Linux + Nvidia + secure boot

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TlighT
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 28-05 10:31
Mijn pc is qua hardware geschikt om Windows 11 te draaien, maar omdat ik een dual boot heb met Windows 10 en Manjaro heb ik secure boot uitstaan. Ik ben aan het kijken of ik secure boot aan kan zetten, maar voor Manjaro (en volgens mij alle Arch-gebaseerde distros) lijkt dat niet echt gemakkelijk, zie:

https://wiki.archlinux.or...are_Interface/Secure_Boot

Ik wil eventueel een andere distro installeren (Ubuntu, Debian of iets anders) als dit gemakkelijker is met secure boot. Maar een bijkomend nadeel is dat ik Nvidia ondersteuning wil hebben en dat vereist ook weer een aantal handmatige stappen.

Ik heb de volgende vragen:
1. Stomme vraag, maar kan ik secure boot aanzetten in de bios (om te testen) en daarna weer uitzetten zonder problemen?
2. Heeft er iemand Linux + Nvidia + secure boot geconfigureerd, zo ja welke distro en hoe gemakkelijk ging dat?

Andere tips zijn ook welkom

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12:28

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

1. Ja, dat is prima mogelijk en heeft geen direct negatieve gevolgen.

2. Wat ik op de Debian Wiki kan vinden hierover, is dat wanneer je ook maar iets gaat doen dat DKMS gebruikt, je met MOK, Machine Owner Keys, aan de slag moet. Doe je dat niet, dan zijn de modules niet signed en schiet de kernel in de stress omdat die in lockdown mode zit doordat secure boot aan staat.

Een belangrijke vraag voor jezelf is: waarom ben je verplicht om de gesloten drivers te gebruiken? Zelf heb ik twee systemen waarbij ik van eentje de videokaart heb vervangen van nVidia naar AMD omdat ik geen hardware versnelling had in Firefox. Met de nVidia voor bijvoorbeeld Kodi kon ik met nouveau hardware versnelling niet aan de praat krijgen en moest ik de gesloten driver pakken.

Als je dus geen harde eis hebt voor de gesloten driver, is het de moeite waard om er vanaf te stappen. Je kan gemakkelijk weer terug als blijkt dat het toch niet lekker werkt voor je.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TlighT
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 28-05 10:31
Bedankt voor je antwoord. Ik heb geen harde eis voor een gesloten driver aangezien ik mijn Linux partitie niet gebruik voor gpu intensieve dingen. Mijn enige eis is dat ik X (met Gnome) fatsoenlijk kan draaien met een webbrowser en email enzo.

Ik ga inderdaad eerst wel met een bootable USB testen of de nouveau drivers goed werken voor mijn videokaart (RTX 2070). Als dat zo is dan kan ik (neem ik aan) een distro installeren die standaard secure boot ondersteunt, zonder al te veel handmatig te hoeven configureren.

[ Voor 11% gewijzigd door TlighT op 28-08-2021 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12:28

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Waarom testen met een live omgeving? Dat kan juist een verkeerd beeld geven. Je huidige systeem is heel eenvoudig om aan te passen. Je schakelt de blacklisting die de nVidia driver levert uit zodat nouveau beschikbaar komt, blacklist dan de nVidia module en dat is het wel zo'n beetje. Uiteraard wel de Nouveau driver voor X11 installeren.

Volgens https://nouveau.freedesktop.org/FeatureMatrix.html zou het meeste van de functionaliteit die je nodig hebt voor basic beeld en compositing van je DE moeten werken.

Commandline FTW | Tweakt met mate