[Showcase] Eerste ervaring met analoge fotografie

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15:54

SomerenV

It's something!

Topicstarter
Eerst wat backstory: ik heb eigenlijk alleen ervaring gehad met digitale fotografie. Héél vroeger toen ik nog jong was (jaren 90) wel eens een analoge foto gemaakt, maar omdat dat allemaal maar duur was zijn die keren op één hand te tellen. Toen ik wat ouder was vooral gespeeld met het digitale spul van m'n vader. Uiteindelijk de video in gegaan en fotografie er als hobby bij gehouden, puur omdat mijn camera (Canon EOS 550D) beiden kon. Daarna een Panasonic GH4 gehaald, wederom voornamelijk voor video. Foto's maak ik nog altijd met m'n Canon.

De 'look' van analoge fotografie heeft me wel altijd aangetrokken omdat het iets puurs heeft. Nou kun je tegenwoordig alles naar je hand zetten, zeker als je schiet met RAW, maar toch :+

Nou was ik afgelopen zondag bij m'n schoonouders op bezoek en ging het op een gegeven moment over fotografie, waarop mijn schoonvader zegt 'ik heb volgens mij nog mijn oude fotografie set boven staan' dus die ging hij halen. Komt hij aan zetten met een oldskool koffer/tas met daarin een Minolta X700, een 35mm f/2.8, een 50mm f/2.8 en een of andere zoomlens met een behoorlijk bereik. Daarnaast nog een flitser, filters voor de lenzen, een macro-tube en extension tubes. 'Mag je zo meenemen als je wilt' kreeg ik te horen toen ik aandachtig alles aan het bekijken was. :o

Eergisteren op Youtube een video gekeken over hoe die Minolta precies werkt en gisteren een fotorolletje gekocht bij de HEMA (Fujicolor C200). Eigenlijk meteen besloten dat het eerste rolletje beschouwd wordt als verloren en dat ik gewoon ga spelen met het toestel om uit te vogelen hoe alles werkt. In 24 uur tijd het rolletje volgeschoten en in de tussentijd gekeken hoe het werkt met ontwikkelen. Uitgekomen bij CameraNu.nl en daar vanmorgen naar toe gereden (Eindhoven) om vervolgens 2 uur later de foto's in de mail te ontvangen.

Hier een kleine greep uit de foto's:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/70udTH0bYCtbxMv1E8bG0LpVFbo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GtnDqduXJObE9b0XiHkunuEQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tg6lK9YS4JAIhqrrQDDi7QQLIRM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Lz8tbhRGV5cmnba7fwear69Q.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HJHRBTITriYuAkPYl297AKXKXaE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/npN7SdqZEKeab1ug6aK6BX8O.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M1fVvKQZoaGlQYhTy2qAGip68zk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7oDnZB9Pdn7zbxShHWi5dd5v.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bkd2bAB-C1IMZBO4t7EOM593F0M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nScovvQ5TbC6MGpmD1mkFN8m.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3btMq7sxpcgXagRAnGcEcpemgIs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B5xQbTa1bFDonEW26MPGjboN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SGgumeCdmUrr9T9wPAagqA09ep0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ySdzHG5oDPfVxUdz02EVqHK0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g96jMPf884xcIaEWXN3yWhzL_js=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JSXbvVNjc4NC3Z5aXgaWNpBC.jpg?f=fotoalbum_large

Het zijn geen wereldschokkende foto's, maar voor een eerste keer ben ik zeer tevreden :D Ik maak inmiddels al aardig wat jaartjes foto's, maar het is ech lang geleden dat ik zo enthousiast ben geweest. Niet eens alleen door het eindresultaat, maar de hele reis naar dat resultaat toe. Het inladen van een fotorolletje, het handmatig verder draaien van de negatieven, het geluid van een ouder toestel, niet weten of wat je doet wel goed is en het volledig moeten vertrouwen op je eigen kunnen. Toegegeven, deze Minolta is ook redelijk automatisch (ik heb geschoten in de P-stand) maar toch laat het zich totaal niet vergelijken met hoe fotograferen tegenwoordig werkt.

Analoge fotografie zal mijn digitale spul niet vervangen want digitaal is nou eenmaal een stuk makkelijker, om nog maar te zwijgen over de kosten, maar het smaakt wel naar meer. Grote kans dus dat ik met enige regelmaat de Minolta mee ga nemen. Niet eens perse om het soort foto's dat je er mee maakt, maar meer voor de volledige ervaring. Mochten mensen hier nog tips ofzo hebben, let me know!

Sidenote: ik heb het eerste rolletje redelijk bewust zo snel volgeschoten. Morgen gaan we op vakantie en ik zat er aan te denken de Minolta mee te nemen, maar dan alleen als ik weet dat ik er een beetje mee om kan gaan.

Ik Schiet Film | Website | Instagram

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10-07 23:41

bobcom

Dedicated dabbler

Weet niet hoe de rest van de foto's is, maar op deze selectie is technisch weinig aan te merken. Met name de hond in het laantje en het portret vind ik prima! De overige hangen misschien wat tegen kiekjes aan, maar dat zeg je zelf ook al.

Ik heb zelf het grootste deel van mijn leven analoog geschoten, en miste met digitaal het gevoel van zelf "in control" te zijn. In 2013 kocht ik daarom een Sony A7, en dat was voor mij the best of both worlds. Directe controle over scherpstelling, diafragma en sluitertijd, de luxe van meteen in de zoeker je beeld controleren en na de klik van de sluiter je resultaat direct voor ogen. Als gevolg dijde de collectie oude lenzen stevig uit (er is voor elke vatting wel een adapter), en is de A7 is inmiddels verluuxt tot een A7Rii.

Maar eigenlijk voelt ook dat nog een beetje als vals spelen, want handmatig digitaal maakt de reis naar het resultaat toch stukken makkelijker. Dus veel plezier met je volledig analoge uitdaging en neem de X700 in elk geval mee op vakantie.

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRIdev
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 13-07 18:23
Een aantal jaar geleden heb ik een Leica R8 met warme hand geërfd. Deze gebruik ik tot nu toe uitsluitend voor zwart-wit fotografie. Geen AF en alles handmatig instellen waardoor je meer tijd neemt voor een foto. Hierdoor waardeer je denk ik ook meer de minder goede foto's.

Na de eerste testfoto in bij een fotograaf snapte we in eerste instantie er niks van waarom we geen tweede foto konden maken. Tja doordraaien hoeft tegenwoordig niet meer.

Je foto's zitten best een aantal mooie tussen. Dit ook door de analoge uitstraling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeareX
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Wauw goede foto's, zeker voor je eerste rol! Gelijk goed scherpgesteld ook. Ik snap helemaal je gevoel! Ik ben nu een jaartje aan het rommelen met m'n Olympus OM-1 en het is gewoon een leuke ervaring.

Wat voor matglas zit erin waarmee je zo goed kan scherpstellen? Het kostte mij wel een aantal rollen voordat het een beetje fatsoenlijk ging 😅

Canon EOS R | Olympus OM-1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobcom

bobcom

Dedicated dabbler

@SomerenV I heb net de gigantische investering van €3,60 gedaan voor twee LR44 celletjes, en de oude X-700 doet het weer als een zonnetje. Ik had hem gekocht om de 50mm 1.7, de 35-70 3.5 macro en een noname 24mm macro op mijn A7 te kunnen misbruiken, maar ik kan er nu niet onderuit om die lenzen op analoog en digitaal naast elkaar te zetten. Zeker omdat ik een adresje heb gevonden dat voor €8 per rolletje negatieven ontwikkelt en digitaliseert. Eerste rolletje Ultramax 400 is onderweg. Dus bedankt voor dit topic, ik ben de klos!

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRIdev
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 13-07 18:23
@bobcom Mogen wij dat adres ook weten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobcom

bobcom

Dedicated dabbler

Sure, je hebt er waarschijnlijk alleen niet zoveel aan. Ze zitten in Treviso (Italia), je stuurt je rolletje op en krijgt je scans retour: Basic €8 voor 24 of 36 foto's à 10 Mb, Fine €12 voor 20 Mb, Ultra voor 25 Mb. Alleen JPG, maar je negatieven krijg je ook toegestuurd. Bij meer dan 3 rolletjes nemen zij de kosten van toezending voor hun lat, maar of dat ook vanuit NL geldt betwijfel ik.
Anyhow, ik moet het nog proberen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15:54

SomerenV

It's something!

Topicstarter
bobcom schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 17:52:
Weet niet hoe de rest van de foto's is, maar op deze selectie is technisch weinig aan te merken. Met name de hond in het laantje en het portret vind ik prima! De overige hangen misschien wat tegen kiekjes aan, maar dat zeg je zelf ook al.
Thanks! :) De rest van de fotos waren meer van hetzelfde. Huisdieren, kiekjes en wat mislukte plaatjes.
Ik heb zelf het grootste deel van mijn leven analoog geschoten, en miste met digitaal het gevoel van zelf "in control" te zijn. In 2013 kocht ik daarom een Sony A7, en dat was voor mij the best of both worlds. Directe controle over scherpstelling, diafragma en sluitertijd, de luxe van meteen in de zoeker je beeld controleren en na de klik van de sluiter je resultaat direct voor ogen. Als gevolg dijde de collectie oude lenzen stevig uit (er is voor elke vatting wel een adapter), en is de A7 is inmiddels verluuxt tot een A7Rii.

Maar eigenlijk voelt ook dat nog een beetje als vals spelen, want handmatig digitaal maakt de reis naar het resultaat toch stukken makkelijker. Dus veel plezier met je volledig analoge uitdaging en neem de X700 in elk geval mee op vakantie.
Ik heb nooit heel bewust de analoge ervaring gehad dus weet niet beter dan hoe het digitaal gaat, en hoewel digitaal wel gewoon makkelijker en fijner is (je weet immers direct of een foto gelukt is, dus minder onzekerheid) merk ik nu wel dat ik met analoge fotografie een soort rust heb. Normaal kan ik makkelijk 4000+ RAW foto's kwijt op een kaartje, dus ik kan in theorie zoveel foto's maken als ik wil. Nou doe ik dat niet, maar je hebt in principe niks te verliezen.

Wel heb ik waarschijnlijk de mazzel dat ik door mijn ervaring met video best wat gewend ben op het gebied van alles handmatig instellen. Zo heb ik niet eens een autofocus op m'n GH4 (door de adapter die ik gebruik) en ik heb wat oude lenzen met een handmatig diafragma. Goed nieuws trouwens, want de X700 is mee op vakantie!
MRIdev schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 17:53:
Een aantal jaar geleden heb ik een Leica R8 met warme hand geërfd. Deze gebruik ik tot nu toe uitsluitend voor zwart-wit fotografie. Geen AF en alles handmatig instellen waardoor je meer tijd neemt voor een foto. Hierdoor waardeer je denk ik ook meer de minder goede foto's.

Na de eerste testfoto in bij een fotograaf snapte we in eerste instantie er niks van waarom we geen tweede foto konden maken. Tja doordraaien hoeft tegenwoordig niet meer.

Je foto's zitten best een aantal mooie tussen. Dit ook door de analoge uitstraling.
Zwart-wit trekt mij persoonlijk niet zo. Dat gaat meer richting het abstracte/kunstzinnige en ik leg liever de realiteit vast zoals ik 'm ervaar. Dat van het waarderen van de minder goede foto's kan ik trouwens wel begrijpen. Met een digitaal toestel had je direct kunnen zien of een foto 'minder' was en hem opnieuw kunnen maken in veel gevallen. Met analoog is het wat het is en zie je vaak pas dagen later of het een beetje gelukt is. Dan maakt het opeens wat minder uit of een foto wat onscherper of wat minder goed belicht is wanneer het moment wel gewoon leuk is.
FeareX schreef op zondag 29 augustus 2021 @ 21:15:
Wauw goede foto's, zeker voor je eerste rol! Gelijk goed scherpgesteld ook. Ik snap helemaal je gevoel! Ik ben nu een jaartje aan het rommelen met m'n Olympus OM-1 en het is gewoon een leuke ervaring.

Wat voor matglas zit erin waarmee je zo goed kan scherpstellen? Het kostte mij wel een aantal rollen voordat het een beetje fatsoenlijk ging 😅
Ik werk al een flink aantal jaren met handmatige focus (is zo'n beetje de standaard bij professionele video) en daarbij werkt het scherpstellen bij de X700 echt zalig. In de viewfinder zit een cirkel met een breuklijn. Als beide helften van de cirkel naadloos op elkaar aansluiten is dat waar je op richt scherp. Overigens had ik ook gewoon wel wat onscherpe foto's er tussen zitten hoor O-)

Of het qua eerste rol puur geluk was of ook wat wijsheid gaan rollen 2 en 3 uitwijzen :+
bobcom schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 17:32:
@SomerenV I heb net de gigantische investering van €3,60 gedaan voor twee LR44 celletjes, en de oude X-700 doet het weer als een zonnetje. Ik had hem gekocht om de 50mm 1.7, de 35-70 3.5 macro en een noname 24mm macro op mijn A7 te kunnen misbruiken, maar ik kan er nu niet onderuit om die lenzen op analoog en digitaal naast elkaar te zetten. Zeker omdat ik een adresje heb gevonden dat voor €8 per rolletje negatieven ontwikkelt en digitaliseert. Eerste rolletje Ultramax 400 is onderweg. Dus bedankt voor dit topic, ik ben de klos!
Die LR44 cellen waren bij de HEMA volgens mij nog goedkoper dan dat :P Maar zo naast het digitale geweld is analoog echt een verademing juist doordat het zo basic is, en het moeten wachten op je foto's voegt een extra dimensie toe.

@MRIdev Bij CameraNu.nl betaal je 9,95 voor het digitaliseren van 1 rolletje. Lever je er meerdere in dan is ieder volgend rolletje 7,95. De digitale bestanden krijg je via WeTransfer in een resolutie vergelijkbaar met rond de 8MP (maar kan ook hoger volgens mij). Maar dan moet je wel maar net zo'n vestiging in de buurt hebben.

Ik Schiet Film | Website | Instagram

Pagina: 1