2 Oude NAS-sen revampen en gebruiken?

Pagina: 1
Acties:
  • 847 views

Vraag

• Milo44
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 02-05 10:44
Mijn vraag:

Ik heb 2 oude NAS-jes in mijn kast staan. Het betreft de Medion MD86946 2TB en de Freecom DualDrive Network Center 4TB.
Één van de twee zou ik graag gaan willen gebruiken om mijn foto's van mijn telefoon naar te uploaden en in te kunnen zien. Als een soort Dropbox/iCloud idee zegmaar.
Zodat ik op mijn telefoon ruimte kan besparen, maar toch altijd bij mijn foto's kan die ik de afgelopen 2 jaar heb genomen.

Echter zijn deze 2 in zoverre verouderd dat ze via de originele manier en software niet meer te gebruiken zijn...
Van de Freecom kan ik geen software meer vinden en de Medion vereist Adobe Flash om te gebruiken, dus dat wordt ook lastig.
Nu zou ik eigenlijk willen kijken of er een manier is dat ik 1 vd 2 zou kunnen flashen met een andere stukje software zodoende dat ik het toch kan gebruiken.

Relevante software en hardware die ik gebruik:
- PC met Windows 10
- Telefoon met LineageOS 17.1 (en mijn vriendin met haar iPhone)
- Router: Als hoofdrouter een Cisco (eentje van Zeelandnet, exacte type moet ik ff opzoeken, en voor wifi gebruik ik de Asus RT-AC66U

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Ik heb op internet zitten zoeken naar de software vd betreffende NAS-sen, helaas kan ik deze niet meer vinden.
Verder kwam ik op een website van OpenWRT terecht, ik heb er wel eens van gehoord, maar niet in verdiept.
Hier kwam wel een aantal Medion MD NAS-sen voorbij, maar niet mijn specifieke type.

Verder weet ik ook dat er iets bestaat als "Asus WRT Merlin", dat is een apart stuk firmware/software voor op mijn router (de Asus RT-AC66U), maar daar moet ik nog even induiken.

Graag jullie ervaringen/tips om te kijken of er nog iets mogelijk is met deze oude dingen, want het lijkt me wel een leuk projectje :)

[ Voor 2% gewijzigd door Milo44 op 26-08-2021 15:53 . Reden: Product pagina van de Freecom NAS toegevoegd. ]

I, a stranger and afraid in a world I never made...

Alle reacties

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Weet je zeker dat die Medion Flash nodig heeft? Voor zover ik weet zijn er twee incarnaties, eentje met een Oxnas OX820 SoC die een aangepaste versie van het ZyXEL OS draait, en een met een Marvell Kirkwood SoC die Hipserv OS draait. Beiden hebben bij mijn weten geen Flash nodig. Die Oxnas meldt geloof ik wel dat hij ActiveX nodig heeft, maar dat is alleen geldig op IE7 en ouder.
Als je die Oxnas hebt zou je er Debian op moeten kunnen installeren, en daarop mogelijk OMV, of NextCloud, of zo. Verwacht geen topprestaties. OpenWrt is ook een mogelijkheid, maar dan heb je minder ondersteuning voor cloudachtige software.
Op het Kirkwood exemplaar kun je óók Debian installeren, en die is geloof ik wat potenter. (Wat overigens vreemd is, de Oxnas is een dualcore 750MHz Armv6 chip, terwijl de Kirkwood 800MHz-1.2GHz Armv5 is. De Oxnas zou sneller moeten zijn)
Over die Freecom weet ik niets.

• Milo44
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 02-05 10:44
Mijzelf schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 19:42:
Weet je zeker dat die Medion Flash nodig heeft?
Voor zover mij tot nu toe duidelijk is wel ja, want als ik de Medion NAS aansluit op mijn netwerk en inlog op het IP dan krijg ik daarna gelijk de melding dat er voor de interface Adobe Flash nodig is.

Ik heb nu al eventjes zitten kijken waar ik kan vinden welke SoC ik heb, maar kan het niet vinden.
Verder verwacht ik ook geen topprestaties, het gaat ook alleen maar dienen voor foto's te beheren/uploaden/inzien.

I, a stranger and afraid in a world I never made...

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:57

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Niet doen

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08:42

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Puur voor de leuk is het een uitdaging om ze werkend te krijgen met de opties die @Mijzelf aangeeft. Wil je er verder gewoon een ondersteund (security updates e.d.) en goede app voor hebben dan zou ik eerder kijken naar iets als een Synology en dan je HDD's daar naar overzetten.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Milo44 schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 20:17:
[...]
Voor zover mij tot nu toe duidelijk is wel ja, want als ik de Medion NAS aansluit op mijn netwerk en inlog op het IP dan krijg ik daarna gelijk de melding dat er voor de interface Adobe Flash nodig is.
Juist. Gezien deze forum vraag gebruikt Hipserv OS inderdaad flash. Dus heb je een Kirkwood SoC.
DukeBox schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 20:27:
Wil je er verder gewoon een ondersteund (security updates e.d.)
We hebben het hier over mainline Debian. Dus security updates zijn geen enkel probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 00:21
Ik snap dat je aan hergebruik van ouder spul zit te denken, maar wat weerhoud je om eventueel een nieuwe NAS aan te schaffen?
Bijv een DS218+ / DS220(+) icm RAM upgrade

Dat is minder knutselen, hardware onder garantie en een OS dat zeer lang ondersteunt wordt

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 08:42
Andere invalshoek: je gaat je oude NAS'sen hergebruiken vanwege het gemak (online bereikbare opslag/raadpleegmogelijkheid) of omdat je ze toch hebt liggen (vnl. de uitdaging).
Verouderde software wil ook zeggen onveilige software. Ik zou alleen al vanuit die hoek de NAS'sen niet hergebruiken, maar vervangen door een nieuwe.

Enige uitzondering die ik mij kan indenken is als je de NAS'sen als zuiver interne opslag gaat gebruiken: dat is een stuk veiliger, maar ook dan zul je maatregelen moeten treffen om de data veilig te houden (RAID1 en/of offline backups en/of incremental backups). Lijkt mij toch water naar de zee dragen, dus komt een nieuwe NAS al snel in beeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21:44

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Software is zwaar verouderd en ondertussen zo lek als een mandje. Daarnaast waren dit toen de tijd al geen hardlopers, anno 2021 zo traag dat eea redelijk onbruikbaar is verwacht ik.

22x330Wp Oost-Zuid-West, 24x360Wp Oost-West, Total 15.900Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bever Peter
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 03-12-2024
de extenties Ruffle / flash emulator
en flash player emulator hebben mij erdoor geholpen + cifs inschakelen in windows.
wat ik jammer vind is dat ik enkel kan uploaden en downloaden maar de bestanden niet verwijderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 08:35

br00ky

Moderator Harde Waren
@Bever Peter volgende keer even opletten hoe oud een topic is. Meer dan 3 jaar na dato nog reageren is niet de bedoeling.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.