, het komt echt via het profiel dus het lijkt alsof het rubber in het profiel het glas niet goed afdicht.
E.e.a. aangekaart bij Sealskin, via de verkoper, en nu geeft Sealskin aan dat op deze manier testen niet representatief is omdat iedere douchewand bij de test zal lekken.... 8)7 Lijkt me stug, en was niet het geval met onze oude Sealskin Duka. Sealskin gaf verder aan eventuele kit aan de binnenzijde van de vloerafdichting in de hoeken te verwijderen. (Het lijkt zo te zijn dat de glasafdichting in de hoeken niet volledig waterdicht is en eventueel water via lekgaatjes afgevoerd dient te worden. Dit heb ik gevraagd maar geen antwoord op gekregen.) Dit hebben we gedaan (geen idee waarom het vloerprofiel tweezijdig afgekit was) maar de lekkage is weliswaar minder maar niet weg. Het treedt nog steeds op wanneer er 'overvloedig' water langs de binnenzijde loopt. Dan vormen er zich twee kleine plasjes water in beide hoeken.
Is er iemand met een Sealskin Soho welke dezelfde ervaring heeft?
Wij hebben exact hetzelfde probleem. Water aan buitenzijde via de hoeken van de wanden. Ik ben gaan zoeken of meer mensen dit probleem hadden en kwam op dit topic terecht.

@sebmar Bij ons is zowel aan buiten- als binnenzijde gekit op de vloer en wand. In de handleiding zie ik nu dat alleen de buitenzijde afgekit moet worden.
Vraag: een paar centimeter kit tussen glas en profiel in elke hoek volstaat dus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanSavelkoul
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 17-04-2024
Zelf heb ik in het begin alleen van binnen gekit.
Als dat kitten dan niet goed zou zijn gebeurd, zou het aan de buitenkant zichtbaar zijn, waarna je weet waar je het moet aanpakken.

Stel dat je ook aan de buitenkant kit, en die kitnaad is wel goed, kan het water niet weg en kruipt het met een beetje pech aan de muurkant tussen profiel en douchebak in.
Na een aantal maanden probleemloos gedoucht te hebben, heb ik de buitenkant ook afgekit, dit echter alleen beneden, voor het uiterlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sebmar
rberenschot schreef op zondag 13 februari 2022 @ 20:04:
[...]

Wij hebben exact hetzelfde probleem. Water aan buitenzijde via de hoeken van de wanden. Ik ben gaan zoeken of meer mensen dit probleem hadden en kwam op dit topic terecht.

@sebmar Bij ons is zowel aan buiten- als binnenzijde gekit op de vloer en wand. In de handleiding zie ik nu dat alleen de buitenzijde afgekit moet worden.
Vraag: een paar centimeter kit tussen glas en profiel in elke hoek volstaat dus?
Er dient inderdaad alleen aan de buitenzijde gekit te worden: blijkbaar dichten de gebruikte rubberprofielen het glas niet volledig af en dien het via dunne kieren af te wateren en dan via de naad tussen vloer / wand en profiel weg te lopen. Bij ons is eerst de kitrand aan de binnenzijde weggehaald maar bleef de boel lekken. Toen is sealskin langs gekomen omdat de rubbers dus te veel water doorlieten. Hierop heeft de monteur een bijna onzichtbare kitrand aangebracht in de hoek tussen glas en profiel. Nu blijft de boel droog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubenset
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 04-04-2022
Hoi sebmar.

Ik heb precies hetzelfde bij me nieuwe badkamer.
Ik moet dus de kitrand aan de binnenzijde van de douche verwijderen, voor betere afwatering. Dat gaat dan over de onderkant waar het lekt neem ik aan?

De aannemer heeft bij mij ook het stukje gekit tussen zijprofiel en glaswandje zie foto. Is dit bij jou ook het geval?

Thanks voor je reactie alvast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubenset
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 04-04-2022
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TnFJL6CotdN-UpgCuVOyY7ffPms=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s2WItxjCN1FjbKuzuo7he43C.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fnrDtChLbeNPh73dMRaLWbywhGM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XolxDpSJ7RC2oAZvKw2fk39p.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• doornob
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 03-07-2024
Dit probleem is door de fabrikant bij mij opgelost door middel van het boren van extra afwateringsgaatjes (aan de binnenkant) en het kitten van de hoek aan de buitenkant van de douche wand. Het euvel was veroorzaakt doordat de douchewand ook aan de onderkant was afgekit en daardoor niet kon afwateren. Oftewel eigenlijk montage zonder voldoende kennis hiervan door de installateur.

[ Voor 15% gewijzigd door doornob op 13-04-2022 13:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BBB-Nick
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 24-04 06:50
Daarom moeten 9 van de 10 douchewanden alleen aan de buitenzijde worden afgekit. Mocht er/ als er water in het profiel komt dan "lekt" het aan de binnenzijde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07:26
Voor de statistieken, hier dezelfde Sealskin en met moeite mezelf kunnen onderdrukken niet binnen, tussen en buiten af te kitten maar alleen buitenzijde zoals in de handleiding aangegeven. Kurkdroog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfunctions
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 24-04 15:58
Hier ook exact dezelfde en ook geen lekkage. Wel af en toe water onder de deur door. Maar dat komt omdat de installateur de 'korte' strip heft gebruikt onder de deur ipv de 'lange'. Maar dat probleem hebben we gelukkig enkel wanneer mijn vriendin doucht en niet door heeft dat het tijd is om haar haar uit het putje te vissen omdat de boel wordt geblokkeerd..

Knowledge reigns supreme over nearly anything

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23-04 20:00
Buitenkant kitten.. Of je vocht gaat de verkeerde kant op, Of je vocht zit opgesloten tussen 2 kitnaden. Daarom altijd alleen de buitenkant kitten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KwameMpufu
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 20-04 09:56
Heb dezelfde fout gemaakt door zonder de handleiding te lezen de binnenkant, en niet de buitenkant van onze Sealskin douchewand afgekit. Eerste test: water loopt langs het vloerprofiel naar buiten.

Ik lees dat het niet de bedoeling is om binnen én buiten te kitten, dus ik ben nu bezig met de kit aan de binnenkant verwijderen, om vervolgens de buitenkant te kitten. Er is echter een probleem. Onze douchewand staat op de tegelvloer, maar hangt deels over de iets lager liggende douchebak heen. De overgang van tegels naar douchebak zit dus onder het vloerprofiel. Ik moet toch iets met die overgang, wat is de beste optie? Heel precies een kitrand maken tussen tegels en douchebak, met daarboven wat ruimte vrij richting het vloerprofiel? Of wel gewoon de onderkant van het vloerprofiel en douchebak volledig dichtkitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Douchedeur
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 13-01 15:21
Ik weet niet of mensen hier nog reageren. Maar ik ben op zoek naar de Sealskin SOHO 'dorpel' links en rechts zijkantjes (nr 14, zie afbeelding). De 'dorpel' (nr 22) heb ik zelf, ik ben alleen de zijkantjes kwijt.

Kan iemand mij helpen (tegen betaling)?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iVysC2afDakM2PZSHnhjbOzMl0Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/t5Hre6MYNS9H2kJnakZKc1kL.png?f=fotoalbum_large
Pagina: 1