Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Zonnepanelenpakket aannemer nieuwbouw - toekomstbestendig?

Pagina: 1
Acties:

• MRL
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 28-10 09:21
Ha allen,

Na concreet doorvragen kreeg ik onderstaande van de aannemer op mijn vraag of ze SoldarEdge kunnen leveren:

"De zonnepanelen zijn standaard op dit moment van het merk URE 350 Wp met Growatt omvormer, afhankelijk van het BENG rapport en/of wens van de klant worden het totale aantal en indeling bepaald.” Dit kunnen jullie later met de installateur overleggen zodat het aansluit bij jullie wensen.

Mijn vraag aan jullie: het gaat om 25 panelen voor € 13.400. Nu zie ik online dat URE best goed lijkt, maar het totale technische verhaal erachter vind ik nog steeds moeilijk te begrijpen. Is zoiets parallel geschakeld? Kun je er op termijn een elektrische auto mee opladen? Is het een beetje een goede deal?

Mocht je mee willen denken, mijn hartelijke dank :)

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21-11 12:24
Is zoiets parallel geschakeld?
Nee, maar waarom zou je dat willen? Is er schaduw? Van bomen vermoedelijk niet, want de typische nieuwbouwwijk is een steenwoestijn...
Ik heb zowel Growatt als Goodwe omvormers. Beide wat oudere modellen. Als het toch cheap moet, dan gaat mijn voorkeur uit naar Goodwe. Die kan redelijk goed met harde schaduw omgaan.

Ik werd getriggerd door 'toekomstbestendig?' in je titel. Dat ben je met SolarEdge op dit moment minder dan met een stringomvormer (zoals die Growatt). Want met Solaredge ben je 'vendor locked in', terwijl je die stringomvormer in een kwartier voor ieder willekeur merk stringomvormer kunt vervangen (desnoods met allerlei batterie opties of wat er dan ook gaat komen).
Kun je er op termijn een elektrische auto mee opladen?
Dat heeft niet met PV an sich te maken. Jouw nieuwbouwwoning is al de positieve uitzondering dat er serieus veel PV (8.8 kWp) op ligt.
Als er meer oppervlak is, is het waarschijnlijk voordeliger dat later in eigen beheer te doen.
Is het een beetje een goede deal?
1.53 Euro/Wp lijkt mij erg duur... Zeker voor een budget Growatt. Vermoedelijk goedkoper zou zijn het nu weg te laten en later in eigen beheer te doen. Maar dat mag natuurlijk niet vanwege energielabel en zo.

[ Voor 7% gewijzigd door WackoH op 26-08-2021 13:19 ]

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Geen goede deal. Zo'n set moet makkelijk onder de EUR1/WP kunnen.
Maar dat is in de vrjie markt, ik weet niet hoe je aannemer er in staat om dit te laten vervallen bij hem.
Begrijp dat dit tegenwoordig met BENG ook wat lastiger is dan met EPC, waar de aannemer vaak de smoes gebruikte dat het huis niet zonder PV opgeleverd mocht worden.

Panelen staan in serie,wss verdeeld 2 strings op eigen tracker.
Met "parralel" doel je waarschijnlijk op een optimizer systeem zoals SolarEdge.
Terwijl echt parralel enkel met micro-omvormers (Enphase bvb) is.

Je kunt er niet je electrische auto mee laden, daar heb je een laadpaal voor nodig.
Flauw antwoord natuurlijk, je bedoeld waarschijnlijk of ze genoeg opbrengen om er mee te rijden.
Dat is afhankelijk van je eigen verbruik en de opbrengst van de set (schaduw, orientatie etc), en hoeveel je rijdt met welke auto.

Beetje huishouden onder BENG met WP zou met 5MWh op jaarbasis wel rond moeten komen, houd je nog zon 2-3,5MWh over voor je auto, daar kun je aardig wat mee rijden.\

Edit: net te laat, @WackoH haalt veel dezelfde punten aan. :+

• WackoH
@MRL Moet je zoveel PV nemen, of is dit een optie die je bij de aannemer hebt gevraagd? ( ik vermoed het laatste, anders had je de (meer?)prijs niet gehad).

Beter nu minimale PV nemen, en later gewenste set neerleggen. En het oude setje 'z.g.a.n.' op marktplaats zetten. Daar kun je wellicht nog een aparte duurzaamheidslening voor afsluiten, mocht dat gunstiger uitpakken.
Of zou dat mogen van de architect? (want 'beeld' en artistiek en zo? Die architecten hebben het wel eens hoog in de bol).

Tenzij je in 1 keer ontzorgd wilt zijn en de aannemer een mooie bonus van ~5 kEuro gunt... (want zijn mannen gaan echt het dak niet op; er komt gewoon een PV-boer).

• MRL
WackoH schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 13:14:
[...]

Nee, maar waarom zou je dat willen? Is er schaduw? Van bomen vermoedelijk niet, want de typische nieuwbouwwijk is een steenwoestijn...
Ik heb zowel Growatt als Goodwe omvormers. Beide wat oudere modellen. Als het toch cheap moet, dan gaat mijn voorkeur uit naar Goodwe. Die kan redelijk goed met harde schaduw omgaan.

Ik werd getriggerd door 'toekomstbestendig?' in je titel. Dat ben je met SolarEdge op dit moment minder dan met een stringomvormer (zoals die Growatt). Want met Solaredge ben je 'vendor locked in', terwijl je die stringomvormer in een kwartier voor ieder willekeur merk stringomvormer kunt vervangen (desnoods met allerlei batterie opties of wat er dan ook gaat komen).

[...]

Goedemiddag,

Toekomstbestendig zag wat mij betreft op de komst van een elektrische auto en het kunnen opladen. Zonnepanelen in eigen beheer: ik zag op een aantal subfora hier (helaas wel wat gedateerd) vaak de opmerking dat je ook zelf je energielabel kunt doen, dan moet je binnen twee jaar aan de eisen voldoen. Ik vraag me af of een bank hier ook in mee gaat? Als je een heel fraai energielabel hebt kun je dacht ik 25K meer hypotheek krijgen, afhankelijk van de hypotheekverstrekker.

Dat heeft niet met PV an sich te maken. Jouw nieuwbouwwoning is al de positieve uitzondering dat er serieus veel PV (8.8 kWp) op ligt.
Als er meer oppervlak is, is het waarschijnlijk voordeliger dat later in eigen beheer te doen.

[...]

1.53 Euro/Wp lijkt mij erg duur... Zeker voor een budget Growatt. Vermoedelijk goedkoper zou zijn het nu weg te laten en later in eigen beheer te doen. Maar dat mag natuurlijk niet vanwege energielabel en zo.
Goedemiddag,

Toekomstbestendig zag wat mij betreft op de komst van een elektrische auto en het kunnen opladen. Zonnepanelen in eigen beheer: ik zag op een aantal subfora hier (helaas wel wat gedateerd) vaak de opmerking dat je ook zelf je energielabel kunt doen, dan moet je binnen twee jaar aan de eisen voldoen. Ik vraag me af of een bank hier ook in mee gaat? Als je een heel fraai energielabel hebt kun je dacht ik 25K meer hypotheek krijgen, afhankelijk van de hypotheekverstrekker.

[ Voor 12% gewijzigd door MRL op 26-08-2021 13:54 ]

• WackoH
>5 kEuro meerprijs voor 25 kEuro hypotheek (wat nog steeds geleend geld is, en een keer terug moet).

Ik heb voor de grap eens snel gekeken:
25x die Ure panelen a 129 Euro --> 3225,-
een 9 kW, 3 fase Growatt (de 8kW was uitverkocht) --> 1200,-
Montage materiaal op een pannendak voor 5 panelen (even voor het idee) --> 730,-

Dan komt er nog wat klein grut bij, dus laten we het afmaken op 5500 Euro aan materiaal.
Installatiekosten: 1895,-

Dus de bodemprijs als je alles bij elkaar zoekt is 7400,- Euro, iets meer dan de helft van wat de aannemer vraagt.

Dit is niet meer poot uitdraaien, maar nek omdraaien...

PS: Je moet nog even je bericht nakijken. Gaat iets niet goed met quotes.

• MRL
bbbrumbrum schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 13:15:
Geen goede deal. Zo'n set moet makkelijk onder de EUR1/WP kunnen.
Maar dat is in de vrjie markt, ik weet niet hoe je aannemer er in staat om dit te laten vervallen bij hem.
Begrijp dat dit tegenwoordig met BENG ook wat lastiger is dan met EPC, waar de aannemer vaak de smoes gebruikte dat het huis niet zonder PV opgeleverd mocht worden.

Panelen staan in serie,wss verdeeld 2 strings op eigen tracker.
Met "parralel" doel je waarschijnlijk op een optimizer systeem zoals SolarEdge.
Terwijl echt parralel enkel met micro-omvormers (Enphase bvb) is.

Je kunt er niet je electrische auto mee laden, daar heb je een laadpaal voor nodig.
Flauw antwoord natuurlijk, je bedoeld waarschijnlijk of ze genoeg opbrengen om er mee te rijden.
Dat is afhankelijk van je eigen verbruik en de opbrengst van de set (schaduw, orientatie etc), en hoeveel je rijdt met welke auto.

Beetje huishouden onder BENG met WP zou met 5MWh op jaarbasis wel rond moeten komen, houd je nog zon 2-3,5MWh over voor je auto, daar kun je aardig wat mee rijden.\

Edit: net te laat, @WackoH haalt veel dezelfde punten aan. :+
Dank voor je antwoord m.b.t. de auto: ik snap wat je bedoelt denk ik. We zitten in een huis dat niet wordt omringd door andere huizen aan de kant waar we panelen willen plaatsen (we willen ze op zuid-oost laten plaatsen, en aan die kant is het nog iets van 80 meter tot de volgende woning). Met 25 panelen x 350WP denk ik dat we nog best een eindje kunnen komen qua opwekken, want we zijn met twee mensen in het huis en we hebben buiten een warmtepomp en de gebruikelijke elektrische apparaten geen bijzonder hoog verbruik, en aangezien we beide liever geen auto hebben vermoed ik dat er geen enorme bak komt en dat we alsnog amper reizen als er eenmaal een auto is.

• MRL
[/quote]
WackoH schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 13:26:
@MRL Moet je zoveel PV nemen, of is dit een optie die je bij de aannemer hebt gevraagd? ( ik vermoed het laatste, anders had je de (meer?)prijs niet gehad).

Beter nu minimale PV nemen, en later gewenste set neerleggen. En het oude setje 'z.g.a.n.' op marktplaats zetten. Daar kun je wellicht nog een aparte duurzaamheidslening voor afsluiten, mocht dat gunstiger uitpakken.
Of zou dat mogen van de architect? (want 'beeld' en artistiek en zo? Die architecten hebben het wel eens hoog in de bol).

Tenzij je in 1 keer ontzorgd wilt zijn en de aannemer een mooie bonus van ~5 kEuro gunt... (want zijn mannen gaan echt het dak niet op; er komt gewoon een PV-boer).
De minimale optie die ik kan zien in de optielijst is 18. Is het dan niet gewoon ontzettend veel gedoe om die er weer af te moeten halen en te verkopen? We hebben geen architect in de arm genomen maar zijn voor een cataloguswoning gegaan. Vond het wel leuk om te lezen hier op verschillende fora dat mensen helemaal enthousiast werden bepaalde ontwerpen, maar mijn partner en ik willen gewoon een huis dat er niet belachelijk uit ziet in onze ogen, met de ruimte die we zoeken.

Dat gunnen van die bonus.. tja. Ze zijn wel al erg goedkoop, lijken erg goed hun werk te doen als ik mensen spreek die hun huis door deze partij hebben laten bouwen. Ben alleen benieuwd: hoe hard komt dit uiteindelijk terug als ze bijvoorbeeld doodleuk hun prijzen tijdens de bouw verhogen? Er staat niets over in de aanneemovereenkomst, kan me voorstellen dat we die 5k best zuur vinden als er doodleuk 10K-15K op de eindrekening komt.

• MRL
WackoH schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 13:43:
>5 kEuro meerprijs voor 25 kEuro hypotheek (wat nog steeds geleend geld is, en een keer terug moet).

Ik heb voor de grap eens snel gekeken:
25x die Ure panelen a 129 Euro --> 3225,-
een 9 kW, 3 fase Growatt (de 8kW was uitverkocht) --> 1200,-
Montage materiaal op een pannendak voor 5 panelen (even voor het idee) --> 730,-

Dan komt er nog wat klein grut bij, dus laten we het afmaken op 5500 Euro aan materiaal.
Installatiekosten: 1895,-

Dus de bodemprijs als je alles bij elkaar zoekt is 7400,- Euro, iets meer dan de helft van wat de aannemer vraagt.

Dit is niet meer poot uitdraaien, maar nek omdraaien...

PS: Je moet nog even je bericht nakijken. Gaat iets niet goed met quotes.
Ah sorry, nu voel ik me een vreselijke boomer (krijg het niet voor elkaar met die quotes). Stel, ik zou de beste mensen vertellen dat ze de panelen mogen houden, wat zou je dan écht een mooi setje vinden?

• bbbrumbrum
  • Niet online
MRL schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 13:53:
[...]

Ah sorry, nu voel ik me een vreselijke boomer (krijg het niet voor elkaar met die quotes). Stel, ik zou de beste mensen vertellen dat ze de panelen mogen houden, wat zou je dan écht een mooi setje vinden?
Dak vol knallen. Of beide daken om opwek wat te spreiden over de dag. Omvormer is smaak: Chinees: Goodwe/Solis/Growatt is op zich weinig mis mee. Wil je perse iets europees of meer mogelijkheden qua logging of functies zoals throttling dan kom je bij merken als SMA of Fronius. Maar meer opbrengst ga je er niet mee hebben.
Voor panelen geldt hetzelfde, je kunt voor heel veel geld meer panelen zoals LG of Panasonic kopen, die doen het wel ietsjes beter en gaan misschien iets langer mee, maar economisch is het niet te verantwoorden. Met name doordat ze al bijna verouderd zijn voordat ze goed en wel op het dag liggen.

• MRL
bbbrumbrum schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 14:29:
[...]

Dak vol knallen. Of beide daken om opwek wat te spreiden over de dag. Omvormer is smaak: Chinees: Goodwe/Solis/Growatt is op zich weinig mis mee. Wil je perse iets europees of meer mogelijkheden qua logging of functies zoals throttling dan kom je bij merken als SMA of Fronius. Maar meer opbrengst ga je er niet mee hebben.
Voor panelen geldt hetzelfde, je kunt voor heel veel geld meer panelen zoals LG of Panasonic kopen, die doen het wel ietsjes beter en gaan misschien iets langer mee, maar economisch is het niet te verantwoorden. Met name doordat ze al bijna verouderd zijn voordat ze goed en wel op het dag liggen.
Heeft je hele dag vol gooien echt nut? Ik vermoed dat we met 25 panelen echt al een flink eind komen (we gaan geen coins minen of wat dan ook, we zijn enkel overdag aan het werk (nu veelal thuis maar wie weet hoe dat is als de woning in 2023 opgeleverd wordt) en zullen een keertje overdag de vaatwasser/wasmachine aanzetten. Salderingsregeling wordt afgebouwd, dus ik vraag me een beetje af waarom je meer dan die 25 panelen zou doen. Als de ene kant van het zadeldak zit, heeft het dan nog nut om panelen op noordwest te plaatsen?

En tot slot: je hoort steeds vaker van een soort accu. Zal nu wel belachelijk duur zijn nog, maar is dat iets om rekening mee te houden v.w.b. de plaatsing van je panelen?

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 21:21
"Volknallen" is met afbouw van salderen misschien niet direct voor de hand liggend (hoewel dat afbouwen nog steeds controversieel is verklaard), maar áls het wordt afgebouwd, is het juist nuttig om de opwek zoveel mogelijk te spreiden over de dag. Dus beide dakvlakken bij een zadeldak.

En áls je dan bezig bent, kun je misschien toch beter volleggen, omdat je dan geen dubbele arbeid hebt en je in elk geval matchende panelen en een bijpassende omvormer hebt.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:31
@Gramser Klopt, maar op gegeven moment wordt het effect wel klein hoor...

Maar het zou evengoed een rendabele investering kunnen zijn. Teruglevertarieven zijn op moment 9.5-11.6ct/kWh. en een kostenefficiënt systeem wekt voor een hoop minder op.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• WackoH
MRL schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 13:51:
[/quote]
[...]De minimale optie die ik kan zien in de optielijst is 18. Is het dan niet gewoon ontzettend veel gedoe om die er weer af te moeten halen en te verkopen?
Da's inderdaad al veel. En op zich is dat prima!
Wat ik in gedachten had, waren drie 3 van die zielige schaamte-paneeltjes met een omvormer van 750W.

Als die 18 toevallig aan 1 kant liggen, zou je er voor kunnen kiezen om tzt de andere kant na oplevering neer te leggen. Dan stoort het verder niemand.

• MRL
WackoH schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 17:19:
[...]

Da's inderdaad al veel. En op zich is dat prima!
Wat ik in gedachten had, waren drie 3 van die zielige schaamte-paneeltjes met een omvormer van 750W.

Als die 18 toevallig aan 1 kant liggen, zou je er voor kunnen kiezen om tzt de andere kant na oplevering neer te leggen. Dan stoort het verder niemand.
Toch benieuwd: heeft het nut? We gaan waarschijnlijk voor 25 i.p.v. 18 panelen en het lijkt me dat dat met twee mensen wel voldoende is. Wat heeft meer panelen eigenlijk als meerwaarde als de salderingsregeling wordt afgebouwd?

• WackoH
MRL schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 15:11:
[...]En tot slot: je hoort steeds vaker van een soort accu. Zal nu wel belachelijk duur zijn nog, maar is dat iets om rekening mee te houden v.w.b. de plaatsing van je panelen?
Met die accu zou ik geen rekening houden. De kosten van een omvormer zijn bijna verwaarloosbaar tov die accu. Dus als je dat tzt wilt, koop je een nieuwe omvormer-voor-accu en verkoopt de oude.

• bbbrumbrum
  • Niet online
Je hoeft ook niet perse een accu omvormer te nemen, je kunt een dedicated systeem van bvb Victron er naast zetten, heb je er ook nog wat aan als de stroom uitvalt.
DIY goed te doen qua kosten, als je het laat doen is het huilen.

Mbt grootte van de set, heb zelf 10kWP liggen, mijn insteek was de volgende: als set eenmaal terugverdjend is levert de grote set méer op. Heb zelf voor iets van €0,65/WP gelegd, dus dat schiet wel op. Het terugverdienen duurt natuurlijk wel langer op het gedeelte boven je eigen verbruik.

• WackoH
Als een PV installatie een beetje scherp wordt aangekocht en de juiste energieleverancier (=goede prijs voor overbodige kWh) wordt uitgekozen, is het setje terugverdiend als de salderingsregeling is afgelopen.
Het maakt dan niet meer uit als je te veel stroom produceert, ook al levert het maar 1 cent per kWh op.

Bij jou lijkt het wat anders te liggen als ik het spreadsheet dat TNO ivm afbouw salderingsregeling heeft gemaakt, invul. Download spreadsheet hier. Bijbehorende rapport hier. Dit is gemaakt op basis van kennis van 2020. Er schijnt ook een foutje in te zitten. En niets zo veranderlijk als de politiek...

Maar goed, met jouw gegevensl:
2023 investeren, 13400 Euro (wordt misschien 14244 als belastingdienst forfait vraagt) voor 8.2 kWp, en 5000kWh/jr verbruik (?) en 40% (?) eigenverbruik (is al erg optimistisch),
dan schat het model een terugverdientijd van 14 12 jaar...
Als ik nu aanneem dat je een goede prijs van 11 ct per kWh te veel geproduceerd (meer dan je gebruikt), krijgt, wordt die terugverdientijd 12 10.4 jaar....
Zou je het voor 7.5 kEuro laten plaatsen, dan is de tvt 6 5.3 jaar.

Ik heb een versie waar ik het foutje heb gecorrigeerd (had ik niet gevonden hoor). Ik zal kijken of ik die kan vinden
[Edit: Ik heb de tvt aangepast. In de oorspronkelijke versie gaat iets fout als er meer wordt geleverd dan kan worden gesaldeerd. ]

[ Voor 5% gewijzigd door WackoH op 26-08-2021 17:57 ]

• WackoH
Je basisoptie (18 panelen) heeft een tvt van 10 jaar als die proportioneel minder kost (18/25*13400 = 9650 Euro) (tov die 12 jaar)
Dus, als je een financieel-gedreven beslissing wilt maken, is het niet zo lastig.
Ook: hoe langer de tvt, hoe hoger het risico. Want de trend is dat de prijs voor teruglevering boven saldering terugloopt. Dus die 11 cent is waarschijnlijk niet houdbaar op lange termijn

• MRL
WackoH schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 17:42:
Als een PV installatie een beetje scherp wordt aangekocht en de juiste energieleverancier (=goede prijs voor overbodige kWh) wordt uitgekozen, is het setje terugverdiend als de salderingsregeling is afgelopen.
Het maakt dan niet meer uit als je te veel stroom produceert, ook al levert het maar 1 cent per kWh op.

Bij jou lijkt het wat anders te liggen als ik het spreadsheet dat TNO ivm afbouw salderingsregeling heeft gemaakt, invul. Download spreadsheet hier. Bijbehorende rapport hier. Dit is gemaakt op basis van kennis van 2020. Er schijnt ook een foutje in te zitten. En niets zo veranderlijk als de politiek...

Maar goed, met jouw gegevensl:
2023 investeren, 13400 Euro (wordt misschien 14244 als belastingdienst forfait vraagt) voor 8.2 kWp, en 5000kWh/jr verbruik (?) en 40% (?) eigenverbruik (is al erg optimistisch),
dan schat het model een terugverdientijd van 14 12 jaar...
Als ik nu aanneem dat je een goede prijs van 11 ct per kWh te veel geproduceerd (meer dan je gebruikt), krijgt, wordt die terugverdientijd 12 10.4 jaar....
Zou je het voor 7.5 kEuro laten plaatsen, dan is de tvt 6 5.3 jaar.

Ik heb een versie waar ik het foutje heb gecorrigeerd (had ik niet gevonden hoor). Ik zal kijken of ik die kan vinden
[Edit: Ik heb de tvt aangepast. In de oorspronkelijke versie gaat iets fout als er meer wordt geleverd dan kan worden gesaldeerd. ]
Wacht even.. de belastingdienst een forfait vraagt? Ik ging er juist van uit dat de belastingdienst me de BTW terug ging geven :')

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:57
Die auto laden staat hier los van, dat gaat met een laadpunt en je meterkast. Niet met zonnepanelen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Als je veel rijdt en een warmtepomp heb is er ook de kans dat je boven de 10.000 kWh per jaar uitkomt. Daarboven betaal je minder energiebelasting en met het uitfaseren van salderen kan je wel eens goedkoper uit zijn om gewoon (duurzame) stroom van het net te halen. Vergeet niet dat je auto gemakkelijk in dal kan laden en de meeste opbrengst van je panelen in het piektarief zit. Een installatie die die enkel overschot in je auto laad (Zappi) kan overigens ook een uitkomst zijn als je niet met de auto naar kantoor gaat.

Achteraf zonnepanelen (bij) plaatsen kan altijd nog. Overigens kan je volgens mij geen BTW meer terugvragen als je panelen vanuit de bouw geplaatst worden.

[ Voor 13% gewijzigd door Deveon op 26-08-2021 18:26 ]

• WackoH
MRL schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 18:05:
[...]Wacht even.. de belastingdienst een forfait vraagt? Ik ging er juist van uit dat de belastingdienst me de BTW terug ging geven :')
Ik heb het nagekeken en je hebt wel recht op BTW teruggave op de zonnepanelen. Ik had de case in gedachten waarbij mensen BTW over het dak, de hele woning en zelfs inclusief grond terugvragen onder het mom van dat die er staat om de panelen te ondersteunen. Dat is tot aan de hoge raad afgewezen (en slaat m.i. ook helemaal nergens op), maar nog niet helemaal klaar.

Hier staat het wel goed uitgelegd:
Uitspraak van de rechtbank: update 18 juni 2021
In een aantal recente zaken hebben diverse (lagere) rechters beslist dat de btw op de aanschaf- en bouw van een nieuwbouwwoning niet aftrekbaar is. De btw op de zonnepanelen werd uiteraard wel toegestaan. Daar hebben zonnepaneeleigenaren recht op. Wij zien in de rechtspraak dat niet alle voorgelegde zaken hetzelfde zijn. Lagere rechters oordelen wisselend over de vraag of er door het plaatsen van zonnepanelen, zonder zakelijk gebruik van een werkkamer/kantoor, een extra recht op btw-teruggaaf ontstaat op grond- en bouwkosten van een nieuwbouwwoning. Wij zijn van mening dat de rechters in hun uitspraken (meer) rekening moet houden met:

het verschil tussen geïntegreerde en niet-geïntegreerde zonnepalen;
het tijdstip van installatie van de zonnepanelen (tijdens de nieuwbouwfase of erna);
de partij die de panelen en levert en installeert (de bouwer zelf of een externe partij);
de vraag of de opgewekte stroom alleen voor privégebruik is of ook voor zakelijke doeleinden, zoals bij zakelijk gebruik of verhuur van een kantoor/werkruimte;
de vraag of meer/minder wordt opgewekt en (terug)geleverd dan dat zelf jaarlijks aan stroom wordt verbruikt.
Wij hopen dat de Hoge Raad duidelijkheid gaat bieden, met name over de vraag of btw-aftrek op de nieuwbouwkosten mogelijk is als daarop zonnepanelen zijn geplaatst, dus zonder zakelijk gebruik ‘onder’ het dak.

• No Hands
Deveon schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 18:25:
Als je veel rijdt en een warmtepomp heb is er ook de kans dat je boven de 10.000 kWh per jaar uitkomt. Daarboven betaal je minder energiebelasting en met het uitfaseren van salderen kan je wel eens goedkoper uit zijn om gewoon (duurzame) stroom van het net te halen. Vergeet niet dat je auto gemakkelijk in dal kan laden en de meeste opbrengst van je panelen in het piektarief zit.
Piek en dal tarief? Gewoon lekker alles in 1 tarief lijkt me logischer.

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
No Hands schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 06:48:
[...]

Piek en dal tarief? Gewoon lekker alles in 1 tarief lijkt me logischer.
Als je terug levert (verkoopt) in piek en het meeste afneemt in dal, waarom zou je dan één tarief kiezen? Het verschil is de discussie waard, maar vind er niets logisch aan.

• Matis
  • Registratie: Januari 2007

Matis

Rubber Rocket

Deveon schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 18:25:
Overigens kan je volgens mij geen BTW meer terugvragen als je panelen vanuit de bouw geplaatst worden.
Dat is onwaar. Je moet alleen van de aannemer een duidelijke specificatie krijgen van de PV kosten.

Wij hebben bij onze nieuwbouwwoning gewoon de BTW over de panelen teruggekregen.

[ Voor 6% gewijzigd door Matis op 27-08-2021 07:27 ]

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:36

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

@MRL als je goed advies wil voor je pv op het dak, lees dan eerst dit topic door:
Tips bij openen offerte topic zonnepanelen
Met deze informatie kan je echt een fatsoenlijk advies krijgen. Ook mijn advies zou zijn "dak vol", juist als het salderen verdwijnt; hoe meer je momentane opwek is, hoe minder je uit het net haalt.

Voor je opmerkingen over btw:

Verder is natuurlijk deze topicreeks interessant: als je daar een paar maanden meeleest, weet je al ruim meer dan de gemiddelde verkoper / installateur.

Verder kan je je in dit DED forum ook verdiepen in warmtepompen, isolatie en andere handigheden. :Y

Om terug te komen op je oorspronkelijke vraag: solaredge: mooi systeem, maar ook dat moet goed ontworpen worden; er zitten namelijk wat haken en ogen aan (in het kort: de hoeveelheid beschenen panelen per richting). Dit door de aannemer laten doen is altijd een lastige: je bent in een keer klaar, maar je betaalt doorgaans het dubbele van de marktprijs.

[ Voor 19% gewijzigd door teacher op 27-08-2021 08:39 ]

Wise enough to play the fool

• No Hands
Deveon schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 07:12:
[...]

Als je terug levert (verkoopt) in piek en het meeste afneemt in dal, waarom zou je dan één tarief kiezen? Het verschil is de discussie waard, maar vind er niets logisch aan.
Zeker een discussie en berekening waard, maar waarschijnlijk niet in dit topic.

• Martin Groen
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 28-01-2022
Op internet even rondgekeken en kwam op deze pagina: https://mygo.nl/zonnepanelen-kopen-prijs
Hier staat veel info. Wellicht dat dit iets kan helpen?

Ook kwam ik deze tegen: https://www.zonnepanelenvergelijker.nl/ Hier kun je de prijzen vergelijken en weet je of je een goede prijs hebt...

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

MRL schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 13:51:
[/quote]

De minimale optie die ik kan zien in de optielijst is 18.
Heb je de keuze voor 0 panelen? Wat is de meerprijs van 25 panelen versus de 18 die je nu noemt?

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

• WackoH
Martin Groen schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 11:10:
Ook kwam ik deze tegen: https://www.zonnepanelenvergelijker.nl/ Hier kun je de prijzen vergelijken en weet je of je een goede prijs hebt...
Dat is geen vergelijkingssite |:(
maar een site die je contactgegevens naar max. 6 aanbieders doorstuurt, niets toevoegt ,maar wel commissie zal vragen.

[ Voor 5% gewijzigd door WackoH op 27-08-2021 12:04 ]

• Martin Groen
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 28-01-2022
WackoH schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 12:03:
[...]
Dat is geen vergelijkingssite |:(
maar een site die je contactgegevens naar max. 6 aanbieders doorstuurt, niets toevoegt ,maar wel commissie zal vragen.
Oeps.. niet ver genoeg gekeken dus hahaha...

• MRL
WackoH schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 00:07:
[...]
Ik heb het nagekeken en je hebt wel recht op BTW teruggave op de zonnepanelen. Ik had de case in gedachten waarbij mensen BTW over het dak, de hele woning en zelfs inclusief grond terugvragen onder het mom van dat die er staat om de panelen te ondersteunen. Dat is tot aan de hoge raad afgewezen (en slaat m.i. ook helemaal nergens op), maar nog niet helemaal klaar.

Hier staat het wel goed uitgelegd:

[...]
Ha kijk, dat is super! Ik had gerekend op BTW van de panelen + omvormer terug krijgen, maar begreep dat manuren voor het plaatsen ook voor BTW-teruggave in aanmerking komen. Dan is het enkel zaak dat we daar een separaat factuurtje van krijgen van de aannemer, willen ze vast aan meewerken.

• MRL
teacher schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 08:31:
@MRL als je goed advies wil voor je pv op het dak, lees dan eerst dit topic door:
Met deze informatie kan je echt een fatsoenlijk advies krijgen. Ook mijn advies zou zijn "dak vol", juist als het salderen verdwijnt; hoe meer je momentane opwek is, hoe minder je uit het net haalt.

Voor je opmerkingen over btw:

Verder is natuurlijk deze topicreeks interessant: als je daar een paar maanden meeleest, weet je al ruim meer dan de gemiddelde verkoper / installateur.

Verder kan je je in dit DED forum ook verdiepen in warmtepompen, isolatie en andere handigheden. :Y

Om terug te komen op je oorspronkelijke vraag: solaredge: mooi systeem, maar ook dat moet goed ontworpen worden; er zitten namelijk wat haken en ogen aan (in het kort: de hoeveelheid beschenen panelen per richting). Dit door de aannemer laten doen is altijd een lastige: je bent in een keer klaar, maar je betaalt doorgaans het dubbele van de marktprijs.
Dank voor het meedenken, ik ga zeker die topics doorspitten! Ben vrij nieuw op dit forum (heb al lang een account maar heb er nooit iets mee gedaan) en ben nog een beetje mijn weg aan het zoeken. Dat in één keer klaar zijn is ergens wel heel fijn (want er valt al zo veel te regelen), maar tegelijkertijd zit je ook met een eindig budget, dus het is misschien best tof om een paar duizend van de zonnepanelen af te snoepen zodat je net even wat lekkerder uit kan pakken op een ander onderdeel.
Martin Groen schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 11:10:
Op internet even rondgekeken en kwam op deze pagina: https://mygo.nl/zonnepanelen-kopen-prijs
Hier staat veel info. Wellicht dat dit iets kan helpen?

Dankje :)
Pagina: 1