Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Synology - Volume & SSD cache crash (DSM7)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Absolut
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21-11 14:39
Mijn vraag

***Achtergrond***
Woensdag heb ik op mijn Synology DS918+ (2x10TB SHR1 - 15 volumes, 1x10TB & 2 250GB NVMe SSD) mijn SSD cache opnieuw proberen aanmaken onder DSM7, daar deze blijkbaar nieuwe features en verbeteringen zou hebben. Zo gezegd zo gedaan, dacht ik... 8)7

Na het verwijderen van mijn huidige cache, heb ik een nieuwe SSD cache aangemaakt op volume 1. Dit volume bevat alle apps, docker data, vm data, ...
Daar de wizard niet onmiddellijk in beeld kwam, heb ik een 2de keer geklikt op 'create new cache'. Na het invullen van alle parameters én het selecteren om de btrfs metadata te bewaren op de cache volbracht ik de wizard. Het venster verdween, maar er kwam meteen een nieuwe wizard. Bizar!
Ik vulde opnieuw alle info in, en volbracht opnieuw de wizard, net toen ik complete/finalise had geklikt bedacht ik me, maar het was reeds te laat... :X

Onmiddellijk was de SSD cache crashed en het volume degraded. In een vlaag van paniek heb ik opnieuw het SSD cache verwijderd (niet de slimste zet gok ik), waarna ook het volume als crashed werd beschouwd.
Alle apps werden onbeschikbaar en ik kreeg talloze meldingen. In een tweede en laatste vlaag van paniek heb ik de NAS herstart, misschien ook niet de beste zet geweest... :F

***Probleem***
Ik zit nu met een BTRFS volume waarvan alle superblocks 'nullified' zijn. Mijn gok is dat alle metadata (superblocks inclusief?) naar het SSD cache werden verhuisd, en net hierna de 2de wipe is ingetreden nadat ik de wizard een 2de keer volbracht had.
Tot op heden is er met geen enkel btrfs commando beweging te krijgen in het volume.
Ik vraag me af of er manier bestaat om de superblocks te herschrijven van scratch of toch nog zekere data van het volume te halen door het helemaal te lezen (desnoods met een betalende software).
Enkel van de VM's heb ik geen back-up wegens low-importance vroeger, echter heb ik een grote Home Assistant instance op een VM draaien sinds enkele maanden waarvan ik momenteel geen enkele back-up heb daar ik de back-up jobs (2de NAS) niet had aangepast :F

Bijkomende restrictie: Volumes 2 tot en 14 bevatten belangrijke data (met bijkomende back-up offsite), maar wil ik liever niet 'as risk' brengen met deze operatie.

Alle tips, suggesties, ... om - minimaal - de VM disk terug te krijgen zijn welkom, moest ik het volledige volume kunnen restoren op één of andere manier en NAS terug doen werken zoals voorheen, ben je een god! _/-\o_

Relevante software en hardware die ik gebruik
Synology DSM 7
Synology DS918+
3x Seagate Ironwolf Pro 10TB
2x Samsung 960 EVO 250GB

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
- Diverse btrfs forumtopics gelezen en commands getest (btrfs check/repair/rescue/...)
- Case open bij Synology, echter uit bash_history lijken de commands die ze uitvoeren niet echt relevant
- Nagevraagd bij Linux experts binnen het bedrijf - maar weinig btrfs ervaring