Hoe werken de veiling/taxactie apps van de autohandelaren?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xon
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-04 19:08
Nu ik voor mijn vriendin een 'nieuwe' occasion aan het zoeken ben tijdens het gesprek aangeef ook haar huidige auto te willen inruilen, neemt het gesprek elke keer dezelfde wending. Bij een proefrit nemen ze (terwijl wij rijden) zelf een reeks foto's van de auto of vragen aan mij minstens een foto of 7 te uploaden inclusief krassen etc.

Ik kan inmiddels aardig inschatten wat er daarna gebeurt en ik aanneem dat er ergens in Nederland/Europa een berg handelaren de hele dag niets anders doen dan bieden op auto's aan de hand van wat criteria.

Ondanks dat je als eigenaar natuurlijk altijd meer hoopt, zijn de biedingen (=inruilwaarde) erg laag. Ook verschilt het per dealer. Wat ik mij afvraag:

- Zijn er meerdere van dit soort platforms of verwijzen ze allemaal naar dezelfde groep opkopers?

- Kan autodealer B bij een taxatie (op kenteken) zien wat de biedingen (en gemaakte foto's) waren toen vorige week handelaar A hetzelfde vroeg? Ik zou mij dan immers kunnen voorstellen dat dit nadelig voor mij als eigenaar kan zijn.

- Open deur: ik ga er vanuit dat de prijs die de autodealer op z'n scherm/app te zien krijgt hoger is dan hetgeen hij aanbiedt aan mij als inruilprijs en hier ook nog wat marge op gemaakt wordt?

Benieuwd of er wat insiders hier het fijne van weten :) ?

[ Voor 4% gewijzigd door xon op 27-08-2021 08:28 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 27-04 04:24
Volgens mij zijn er meerdere systemen. De ene garage registreert jou kenteken met de foto's en het bod voor de andere aangesloten garages van hetzelfde bedrijf, zodat ze niet tegen elkaar uitgespeeld worden. Weer een andere garage laat een opkoper bieden een prijs bepalen. Als ze veel voor de auto geven, kan dit weer komen doordat de 'korting' op de 'nieuwe' auto naar beneden gaat. Het komt altijd uit de lengte of de breedte. Verschillen zijn er wel, bijvoorbeeld omdat een dealer van een voorraad auto af moet, of ze net iets meer bieden voor je oude auto. Kijk gewoon wat jij reëel vind en of je daar tevreden mee bent.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MBvB
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22-04 19:22
Je neemt wel snel aan dat er altijd een systeem van opkopers achter zitten. Ik kan mij voorstellen dat de grotere zaken gewoon een taxateur op kantoor heeft zitten en jij praat met de verkoper. Ze zullen vast het eea opslaan en delen binnen hun groep, maar kan mij niet voorstellen dat er een centraal systeem achter zit of dat men informatie deelt met concurrenten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.DJ95
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 07:23
MBvB schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 09:01:
Je neemt wel snel aan dat er altijd een systeem van opkopers achter zitten. Ik kan mij voorstellen dat de grotere zaken gewoon een taxateur op kantoor heeft zitten en jij praat met de verkoper. Ze zullen vast het eea opslaan en delen binnen hun groep, maar kan mij niet voorstellen dat er een centraal systeem achter zit of dat men informatie deelt met concurrenten
Dat ging vroeger zo, vrijwel alle auto's die worden ingeruild gaan door naar kleinere handelaren. Zeker als je ene auto inruilt bij een merk dealer, deze dealers willen (en mogen) vaak alleen eigen merk auto's hebben staan zowel nieuw als 2e hands.

De foto's die worde gemaakt worden geüpload in een app, hier kunnen aangesloten handelaren op bieden. Wat je ook wel ziet is dat de verkoper met wie je zaken doet vaak goed kan inschatten wie zulke auto's wilt hebben en een telefoontje pleegt naar een handelaar uit zijn eigen netwerk. Hier komen vaak betere prijzen uit aangezien er in dat laatste geval een geschikte handelaar zoekt bij de in te ruilen auto.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 06:40
Je kunt ook zelf kijken op https://www.dagwaarde.nl/
Dat is van AutoTelex, wordt door garages ook veel gebruikt om inruilwaarde te bepalen.

Verder is BCA volgens mij een grote speler qua opkopen. De ANWB inkoopservice valt daar ook onder, maar dan gewoon met ANWB branding.

[ Voor 33% gewijzigd door ThinkPad op 28-08-2021 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 07:29
ThinkPadd schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 14:41:
Je kunt ook zelf kijken op https://www.dagwaarde.nl/
Dat is van AutoTelex, wordt door garages ook veel gebruikt om inruilwaarde te bepalen.
Dat zijn wel extreem trieste waardes in mijn ogen, althans uitgaande van enkel mijn eigen auto. Die komt daar uit als inruil 21.5k terwijl de goedkoopste wagen van hetzelfde type die momenteel in Nederland te koop staat 30k is. Die is dan weer geïmporteerd, een jaar ouder en heeft het dubbele aantal km. :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldie127
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 01:20
Je mag ervan uitgaan dat ze een marge van 30% min nemen bij verkoop van je voertuig aan een andere gebruiker. Onder handelaars is de marge kleiner maar geen vast %

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inverted_World
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 27-04 12:59
Recentelijk van een Cooper S (2008) naar Volvo V40 (2017) overgestapt, bij meerdere dealers gevraagd om inruilvoorstellen, en dat verschilde nog best wel. Als je het meeste voor je auto wilt, moet je hem zelf echter verkopen. Zelf vond ik het fijn geen gedoe te hebben en een acceptabele prijs te krijgen voor de nieuwe auto.

Mijn tip: Eerst onderhandelen over de prijs van de occasion, daarna aangeven dat je nog wat in te ruilen hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07:24

remco_k

een cassettebandje was genoeg

mr.DJ95 schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 09:06:
[...]

Dat ging vroeger zo, vrijwel alle auto's die worden ingeruild gaan door naar kleinere handelaren. Zeker als je ene auto inruilt bij een merk dealer, deze dealers willen (en mogen) vaak alleen eigen merk auto's hebben staan zowel nieuw als 2e hands.
Zelfs bij merk dealers worden 2e hands auto's gewoon bij de handelaar 'over de schutting gesmeten'.
Voorbeeld, ik heb onlangs een nieuwe Mercedes besteld bij een Mercedes dealer. Inruil: eveneens een Mercedes. Nette complete bak. Ging gewoon naar de handelaren.
Zelfde bij mijn vorige auto's waar ik bij gelijke merken bleef. Anders gezegd: ik heb nog nooit meegemaakt dat een merkdealer een inruilauto van hetzelfde merk binnen zijn eigen organisatie houdt. Bij diezelfde dealers zie je doorgaans ook geen 2e handsen staan. Hooguit een paar die nog tegen het nieuw aanzitten met een paar K op de teller.

Blijkbaar loont het meer om ze extern aan te bieden. Nadeel is dat het dus even duurt voor je de offerte met inruilwaarde krijgt.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phantasmagoria
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09-04-2024
TheBrut3 schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 13:00:
[...]

Dat zijn wel extreem trieste waardes in mijn ogen, althans uitgaande van enkel mijn eigen auto. Die komt daar uit als inruil 21.5k terwijl de goedkoopste wagen van hetzelfde type die momenteel in Nederland te koop staat 30k is. Die is dan weer geïmporteerd, een jaar ouder en heeft het dubbele aantal km. :o
idd...

De vervangingswaarde is bij mijn wagen 10k onder het goedkoopste aanbod. De inruilwaarde ligt daar nog 2k onder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 04-04 15:07
Wat ik heb mee gemaakt is dat ze een prijs bieden op basis wat ze zelf de auto kunnen wegzetten in hun netwerk. Dat kan opkopers zijn of dealer maakt niet uit voor jouw.

Daar is de eerste prijs op gebaseerd dan kom je langs dan vinden ze gewoon een waslijst van issues die jij natuurlijk nooit had laten weten aan ze (om de prijs omlaag te krijgen natuurlijk) . Dus krijg je een fractie van die prijs aangeboden van wat ze eerst aanbieden en dan is take it or leave it.

Wij heb zelf uit eindelijk onze xsara tweedehands door verkocht en dat ging best prima hebben en net bedrag gekregen.

En de C1 hebben hier om de hoek verkocht aan een autodealer (kleine) en ook een net bedrag voor gehad was niet geweldig maar wel snel weg.

Zelf verkopen was een hoop gedoe dat weer wel (zeker nadat we eerst die site geprobeerd hadden) maar een nette prijs overgehouden door hem op de gratis sites te zetten.

De C1 was super simpel en toch een prima prijs ondanks dat er toch nog wat aan gebeuren moest aan de auto. Maar gewoon een kleine garage houder gevinden die wilde bieden.

Uiteindelijk meer geld gekregen dan die sites en 2x een goede ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-04 15:51
Wat mij is verteld bij Leaseplan of hoe dat nu ook heet is dat ze het aanbieden op een biedingssite, en dan krijgen handelaren gewoon de mogelijkheid er op te bieden. Soort BCA auctions. Wil je het meeste geld, verkoop 't zelf. Investeer je tijd en frustratie voor geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deshmir
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21:50
@xon Ik weet dat bij ex-lease auto's deze gechecked worden door Macadam, en dan doorgaan naar BCA.
Elke aangesloten dealer/handelaar kan daar een uitgebreid rapport opvragen van de auto, inclusief de laatste reparaties/bandenwissels/schade/etc.
Schades worden gefotografeerd met liniaal, verder nog een volledige set aan foto's (buiten en binnen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joost1112
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 24-04 19:40
geen idee natuurlijk in welke prijsklasse je wilt kopen waarde "nieuwe" auto en wilt inruilen waarde huidige auto. Wil je de auto niet zelf verkopen vanwege het gedoe en dus inruilen dan zou ik je adviseren om een bedrijf te zoeken die aanbod heeft in beide prijsklasses. dan verkoopt hij namelijk zelf je inruil auto en is de kans op een goede totaalprijs het grootst.

richt je niet te veel op wat ze voor bedrag aan inruil geven, maar kijk naar de totaalprijs van de deal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20:48

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

TheBrut3 schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 13:00:
[...]

Alleen vergeet je even dat er verschil zit tussen inkoopwaarde (wat je als eigenaar ontvangt bij inruil) en verkoopwaarde (waarin ook kosten van de handelaar + winst gedekt moeten worden). Een handelaar wil ook gewoon aan de auto verdienen, wat natuurlijk zijn goedrecht is.

Wil jij dezelfde prijs als wat een handelaar vangt, zal je particulier moeten verkopen, maar ook dan haal je doorgaans niet dezelfde prijs. Want in de prijs van de handelaar zit het risico dat hij neemt, vaak een stukje garantie (als het geen prijsvechter is), onderhoud, APK, een uitgebreide was- en poetsbeurt, eventueel detailing (als de auto jong en/of waardevol genoeg is), etc. En daarnaast natuurlijk ook nog het salaris van de handelaar zelf.

Krijg je qua inruil 75% of meer van waarvoor een vergelijkbare auto wordt aangeboden, heb je gewoon een reëel aanbod ontvangen. Zit het daaronder, dan heb je een goede reden te onderhandelen.

En koop je een nieuwe of huisselectie auto, is het vrij normaal korting te krijgen als je niks inruilt. Dan is het handig om het rekensommetje te maken of korting + verwachte opbrengst bij zelfverkopen (wat dus altijd is dan een handelaar kan vragen, en soms zelfs geboden wordt) meer oplevert dan inruilen. Met als grote kanttekening dat zelfverkopen natuurlijk ook de nodige rompslomp en kosten met zich meebrengt, incl. volk waarmee je wellicht liever geen kennis maakt.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23:41
Mijn ervaring en wat ik zoal gehoord heb ik in mijn directe omgeving:

Zelf verkopen via marktplaats/autotrack etc: prijs kan je opzoeken op vergelijkbare modellen, meestal een hogere prijs ( lees paar 10tjes tot paar 100tjes, ligt aan het segment ) Maar kost je wel veel meer tijd en moeite. ( plus veel figuren die extreem lage prijs willen of garantie gezeik achteraf waar ze vaker geen recht op hebben dan wel )

Auto inruilen, lagere prijs dan zelf verkopen. Minder gezeur/makkelijker, "Korting" op je nieuwe auto van de dealer.

Verkopen via sites zoals ikwilvanmijnautoaf etc, nog lagere prijs. Vaak als je online gegevens invult met foto's krijg je een "leuk" bod. Maar zodra je dan naar de locatie gaat, gaat de prijs nog lager omdat ze naar elk putje en dingetje gaan kijken. Voordeel: Je bent er snel van af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Nou mijn ervaring met veiling/taxatie bij dealers voor auto is slecht. Je krijgt altijd een slechte prijs want "je bent toch van de auto af". Zelf verkopen via Marktplaats of andere sites is veel interessanter en krijg je ook betere prijs ervoor.
De afgelopen keer kreeg ik via de dealer een bod van € 29.5k en een andere dealer € 31k en via veilingsite € 27k (moest even vragen of ik dat nou goed hoorde). Nou laat dan maar en verkoop via de dealer wel.
Voor de goede orde, de dagwaarde van de auto is € 33k en verkoopwaarde is € 38k. Dat is leuk verdienen zo.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falastine
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 29-03 05:49

Falastine

Think about my signature...

Zoek je auto op marktplaats of iets vergelijkbaars en trek daar 30 a 40% van af zie daar je inruilwaarde.

Experience is what you get when you don't get what you want.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:44
Op basis van uitspraken van twee niet merkgebonden autoverkopers.
Zelf gaan leuren met een 2ehands auto doen ze bij voorkeur alleen met eigen merk met modellen waar veel vraag naar is. De rest en dus een groot deel van alle auto's worden in een grote bak gegooid van aanbod.
Niet uitsluiten in het eigen netwerk zoals vroeger gebruikelijk, maar op grote platformen. Want hoe meer opkopers hoe meer kans dat de verkoper je een goede inruil kan aanbieden.

De looptijd kan de aanbieder zelf instellen. Een handelaar/dealer die doet een korte looptijd om een indicatie te krijgen van de interesse tijdens je proefrit. En kan achteraf de auto opnieuw aanbieden voor een wat langere tijd. Dit voorstel werd mij ook gedaan toen ik aan 't kijken was voor een andere auto.

Het bieden zijn ook momentopnames. Op een goed moment kan je met een hoger aanbod thuis komen. Langer open staan voor biedingen geeft dus mogelijk een ook beter resultaat.

De systemen van wijkopenauto's, ANWB en de vele anderen zijn niet allemaal losse systemen. Die draaien aan de achterkant op een handje vol backend systemen. Het zal me niks verbazen als daar een optie is om de historie op kenteken terug te zien.

[ Voor 5% gewijzigd door PROnline op 30-08-2021 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madbwr
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 27-04 17:07
in bepaalde mate zou ook gelden hoe meer jij uitgeeft hoe meer je terug krijgt voor je eigen auto (tot bepaalde hoogte).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• friggler
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 26-04 15:08
Het enige dat ik aan reacties lees is iets in de zin van "ik denk" of " volgens mij". Er zal toch wel iemand zijn die een insider is, zoals TS vraagt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 04-04 15:07
Daarom was de mijne met alleen eigen ervaring het is gewoon geen goed idee behalve als je niet om geld geeft en er snel vanaf wilt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 27-04 15:30

Blokker_1999

Full steam ahead

remco_k schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 01:12:
[...]

Zelfs bij merk dealers worden 2e hands auto's gewoon bij de handelaar 'over de schutting gesmeten'.
Voorbeeld, ik heb onlangs een nieuwe Mercedes besteld bij een Mercedes dealer. Inruil: eveneens een Mercedes. Nette complete bak. Ging gewoon naar de handelaren.
Zelfde bij mijn vorige auto's waar ik bij gelijke merken bleef. Anders gezegd: ik heb nog nooit meegemaakt dat een merkdealer een inruilauto van hetzelfde merk binnen zijn eigen organisatie houdt. Bij diezelfde dealers zie je doorgaans ook geen 2e handsen staan. Hooguit een paar die nog tegen het nieuw aanzitten met een paar K op de teller.

Blijkbaar loont het meer om ze extern aan te bieden. Nadeel is dat het dus even duurt voor je de offerte met inruilwaarde krijgt.
Het hangt altijd af van wat je zelf aan te bieden hebt denk ik. De laatste wagen die ik heb ingeruild, een jonge SUV van het merk dat door de dealer ook nieuw verkocht werd, hebben ze zelf weer doorverkocht. Ik heb er zelf 20k voor gekregen en enkele dagen later stond die weer in de showroom en op hun site voor 21k. Een lagere prijs dan ik zelf verwacht had, al had ik toen voor mijn nieuwe wagen geen mogelijkheid om die zijn prijs naar beneden te onderhandelen (dat had je toen met EVs) en hadden ze dus wel war ruimte op die overnameprijs.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 27-04 18:15

m-vw

GEZOCHT: De Kluts

Weet uit ervaring dat er geen ingewikkeld algoritme achter zit. Ze kijken gewoon op sites als autotrack en halen daar zoals @Falastine schrijft gewoon een percentage vanaf.

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Leo de Haas is langs geweest bij een bedrijf wat ingeruilde wagens doorvoert.
YouTube: Nu óók voor Nederland!!!: De Grote Update, maar dan zonder DWDD...

Ze gebruiken https://www.biddo.nl/ zoals hij aangeeft in het interview.
Pagina: 1