Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• KappuhH
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Inleiding
Ik wil het dak van onze opbouw vol gaan leggen met zonnepanelen en daarnaast een airco installeren om ’s zomers te koelen. Aangezien het dak niet heel groot is maar wel ideaal ligt omdat er geen sprake is van schaduw wil ik die zo efficient mogelijk vol leggen.

Aangezien mijn buurman dezelfde plannen heeft willen we dit samen doen, waarschijnlijk in dezelfde setup.
Beschikbare (dak)ruimte
Het platte dak van de opbouw is 4,05 meter bij 4,12 meter. Het dak van de dakkapel is 3,02 meter bij 1,01 meter. Het huis staat 15 graden tov het noorden. Zie plaatje hieronder voor een visualisatie.
Schaduw
Aangezien het de bovenkant van het huis is nagenoeg geen schaduw. Alleen de buurman heeft een pijpje op het dak voor de rookgasafvoer. Daarnaast wil ik zelf nog een airco installeren die op het dak moet komen te staan.
Jaarverbruik
Vorig jaar een grote verbouwing gedaan waarbij we van het gas af gegaan zijn en een warmtepomp hebben geïnstalleerd. Verbruik voor dit jaar januari tot en met juli is 2400 kWh. Door de airco zal het verbruik in de zomer wat omhooggaan. Ik ga dus uit van een totaal jaarverbruik van ongeveer 5000 kWh.
Huidige elektriciteitsaansluiting
3x25A
Budget en doel
Zo veel mogelijk opbrengst voor zo weinig mogelijk geld ;-)
Wie gaat het project uitvoeren
Zelf, samen met de buurman die werkzaam is in de bouw.
Bijhouden van data
Aansluiten om Home Assistant om te monitoren.
Reeds verkregen offertes
Heb nog geen offertes aangevraagd. Aangezien ik het zelf wil gaan doen ook niet nodig.
Regio
Amersfoort
Wat ik al gevonden heb
In verband met de afmetingen van het dak zijn de mogelijkheden wat beperkt. Ik zit te denken aan een oostwest opstelling met 7 panelen bovenop en 1 paneel op had dakkapel. Ik heb JA Solar 415W Mono PERC Half Cell MC4 (Silver Frame) panelen gevonden die een afmeting hebben van 2015x996mm. Dat zou dus net moeten passen in de volgende opstelling:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RZgi6tWmSRLZOSULOwd7DG2dzE8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/rN7DhCuB9oJlZramexTgs0al.jpg?f=user_large
Vragen
- Is dit de ideale opstelling of heeft iemand ideeën voor meer opbrengst?
- Welke platdakconstructie kan ik het beste gaan gebruiken? Aangezien ik 4,12 meter heb voor 4 panelen die 996mm zijn onder een hoek van 15 graden (ideale hoek voor plat dak?) zal het krap worden.
- Ik heb ook nog een schuurtje waar ik 6 panelen op kwijt kan. Kan ik daar het beste qua omvormer rekening mee houden of die tzt met een aparte omvormer installeren?

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Beschaduwen de panelen elkaar niet zo? Dan beter in "dakjes" zetten zoals bij Oost-West.
En je airco, kan die niet beter aan de noordwestelijke kant van je dak, wederom ivm schaduw?

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:58
Dit is op zijn best extreem krap. De klemmen hebben al een paar centimeter ruimte nodig, en dan hoop je dat legsysteem niet verder uitsteekt. Klemmen komen aan de korte zijde van de panelen in oost west.

Airco naar geheel ander plek, anders inderdaad op de NW hoek.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• KappuhH
  • Niet online
bbbrumbrum schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 23:19:
Beschaduwen de panelen elkaar niet zo? Dan beter in "dakjes" zetten zoals bij Oost-West.
En je airco, kan die niet beter aan de noordwestelijke kant van je dak, wederom ivm schaduw?
De bedoeling is ook oost/west met dakjes. Dus vanaf de zijkant gezien zo:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pv2DnF29O3Hk9atkdGg960HMYB0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y0eumD062xVIIOS0Xi7Ri3Dc.jpg?f=fotoalbum_large

Daardoor heb ik ook niet zoveel last van schaduw van de warmtepomp denk ik.

Een andere optie is om ze net andersom schuin te leggen, op deze manier:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/klX3k8fkn-rqxFJ7DzwIUZVVL6E=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/mGRYi5I186uOCqrwjPDm5Ewc.jpg?f=user_large

Alleen dan heeft het derde paneel van links dus wel last van schaduw van de airco.

De airco staat op die plek omdat de buurman op zijn dak daar een RGA pijpje heeft zitten en ook een airco neer wil zetten. Daarnaast is dat ook ongeveer de plek waar ik naar binnen moet met de airco, dus daarom zou dit een goede plek zijn.

Foto van dat pijpje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uosbt3XZmt5lcmboYN4snDyh33w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iqPllcX7kE6avWhFwX6JON7D.jpg?f=fotoalbum_large

Qua breedte heb ik nu gemeten tot de zinken lijst op de foto. Ik zou ze misschien ook iets hoger kunnen zetten zodat ze over de zinken lijst vallen?

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 17:25
Heb je standaard bevestigingsmateriaal gevonden dat in deze krappe ruimte past?
Aanpassen kan natuurlijk altijd. Of zelf maken.

Wel zou ik aan de lage kant graag enkele cm tussenruimte hebben.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• KappuhH
  • Niet online
Ik denk dat ik het zelf maak. Mogelijk een betonnen voet met daarop een standaar als rail voor schuin dak.

Ik ga ook direct op het platte dak van m'n schuurtje wat panelen leggen. Ik kom uiteindelijk dan op het volgende:
- plat dak huis 8x 415Wp in Oost-West opstelling, dus 1660Wp Oost (105 graden) en 1660 Wp West (285 graden)
- plat dak schuur 6x 385Wp op Zuid (195 graden)

Nu de keuze qua omvormer. Volgens mij heb ik 3 opties:

1. Alles op een drie fase omvormer van 5000W
2. Een aparte 1 fase omvormer voor het huis (2500W?) en een aparte 1 fase voor de schuur (2000W?)
3. Micro omvormers. Voor het huis 2x APS QS1 en voor de schuur 1x QS1 en 1x YC600Y (thanks @busscherski voor de tip)

Iemand die doorslaggevende argumenten heeft voor een van deze opties?

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:43
KappuhH schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 22:31:
Aangezien ik 4,12 meter heb voor 4 panelen die 996mm zijn onder een hoek van 15 graden (ideale hoek voor plat dak?) zal het krap worden.
Relevant leesvoer:

https://www.rijksoverheid...n-op-mijn-dak-te-plaatsen

Als je dit op de nette manier vergunningvrij wilt doen, komen panelen van een meter lang bij de genoemde hoek zo'n 26 cm omhoog (als ik zo snel even goed reken). Dus moeten ze tenminste die afstand van de rand af staan. Als de korte zijde omhoog gaat is het minder, maar dan nog gaat dit nooit passen.

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
P.S. Je weet ook dat je kan verwarmen met een airco, wel zo handig als je ook zonnepanelen hebt en de huidige gasprijs.

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10:52

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

En een valk triple schans op zuid? Dan kan je airco er op noord nog achter

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
@KappuhH
oost-west is best cool.
opbrengst per Wp is lager, maar vaak meer Wp mogenlijk per omvormer en beter verdeling over de dag.
zie ook mijn oost-west voorbeeld dag:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pmAntRVrEp7p_jSmhWtMQh6LOBA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zEIjX9TSS3qKr0nySCXoVUOa.jpg?f=fotoalbum_large
nu wil je waarschijnlijk vrij plat (<20 graden) en dan is het effect wel iets minder extreem als bij mij.

maar naast oost-west is er ook nog steiler en platter.
platter doet het beter in de zomer.
steiler beter in de lente/herfst.
(winter is december januari dat zijn de maanden met de minste licht uren, en dan doet alles het maar matig, maar zeker niet niets)
kun je het nog extra combineren met steiler er bij, dan ben je al snel het heertje. ;)
(panelen kosten bijna niks meer, toen ik begon betaalde ik 180€ voor 190Wp, nu is dan al; snel 130€ voor veel meer Wp. dus veel panelen en rustig met omvormer doen is goud. ;) )

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 17:25
1. Alles op een drie fase omvormer van 5000W
Lijkt me niet verstandig icm met die 2 strings van 4 72/144 cells panelen. Te laag DC voltage.
2. Een aparte 1 fase omvormer voor het huis (2500W?) en een aparte 1 fase voor de schuur (2000W?)
3. Micro omvormers. Voor het huis 2x APS QS1 en voor de schuur 1x QS1 en 1x YC600Y (thanks @busscherski voor de tip)
Ik vind het allebei prima opties. Bij optie 2 heb je bij een Chinees merk omvormer nog wel een klein risicootje dat ook die het DC voltage laag vind en sochtends opstartproblemen krijgt (geluidsoverlast door klapperende relais). Denk dat 2 Chinese stringomvormers niet veel goedkoper zijn dan uitvoeren met AP Systems micro's.
De datasheets van de Chinese merken laten fantastisch lage opstart DC voltages zien, maar in de praktijk is gebleken dat in sommige gevallen een flinke marge nodig is om ook geluidsoverlast in de ochtend voor te zijn. Als je kiest voor twee enkelfase SMA stringomvormers ben je wel zeker dat er geen geluidsoverlast in de ochtend ontstaat, maar dat zal duurder zijn dan AP Systems micro's.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• KappuhH
  • Niet online
HereIsTom schreef op woensdag 15 september 2021 @ 23:42:
P.S. Je weet ook dat je kan verwarmen met een airco, wel zo handig als je ook zonnepanelen hebt en de huidige gasprijs.
Ik ben al helemaal van het gas af sinds eind vorig jaar. Toen het huis verbouwd en een warmtepomp genomen. Ook een belangrijke reden om nu zonnepanelen te plaatsen.
AtomicShockwave schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 11:23:
En een valk triple schans op zuid? Dan kan je airco er op noord nog achter
Aangezien m'n buurman (die ten zuiden van me zit) ook panelen gaat plaatsen is dat geen optie. Als hij tenminste hetzelfde zou doen want dan heb ik namelijk schaduw van hem. En met oost/west kan ik 1 paneel meer kwijt. Voor m'n schuur is een valk schans trouwens wel een goede optie!
migjes schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 11:45:
@KappuhH
oost-west is best cool.
opbrengst per Wp is lager, maar vaak meer Wp mogenlijk per omvormer en beter verdeling over de dag.
zie ook mijn oost-west voorbeeld dag:
[Afbeelding]
nu wil je waarschijnlijk vrij plat (<20 graden) en dan is het effect wel iets minder extreem als bij mij.

maar naast oost-west is er ook nog steiler en platter.
platter doet het beter in de zomer.
steiler beter in de lente/herfst.
(winter is december januari dat zijn de maanden met de minste licht uren, en dan doet alles het maar matig, maar zeker niet niets)
kun je het nog extra combineren met steiler er bij, dan ben je al snel het heertje. ;)
(panelen kosten bijna niks meer, toen ik begon betaalde ik 180€ voor 190Wp, nu is dan al; snel 130€ voor veel meer Wp. dus veel panelen en rustig met omvormer doen is goud. ;) )
Ik zie dat je met oost/west zelfs bijna 6500Wp op een 4000W omvormer hebt! Topt hij dan nog vaak af? Wat is de ideale hellingshoek voor oost/west? En wat bedoel je met 'rustig aan met de omvormer'?
busscherski schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 17:58:
[...]

Lijkt me niet verstandig icm met die 2 strings van 4 72/144 cells panelen. Te laag DC voltage.

[...]

Ik vind het allebei prima opties. Bij optie 2 heb je bij een Chinees merk omvormer nog wel een klein risicootje dat ook die het DC voltage laag vind en sochtends opstartproblemen krijgt (geluidsoverlast door klapperende relais). Denk dat 2 Chinese stringomvormers niet veel goedkoper zijn dan uitvoeren met AP Systems micro's.
De datasheets van de Chinese merken laten fantastisch lage opstart DC voltages zien, maar in de praktijk is gebleken dat in sommige gevallen een flinke marge nodig is om ook geluidsoverlast in de ochtend voor te zijn. Als je kiest voor twee enkelfase SMA stringomvormers ben je wel zeker dat er geen geluidsoverlast in de ochtend ontstaat, maar dat zal duurder zijn dan AP Systems micro's.
APS micro's lijkt dan inderdaad de beste optie. 4 panelen van 415Wp op een QS1 (1200W) is dan nog een stuk ruimer dan @migjes ;-) Ik las wel ergens dat micro omvormers over het algemeen wat minder rendement hebben dan een springomvormer, maar op papier lijkt het rendement ongeveer gelijk (96,5% voor de QS1 en 96,4% voor een SMA sunny boy 3.0).

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
@KappuhH
ik top een heel klein beetje af in de lente.
(koude lucht = meer vermogen en toch al veel zon.)
maar door oost-west zie ook:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pmAntRVrEp7p_jSmhWtMQh6LOBA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zEIjX9TSS3qKr0nySCXoVUOa.jpg?f=fotoalbum_large
verdeel ik de opbrengst goed over de dag, en dat maakt veel goed. ;)

maar kijk naar panelen, die geven een STC waarde (= Wp) maar hebben ook vaak een NOCT waarde (+/-30% lager).
een paneel van 300Wp begint gewoon morgens niet met 300W te leveren maar met 1W en dan langzaam op te lopen.
dus ja er is veel marge. ;)

maar als je iets anders kunt verzinnen als de APS micro, dan is dat zeker niet fout. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

Let ook even op de vergunning. Zover ik begrijp moeten de panelen, om vergunningsvrij te plaatsen, op een plat dak minstens zover van de kant als dat ze hoog zijn. Zal waarschijnlijk per gemeente wel verschillen of daar moeilijk over wordt gedaan.
Bron: https://www.rijksoverheid...anelen-20november2012.pdf
O zie dat @Wilke dat al had benoemd :X

[ Voor 4% gewijzigd door CyBeRSPiN op 19-09-2021 09:29 ]

Pagina: 1