Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Aankoop miniPC AMD5900HX

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• OxWax
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 15-05 19:02
Zoals de titel het zegt wil ik een krachtige mini PC aanschaffen.

Ondertussen heb ik weet van 2 opties :
- Morefine S500 aan 669$
www.indiegogo.com/project...md-ryzen-9-5900hx-mini-pc

- Elite mini HX90 aan 637$
https://store.minisforum.com/products/hx90

Gebruik : Voornamelijk DAW(Ablethon, Cubase, ...) en Office toepassingen.

Budget 600€/BARE

Mijn vraag : Welke kies ik? Buiten wat kleine verschillen wat betreft I/O en type opslag, zie ik weinig verschil.
Bij de S500 zie ik iets wat ik me afvraag : net boven het W10 support icoontje, op de 3de rij staat er "External Grafics Card", "M2PCIe x4 Extention". Betekent dit dat er een GPU in kan? Ik zie dit verder nergens aangeduid.

Alternatieven, suggesties, ... altijd welkom.
Graag onderbouwd _/-\o_

Beste antwoord (via OxWax op 28-08-2021 22:07)

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:17
OxWax schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 12:07:
"External Grafics Card", "M2PCIe x4 Extention". Betekent dit dat er een GPU in kan?
M2 slot ondersteunt via een M2 to PCI-e x16 riser blijkbaar ook videokaarten maar let op; het slot is slechts aangesloten met vier PCI-e3.0 lanes wat een PCI-e4.0 videokaart zal bottleknecken. Naast de videokaart heb je voor extern gebruik ook nog een fatsoenlijke voeding nodig.

Daarnaast is de naamgeving van de cpu nogal misleidend. Waar de 5900X desktop cpu 12 cores en 24 threads heeft moet de 5900H laptop cpu het met 'slechts' 8 cores en 16 threads doen. Ook is het maar de vraag of de turboklok lang vastgehehouden kan worden ivm de toch wel beperkte koeling in zo'n kleine behuizing. Volgens mij ben je beter af met een i5-11600 of Ryzen 5600G/5700G in een Asrock Deskmini. of toch een Mini-ITX systeem zodat een videokaart toevoegen een stuk eenvoudiger is.

Alle reacties

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 07:25
Bij de S500 zie ik iets wat ik me afvraag : net boven het W10 support icoontje, op de 3de rij staat er "External Grafics Card", "M2PCIe x4 Extention". Betekent dit dat er een GPU in kan? Ik zie dit verder nergens aangeduid.
Het lijkt me dat ze daar iets als dit mee bedoelen

• OxWax
Cool, kan ik binnen 2 jaar misschien betaalbare GPU er aanhangen. :+
Dit maakt mijn keuze voor deze ipv mini ITX zelfbouw, net iets makkelijker.

Wat denkt u van de dingen zelf? Goede deal?
Is er eentje net iets beter dan de andere (bv. 2 LAN poorten ipv 1)

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 07:25
Wel, maak zelf het staatje, de een heeft een 512 GB SSD, de ander een 1 TB. De een noemt welk merk componenten gebruikt worden, de ander niet... Bouwkwaliteit is vanaf de websites moeilijk in te schattten. Voor mensen die geen van beide minis hebben is het lastig een voorkeur te hebben...

Acties:
  • Beste antwoord

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:17
"External Grafics Card", "M2PCIe x4 Extention". Betekent dit dat er een GPU in kan?
M2 slot ondersteunt via een M2 to PCI-e x16 riser blijkbaar ook videokaarten maar let op; het slot is slechts aangesloten met vier PCI-e3.0 lanes wat een PCI-e4.0 videokaart zal bottleknecken. Naast de videokaart heb je voor extern gebruik ook nog een fatsoenlijke voeding nodig.

Daarnaast is de naamgeving van de cpu nogal misleidend. Waar de 5900X desktop cpu 12 cores en 24 threads heeft moet de 5900H laptop cpu het met 'slechts' 8 cores en 16 threads doen. Ook is het maar de vraag of de turboklok lang vastgehehouden kan worden ivm de toch wel beperkte koeling in zo'n kleine behuizing. Volgens mij ben je beter af met een i5-11600 of Ryzen 5600G/5700G in een Asrock Deskmini. of toch een Mini-ITX systeem zodat een videokaart toevoegen een stuk eenvoudiger is.

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 05:59

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

De Morefine is ook aanmerkelijk kleiner (145x145x40 t.o.v. 195x190x60mm).

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

• OxWax
martyw schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 22:29:
Wel, maak zelf het staatje, de een heeft een 512 GB SSD, de ander een 1 TB. De een noemt welk merk componenten gebruikt worden, de ander niet... Bouwkwaliteit is vanaf de websites moeilijk in te schattten. Voor mensen die geen van beide minis hebben is het lastig een voorkeur te hebben...
De prijzen zijn voor 'bare' uitvoeringen. Ram en SSD's sloop ik uit m'n NUC / Laptop :)

• OxWax
Uszka schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 23:07:
[...]

Klopt maar wel even opmerken dat de 5900X evenveel kost als de kastjes bare ;)
Een mogelijk tot GPU is geen prioriteit, PC dient om m'n Mac Mini te vervangen (2012) en voornamelijk DAW (audioproductie) op hobby niveau. De NUC i5 die ik ook bezit is daarvoor te zwak.

Ik overweeg uw suggestie Ryzen/Asrock, waarvoor dank.

• OxWax
@Uszka
Bedankt voor de Deskmini tip maar ik zie eigenlijk weinig voordelen tov van Morfine/Elite uitgezonderd dat de CPU verwisselbaar is. Ook de prijs is ong gelijk met de 5700G. Of mis ik iets?

• uncle_sjohie
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-10 09:38
Ik ben één van de backers van de morefine S500+, maar als ik zo de reacties bekijk van medebackers op de indiegogo pagina, heb ik niet het idee dat er echt mensen zijn die een externe GPU in gaan zetten. Op hun indiegogo pagina zie je wel een paar foto's waar ze een externe GPU hebben gekoppeld, maar dat kan zo te zien alleen als je de bovenkant er permanent af laat, en zelf de juiste bekabeling aanschaft.

Overigens is de levering in goede crowdfund-traditie, een vrij trage bedoening, er is nog geen enkele backer die een apparaat heeft ontvangen..

uncle_sjohie

• uncle_sjohie
Mocht je er nog aan denken, ik heb mijn S500+ inmiddels ruim 2 maanden in bezit, en hij bevalt goed. Koeling is wel wat luidruchtiger onder load, maar dat kwam ook door een vrij gaar af fabriek fan-profiel in het bios. Dat op default zetten, scheelde al slok op borrel.

uncle_sjohie

• OxWax
2 maand ....wel erg lang wachten.
bedankt voor de update _/-\o_

• uncle_sjohie
OxWax schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 15:02:
2 maand ....wel erg lang wachten.
bedankt voor de update _/-\o_
Tsja, als ze ervoor kiezen om alle EU leveringen in één container te stoppen, en die per zee naar Hamburg te versturen, ben je al 30 vaardagen verder. En dan werd de container in Hamburg er ook nog uitgepikt door de douane ter controle enzo. Dus 40 dagen niks, en toen in een week 4 updates, en ding dong, daar was DHL aan de deur. En uiteraard alle communicatie in van dat koeterwaals Engels.

Het was een unieke ervaring, mede Tweaker Femme heeft er ook eentje gekocht, we kwamen elkaar mopperend tegen op chat van de indigogo pagina van Morefine. :P Zou me niet verbazen als deze nog eens in een artikel hier op de site voorbij komt.

uncle_sjohie

Pagina: 1