Inleiding
Ik wil het dak van onze opbouw vol gaan leggen met zonnepanelen en daarnaast een airco installeren om ’s zomers te koelen. Aangezien het dak niet heel groot is maar wel ideaal ligt omdat er geen sprake is van schaduw wil ik die zo efficient mogelijk vol leggen.Aangezien mijn buurman dezelfde plannen heeft willen we dit samen doen, waarschijnlijk in dezelfde setup.
Beschikbare (dak)ruimte
Het platte dak van de opbouw is 4,05 meter bij 4,12 meter. Het dak van de dakkapel is 3,02 meter bij 1,01 meter. Het huis staat 15 graden tov het noorden. Zie plaatje hieronder voor een visualisatie.Schaduw
Aangezien het de bovenkant van het huis is nagenoeg geen schaduw. Alleen de buurman heeft een pijpje op het dak voor de rookgasafvoer. Daarnaast wil ik zelf nog een airco installeren die op het dak moet komen te staan.Jaarverbruik
Vorig jaar een grote verbouwing gedaan waarbij we van het gas af gegaan zijn en een warmtepomp hebben geïnstalleerd. Verbruik voor dit jaar januari tot en met juli is 2400 kWh. Door de airco zal het verbruik in de zomer wat omhooggaan. Ik ga dus uit van een totaal jaarverbruik van ongeveer 5000 kWh.Huidige elektriciteitsaansluiting
3x25ABudget en doel
Zo veel mogelijk opbrengst voor zo weinig mogelijk geld ;-)Wie gaat het project uitvoeren
Zelf, samen met de buurman die werkzaam is in de bouw.Bijhouden van data
Aansluiten om Home Assistant om te monitoren.Reeds verkregen offertes
Heb nog geen offertes aangevraagd. Aangezien ik het zelf wil gaan doen ook niet nodig.Regio
AmersfoortWat ik al gevonden heb
In verband met de afmetingen van het dak zijn de mogelijkheden wat beperkt. Ik zit te denken aan een oostwest opstelling met 7 panelen bovenop en 1 paneel op had dakkapel. Ik heb JA Solar 415W Mono PERC Half Cell MC4 (Silver Frame) panelen gevonden die een afmeting hebben van 2015x996mm. Dat zou dus net moeten passen in de volgende opstelling::no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/rN7DhCuB9oJlZramexTgs0al.jpg?f=user_large)
Vragen
- Is dit de ideale opstelling of heeft iemand ideeën voor meer opbrengst?- Welke platdakconstructie kan ik het beste gaan gebruiken? Aangezien ik 4,12 meter heb voor 4 panelen die 996mm zijn onder een hoek van 15 graden (ideale hoek voor plat dak?) zal het krap worden.
- Ik heb ook nog een schuurtje waar ik 6 panelen op kwijt kan. Kan ik daar het beste qua omvormer rekening mee houden of die tzt met een aparte omvormer installeren?
:strip_exif()/f/image/Y0eumD062xVIIOS0Xi7Ri3Dc.jpg?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/mGRYi5I186uOCqrwjPDm5Ewc.jpg?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/iqPllcX7kE6avWhFwX6JON7D.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/zEIjX9TSS3qKr0nySCXoVUOa.jpg?f=fotoalbum_large)