Zowel Windows Defender als Windows Updates werken niet meer.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Stab
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 30-12-2024
Ik denk dat ik te maken heb met een virus of wat dan ook. Ik kan mijn Windows Defender Virus Protection niet meer aanzetten. En ook Windows Update krijgt elke keer een 'error' bij het zoeken naar nieuwe updates. Er staat wel dat 'important security files are missing'.

Heb net even Malwarebytes een scan laten uitvoeren en die vond een stuk of 15 threats die inmiddels gequarantained zijn. Maar dat heeft bovenstaande problemen nog niet opgelost.

Heb al even zitten Googelen en aan de hand daarvan wat registry fixes proberen uit te voeren, maar ik kan de values niet veranderen.

Is dit nog te fixen op de een of andere manier? Of is een Windows Recovery of clean install de enige juiste optie hier?

Iemand nog ideeën?

Alle reacties

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
Malwarebytes is toch geen virusscanner?
Ik zou een virusscanner eerst proberen

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Backup maken van je gegevens, Windows reset to factory details, scannen, applikaties herinstalleren, backup terug zetten

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Je krijgt een 'error'.
Mijn ervaring is dat het overgrote deel van de errors die je binnen Windows krijgt, komt met een kreet (en een nummer) waar je op kunt Googlen.
Dus... wat is die error die je krijgt?

En daarop aansluitend... wat heb je in je registry zitten klooien (en waarom)... en wat voor melding krijg je, als je niet kunt aanpassen.

Kortom... help ons, door meer en volledige informatie te geven... dan hoeven wij niet te raden wat er aan de hand zou kunnen zijn...

En inderdaad... als je denkt aan virussen, waarom laat je dan een malware-scanner los op je systeem, en niet een virusscanner? Sowieso, wat is de virusscanner die je normaal gesproken gebruikt (afgaande op het niet-aanstaan van Defender, heb je een andere scanner geinstalleerd staan...)

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

• Stab
Jester-NL schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 13:03:
Je krijgt een 'error'.
Mijn ervaring is dat het overgrote deel van de errors die je binnen Windows krijgt, komt met een kreet (en een nummer) waar je op kunt Googlen.
Dus... wat is die error die je krijgt?

En daarop aansluitend... wat heb je in je registry zitten klooien (en waarom)... en wat voor melding krijg je, als je niet kunt aanpassen.

Kortom... help ons, door meer en volledige informatie te geven... dan hoeven wij niet te raden wat er aan de hand zou kunnen zijn...

En inderdaad... als je denkt aan virussen, waarom laat je dan een malware-scanner los op je systeem, en niet een virusscanner? Sowieso, wat is de virusscanner die je normaal gesproken gebruikt (afgaande op het niet-aanstaan van Defender, heb je een andere scanner geinstalleerd staan...)
Error code heb ik opgezocht, goede tip: There were some problems installing updates, but we'll try again later. If you keep seeing this and want to search the web or contact support for information, this may help: (0x80080005)

Ik heb nog niks in de registry zitten klooien, ik wilde alleen de Defender aanzetten door daar de value van 0 op 1 te zetten. Maar dat ging niet.

Defender staat inderdaad uit, maar een andere virusscanner heb ik niet en ook nooit gebruikt. Ik dacht eigenlijk dat Malwarebytes ook een virusscanner was, maar dat heb ik dan fout. Die heeft wel 15 threats opgelost (waaronder een keylogger en trojan) dus er is weldegelijk wat aan geïnfecteerd.

Ik ga eens een handmatige update proberen.

• ImNotnoa
  • Registratie: September 2011
  • Niet online
Schone installatie, dan ben je van eventueel overgebleven virustroep af en werkt je windows update ook meteen weer

Try SCE to Aux

• Stab
Oke ik heb inmiddels de laatste update handmatig gedownload en geïnstalleerd. En sindsdien doen zowel de Windows Update tool als de Windows Defender het weer. Heel vreemd. Ik denk dat ik een virus heb gehad wat dit heeft uigeschakeld o.i.d.

Dank voor de reacties!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 11:46
Stab schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 20:24:
Oke ik heb inmiddels de laatste update handmatig gedownload en geïnstalleerd. En sindsdien doen zowel de Windows Update tool als de Windows Defender het weer. Heel vreemd. Ik denk dat ik een virus heb gehad wat dit heeft uigeschakeld o.i.d.

Dank voor de reacties!
ik denk dat dit veroorzaakt is door een van de vele bugs in windows zelf, zie bv. het advies hier om o.a. de antivirus uit te schakelen - https://windowsreport.com/windows-10-error-0x80080005/
Pagina: 1