Advies zonnepanelen Zuid Holland, kleine installatie

Pagina: 1
Acties:

• Firetrooper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22:23
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mHwVxH6GMEYR3o89OrElbOUtGDw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ia25geN5JGPbibJP8A3R1Tfb.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tXvmusOgoXIElPcNk7ewi0fOtyI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EbylgvJv84WLP0FpmknAb8Gs.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qUsakNs8nAU-cX3MwZPcATiYoj4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GDtswTEcM9ecJ49DHp26lKyv.jpg?f=fotoalbum_large
Beschikbare (dak)ruimte
Dak is gesitueerd op het zuiden westen en heeft een hellingshoek van 39 graden

Idee was om boven de dakkapel (tot aan de nok een rij panelen te plaatsen, circa 2.8m breed en 1.2m hoog) en aan de rechterkant van de dakkapel (circa 2.3m breed beschikbaar en 3.8m hoog).

Ik kies bewust om geen gebruik te maken van het dak van de dakkapel. Diverse leveranciers geven aan dit niet te doen omdat de constructie hiervoor niet gemaakt is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FcSUR_UyJApkqdRFr1DTwRy9Fyc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AssFLZ29TJBnlFmYuu2Ud4Be.jpg?f=fotoalbum_large
Schaduw
De panelen aan de rechterkant van de dakkapel zal wel op een gegeven moment gedeeltelijk in de schaduw vallen.

Daarnaast zijn er nog twee pijpjes op het dak, de voorste is niet meer in gebruik en kan weg. De bovenste is alleen in gebruik voor ventilatie van de badkamer, kan mogelijk een ventilatie pan worden.
Jaarverbruik
Ongeveer 3000Kwh, verder op het moment geen plannen voor nieuwe grootgebruikers (gezien het beperkte ruimte voor panelen ook niet relevant denk ik)
Huidige elektriciteitsaansluiting
3 X 25 A, aparte groep beschikbaar op zolder.
Budget en doel
Doel is om iets te doen qua duurzaamheid door panelen te leggen.
Wie gaat het project uitvoeren
complete installatie door een leverancier
Bijhouden van data
Liever niet in de cloud, (geen dealbreaker), koppeling met domotica systeem van Homey zou leuk zijn.
Reeds verkregen offertes
Leverancier 1 - 6 panelen van Sharp of LG (360 tot 385Wp) met Solar Edge omvormer SE2200H + poweroptimizers

Leverancier 2 - 8 panelen van Ja-Solar 325Wp met x GoodWe GW2000-XS SIM
(deze leverancier heeft ook 2 panelen ingetekend onder de dakkapel, echter gezien de ruimte van maar 1 meter gaat dit volgens mij nooit passen).

Ik ben vooral benieuwd naar ideeën van de community en opmerkingen over de aangeboden merken/producten.
Regio
Zuid-Holland

[ Voor 8% gewijzigd door Firetrooper op 26-08-2021 12:07 ]

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23:04
Passen onder je dakkapel er niet een paar in landscape?

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:30

timovd

Voorsprong door techniek

hoevenpe schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 11:02:
Ik zie twee problemen met het plaatsen onder de dakkapel:
1. Als het hard regent, stroomt het water over de dakgoot en krijg je een waterval;
2. Nog belangrijker; de dakpannen direct onder de dakkapel krijg je niet naar boven geschoven, dus een rails plaatsen gaat niet lukken.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• Firetrooper
Vanaf de onderste dakpan naar de loodslab van de dakkapel is er maar 1 meter beschikbaar. Ik begrijp ook dat je ze niet zo op de rand wilt hangen i.v.m. wind onder de panelen?

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:58
Je hebt de afmetingen wat lastig beschreven...

Van nok tot dakgoot = 3.8 meter hoog?
Van zijmuur tot erfgrens totaal 2,8+2.3 meter breed ?

Waarvan de dakkapel een (grote hoek) van 2.8 breed bij 2.6 hoog onbruikbaar maakt?

Dan kom ik in mijn hoofd niet verder dan 5 panelen.... maar wel dat de 495Wp JA Solars zouden passen...

Met 5 panelen valt SolarEdge eigenlijk af. Data zonder cloud lijkt bij GoodWe niet heel soepel... SMA wel.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Firetrooper
Ronald schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 11:25:
Je hebt de afmetingen wat lastig beschreven...

Van nok tot dakgoot = 3.8 meter hoog?
Van zijmuur tot erfgrens totaal 2,8+2.3 meter breed ?

Waarvan de dakkapel een (grote hoek) van 2.8 breed bij 2.6 hoog onbruikbaar maakt?

Dan kom ik in mijn hoofd niet verder dan 5 panelen.... maar wel dat de 495Wp JA Solars zouden passen...

Met 5 panelen valt SolarEdge eigenlijk af. Data zonder cloud lijkt bij GoodWe niet heel soepel... SMA wel.
heb een extra afbeelding toegevoegd met de maten.

De ruimte naast de dakkapel heeft een (relatief) groot gedeelte van de dag wel zon.

SolarEdge is eventueel wel lokaal te koppelen met de homey (https://homey.app/nl-nl/app/solaredge.modbus/SolarEdge/, dus deze valt niet perse gelijk af.

De aanbieder gaf aan dat een SMA ook mogelijk is, echter vraag ik me even af welke schaduw variant beter is. ShadowFix van SMA of de schaduw optie van SolarEdge.

[ Voor 4% gewijzigd door Firetrooper op 26-08-2021 11:34 ]

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:58
@Firetrooper Als er inderdaad maar 5 panelen op passen valt SolarEdge af omdat het niet kan voldoen aan design richtlijnen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Firetrooper
Ronald schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 11:49:
@Firetrooper Als er inderdaad maar 5 panelen op passen valt SolarEdge af omdat het niet kan voldoen aan design richtlijnen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rgSzfPfI6ULBmrLbIcuBzMVZxxs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Fb8PPgPttHpCwwzlpuFWKNWZ.png?f=user_large

Ik ga nog in gesprek met beide leveranciers. Voor de SolarEdge oplossing (met Sharp of LG panelen) hebben ze deze afbeelding erbij gedaan. Qua design richtlijnen doel je dan op een minimaal aantal panelen wat nodig is?

Heb nog even gemeten vanaf onderste dakpan tot de nok, dit blijkt toch iets meer te zijn :+ 8) :z , namelijk circa 5 meter.

Panelen die ze aanbieden zijn bijvoorbeeld de sharp NU-JC360B met de afmeting 1765 x 1048

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:30

timovd

Voorsprong door techniek

Op beide dakkapellen kunnen ook nog panelen geplaatst worden; beiden in zuid/zuidwesten richting.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• Firetrooper
timovd schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 12:53:
Op beide dakkapellen kunnen ook nog panelen geplaatst worden; beiden in zuid/zuidwesten richting.
Firetrooper schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 10:57:
Ik kies bewust om geen gebruik te maken van het dak van de dakkapel. Diverse leveranciers geven aan dit niet te doen omdat de constructie hiervoor niet gemaakt is
Heb al diverse leveranciers die ook aangeven niet op een dakkapel te plaatsen. Een uitzondering was een leverancier die daarbij het risico op verzakking en lekkage bij mij neer legt.

Vandaar dat ik het voor nu liever bij de schuine stukken houd. Mocht er over 10 jaar nieuwe ontwikkeling zijn dan bekijk ik dat dan.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:31
Ik denk dat je daar echt 4 dakpannen aan "hoogte" voor nodig hebt.

Voor TS, Solaredge zou ik in deze situatie zeker niet doen: als je al genoeg panelen hebt, zakt de spanning zodra er 1 of 2 (deels) in de schaduw liggen dan te ver om de rest nog effectief te laten werken.

Bij ons is het om die reden Enphase geworden, micro-omvormers dus (van een ander merk zou ook kunnen). Als je niet zo veel panelen kwijt kunt vallen de extra kosten daarvan relatief mee, in ons geval was het verschil 100 euro op de offerte.

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23:04
En nog twee extra panelen op noord-oost?
Met het afbouwen van de salderingsregeling niet verkeerd om in de ochtend/vroege middag al wat op te wekken, met Enphase welkt elk paneel onafhankelijk van elkaar.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• Firetrooper
Wilke schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 15:47:
[...]

Bij ons is het om die reden Enphase geworden, micro-omvormers dus (van een ander merk zou ook kunnen). Als je niet zo veel panelen kwijt kunt vallen de extra kosten daarvan relatief mee, in ons geval was het verschil 100 euro op de offerte.
bedankt voor het advies, heb bij een enphase installateur de vraag uitgezet voor een offerte.
Pagina: 1