MBvB schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 09:17:
Als je een b-segment rijdt ben je aan benzine misschien 80 euro retour kwijt. Dag extra autohuur is een paar tientjes.
Alleen al de budget retourtjes met de ice voor twee personen zijn al iets van 160 euro als je die op tijd boekt. Mogelijk meer ivm extra lijnen in NL en DE en het niet kunnen krijgen van die budget kaarten.
Ik rijd een B segmenter. Goed, wel de meest sportieve uitvoering (vandaar 1:14-1:15). Als ik voor volgend weekend boek, heen 3 september, aankomst rond 16:42, zondags de terugrit vertrek 18:52, 2 personen, kom ik op 111,60 euro retour vanaf Utrecht CS tot Koblenz Hbf, 2e klasse. Heenrit 1x overstappen op Düsseldorf, 3:35u onderweg. Terugrit iets langer onderweg, maar ook 1x overstappen. 4:07. Met de auto kost dat volgens Google minstens 3:30 als je via Zevenaar gaat, 3:40 als je via Venlo gaat, maar kan in de spits ook 5,5 uur kosten (die ervaring heb ik, richting zuidkant Ruhrgebied, ook op vrijdagmiddag, normaal 2,5 uur, heb er wel eens 5,5 uur over gedaan).
Als ik reken met 700 km en 1:18 (waarvan je maar moet afvragen of je dat haalt in Duitsland met 2 mensen en bepakking) dan kom ik, met een brandstofprijs van 1,75, op ca. €68 brandstof uit. Met mijn auto zou ik ca. 90 euro kwijt zijn. Voor mijn eigen tripje zou ik al meer liters brandstof verstoken dan dat mijn treinkaart eerste klasse in euros kost. Nou koop ik wel flexibiliteit bij, dus komt er nog 15 euro bij. Maar zelfs dan wint de ICE het. En hij is heen nog sneller ook. Terug langzamer, maar dan kan ik slapen.
Reistijd scheelt zo een uur en je hoeft niet van een station naar de autoverhuurder.
Dat uur valt dus reuze mee. Als je door kan rijden ca. 30 minuten, maar bij enige ophoping in het Ruhrgebied (wat op vrijdagmiddag aannemelijk is) kan de trein zomaar sneller zijn.
Bijkomend voordeel is dat je binnen nl meer vrijheid hebt van verhuurders en niet vast zit aan de aanbieder op het specifieke station.
Ik ben wel eens dat de trein een goede optie kan zijn, maar niet als je alsnog een auto gaat huren.
Nadeel is dat je zelf moet rijden en kans hebt op files. Het stuk richting Koblenz is nou, zeker via Venlo, niet het meest lekkere stuk om even goed door te trappen.
Ik moet er ook altijd aan denken.
Milmoor schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 09:56:
Klopt helemaal, maar nu kan ik voor 125 euro (retour) een paar uur 1e klas, met twee personen gereden worden ipv zelf rijden. Financieel minder aantrekkelijk, qua ontspannen vakantie gevoel voor ons ideaal.
"Vakantie" mag wat kosten toch? 1e klasse ICE, dus bediening aan je stoel (je mag op dit moment niet eens in de BordRestraurants gaan zitten). Vergeet je medische mondkapjes niet. Je komt niet in Bayern of Berlijn, dus FFFP2 hoeft geloof ik niet. En doe wijs, neem er meerdere mee. Je wilt ze graag vervangen als ze klef worden.
Hackus schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 10:03:
Het is niet zo raar wat @
Ardana zegt, want veelal waren om de zaterdag de winkels in de middag dicht.
In grotere steden is dat niet of nauwelijks meer, maar aantal jaar geleden nog wel !
Kijk een koopcentrum Oberhausen niet natuurlijk

Uit het Ruhrgebied en uit de grote steden kan ik het mij eigenlijk niet meer herinneren in de recente geschiedenis. Zelfs 's avonds is er een hoop open. Alhoewel ik daarmee al wel eens voor een verrassing heb gestaan toen ik om 8 uur-half 9 op een vrijdagavond nog ergens wilde avondeten. Die Küche war schön zu.