Gek gedrag bij zoeken op plaatsnaam in vacatures

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cytherea
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13:43
Als ik zoek op plaatsnaam in de vacatures zie ik wat gek gedrag waardoor er vacatures missen in de zoekresultaten. Ik weet niet zeker of dit een bug is maar ik vind het persoonlijk wel verwarrend.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DqaiAQK_XreuYWwlHwamFpfztxg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wYyP34YOuCYuWDBtnN3cgZi0.png?f=fotoalbum_large

In bovenstaand vul ik de plaatsnaam in met 1km afstand. Gedacht van mij is dat ik niet verder dan 1km om Alphen wil kijken. Dit levert 7 resultaten op.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cskXFN5x2MI3jmJ7BoPUka7c2HU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/G2ACUvDLC2zxumlKMka9Qjqb.png?f=fotoalbum_large

Als ik de afstand 5km maak dan komen er resultaten bij en zijn het er 16, allemaal in Alphen. Pas bij 10km komen er andere plaatsen bij.

Bij een ander voorbeeld (Leiden) zie ik het ook gebeuren maar dan komt er maar eentje bij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21-09 23:01
Aangezien je ook met postcodes kan zoeken, gok ik dat als je 'Alphen aan den Rijn' invult, niet de gehele stad gepakt wordt, maar één specifiek punt in het midden van de stad.

En, net even gecheckt op Google Maps, als je vanaf het centrum begint, dan kan je makkelijk 2-3 km reizen, en nog steeds in Alphen aan den Rijn zitten :P Bij grotere steden heb je dat nog meer.

The devil is in the details.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cytherea
Zoiets zal het ongetwijfeld zijn, geen idee hoe het geïmplementeerd is.

Als ontwikkelaar snap ik dat maar als gebruiker verwacht ik alle vacatures in een bepaalde plaats en niet een beperkte selectie die afhangt van de grootte van een plaats ;) Daarom gebruik ik de plaatsnaam ipv de postcode omdat je bij postcode en afstand al weet dat het beperkt wordt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Jij verwacht, doet een aannme, en dat klopt dus niet. Assumption is the mother of all fuckups, die ken je neem ik aan? ;)
Een geografisch punt is een punt, geen heel gebied. Daar zit je denkfout.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cytherea
The Eagle schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 20:12:
Jij verwacht, doet een aannme, en dat klopt dus niet. Assumption is the mother of all fuckups, die ken je neem ik aan? ;)
Die ken ik heel goed, maar bij een plaats denk ik aan een polygoon en niet een punt. Dus misschien is de aanname van een punt wel verkeerd >:) Er staat nergens dat ik zoek op een punt.

Je kan er op twee manieren naar kijken, dat is een beetje het lastige. Maar goed als jullie het niet als probleem zien vind ik het prima. Te lang aan klussen gewerkt waar dit soort verschillen in data tot op de bodem uitgezocht moesten worden denk ik. ;)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21-09 23:01
The Eagle schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 20:12:
Denkfout..? Ik snap niet helemaal waar je heen wilt met je post. Het werkt (schijnbaar) niet zoals @cytherea het verwacht, maar dat maakt niet dat die verwachting fout is.

Als ik invul dat ik vacatures wil zien uit Delft + 5km daar omheen, dan verwacht ik precies hetzelfde als cytherea (ik legde in m'n vorige post enkel uit wat ik denk dat er gebeurt, waarmee ik totaal niet aangeef het goed te vinden of ermee eens te zijn). En ik denk met ons vele mensen. En dan is het aan Tweakers om aan de verwachtingen van haar gebruikers te gaan voldoen, en niet te verschuilen achter "nee, je verwachtingen zijn fout!".

(En in die zoekbalk wordt overigens aangeven dat je kan zoeken op 'plaats', niet op 'punt'.)

The devil is in the details.

• cytherea
Wordt hier verder nog iets mee gedaan of is het as designed?

• DaFeliX
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15:06

DaFeliX

Tnet Devver
Late reactie hier, sorry @cytherea.

Het werkt inderdaad zo dat als je een locatie invoert, dat het syteem dit omzet naar een latidude/longitude en vanaf dat punt de afstand berekend tot de vacatures. Voor elke vacature doen we dat ook, waardoor dit verschil ontstaat.

Een oplossing zou zijn om de zoekopdracht niet als punt, maar als regio te zien. Hoe verwarrend de huidige implementatie ook is, ik zie dit niet zozeer als een bug, maar denk dat het beter in Mooie Features kan. Ik zet hem daar dus even neer :)

Einstein: Mijn vrouw begrijpt me niet

• cytherea
DaFeliX schreef op donderdag 16 september 2021 @ 11:06:

Het werkt inderdaad zo dat als je een locatie invoert, dat het syteem dit omzet naar een latidude/longitude en vanaf dat punt de afstand berekend tot de vacatures. Voor elke vacature doen we dat ook, waardoor dit verschil ontstaat.
Dank voor de reactie.

Ik weet niet precies hoe de plaatsnaam van een vacature bepaald wordt maar uiteindelijk zou je op bepaalde plaatsnaam kunnen vergelijken dan maken die verschillen niet zoveel meer uit dat het in een buitenwijk ligt. Dat is ook het gedrag wat ik zou verwachten.

• DaFeliX
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15:06

DaFeliX

Tnet Devver
cytherea schreef op donderdag 16 september 2021 @ 14:01:
[...]

Dank voor de reactie.

Ik weet niet precies hoe de plaatsnaam van een vacature bepaald wordt maar uiteindelijk zou je op bepaalde plaatsnaam kunnen vergelijken dan maken die verschillen niet zoveel meer uit dat het in een buitenwijk ligt. Dat is ook het gedrag wat ik zou verwachten.
de locatie van de vacature wordt bepaald aan de adres-gegevens (postcode). Ook voor je zoekopdracht wordt de locatie bepaald adhv adresgegevens. Echter is "Alphen aan den rijn" geen adres, en pakt ie daarom het centrum. Maar,als je zoekt op 2401 AA, en de postcode bij de vacature is ook 2401 AA, dan vind je de vacature wel.

Je zoekt dus op locatie, niet op plaatsnaam. Oftewel; de naam van de plaats bij de vacature wordt niet gebruikt in de zoekopdracht.

Einstein: Mijn vrouw begrijpt me niet

• cytherea
DaFeliX schreef op donderdag 16 september 2021 @ 14:21:
[...]

de locatie van de vacature wordt bepaald aan de adres-gegevens (postcode). Ook voor je zoekopdracht wordt de locatie bepaald adhv adresgegevens. Echter is "Alphen aan den rijn" geen adres, en pakt ie daarom het centrum. Maar,als je zoekt op 2401 AA, en de postcode bij de vacature is ook 2401 AA, dan vind je de vacature wel.

Je zoekt dus op locatie, niet op plaatsnaam. Oftewel; de naam van de plaats bij de vacature wordt niet gebruikt in de zoekopdracht.
Dat begrijp ik, ik omschrijf hoe ik het als eindgebruiker zou willen zien. Dat is juist de feature :)

Bijvoorbeeld Indeed.com heeft het beter in elkaar zitten, zoiets zou mooi zijn. Maar tweakers is geen vacaturesite dus misschien is het ook niet heel erg nodig of belangrijk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7GDtbFJqF6Z4ad9HdjuvJBgS1-4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vPhJ1jW5RZSEcHTOixRw9Ewp.png?f=fotoalbum_large
Pagina: 1