Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Fullhd videobewerken op een Dell Optiplex 3060 met Core i5

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Uruk-Hai
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 18-11 20:41
Ik heb een kort vraagje over fullhd videobewerken op een Dell Optiplex 3060 met Core i5.

Zoals deze.

Deze pc heeft deze CPU.

Mijn doel is fullhd videofilmpjes van maximaal 20 en meestal 5 minuten editen en renderen in Davinci Resolve.
Ik denk zelf dat die Optiplex dat makkelijk moet kunnen. Maar goed, ik heb er zelf geen en ook nog nooit eentje in actie gezien onder zware belasting.

Kan iemand mij uit ervaring vertellen of die Optiplex pc echt zo krachtig is als ik vermoed dat hij is of dat ik me juist heel erg verkijk op de theoretische specificaties?

Intel Core i7 3770, 16GB RAM, 1TB SSD, ATI Radeon RX 500 XT, Linux Mint Cinnamon 22.2

Alle reacties

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-11 22:57
Qua specs is het juist vrij matig voor videobewerking.
De cpu is zo snel niet ondanks 6 cores heeft hij namelijk een behoorlijk lage clocksnelheid en geen hyperthreading en er zit ook maar 8 GB geheugen in iets dat voor videobewerking niet geheel onbelangrijk is. Dit geheugen is ook bijna gegarandeerd single channel en dat is dus ook wat trager maar voor video editing is dit naar mijn weten niet erg relevant.

Maar puntje bij paaltje gaat het er om hoeveel sneller renderen je waard is. Als jij het prima vind om de render aan te zetten en daarna een uurtje wat anders te gaan doen zie ik niet waarom je meer uit zou geven. Wel kan je tijdens het scrollen door de beelden lagspikes ondervinden door gebrek aan geheugen of maar de 1 vind die onacceptabel en de ander heeft er geen probleem mee.

Het valt of staat dus bij jou wensen en wat jij acceptabel vind maar verwacht geen volwaardige render pc.

• Uruk-Hai
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 18-11 20:41
Maar een CPU met hyperthreading is toch niet per definitie beter? Dat is gewoon simuleren / faken van extra cores.

Ik kan nu prima renderen op een laptop met een Intel Core i7 5600U en 8GB werkgeheugen. Die processor heeft maar twee fysieke cores en 4 threads. Dat zijn dus 2 cores die net doen alsof het er 4 zijn.

Voor renderen lijkt het mij logisch dat ik meer heb aan echte fysieke cores.

De door mij aangehaalde Optiplex met zijn i5 8500T CPU heeft zes cores en dat zijn allemaal echte fysieke cores.

Vandaar dat ik benieuwd ben naar praktijk ervaringen met dit ding.

[ Voor 17% gewijzigd door Uruk-Hai op 27-08-2021 16:23 ]

Intel Core i7 3770, 16GB RAM, 1TB SSD, ATI Radeon RX 500 XT, Linux Mint Cinnamon 22.2

• Wolvganger
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 16-11 17:17

Wolvganger

Do not eat the yellow snow.

Uruk-Hai schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 16:21:
Maar een CPU met hyperthreading is toch niet per definitie beter? Dat is gewoon simuleren / faken van extra cores.
Ja, en nee. In principe krijg je met hyperthreading ruimte in een wachtrij om bepaalde berekeningen alvast te doen (oké, wellicht iets te simpel uitgelegd). Als je dus taken op de achtergrond hebt draaien, dan kunnen die er tussendoor worden gegooid. Op die manier is hyperthreading een verbeterde manier om je cores in te zetten. Een thread is dus niet zo goed als een echte core, maar kan wel handig zijn.

Als je huidige i7 het redelijk aankan, dan moet het met die specifieke i5 helemaal lukken. Let wel op dat deze is geoptimaliseerd voor energieverbruik, ten opzichte van een reguliere desktop i5 is deze behoorlijk gelimiteerd. Daarmee lijkt deze meer op een laptop chip dan op een desktop chip. Grootste voordeel is dat je van DDR3 naar DDR4 gaat, verder is het niet zo heel spannend.

"Hoe meer het kan, hoe sneller het stuk is."