Vraagje over "PGA" + Is dit de moeite of niet?

Pagina: 1
Acties:

• poing
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Na wat onderzoek ben ik teweten gekomen dat ik zonder problemen men P2-300 kan vervangen door een Celeron, dit door een slot 1 > PGA adapter op men ASUS P2B (440BX) te plaatsen.

Ik lees overal dat er een FC-PGA Celeron wordt gebruikt maar in de winkel om de hoek verkopen ze PPGA Celeron's. Mijn vraag is natuurlijk of dit ook zou werken en waar het verschil zit.

http://www.ctechnet.com/hardware/asus.htm#50500

• Biff
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 30-01-2025

Biff

waar zijn de visjes

De PPGA-versie was beschikbaar tot en met 533 Mhz. Voordeel is dat deze variant vrijwel altijd probleemloos werkt op ieder willekeurig bord met LX of BX chipset. Hij wordt echter niet meer gemaakt en het enige wat je nog zult vinden zijn restposten.

De FC-PGA Celeron gaat tot 900 (of al 950 misschien) en heeft daarnaast intern wat verbeteringen. Zo kan hij omgaan met SSE-instructies wat in bepaalde programma's snelheidswinst kan opleveren.

Bij FC-PGA moet je echter goed uitkijken of je moederbord de stroom-vereisten van deze chip kan leveren (lager kernvoltage) en of er een BIOS te vinden is wat deze chip kan herkennen. Anders zul je het bij een PPGA moeten houden. Let op dat er ook een 533 Mhz FC-PGA is, die kun je herkennen door de toevoeging -A (dus 533A).

Yeah well. The Dude abides.

Verwijderd

sluit me bij Biff aan, alleen zou ik toche en FCPGA celly kopen en daar een ABIT SlotKET III bij kopen..

dat is een slot 1 -> FCPGA converter.. op deze converter kan je tevens het voltage instellen...

alleen moet je bij ASUS volgens mij naar de revisies kijken of die het wel/niet ondersteund.. moet je ff op asus.com kijken :)

• Biff

Biff

waar zijn de visjes

Sorry Limp maar dat gaat niet helpen, die voltage-jumpers op de Abit en Asus slotkets zijn alleen maar een extra mogelijkheid om met de hand de voltage-identificatiepinnen van de slotket in te stellen, ipv dat je de pinnen van de Celeron gewoon doorlust naar de slot 1.

Je kunt er geen voltages mee instellen die het moederbord niet kan leveren (je kan het wel proberen te jumperen voor bijvoorbeeld 1.65 volt, maar als het bord die combinatie niet kent levert dat niets op).

De enige slotkets die dat wél kunnen zijn modellen van Iwill en Soltek die een eigen stroomaansluiting op de 5v-rail hebben en de core dus niet uit de slot 1-aansluiting voeden, maar die slotkets zijn nooit in grote getalen op de markt gekomen en zeer zeer zeldzaam.

Het enige nut van die jumpers op normale slotkets is bijv. 1.75 volt instellen waar de Celeron 1.65 vraagt, ten behoeve van overclocking.

Misschien dat Evergreen upgrades wel wat hebben voor FC-PGA op oud bord, niet op gelet laatste tijd.

• poing
  • Niet online
Heb alles nog verder uitgepluist, nergens een PPGA te vinden!! Men P2B kan max een 800MHz aan (celeron of P3) & telkens zie ik FC-PGA. Op de ASUS site staan 2 versies maar op men mobo kan alleen de 100MHz met een PPGA CPU.

Volgens mij geven ze niet toe dat je ook een FC-PGA CPU kan steken, ik ga eens naar de winkel en vragen of ik de 2 adapters mag testen met een 800MHz Celeron.

• Chemist
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07-11-2025
Probeer anders te regelen dat je het in de winkel kan (laten) doen: is meestal makkelijker tergug geven als het niet werkt ...

Just because I'm paranoid, doesn't mean they're not watching me

• Biff

Biff

waar zijn de visjes

Als je zeker weet dat je bord de FC-PGA aankan (volgens mij bepaalt het revisie nummer dat bij de P2B - ik had vroeger een 1.02, FC-PGA werkte bij mij niet) dan zou ik geen moeite doen om nog een verouderde PPGA te vinden. De FC-PGAs zijn hoe dan ook sneller.

• DaManiac
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22-08 21:02
Op zondag 19 augustus 2001 19:24 schreef poing het volgende:
Heb alles nog verder uitgepluist, nergens een PPGA te vinden!! Men P2B kan max een 800MHz aan (celeron of P3) & telkens zie ik FC-PGA. Op de ASUS site staan 2 versies maar op men mobo kan alleen de 100MHz met een PPGA CPU.

Volgens mij geven ze niet toe dat je ook een FC-PGA CPU kan steken, ik ga eens naar de winkel en vragen of ik de 2 adapters mag testen met een 800MHz Celeron.
Keej, kijk naar mijn sig! Ik heb een P2B 1.02 en mijn mobo kan op 133 mhz lopen, fcpga cpu's aan en alles. De p2b is echt een SUPER BX-bordje. Het enige nadeel is dat het voltage idd niet lager gaat dan 1.8V. Dit kan een Celly2 (fcpga) makkelijk hebben. Ik heb hem zelfs op 1,9 gehad voor 950 mhz!
Gewoon een Asus fcpag convertor halen met voltage jumpers en instellen op 1,8V dan kunnen alle fcpga procs erin (dus ook p3's op 133 mhz)

Als je de jumpers niet weet: 133mhz= 2-3/1-2/1-2

Verwijderd

Zie mijn sig, ik heb een P2B rev. 1.04 (geloof ik), in elk geval een rev die officieel geen coppermine CPU's ondersteunt. Met de Asus adapter loopt hij echter superstabiel op 1,8V en een fsb van 103. De 112 was bijna stabiel, alleen UT liep vast. Ik zou dus rustig voor een Celly 2 gaan, de 1,8V is met een beetje fatsoenlijke koeling geen probleem. Ik heb er een Golden Orb op staan, en dat is toch geen superkoeler. Het kan alleen dat je met de laatste officiele bios (ik meen 1.12) een probleempje hebt (ik was één USB-poort kwijt). Dan kun je op de Duitse Asus-site een beta-versie van bios 1.13 vinden. Die gebruik ik ook. Als je hem niet kunt vinden stuur me dan maar een mailtje.
Suc6

• poing
  • Niet online
Alvast bedankt iedereen! Morgen ga ik naar de winkel, volgens mij nemen ze die gerust terug indien hij niet werkt.

Op die Duitse site heb ik informatie gevonden en bios updates, volgens die site wordt de P2B 1.02 officiel niet ondersteunt maar het zou wel werken :-))

Wel leuk natuurlijk, zo'n oud bordje kan nog een snelle P3 trekken :-)
Pagina: 1