Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• DJ-B
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-11 12:51
Ik heb besloten om zonnepanelen te plaatsen op onze (2-onder-1 kap, 52 graden helling) woning en wil graag zowel het zuidelijk als het oostelijk dak zo volledig mogelijk benutten.

Situatie schets: (#33)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DQjJyOsKJe4xO7QhMkqtX1ienMs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BKyHYukgskSkk3HeyqAVJqlT.png?f=fotoalbum_large

Ik heb al diverse offertetrajecten lopen, en grofweg kunnen kan ik die opsplitsen in:
SMA, SolarEdge of Enphase oplossingen.

Mijn voorkeur gaat uit naar een zo eenvoudige mogelijke architectuur, en daarmee de SMA.
Mijn vraag / twijfel is alleen het oostelijk dak.

Zie hieronder een foto welke ik deze week heb genomen omstreeks 08.00 uurAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qzXn4TprKW1ZA5AArBISBIQX8Sk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/deowqToVpwjamLJipe5syhCb.jpg?f=fotoalbum_large

Deze schaduw is vrij vlot hierna weer weg, de rest van de dag zijn beide daken volledig vrij van schaduw.

Ik ben benieuwd naar jullie mening: Gaat SMA (met Shadefix) dit goed afhandelen of kan ik toch beter kiezen voor SE of zelfs Enphase?

Alle reacties

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 17:25
Maak je uberhaubt geen zorgen over schaduw zo vroeg in de ochtend. Ook al is dit het steil oost dak zo vroeg in de ochtend wek je toch nog niet veel op.
En alsnog, een sting omvormer en vooral SMA lost dit net zo goed op als SolarEdge.
Afhankelijk van het aantal panelen en type optimiser zelfs beter dan SolarEdge 3 fase.

Als je toch SolarEdge 3 fase wil, kom dan even hier terug voor specifiek advies. Ontwerp van een SolarEdge 3 fase systeem is veel ingewikkelder dan veel installateurs denken.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 17:39
Zo eenvoudig mogelijk is Enphase. Je kunt dan eigenlijk alles doen.
Geen zorgen over schaduw, paneelmaten en stringlengtes, DC kabels, scheiders etc. Plus je hoeft nergens in huis een omvormer aan de muur te hangen.
Kost wel iets meer.

Het enige waar je nog energie in kan steken is hoe de cellen in het paneel geschakeld zijn en van waar de schaduw komt opzetten.

• DJ-B
Oké, bedankt voor de reacties.
Ik neem voorlopig SMA als verder uitgangspunt.

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21-11 12:24
Nadeel van Enphase en SolarEdge is dat de omvormer geheel (bij Enphase) of gedeeltelijk (SolarEdge) in x-voud (x=aantal panelen) op het dak ligt.
Die micro-omvormers en optimizers lijken per stuk wel een stuk betrouwbaarder te zijn, maar omdat het er meerdere zijn, is de kans dat er één kapot toch vergelijkbaar met een stringomvormer.

Een nieuwe stringomvormer hang je in 10 minuten op, voor die andere moet iemand het dak op. Dan klinkt 25 jaar garantie leuk, maar de kosten om een mannetje het dak op te sturen zijn een veelvoud van het vervangende apparaat. In het begin zullen die bedrijven die kosten nog wel op zich nemen, maar na een paar jaar niet meer.

Laatste punt is dat je me een stringomvormer vrij bent om tzt een andere op te hangen. Bij die andere twee (met name SolarEdge) zit je gedurende de levensduur van de installatie aan die bedrijven vast (Vendor lock in)

• DJ-B
WackoH schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 15:34:
Nadeel van Enphase en SolarEdge is dat de omvormer geheel (bij Enphase) of gedeeltelijk (SolarEdge) in x-voud (x=aantal panelen) op het dak ligt.
Die micro-omvormers en optimizers lijken per stuk wel een stuk betrouwbaarder te zijn, maar omdat het er meerdere zijn, is de kans dat er een kapot toch vergelijkbaar met een defecte stringomvormer.

Een nieuwe stringomvormer hang je in 10 minuten op, voor die andere moet iemand het dak op. Dan klinkt 25 jaar garantie leuk, maar de kosten om een mannetje het dak op te sturen zijn een veelvoud van het vervangende apparaat. In het begin zullen die bedrijven die kosten nog wel op zich nemen, maar na een paar jaar niet meer.

Laatste punt is dat je me een stringomvormer vrij bent om tzt een andere op te hangen. Bij die andere twee (met name SolarEdge) zit je gedurende d levensduur van de instalaltie aan die bedrijven vast (Vendor lock in)
Dank je, dit is precies hoe ik er ook over denk. Wat mij betreft biedt SMA dus de meest simpele architectuur.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
en makkelijk uitlezen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LhlbNS72etuyzet0_op8C1a4PPU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vX1BoomgnStl2a1LMZ4Zigof.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yQ1t_jDpPUqhlRV5PtNYsy9iFZo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BLTqmdnwh1Atcjij2hSl9Gm6.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/990AFBWTFCsFsAqQvgYiFSBzj20=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3LEd6kOjnx62SecGQKi3dub1.jpg?f=fotoalbum_tile

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• BeerBR
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 16-11 21:23
Mwoh, dat en makkelijk....als ik je dan vraag welke tool je dat mee doet komt er volgens mij geen kort antwoord.
Ik wou ook even wat (lokale, niks in de cloud) grafiekjes hebben om te zien wat de optimizers nu eigenlijk doen (niet veel volgens mij met ochtend-/avondschaduw), maar heb na veel zoeken besloten het gewoon in Calc (LibreOffice) te doen. De SMA omvormer heeft gelukkig uitgebreide logging aan boord (csv files), die je er zo afhaalt. Dus uiteindelijk toch wel makkelijk :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xZ0KcR19drNEuhf8HD6sUx32h_0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fnjEBVCXFq6UJeJYoJvKxUp8.png?f=fotoalbum_large

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 18:54
"Makkelijk" zou zijn de app van de omvormerfabrikant installeren en verder alles inzien wat je wilt.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• AUijtdehaag
  • Niet online
@No Hands
En dan de fabrikant faiiliet en geen inzicht meer...
Misschien "makkelijk" maar niet praktisch

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 18:54
AUijtdehaag schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 08:00:
@No Hands
En dan de fabrikant faiiliet en geen inzicht meer...
Misschien "makkelijk" maar niet praktisch
Maar we hadden het over makkelijk, niet over praktisch. We gaan er natuurlijk vanuit dat een degelijk Duits kwaliteitsmerk als SMA nooit failliet gaat. Het is geen slappe chinees.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• AUijtdehaag
  • Niet online
@No Hands
Ik zou het nog een stapje verder willen benoemen.

Alles hangt aan internet.
Het komt nu al voor dat er energie producenten (is ook olie en gas) platgegooid worden door hackers.
Wellicht komt er een tijd aan, dat men ervoor kiest niet meer verbonden te willen zijn met internet voor kritische systemen.
En dan is lokaal uitlezen weer handig.

Een firmware update pushen naar een omvormer die aan internet hangt is eigenlijk ook gewoon vragen om problemen.

[ Voor 16% gewijzigd door AUijtdehaag op 29-08-2021 08:53 ]

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 28-09 20:11
jeroen3 schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 21:04:
Zo eenvoudig mogelijk is Enphase. Je kunt dan eigenlijk alles doen.
Geen zorgen over schaduw, paneelmaten en stringlengtes, DC kabels, scheiders etc. Plus je hoeft nergens in huis een omvormer aan de muur te hangen.
Kost wel iets meer.

Het enige waar je nog energie in kan steken is hoe de cellen in het paneel geschakeld zijn en van waar de schaduw komt opzetten.
Kost wel IETS meer?? Ik verkoop die spullen zelf, maar schrik iedere keer weer van de offerteprijzen als ik er eentje maak met Enphase. En dan ook netjes aan de klant moet vertellen dat die Envoy maar 5 jaar garantie heeft en niemand het daar over heeft.

En zo eenvoudig mogelijk, dat is een string omvormer, maar dat zegt jou wellicht niks.

[ Voor 5% gewijzigd door RobertV70 op 29-08-2021 19:56 ]

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 17:39
@RobertV70 Een rijtje met goodwe is altijd goedkoper ja.
Pagina: 1