Ground loop problemen met platenspeler en phono preamp.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• matthijscremers
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 01-06-2022
Hey allemaal,

Ik heb een Thorens TD 402 DD platenspeler & een Thorens MM-008 phono preamp en heb last van een ground loop wanneer deze beide gebruikt worden.

De uitgang van de phono preamp (of platenspeler, als de interne phono preamp wordt gebruikt) gaat naar een audio interface die via USB met mijn computer is verbonden. Aan de audio interface zijn ook nog 2 actieve speakers verbonden.

Helaas heb ik de platenspeler en externe phono preamp nog niet samen werkend gekregen zonder last te hebben van een ground loop.

Wat ik al geprobeerd heb:
  • Kabels zijn werkend en juist aangesloten.
  • Ground kabel is verbonden tussen de platenspeler en phono preamp, en juist aangesloten.
  • De interne phono preamp van de platenspeler staat uit.
  • Storing via RF is gecheckt en niet van toepassing.
  • De cartridge en stylus zijn juist aangesloten en verbonden.
Mijn platenspeler, phono preamp, computer en actieve speakers zijn allemaal aangesloten op dezelfde stekkerdoos die naar een ongeaard stopcontact gaat. De stekkerdoos zelf is wel voorzien van geaarde ingangen.

De computer en actieve speakers zijn voorzien van geaarde kabels. De platenspeler en phono preamp hebben geen geaarde stekkers.

Wat zou de oorzaak van deze, en de oplossing voor deze, ground loop kunnen zijn?
Toch mijn stopcontacten laten aarden? En dan?

Eventueel kan ik een geluidsopname sturen binnen enkele uren.

Ik hoor het graag van jullie. Ik word er inmiddels helemaal gek van en vind het zonde om de interne phono preamp te blijven gebruiken.

Alvast bedankt!
Matthijs

Alle reacties

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19:08
Toch mijn stopcontacten laten aarden?
Proberen door een geaard stopcontact op te zoeken (desnoods met een verlengsnoer (geaard)) en dat even terugkoppelen.

• Laurens85
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 28-09 21:36
Ik heb een Brennenstuhl stekkerdoos (schone stroom) gekocht en dat heeft de ground bijgeluiden met zeker 50% doen verminderen. D.w.z. ik hoor nog wel een zachte bromtoon als de naald niet op de plaat staat, maar ik moet de versterker veel verder opendraaien om dat te horen.

Arcam SA20 || MA Silver300 7G || Pro-Ject Debut Carbon EVO met Ortofon 2M Blue || NAD C545bee || NAD T567 || discogs.com/user/Vinyl_Laurens/collection

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19:08
Als je een geaarde stekkerdoos op een niet geaard stopcontact aansluit dan is dat nog steeds een niet geaard stopcontact, dus toch even proberen in een geaard stopcontact, bij twijfel even controleren of er een aarde draad in het stopcontact aanwezig is, dat wil nog wel eens niet zo zijn. (in de keuken zijn ze vaak wel geaard)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monkeydancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13:58
Je hebt ook al een groundloop isolator ertussen hangen?

Monkey business: pay peanuts, get monkeys

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Computers moeten aan een geaarde WCD. Anders staat tot de helft van de voedingsspanning op de behuizing. Er zijn laptops en versterkers die geen aarding gebruiken maar als als daar een schakelende voeding in zit voel je het tintelen zodra je wat van metaal aanraakt.
Pagina: 1