Van twee auto's naar één: inruilen of verkopen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• whistler
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 05-10 21:39
Vraagje over de verkoop van onze auto's want ik heb weinig ervaring met dit soort dingen en ik weet niet goed wat te doen.

Wij hebben momenteel twee auto's:
  • Fiat Punto uit 2011, benzine, ca. 120.000km met hagelschade. Begin van roest en een airco die steeds leegloopt vanwege een mini-gaatje in de radiator.
  • Citroen C1 uit 2017, benzine, ca. 8700km in goede staat met achteruitrijcamera.
Er komt gezinsuitbreiding aan. Daarmee wordt de Punto krap voor 2 kleine kinderen met alle bagage. De C1 wordt al helemaal te klein. We willen ook terug naar 1 auto want we gebruiken ze eigenlijk te weinig. We forensen allebei met de trein en we kunnen sowieso veel thuis werken.

Dus voor bezoeken aan de grootouders, vakanties, en af en toe eens naar het werk als de treinen niet rijden willen we graag een andere auto. Mag nieuw of tweedehands. Milieuvriendelijkheid en verbruik spelen een rol, maar omdat we geen tonnen kilometers rijden, hoeft dat niet het aller-optimaalst te zijn. We vinden het nog wat te vroeg om over te stappen op elektrisch. Laadvoorzieningen in onze omgeving zijn suboptimaal en we moeten de auto op straat parkeren dus thuis opladen gaat niet.

Hier in de buurt (Antwerpen) zien we veel Citroen Berlingo's rondrijden. Die laadruimte en de schuifdeuren lijken ons ideaal. De Berlingo vinden we het mooist, maar ik heb ook gevonden dat de Opel Combo, Peugeot Rifter en Toyota ProAce in wezen dezelfde auto zijn.

Wat is nu de verstandigste manier om van die twee auto's naar één Berlingo-achtige te gaan? Gewoon met de beide auto's naar de Citroen/Opel/etc. dealer rijden en zeggen: wat geef je als we ze inruilen? Of kunnen we ze beter allebei zelf apart verkopen (gedoe). Of eentje inruilen en de ander verkopen :?

Of zeggen jullie: doe niet zo raar met je Berlingo en koop gewoon X als je twee kinderen hebt en niet zo gek veel rijdt want goedkoper/zuiniger/voordeliger in de belasting/ruikt naar bloemetjes ;)

Alle reacties

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 00:26

ThunderNet

Flits!

Voor de beste deal bij een dealer, ruil je geen auto in, maar verkoop je je auto's zelf. Dit kost wel extra tijd/moeite (wat direct 1 van de redenen is dat je bij inruil minder korting kunt bedingen).

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16:30

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Het is een specifiek soort auto en als je het niet erg vind om te rijden als een busje zijn ze geweldig. Echt bizar praktisch qua binnenruimte. Het is niet mooi(relatief) of sportief. Ik zou wel echt rijden want het rijgedrag was mij echt een tegenvaller. Het reed echt als een bus en niet als een personenwagen met extra ruimte.

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

• ThunderNet
  • Laatst online: 00:26

ThunderNet

Flits!

Touchdomex schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 11:15:
Het is een specifiek soort auto en als je het niet erg vind om te rijden als een busje zijn ze geweldig. Echt bizar praktisch qua binnenruimte. Het is niet mooi(relatief) of sportief. Ik zou wel echt rijden want het rijgedrag was mij echt een tegenvaller. Het reed echt als een bus en niet als een personenwagen met extra ruimte.
En qua geluidsisolatie zitten ze vaak ook in een heel andere categorie dan "normale" personenwagens, die concessie moet je ook maar net willen maken :)

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

• MBvB
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 05-11 20:16
Inruilen of niet is een keuze van gemak tegenover geld. Of dat gunstig voor jou is hangt af van je vrije tijd, tijd tot de baby er is, hoe handig je bent in uitzoeken hoe je het kan verkopen, hoe (niet) leuk je onderhandelen vindt, of je het geld kan missen etc.

Zo'n berlingo lijkt mij echt een budget oplossing. Ik verwacht ook een tweede en kijk meer naar de c-segment stations. De focus, astra etc. Ze rijden prettig, zijn ruim en nog redelijk betaalbaar.Als je die twee auto's verkoopt zou je waarschijnlijk wel zo'n station met minder dan 100k op de teller kunnen kopen.

Als je groter wilt, dan zou ik kijken naar de zafira, c4 grand etc.

• o_f_course
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-10 16:14

o_f_course

Och...

MBvB schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 11:32:
Inruilen of niet is een keuze van gemak tegenover geld. Of dat gunstig voor jou is hangt af van je vrije tijd, tijd tot de baby er is, hoe handig je bent in uitzoeken hoe je het kan verkopen, hoe (niet) leuk je onderhandelen vindt, of je het geld kan missen etc.

Zo'n berlingo lijkt mij echt een budget oplossing. Ik verwacht ook een tweede en kijk meer naar de c-segment stations. De focus, astra etc. Ze rijden prettig, zijn ruim en nog redelijk betaalbaar.Als je die twee auto's verkoopt zou je waarschijnlijk wel zo'n station met minder dan 100k op de teller kunnen kopen.

Als je groter wilt, dan zou ik kijken naar de zafira, c4 grand etc.
Yup.
Heb ondertussen 4 kinderen, waarvan 3 thuis.
Heb in de tussenliggende tijd een Opel Vectra gehad, daarna een Ford Mondeo (lekker grote bak), Zafira (5 zitplaatsen, achterste alleen geschikt voor kleinere kinderen destijds), Corsa + Citigo (twee autos dus), en nu sinds kort een Ford Focus station eco plus 1l (ter vervanging van beide).

Geen ervaring met de Berlingo, sorry.

facts don't care about your feelings

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Ik weet niet hoe het in Belgie zit, maar kleine courante auto's zoals die C1 met nog geen 10k km(!) zou wel gewild zijn in Nederland, die ben je aan een particulier zo kwijt hier. De Punto wordt lastiger denk ik en zal ik als inruil aanbieden (kijken hoe veel je verliest als je 'm particulier zou verkopen).

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

• wuzzy
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 07-11 11:46
De C1 kan je inderdaad heel makkelijk en voor een goed bedrag in Nederland zo kwijt. Dat soort auto's zijn niet aan te slepen en met zo weinig km kom je dicht bij de nieuwprijs in wat je er voor zal krijgen. Dat gaat een dealer niet geven, maar een particulier zeker wel.

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Beide auto's eerst zelf proberen te verkopen en als er één verkocht is kan je er altijd voor kiezen om de andere in te ruilen. Een echt busje is misschien wat overdreven maar als uiterlijk niet veel uit maakt kan je ook kijk naar bijvoorbeeld een Volkswagen Touran, Ford C-Max of Opel Mireva.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:41
Ik zou de C1 verkopen en de Fiat inruilen.

Waarschijnlijk ben je de C1 namelijk zo kwijt, de Fiat krijg je vanwege de issues alleen maar zeurders aan je deur.

Je zou evt. voor de Fiat nog even kunnen kijken wat de ANWB inkoopservice er voor geeft (is vrijblijvend). Maar maak je geen illusies, het viel mij erg tegen.

Om een idee te krijgen wat een garage er bij inruil voor geeft kun je op https://www.dagwaarde.nl/ kijken. Dat is onderdeel van AutoTelex, de dienst die garages ook gebruiken. Die weet natuurlijk niet van de issues die jij beschrijft, dus reken je ook daar niet rijk.

Ik lees nu pas dat het om België gaat, dan zijn bovenstaande bedrijven/sites niet relevant helaas.

[ Voor 8% gewijzigd door ThinkPad op 26-08-2021 15:02 ]

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
De Niro is niet voor niets Nederlands populairste auto.

De perfecte gezinsauto imo.

• whistler
Dank voor alle interessante ideeen en overwegingen!! Het lijkt me inderdaad een goed idee om de C1 dan zelf te verkopen en de Punto in te ruilen. Ik heb geen zin in gedoe met dat ding.

We hebben een afspraak gemaakt om morgen een testrit met een Berlingo te maken. Dan kunnen we de rijstijl en geluid eens ervaren. Dezelfde dealer heeft ook tweedehandse C3 aircross staan. Daar lijkt ook wel wat ruimte in te zitten dus daar ga ik ook eens aan snuffelen.

• Thom2289
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:49
Ook eens de C3 Picasso overwogen?
Vanwege onze golden retriever die overal mee naartoe moet hebben we ook zitten wikken en wegen over een C3 Picasso en een Berlingo/Teepee. Uiteindelijk voor de C3 gegaan omdat deze een stuk netter is uitgerust.

• Amos_x
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 11-06-2024
Als je een monovolume zoekt dir nog rijdt als een gewone wagen ipv een bus, doe jezelf een plezier en zoek op Ford s-max

Geweldige auto met de praktische eigenschappen van een mpv

• Sander
  • Niet online
eL_Jay schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 14:50:
De Niro is niet voor niets Nederlands populairste auto.

De perfecte gezinsauto imo.
Voor wat voor gezin? Ik heb toevallig vandaag in een nieuwe gezeten en vond de achterbak echt super klein. een gezin met baby kan daar geen fatsoenlijke wandelwagen in kwijt zonder volledige demontage inclusief wielen eraf etc etc.

• whistler
Nogmaals dank voor alle antwoorden! We hebben er uiteindelijk voor gekozen om beide auto's in te ruilen voor een nieuwe Citroen C3 Aircross. Daarbij kregen we zeker niet de beste prijs voor de C1 maar wel een goede prijs voor de Punto. Het gemak dat we er in een keer vanaf waren woog uiteindelijk toch zwaar door.
Pagina: 1