Eerst wat backstory: ik heb eigenlijk alleen ervaring gehad met digitale fotografie. Héél vroeger toen ik nog jong was (jaren 90) wel eens een analoge foto gemaakt, maar omdat dat allemaal maar duur was zijn die keren op één hand te tellen. Toen ik wat ouder was vooral gespeeld met het digitale spul van m'n vader. Uiteindelijk de video in gegaan en fotografie er als hobby bij gehouden, puur omdat mijn camera (Canon EOS 550D) beiden kon. Daarna een Panasonic GH4 gehaald, wederom voornamelijk voor video. Foto's maak ik nog altijd met m'n Canon.
De 'look' van analoge fotografie heeft me wel altijd aangetrokken omdat het iets puurs heeft. Nou kun je tegenwoordig alles naar je hand zetten, zeker als je schiet met RAW, maar toch
Nou was ik afgelopen zondag bij m'n schoonouders op bezoek en ging het op een gegeven moment over fotografie, waarop mijn schoonvader zegt 'ik heb volgens mij nog mijn oude fotografie set boven staan' dus die ging hij halen. Komt hij aan zetten met een oldskool koffer/tas met daarin een Minolta X700, een 35mm f/2.8, een 50mm f/2.8 en een of andere zoomlens met een behoorlijk bereik. Daarnaast nog een flitser, filters voor de lenzen, een macro-tube en extension tubes. 'Mag je zo meenemen als je wilt' kreeg ik te horen toen ik aandachtig alles aan het bekijken was.
Eergisteren op Youtube een video gekeken over hoe die Minolta precies werkt en gisteren een fotorolletje gekocht bij de HEMA (Fujicolor C200). Eigenlijk meteen besloten dat het eerste rolletje beschouwd wordt als verloren en dat ik gewoon ga spelen met het toestel om uit te vogelen hoe alles werkt. In 24 uur tijd het rolletje volgeschoten en in de tussentijd gekeken hoe het werkt met ontwikkelen. Uitgekomen bij CameraNu.nl en daar vanmorgen naar toe gereden (Eindhoven) om vervolgens 2 uur later de foto's in de mail te ontvangen.
Hier een kleine greep uit de foto's:
:strip_exif()/f/image/GtnDqduXJObE9b0XiHkunuEQ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Lz8tbhRGV5cmnba7fwear69Q.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/npN7SdqZEKeab1ug6aK6BX8O.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/7oDnZB9Pdn7zbxShHWi5dd5v.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/nScovvQ5TbC6MGpmD1mkFN8m.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/B5xQbTa1bFDonEW26MPGjboN.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ySdzHG5oDPfVxUdz02EVqHK0.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/JSXbvVNjc4NC3Z5aXgaWNpBC.jpg?f=fotoalbum_large)
Het zijn geen wereldschokkende foto's, maar voor een eerste keer ben ik zeer tevreden
Ik maak inmiddels al aardig wat jaartjes foto's, maar het is ech lang geleden dat ik zo enthousiast ben geweest. Niet eens alleen door het eindresultaat, maar de hele reis naar dat resultaat toe. Het inladen van een fotorolletje, het handmatig verder draaien van de negatieven, het geluid van een ouder toestel, niet weten of wat je doet wel goed is en het volledig moeten vertrouwen op je eigen kunnen. Toegegeven, deze Minolta is ook redelijk automatisch (ik heb geschoten in de P-stand) maar toch laat het zich totaal niet vergelijken met hoe fotograferen tegenwoordig werkt.
Analoge fotografie zal mijn digitale spul niet vervangen want digitaal is nou eenmaal een stuk makkelijker, om nog maar te zwijgen over de kosten, maar het smaakt wel naar meer. Grote kans dus dat ik met enige regelmaat de Minolta mee ga nemen. Niet eens perse om het soort foto's dat je er mee maakt, maar meer voor de volledige ervaring. Mochten mensen hier nog tips ofzo hebben, let me know!
Sidenote: ik heb het eerste rolletje redelijk bewust zo snel volgeschoten. Morgen gaan we op vakantie en ik zat er aan te denken de Minolta mee te nemen, maar dan alleen als ik weet dat ik er een beetje mee om kan gaan.
De 'look' van analoge fotografie heeft me wel altijd aangetrokken omdat het iets puurs heeft. Nou kun je tegenwoordig alles naar je hand zetten, zeker als je schiet met RAW, maar toch
Nou was ik afgelopen zondag bij m'n schoonouders op bezoek en ging het op een gegeven moment over fotografie, waarop mijn schoonvader zegt 'ik heb volgens mij nog mijn oude fotografie set boven staan' dus die ging hij halen. Komt hij aan zetten met een oldskool koffer/tas met daarin een Minolta X700, een 35mm f/2.8, een 50mm f/2.8 en een of andere zoomlens met een behoorlijk bereik. Daarnaast nog een flitser, filters voor de lenzen, een macro-tube en extension tubes. 'Mag je zo meenemen als je wilt' kreeg ik te horen toen ik aandachtig alles aan het bekijken was.
Eergisteren op Youtube een video gekeken over hoe die Minolta precies werkt en gisteren een fotorolletje gekocht bij de HEMA (Fujicolor C200). Eigenlijk meteen besloten dat het eerste rolletje beschouwd wordt als verloren en dat ik gewoon ga spelen met het toestel om uit te vogelen hoe alles werkt. In 24 uur tijd het rolletje volgeschoten en in de tussentijd gekeken hoe het werkt met ontwikkelen. Uitgekomen bij CameraNu.nl en daar vanmorgen naar toe gereden (Eindhoven) om vervolgens 2 uur later de foto's in de mail te ontvangen.
Hier een kleine greep uit de foto's:
:strip_exif()/f/image/GtnDqduXJObE9b0XiHkunuEQ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Lz8tbhRGV5cmnba7fwear69Q.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/npN7SdqZEKeab1ug6aK6BX8O.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/7oDnZB9Pdn7zbxShHWi5dd5v.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/nScovvQ5TbC6MGpmD1mkFN8m.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/B5xQbTa1bFDonEW26MPGjboN.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ySdzHG5oDPfVxUdz02EVqHK0.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/JSXbvVNjc4NC3Z5aXgaWNpBC.jpg?f=fotoalbum_large)
Het zijn geen wereldschokkende foto's, maar voor een eerste keer ben ik zeer tevreden
Analoge fotografie zal mijn digitale spul niet vervangen want digitaal is nou eenmaal een stuk makkelijker, om nog maar te zwijgen over de kosten, maar het smaakt wel naar meer. Grote kans dus dat ik met enige regelmaat de Minolta mee ga nemen. Niet eens perse om het soort foto's dat je er mee maakt, maar meer voor de volledige ervaring. Mochten mensen hier nog tips ofzo hebben, let me know!
Sidenote: ik heb het eerste rolletje redelijk bewust zo snel volgeschoten. Morgen gaan we op vakantie en ik zat er aan te denken de Minolta mee te nemen, maar dan alleen als ik weet dat ik er een beetje mee om kan gaan.