Omvormer in storing, installatiebedrijf failliet..

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonZjon
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 05-03-2023
Beste mede Tweakers,

Daarnet zag ik op de App dat mijn omvormer niets deed.. 0 kW tot dusver vandaag.
Ik liep naarboven om te kijken wat er aan de hand was en de omvormer (Solis) staat in storing sinds gisteravond 17:00u ongeveer. Er staat status: No-Grid.

Ik wou dus het nummer bellen bedoeld voor storingen maar ik kreeg niemand te pakken.
Na een klein beetje research kwam ik erachter dat het bedrijf genaamd Totaal-Neutraal failliet verklaard is op 23 juni. Ik heb via LInkedIn degene waarmee ik contact gehad heb van het bedrijf een bericht gestuurd en de directeur himself een connectieverzoek gestuurd om hem daarna te kunnen berichten maar van beide verwacht ik niets.

Weet iemand wat ik nu moet doen? Het enige wat ik kan doen is de stroom eraf en erop van de omvormer, veel meer wil ik er niet aan prullen. Is er een organisatie waar ik nu aan kan kloppen? Het hele spul 5 maanden oud.

Grt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Vraag een ander bedrijf er naar te komen kijken.

Kijk of je contact kan krijgen met een Nederlandse Europese afdeling van Solis

Kijk naar foutcodes, kijk ik de handleiding wat en waar.

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jwillemsen
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21:33
Heb je de groep in de meterkast al gecheckt, ooit hier met een SAJ een No-Grid gehad, was de groep er per ongeluk af gegaan omdat er iets tegen de groep was gezet en de schakelaar was omgegaan

[ Voor 11% gewijzigd door jwillemsen op 27-08-2021 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 03:45

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
jwillemsen schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 11:58:
Heb je de groep in de meterkast al gecheckt, ooit hier met een SAJ een No-Grid gehad, was de groep er per ongeluk af gegaan omdat er iets tegen de groep was gezet en de schakelaar was omgegaan
daar komt no grid doorgaans idd op neer. de omvormer ziet geen 230v de oorzaak is nagenoeg altijd dat de groep en/of aardlek eruit ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonZjon
Er stond geen foutcode. Enkel het alarm lampje brandde en er stond: No-Grid / 0000W.

Daar ik qua elektriciteit 2 linkse handjes heb, ben ik alsnog even in de meterkast gaan kijken. Groep 4 waar de omvormer/PV-verdeler op zit stond gewoon ON.

Echter ik zag bij de tweede keer kijken dat de schakelaar die boven het stickertje ´PV´ zit op de PV-verdeler, OFF stond. Nog eens op foto´s gekeken van net na de installatie en die hoort dus omhoog te staan.

Deze omhoog gezet en het alarm lampje ging uit, status: Softrun en begon weer Watt op te bouwen.

Hopelijk was dit het maar het baart me wel zorgen hoe die eruit gesprongen is.. M´n vriendin heeft er niet tegenaan gestoten zegt ze, wat was dan de oorzaak..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:27

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Daar kom je alleen achter door als het nog eens gebeurt een bedrijf te laten kijken :)
Zoals al gezegd: bel de importeur van het spul, vraag waar je terecht kunt.
Ook zou je (ik meen bij de KVK) na kunnen vragen welk bedrijf de garantie van de failliete installateur overgenomen heeft. Meestal wordt zoiets wel geregeld.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonZjon
Ik ga hier sowieso allemaal achteraan voor het geval het nog eens gebeurd, dan weet ik meteen waar ik moet zijn en hopelijk zonder kosten indd (garantie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swenno
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 12-05 12:43
Toevallig onweer in de buurt geweest ?

Hier lag de Solis groep er ook een dag uit nadat er een onweer bui was geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:11
Heb je een normale zekering met aparte aardlek of een gecombineerde?

Niet alle omvormers kunnen achter een standaard aardlek(automaat). Die schakelen dan bv af bij een onweersbui. Staat typisch allemaal in de (installatie)handleiding.

Op garantie van de installateur hoef je niet te rekenen. Failliet is failliet en bij dit soort bedrijven worden hooguit de activa uit de boedel gekocht, nooit de verplichtingen.

Er is een kleine kans op fabrieksgarantie maar die moet dan als zodanig aangeprezen zijn. Sowieso valt het installatiewerk daarbuiten. Je maakt dus altijd kosten als je niet zelf de diagnose kunt stellen met evt wat eenvoudig installatiewerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yens
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 26-06-2024
Ik heb een soortgelijk probleem (toevallig ook met Solis), mag ik vragen hoe dit is afgelopen ?
DonZjon schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 11:55:
Beste mede Tweakers,

Daarnet zag ik op de App dat mijn omvormer niets deed.. 0 kW tot dusver vandaag.
Ik liep naarboven om te kijken wat er aan de hand was en de omvormer (Solis) staat in storing sinds gisteravond 17:00u ongeveer. Er staat status: No-Grid.

Ik wou dus het nummer bellen bedoeld voor storingen maar ik kreeg niemand te pakken.
Na een klein beetje research kwam ik erachter dat het bedrijf genaamd Totaal-Neutraal failliet verklaard is op 23 juni. Ik heb via LInkedIn degene waarmee ik contact gehad heb van het bedrijf een bericht gestuurd en de directeur himself een connectieverzoek gestuurd om hem daarna te kunnen berichten maar van beide verwacht ik niets.

Weet iemand wat ik nu moet doen? Het enige wat ik kan doen is de stroom eraf en erop van de omvormer, veel meer wil ik er niet aan prullen. Is er een organisatie waar ik nu aan kan kloppen? Het hele spul 5 maanden oud.

Grt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22:42
Op de meeste omvormers zit 10 jaar fabrieksgarantie. Die garantie ligt dus niet bij de installateur, maar bij de fabrikant.

Solis heeft gewoon een Nederlands servicenummer welke je kan bellen om een garantiekwestie aan te kaarten. Zij kunnen zelfs op afstand de omvormer monitoren en evt. een update geven.

Uiteraard kunnen ze ook een vervangende omvormer sturen mocht de jouwe echt defect zijn.

Je zou dan een lokale installateur de opdracht kunnen geven om deze te vervangen, of het evt. zelf doen. Heel moeilijk is het niet zolang je maar alle veiligheidsvoorschriften netjes opvolgt.
Pagina: 1