Franse cheque ontvangen als refund, wat kan ik er nog mee?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14:52
Ik heb eind 2019 twee tickets gekocht voor een concert in Parijs dat gepland was voor december 2020. Dat werd verplaatst naar april 2021 en daarna april 2022. Wegens veranderde omstandigheden, is het voor ons nu niet meer handig om naar een concert in Parijs te gaan, dus heb ik om een refund gevraagd. Dit was geen probleem, de organisatie heeft me een cheque gestuurd voor het aankoopbedrag.

Zoiets als deze dus:
Afbeeldingslocatie: https://4.bp.blogspot.com/-loii5mp37yM/W2i20oQ09WI/AAAAAAAAA50/dbzBaDYTRdAYhf3gNn8P3QpoLMnveQHsQCLcBGAs/s640/bnb.jpg

Nu ik dat ding ontvangen heb en 'm wilde cashen, kom ik er achter dat er geen enkele bank in Nederland meer is die die dingen accepteert. In Belgie schijnt het soms nog te kunnen, maar tegen absurde transactiekosten. Dat zijn zo'n beetje de opties die ik via Google weet te vinden. Ik heb de organisator al gemaild met de vraag of zij me nog met een alternatief kunnen helpen, maar ze zijn niet zo snel (we zijn vast niet de enige die gecancelled hebben recent), dus kom ik hier ook nog 'ns m'n licht opsteken.

Concrete vragen:
1. Weet iemand nog een manier om zo'n cheque in te wisselen zonder extreme reistijd of transactiekosten?
2. Waar is het geld van die cheque op dit moment? Is dat nog steeds in bezit van de organisator, of heeft de bank het nu officieel in handen? Met andere woorden, stel dat ik de cheque helemaal niet cash, wordt de bank er dan beter van of de organisatie? (het gaat om iets meer dan 100 euro, voor mij geen heel schokkend bedrag, dus als het de concertorganisator steunt, ga ik er niet teveel moeite voor doen)

Beste antwoord (via anboni op 27-08-2021 19:28)

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:20

Rannasha

Does not compute.

Ik had je op zich best willen helpen, want ik woon in Frankrijk en heb zelfs een rekening bij BNP Paribas, maar de cheque die jij hebt is "barré" (gestreept), wat je kunt zien aan de twee schuine strepen waar het bedrag is uitgeschreven als tekst (en aan het feit dat er "non endossable" staat). Dit betekent dat je de cheque niet kunt overdragen aan iemand anders om te innen. Alleen de persoon of organisatie die geschreven staat op de derde regel (na "à") kan de cheque innen.

In Nederland ken ik geen bank die nog buitenlandse cheques aanneemt. De ING heeft dat nog lang gedaan, maar die zijn daar vorig jaar mee gestopt.

Ook in Frankrijk op bezoek gaan bij een bank zal niet veel helpen, want banken zullen in de regel alleen ongedekte cheques willen innen voor mensen die ook bij hun bankieren.

De beste oplossing is dus om de organisatie te vragen om op een andere manier het geld terug te betalen. Overigens blijft het volledige bedrag van de cheque in handen van de organisatie. De bank verdient er niets aan als je de cheque niet int.

edit: Ik besef nu pas dat het exemplaar een voorbeeld is en niet de daadwerkelijke cheque. Controleer of de cheque die je daadwerkelijk hebt "endossable" is.

[ Voor 7% gewijzigd door Rannasha op 27-08-2021 17:00 ]

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZpAz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 13:46
Volgens mij is het geld nu nog bij de “gever” van de cheque. Pas als je hem cashed gaat de bank proberen het geld van zijn of haar rekening te halen, en indien er niet genoeg op staat mislukt dat (bounced ie).

Waar je het kan inwisselen, daar heb ik geen idee van.

[ Voor 11% gewijzigd door ZpAz op 27-08-2021 16:44 ]

Tweakers Time Machine Browser Extension | Chrome : Firefox

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martin_v_z
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 13:39
Ik zou idd proberen of je op een andere manier nog uitbetaald kan worden.
Ik heb een aantal jaar geleden een cheque van Amazon gekregen. Had geen zin om hem te verzilveren, kosten meer dan de paar tientjes die dat ding waard was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wodkabuikje
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 13:23
Een paar jaar geleden heb ik nog een paar cheques bij de ABN AMRO ingeleverd. Was wel prijzig idd, ongeveer 25 euro per cheque staat me bij.

Die accepteren het nu ook niet meer zeg je?

niet iedereen heeft een bierbuikje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13:08
@anboni Ken je iemand in Frankrijk waarmee je kan "ruilen"? Hij de cheque en jij geld minus een kleine fee.

@Rannasha volgens mij is het een voorbeeld wat TS heeft gepost, maar wel goed dat TS dit even controleert.

[ Voor 33% gewijzigd door chrisborst op 27-08-2021 16:59 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Rannasha

Rannasha

Does not compute.

Ik had je op zich best willen helpen, want ik woon in Frankrijk en heb zelfs een rekening bij BNP Paribas, maar de cheque die jij hebt is "barré" (gestreept), wat je kunt zien aan de twee schuine strepen waar het bedrag is uitgeschreven als tekst (en aan het feit dat er "non endossable" staat). Dit betekent dat je de cheque niet kunt overdragen aan iemand anders om te innen. Alleen de persoon of organisatie die geschreven staat op de derde regel (na "à") kan de cheque innen.

In Nederland ken ik geen bank die nog buitenlandse cheques aanneemt. De ING heeft dat nog lang gedaan, maar die zijn daar vorig jaar mee gestopt.

Ook in Frankrijk op bezoek gaan bij een bank zal niet veel helpen, want banken zullen in de regel alleen ongedekte cheques willen innen voor mensen die ook bij hun bankieren.

De beste oplossing is dus om de organisatie te vragen om op een andere manier het geld terug te betalen. Overigens blijft het volledige bedrag van de cheque in handen van de organisatie. De bank verdient er niets aan als je de cheque niet int.

edit: Ik besef nu pas dat het exemplaar een voorbeeld is en niet de daadwerkelijke cheque. Controleer of de cheque die je daadwerkelijk hebt "endossable" is.

[ Voor 7% gewijzigd door Rannasha op 27-08-2021 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eagle00789
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 11:08

eagle00789

Est. November 2005

Per 1-1-2021 worden in nederland inderdaad geen cheques meer verzilverd. Zie hiervoor ook: https://www.maxmeldpunt.n...ques-toch-te-verzilveren/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha

Rannasha

Does not compute.

chrisborst schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 16:54:
@anboni Ken je iemand in Frankrijk waarmee je kan "ruilen"? Hij de cheque en jij geld minus een kleine fee.
Dat kan niet met deze cheque, die is niet overdraagbaar (zie ook mijn eerdere post).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
Rannasha schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 16:56:
maar de cheque die jij hebt is "barré" (gestreept), wat je kunt zien aan de twee schuine strepen waar het bedrag is uitgeschreven als tekst
Dit is gewoon een random afbeelding die ik heb gegoogled, als ik straks thuis ben zal ik 'ns goed kijken hoe 'ie eruit ziet.
De bank verdient er niets aan als je de cheque niet int.
Da's in ieder geval 'n geruststelling :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:34
Zag toevallig recent een nieuwe online bank Current die debit Visa cards uitgeeft. In de bijbehorende app is het mogelijk om cheques te innen door er een foto van te maken
https://support.current.c...-a-check-into-my-account-

Vanaf die creditcard kun je weer verder

//Edit
Oeps, niet van non-US banks :(

[ Voor 22% gewijzigd door frickY op 27-08-2021 17:06 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rannasha

Rannasha

Does not compute.

anboni schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 17:00:
[...]

Dit is gewoon een random afbeelding die ik heb gegoogled, als ik straks thuis ben zal ik 'ns goed kijken hoe 'ie eruit ziet.
Ja, dat heb ik inmiddels ook bedacht. Ik vond het al gek dat jij in Nederland bij de anonieme alcoholisten Frankrijk hoorde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha

Rannasha

Does not compute.

frickY schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 17:01:
Zag toevallig recent een nieuwe online bank Current die debit Visa cards uitgeeft. In de bijbehorende app is het mogelijk om checks te innen door er een foto van te maken
https://support.current.c...-a-check-into-my-account-

Vanaf die creditcard kun je weer verder
Checks we cannot accept
[...]
Checks originating from non-U.S. banks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
Rannasha schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 17:01:
[...]

Ja, dat heb ik inmiddels ook bedacht. Ik vond het al gek dat jij in Nederland bij de anonieme alcoholisten Frankrijk hoorde.
En helaas, op mijn cheque staat inderdaad ook 'non endossable'. Dan zit er inderdaad niks anders op dan wachten of ze reageren op mijn vraag voor een alternatief en anders zien ze het maar als 'n donatie (hoewel een ongeinde cheque misschien nog wel in de boeken staat als niet van hun).

Bedankt voor het medenken allemaal!
Pagina: 1