Hybride converter aansluiten op bestaande installatie

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• popcornfreake
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 14-07-2022
Hallo tweakers,
Ik heb sinds kort 12 zonpanelen op het dak gelegd en ook 4 batterijen in serie op een 5kw Easun inverter aangesloten. Ook is de netvoeding (1 fase) verbonden met de Easun inverter.
De Easun inverter levert keurig 230 Volt aan de installatie alleen is de bestaande aarde niet gekoppeld aan de inverter.
Normaal meet je tussen de fase en de nul en/of fase en aarde 230 Volt. De secundaire zijde 230 Volt van de Easun inverter zweeft en ik meet slechts 120 Volt ten opzichte van aarde.
Mijn vraag is: reageren de aardlekschakelaars van de bestaande installatie nog normaal?
Wanneer niet hoe los ik dit op?

• IwanvA
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 06:50
In principe staan de zonnepanelen los van de rest van de installatie, of zijn de zonnepanelen op de Easun inverter aangesloten?
De aardlek in de bestaande situatie zal prima blijven werken. Natuurlijk kan door een lekstroom in of achter de Easun inverter de aardlek getriggerd worden.
De aarde moet je echt aansluiten, vergeet ook niet de aardlek na de inverter voor de momenten dat je op eiland bedrijf staat.
Wat voor accu's heb je er op aangesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• popcornfreake
De 12 zonnepanelen (2× 6) zijn in serie geschakeld en aan de Easun inverter gekoppeld. Ook de 4x 12 Volt loodbatterijen semi tracktie van 235 Amp elk, zijn in serie geschakeld en aan gesloten op de Easun. Doordat de thuis installatie nu door de easun gescheiden is van het net, heb ik geen goede aarde t.o.v. de fase en de nul op het eiland. Het gevolg is dat de verwarmingsketel geschakeld door het ontbreken van een goede aarde. Ik heb voor de ketel noodgedwongen een aparte groep met aardlek gemaakt en deze vo'o'r de Easun inverter aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• popcornfreake
Verwarmingsketel afschakeld (aardfout).