Foto's
:fill(white):strip_exif()/f/image/ia25geN5JGPbibJP8A3R1Tfb.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/EbylgvJv84WLP0FpmknAb8Gs.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/GDtswTEcM9ecJ49DHp26lKyv.jpg?f=fotoalbum_large)
Beschikbare (dak)ruimte
Dak is gesitueerd op het zuiden westen en heeft een hellingshoek van 39 gradenIdee was om boven de dakkapel (tot aan de nok een rij panelen te plaatsen, circa 2.8m breed en 1.2m hoog) en aan de rechterkant van de dakkapel (circa 2.3m breed beschikbaar en 3.8m hoog).
Ik kies bewust om geen gebruik te maken van het dak van de dakkapel. Diverse leveranciers geven aan dit niet te doen omdat de constructie hiervoor niet gemaakt is.
:strip_exif()/f/image/AssFLZ29TJBnlFmYuu2Ud4Be.jpg?f=fotoalbum_large)
Schaduw
De panelen aan de rechterkant van de dakkapel zal wel op een gegeven moment gedeeltelijk in de schaduw vallen.Daarnaast zijn er nog twee pijpjes op het dak, de voorste is niet meer in gebruik en kan weg. De bovenste is alleen in gebruik voor ventilatie van de badkamer, kan mogelijk een ventilatie pan worden.
Jaarverbruik
Ongeveer 3000Kwh, verder op het moment geen plannen voor nieuwe grootgebruikers (gezien het beperkte ruimte voor panelen ook niet relevant denk ik)Huidige elektriciteitsaansluiting
3 X 25 A, aparte groep beschikbaar op zolder.Budget en doel
Doel is om iets te doen qua duurzaamheid door panelen te leggen.Wie gaat het project uitvoeren
complete installatie door een leverancierBijhouden van data
Liever niet in de cloud, (geen dealbreaker), koppeling met domotica systeem van Homey zou leuk zijn.Reeds verkregen offertes
Leverancier 1 - 6 panelen van Sharp of LG (360 tot 385Wp) met Solar Edge omvormer SE2200H + poweroptimizersLeverancier 2 - 8 panelen van Ja-Solar 325Wp met x GoodWe GW2000-XS SIM
(deze leverancier heeft ook 2 panelen ingetekend onder de dakkapel, echter gezien de ruimte van maar 1 meter gaat dit volgens mij nooit passen).
Ik ben vooral benieuwd naar ideeën van de community en opmerkingen over de aangeboden merken/producten.
Regio
Zuid-Holland[ Voor 8% gewijzigd door Firetrooper op 26-08-2021 12:07 ]