Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snelsnel
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 24-09-2021
Ik heb een gmail-alias aangemaakt m.b.v. het + teken. Mijn hoofdadres is bijvoorbeeld gebruiker@gmail.com en het alias is gebruiker+tweakers@gmail.com. Dat alias heb ik 1x gebruikt voor een webaankoop en daarna verwijderd. Gek genoeg kreeg ik later toch nog een bericht van webwinkel gericht aan het verwijderde adres. Hoe kan dat?

Beste antwoord (via Snelsnel op 27-08-2021 09:42)

• Hatsjoe
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 00:13
Snelsnel schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 01:04:
Hoi beiden, dank voor jullie snelle antwoord.

Ja, ik heb een hoop “aliassen” aangemaakt met het + teken. Mijn gedachte was een apart adres voor alle eendagsvliegen zoals een webshop, camping, enz. Na gebruik hiervan verwijderen zodat ik niet lastig gevallen wordt met spam en andere onzin.

Maar als ik jullie goed begrijp werkt dat niet zo en wordt een e-mail gericht aan gebruiker+****@gmail.com gewoon bezorgd bij gebruiker@gmail.com ook nadat gebruiker+****@gmail.com is verwijderd.

Dan kan ik dus beter een filter instellen dat alle e-mail aan gebruiker+****@gmail.com direct verwijdert als ik geen e-mails meer wil ontvangen?
Ja dat klopt helemaal. Zelf gebruik ik ook van deze "aliassen" en heb voor zo'n beetje iedere alias inderdaad ook een filter aangemaakt. Mijn filters stoppen binnenkomende mails netjes in de juiste mapjes, maar je kan zo'n filter ook gebruiken om mails te verwijderen. Pas hier echter wel heel goed mee op zodat je niet ineens al je binnenkomende mails verwijderd.

Alle reacties

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
How bedoel je, je hebt dat alias verwijderd? Heb je die überhaupt aan moeten maken dan..?

Want bij Gmail komt alles aan als je er punten tussenzet en/of een +. .. achterplakt. Dat gaat helemaal vanzelf...

Dus ter plekke voor een website mijn.gmail.adres+naamwebsite@gmail.com invullen dan komt het aan, en kun je zien dat de mail van naamwebsite vandaan komt. Handig om snel te filteren en vooral handig om later te kunnen zien of ze je emailadres hebben doorverkocht of gelekt 🙁 ook handig om meerdere accounts aan te kunnen maken op een website.

Maar daar hoef je dus vantevoren in je Gmail account niks voor te doen. Dus je kunt dit ook niet 'verwijderen'.

[ Voor 5% gewijzigd door dragon2 op 27-08-2021 00:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 02:16
Hoe bedoel je een alias aangemaakt? Alle mail geadresseerd naar gebruiker+****@gmail.com krijg je binnen, daar hoef je niet speciaal iets voor aan te maken. gebruiker+abcde@gmail.com en gebruiker+xyz@gmail.com zullen dus ook gewoon werken.

Eh, ja, wat @dragon2 hierboven zegt dus. Kreeg geen notificatie van een nieuwe reactie. :/

Is de "alias" die je hebt toegevoegd niet alleen zodat je dit adres als afzender kunt gebruiken?

[ Voor 30% gewijzigd door Xander op 27-08-2021 00:38 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snelsnel

Ja, ik heb een hoop “aliassen” aangemaakt met het + teken. Mijn gedachte was een apart adres voor alle eendagsvliegen zoals een webshop, camping, enz. Na gebruik hiervan verwijderen zodat ik niet lastig gevallen wordt met spam en andere onzin.

Maar als ik jullie goed begrijp werkt dat niet zo en wordt een e-mail gericht aan gebruiker+****@gmail.com gewoon bezorgd bij gebruiker@gmail.com ook nadat gebruiker+****@gmail.com is verwijderd.

Dan kan ik dus beter een filter instellen dat alle e-mail aan gebruiker+****@gmail.com direct verwijdert als ik geen e-mails meer wil ontvangen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01:17

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Hoe maak je die aliassen dan aan? Bedoel je geen filter?

☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Bij gmail is gebruikersnaam+alias@gmail iets wat je altijd kan gebruiken. Dus je maakt geen alias aan, want alles na het plus teken blijf je gewoon ontvangen, is een feature.

Verwijderen kan niet, het is per default

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Hatsjoe
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 00:13
Snelsnel schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 01:04:

Ja dat klopt helemaal. Zelf gebruik ik ook van deze "aliassen" en heb voor zo'n beetje iedere alias inderdaad ook een filter aangemaakt. Mijn filters stoppen binnenkomende mails netjes in de juiste mapjes, maar je kan zo'n filter ook gebruiken om mails te verwijderen. Pas hier echter wel heel goed mee op zodat je niet ineens al je binnenkomende mails verwijderd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 1302638

Je hebt nog steeds niet verteld hoe je dat alias hebt aangemaakt of hebt verwijderd.

Ik ben daar wel benieuwd naar want het is genoeg om een alias te gebruiken, je hoeft het niet "aan te maken". En andersom, je kan een alias niet weggooien want er naartoe mailen is genoeg.

[ Voor 54% gewijzigd door Anoniem: 1302638 op 27-08-2021 06:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snelsnel
@Anoniem: 1302638: Alias aanmaken ging zo
Instellingen - Alle instellingen bekijken - Accounts en import - Nog een e-mailadres toevoegen onder kopje Mail verzenden als: - E-mailadres invoeren (eigen voorvoegsel gevolgd door +***@gmail.com) - vinkje bij Beschouwen als alias.

@Hatsjoe: super, weer wat wijzer! Ik heb een succesvol filter aangemaakt dat e-mails naar het specifieke adres verwijderd. E-mails naar het standaardadres komen netjes in de Inbox.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 06:32

Theo

moederbord

RaZ schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 01:19:
Bij gmail is gebruikersnaam+alias@gmail iets wat je altijd kan gebruiken. Dus je maakt geen alias aan, want alles na het plus teken blijf je gewoon ontvangen, is een feature.

Verwijderen kan niet, het is per default
Niet enkel bij Gmail trouwens, ook bij Hotmail kan dit :) Als je iets stuurt naar user+xxxx@hotmail.com dan komt dat altijd bij user@hotmail.com terecht. Daar hoef je niks voor te activeren, registeren of aan te maken. Als je ergens je email achterlaat (bijv bij een webwinkel) dan kun je dus ook gewoon user+webwinkel@hotmail.com invullen. Deze mail komt ook gewoon in je inbox terecht net als alle andere mail. Enige verschil is dat er dan bij deze email niet staat dat deze 'aan U' is gericht, maar aan 'user+xxx@hotmail.com'

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Snelsnel schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 10:01:
Instellingen - Alle instellingen bekijken - Accounts en import - Nog een e-mailadres toevoegen onder kopje Mail verzenden als: - E-mailadres invoeren (eigen voorvoegsel gevolgd door +***@gmail.com) - vinkje bij Beschouwen als alias.
Ah ik snap wat je bedoelt. Is niet nodig wat je doet.

Je kan gewoon random op een website jouw adres+blabla@gmail.com invoeren, hoef je niet van te voren een alias te maken. Je kan alles na die + gewoon vrij invullen, gaat vanzelf goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geekeep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 13-05 13:21
Ik ben eerlijk gezegd gestopt met gmail aliassen nadat ik geen bestelbevestiging ontving van een bepaalde webshop. Nu snap ik dat dit aan (het systeem van) de webshop zelf ligt, maar kan mij voorstellen dat zij niet de enige zijn die een "+" in een mailadres niet snappen/accepteren. Zolang dit geen officieel onderdeel van de "mailstandaard" is, is de enige betrouwbare manier om verschillende mailadressen binnen je eigen domein te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:48

Tazzios

..

geekeep schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 10:59:
Ik ben eerlijk gezegd gestopt met gmail aliassen nadat ik geen bestelbevestiging ontving van een bepaalde webshop. Nu snap ik dat dit aan (het systeem van) de webshop zelf ligt, maar kan mij voorstellen dat zij niet de enige zijn die een "+" in een mailadres niet snappen/accepteren. Zolang dit geen officieel onderdeel van de "mailstandaard" is, is de enige betrouwbare manier om verschillende mailadressen binnen je eigen domein te maken.
Ik gebruik zelf een subdomein met een catchall webwinkelnaam@Tazzios.domein.nl. Heb nog maar 1 winkel gehad die dat niet leuk vond (aliexpress o.i.d.). Voordeel van de catchall is dat je niet van te voren de adressen hoeft aan te maken.
Komt er spam op een adres binnen? Dan maak je voot dat mailadres een mailbox aan waarbij het direct wordt verwijderd.

Tegen spam helpt de '+' methode denk niet zo goed, indien je mailadres lekt is het makkelijk er uit te filteren. De subdomein methode zal wat minder bekend zijn waardoor een spammer niet de moeite zal doen om dit aan te passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Wat je ook kan doen is een puntje toevoegen in je mailadres.

voornaam.achternaam@gmail.com is hetzelfde als voornaamachternaam@gmail.com.

Maar ook hetzelfde als voor.naamachternaam@gmail.com

Werkt ook prima

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 02:16
Snelsnel schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 10:01:
Dan had ik goed gegokt:
Xander schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 00:37:
Is de "alias" die je hebt toegevoegd niet alleen zodat je dit adres als afzender kunt gebruiken?
Dit is alleen nodig als je die alias wilt gebruiken als afzender van verstuurde mail.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Pagina: 1