Fritzbox 7490 vervangen ivm onstabiele WiFi

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• quenyana
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 28-12-2022
Mijn vraag
Door problemen met de WiFi verbinding wil ik vragen of het slim is de Fritzbox 7490 router te vervangen. Deze is minimaal 2 jaar oud. Ik denk veel ouder. Als ik op 1 meter van de router zit is de verbinding op mijn iPhone X nog steeds erg traag op 5 GHz. Ook de 5 GHz verbinding op de nieuwe Samsung smart TV valt telkens weg. Die hangt op een halve meter van de router.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Ik woon in Italië op een berg en heb hier een schamele 30 mb download vdsl 2 verbinding. Upload is 3 mb.
Er zijn ongeveer aanwezig 10 apparaten op het netwerk.
Alleen de tv is nu bekabeld.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Eerst had ik twee TP-link extenders nu heb ik een Fritz repeater 1200 bij de Fritzbox 7490. Er is een mesh netwerk.
Ik heb twee aparte WiFi namen voor 2,4 GHz en 5 GHz, omdat de babyfoon en weerstation alleen met 2,4 GHz werken.
De smart TV is aangesloten met een kabel en de verbinding valt niet meer weg.
Ik heb het kanaal van de 5 GHz vastgezet op kanaal 48.
Er zijn dus twee problemen; het bereik boven op de slaapkamer is slecht. Met de repeater daar gaat het beter, maar DAZN op de Amazon firestick moet nog opnieuw laden. Op 5 GHz wel minder dan 2,4 GHz. Alleen 5 GHz disconnect vaak…
De router staat op een houten kastje in buurt van de muur.

Dus heeft het zin om de router te vervangen? Dit is een oud huis met dikke muren en overal tegelvloeren..oh en weinig stopcontacten. De router is tweedehands en 2 jaar geleden geïnstalleerd. De verbinding is nooit echt stabiel geweest.

Alle reacties

• nescafe
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:36
Hoe is de repeater ingesteld, als repeater of als LAN Bridge?

Indien als repeater, probeer hem dan dichter bij de router te plaatsen. Zeg maar halverwege de router en de apparatuur die je wilt bedienen met de repeater. Bekabeld (LAN Bridge) is nog beter.

Krijg je nog iets in de FRITZ!Box-log te zien als de verbinding op één van de apparaten wegvalt?

* Barca zweert ook bij fixedsys... althans bij mIRC de rest is comic sans

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 00:13
Router vervangen lijkt me zinloos.
FritzBox is over het algemeen van goede kwaliteit en slechte wifiis bijna altijd een kwestie van te veel demping tussen je devices en die Fritzbox of er zijn storingen.
Je zegt het zelf als, dikke muren en tegels dus maximale demping.

Geen van beiden problemen los je op met een andere router.

Goede wifi is plaatsing, plaatsing en nog eens plaatsing.

Dus bekabelde accespoints plaatsen of als dat echt niet kan meer Fritz repeaters.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20:59

Nox

Noxiuz

Ben(V) schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 20:37:
FritzBox is over het algemeen van goede kwaliteit en slechte wifiis bijna altijd een kwestie van te veel demping tussen je devices en die Fritzbox of er zijn storingen.

Dus bekabelde accespoints plaatsen of als dat echt niet kan meer Fritz repeaters.
Slechte wifi is bijna altijd een slecht ontwerp, niet demping. Dat is 1 vd mogelijke oorzaken.

Kan TS eens met een androidtelefoon kijken op wifi analyzr? Wat is de signaalsterkte en wat zijn er aan andere netwerken zichtbaar?

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 00:13
Wat bedoekl je met een slecht ontwerp?

Als jouw advies is om naar de signaalsterkte te kijken is dan gaat het dus over demping lijkt mij.
En in Italië op een Berg zal invloed van andere netwerken niet erg groot zijn vermoed ik.

[ Voor 81% gewijzigd door Ben(V) op 27-08-2021 09:28 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HMaster_II
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 24-05 10:21
Ben(V) schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 21:35:
Wat bedoekl je met een slecht ontwerp?

Als jouw advies is om naar de signaalsterkte te kijken is dan gaat het dus over demping lijkt mij.
En in Italië op een Berg zal invloed van andere netwerken niet erg groot zijn vermoed ik.
Ik vermoed dat TS in een Woonwijk zit met 108883 WiFi AP's op channel 6 terwijl 1 en 11 volledig leeg zijn. :+

The S in IOT stands for security.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XiniX88
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 08-05 13:53
Zet dat 2.4ghz splitten van 5ghz uit. Je apparaten die alleen 2.4ghz ondersteunen zouden dan alsnog verbinding moeten kunnen maken. Heb hier ook apparaten (Sonos) die prima werken op een gecombineerd netwerk. Hierdoor kan het in ieder geval band steering gebruiken om te zorgen dat een apparaat de beste band pakt.

Zet de channel gewoon op Auto, Fritz kan prima bepalen op welk kanaal het zou moeten, zet je hem niet op auto, en staan in de buurt andere apparaten wel op auto, heb je de kans dat als jij denkt het goed te hebben ingesteld, de volgende dag de hele situatie alweer anders is.

Mocht je op 1 meter dan nog steeds geen stabiele verbinding hebben kijk of je WiFi naam wel uniek is, kan een hoop schelen (zie ook de lees meer hieronder).

Lees meer tips: https://nl.avm.de/service..._Wi-Fi-bereik-is-te-laag/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quenyana
Buongiorno!

Ja ik dacht ook altijd dat de Fritzbox goed was. Op mijn oude werk kregen wij deze ook voor thuiswerken, toen ik nog in Nederland woonde. Ik ga even met jullie tips aan de slag. Ik weet zeker dat dit huis voor veel demping zorgt, een muur van een meter breed is niet bevordelijk..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quenyana
Nou een nieuwe netwerknaam en geen gesplitte frequentie en autokanalen heeft geen zoden aan de dijk gezet.

Ik zal eens kijken vanmiddag of ik de router meer omhoog kan hangen, dichter bij het plafond.

De repeater is trouwens ingesteld als bridge. Doet de Fritz app overigens automatisch.

[ Voor 3% gewijzigd door quenyana op 30-08-2021 09:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boomer21
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 24-05 09:43
Ben(V) schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 20:37:

Hier ben ik het hartstikke mee eens.
Heb volgens mij al 10 jaar 7490 fritzbox als modem (8mb download en 0,5 mb upload)
5 jaar geleden van alles geprobeerd repeater de devolo maar toen bedraad access points van unifi aangelegd
Heb je overal perfect stabiel wifi en als ik in de ruimte van de fritzbox kom werk die WiFi van de fritzbox nog steeds perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ewf
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 24-05 12:44

ewf

Heb je de laatste firmware geïnstalleerd? 7.28?

Zelf draai ik met de 7490 met de 1750E en haalsnelheden van >300Mb/s

Fritz! heeft ook een tool om te zien hoe goed je netwerk het doet. (WLAN)

Succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quenyana
Ja is geïnstalleerd en volgens Fritz ook geen problemen. Storing van andere netwerken is minder dan 20%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quenyana
Nou de router hangt hoger en onder de repeater met het plafond er tussen natuurlijk. Vanavond testen! Mijn repeater geeft al aan dat de 5 GHz een beter signaal heeft.

• quenyana
Nou het is wel wat beter, maar soms toch nog traag. Ik vermoed ook dat de Amazon fire stick tv te heet wordt en voor lag zorgt. Dat ding staat altijd aan. Ik leeg de cache en sluit de apps wel. Kan ik misschien mijn HDMI poort uitschakelen op mijn LG tv?

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

quenyana schreef op donderdag 2 september 2021 @ 10:41:
... Ik vermoed ook dat de Amazon fire stick tv te heet wordt en voor lag zorgt...
Lijkt me sterk. Maar het is eenvoudig te testen: ga je doorvoer snelheid meten en trek op een gegeven moment die stick er uit; dan zou je meteen verbetering moeten meten

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• quenyana
Sorry ik had me niet duidelijk verwoord: de lag in de DAZN app op de Fire stick.
Pagina: 1