Nieuwe ventilatiebox, buizen aanpassen?

Pagina: 1
Acties:

• TonCoronel
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 13:29
Wij zijn sinds kort verhuist, het is een bestaand huis, gebouwd in 2004, het bevat een type C ventilatie systeem.

De roosters op de afvoerkanalen in badkamer, toilet en keuken waren nogal vies... die heb ik gereinigd en zeker in de badkamer zag ik al dat het kanaal zelf ook zeker een reiniging kan gebruiken, haalde zelfs een dikke prop stof uit het kanaal.

De ventilatieunit hangt op zolder en maakt behoorlijk wat herrie. Volgens mij komt deze ventilatiebox nog uit de periode dat het huis gebouwd is, dit in combinatie met de herrie die hij produceert hebben ons doen besluiten deze box in ieder geval te gaan vervangen, naast dat we de kanalen gaan laten reinigen.

Nu ben ik van plan gewoon zelf de box te gaan vervangen, daar zie ik verder geen problemen in, echter twijfel ik nog even wat te doen met de buizen die vanuit keuken, toilet, badkamer komen. Deze komen op zolder, voordat ze de box in verdwijnen dus eerst samen, zie foto onderstaand:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y4cEuiBE85odcTfnAtoxmjQuxRk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CiMr912l6529QpsCNOj2CqgI.jpg?f=fotoalbum_large

Nu vroeg ik mij af of het zinvoller was om die 3 buizen niet gewoon ieder apart op de nieuwe box aan te sluiten. In eerste instantie leek me dat logisch om te doen, waarom hebben die boxen anders allemaal 3,4,5 toevoeren tegenwoordig. Aan de andere kant, er is ook maar 1 afvoer die net zo'n brede aansluiting heeft.

Verder zat ik er aan te denken om een extra ventiel er op te zetten (en flink af te knijpen) die de zolderruimte zelf ook afzuigt, er is namelijk geen ventilatie oid op zolder.

Is het logisch dus die aanvoerbuizen allemaal apart aan te sluiten en een probleem om (sterk afgeknepen) een extra vemtiel voor de zolder te gebruiken?

iRacing Profiel

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:32

Tens

let me drink about it

Als het goed is, is de luchtstroom nu en elke ruimte afgeregeld door de instelbare kleppen in de ruimtes.

Als je nu de zuigkracht per buis veranderd door die op een eigen inlaat op de box te zetten verander je de ventilatie in het hele huis.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• Kurma
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 29-05 20:14
Waarom die box vervangen? Ik zou hem eerst even schoonmaken en kijken of 'ie daarna weer stil is.

• TonCoronel
Door het reinigen van die kleppen denk ik dat het hele systeem al ontregeld is :) en opnieuw moet worden ingeregeld. Vandaar dat ik dacht dan pas ik het gelijk aan naar hoe het optimaal zou moeten werken en dan opnieuw inregelen.

iRacing Profiel

• TonCoronel
Kurma schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 08:48:
Waarom die box vervangen? Ik zou hem eerst even schoonmaken en kijken of 'ie daarna weer stil is.
Dat is reeds geprobeerd. Op stand 1 is hij nog een klein beetje stil maar standje 2 en 3 dan ratelt hij echt als een malle, ik denk echt dat hij overleden is. Daarnaast zou ik graag een box willen plaatsen met vocht en co2 sensor ipv zelf handmatig de ventilatorsnelheid moeten bepalen.

iRacing Profiel

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 09:17
Nieuwe boxen werken op gelijkstroom.
Voor iets dat 24 uur draait en je regelbaar wil hebben aan de hand van co2 is dat een besparing die je er redelijk snel uit hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Mocht je de kans/gelegenheid hebben maak het dan zo dat de afzuiging in de keuken, mogelijk zelfs die van de wasemkap, direct naar buiten gaat. Dit scheelt een boel vettigheid in je ventilatiekanaal én in je ventilator. Stof en vet is een lelijke combinatie die op de lange termijn aardig wat rommel in je kanalen achterlaat.

• TonCoronel
Inderdaad extra reden om de box te vervangen is verdere stroombesparing maar ook correcte CO2/Vocht regeling.

De afzuiging van de afzuigkap gaat reeds via een apart kanaal al direct naar de buitengevel/

Overigens heb ik met er wat verder in verdiept en kom tot de conclusie dat ik geen idee heb hoe de keuken/beneden etage wordt geventileerd afgezien van de afzuigkap.

Afgezien van de afzuigkap afzuiging zit er wel gewoon ook een extra afzuigpunt in de keuken in het plafond.

Echter op de 1e etage heb ik een badkamer, toilet en washok, alle 3 ook met een afzuigpunt. Op zolder komen er maar 3 buizen bij elkaar zoals op de foto te zien is, de luchtstroom is wel te horen en te voelen in de badkamer, toilet en washok. Maar niet in de keuken... dus die buis in de keuken moet 'ergens' naartoe gaan, de vraag is alleen waar naartoe dan! Hoe kun je daar achter komen? Trekveer en kijken waar hij uitkomt?

iRacing Profiel

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20:40

M2M

medicijnman

uhhh ja, gewoon kijken, voelen, logisch nadenken, trekveer erin en luisteren, endoscoop ofzo. Vanaf deze burostoel kan ik je niet helpen daarmee :)

-_-

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:59
Het model op de foto is een oud ding, uit de jaren '90. Stroomverbruik van een nieuwe is vele malen lager, toch interessant voor een apparaat wat 24/7 aan staat. Heb dezelfde gehad en het verbruik vergeleken met een nieuwer model van Itho: ThinkPadd in "Serieus elektriciteit besparen"

@TonCoronel Schoonmaken van de kanalen valt wel zelf te doen: Seafarer in "Optimale vraaggestuurde mechanische ventilatie" en ThinkPadd in "Optimale vraaggestuurde mechanische ventilatie"

Opzich zou je de buizen apart kunnen aansluiten op de box, maar gebruik dan wel spirobuis en gladde bochten en niet een flexibele slang. Kan nogal schelen in geluid en stroomverbruik namelijk: ThinkPadd in "Optimale vraaggestuurde mechanische ventilatie"

Als de nieuwe box hangt en alle kanalen en ventielen schoon zijn zou ik vervolgens een bedrijfje langs laten komen om de ventielen in te regelen. Je kunt het ook zelf doen (zoek in bovengenoemde topics op 'anemometer') maar ik vond dat nog best ingewikkeld. Na het inregelen even met watervaste stift op de binnenkant van de ventielen schrijven welke stand ze horen te staan. Als je ze dan ooit eens eruit haalt om schoon te maken ben je de instelling iig niet kwijt.

[ Voor 11% gewijzigd door ThinkPad op 26-08-2021 10:35 ]

• TonCoronel
Bedankt voor de tips. Het reinigen en inregelen twijfel ik over om het zelf inderdaad te doen/proberen... misschien dat toch uit besteden.

Het vervangen van de box en eventueel opsplitsen van de buizen durf ik zelf wel aan. Vraag blijft of het verstandig/beter is dus drie aparte aansluitingen te gebruiken of gewoon de bestaande situatie intact te laten.

iRacing Profiel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
TonCoronel schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 10:59:
Bedankt voor de tips. Het reinigen en inregelen twijfel ik over om het zelf inderdaad te doen/proberen... misschien dat toch uit besteden.

Het vervangen van de box en eventueel opsplitsen van de buizen durf ik zelf wel aan. Vraag blijft of het verstandig/beter is dus drie aparte aansluitingen te gebruiken of gewoon de bestaande situatie intact te laten.
M'n gevoel zegt dat als zo'n ding hard draait nu alle flow door 1 intake moet, nota bene een flexibel stuk,harder gaat en dus meer weerstand ondervind? Volgens mij worden die dingen wel zo gemaakt dat als je de max flow wilt dit op meerdere aansluitingen moet.

specs

• TonCoronel
Ja ik ga ze toch maar apart aansluiten allemaal, even wat gepuzzel met die spirobuizen en hulpstukken om het netjes aangesloten te krijgen maar dat gaat wel lukken.

Net nog even gemeten hoeveel geluid de oude Stork box produceert... slechts 76db! dat moet stiller kunnen lijkt mij :)

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 29-05 19:18
ik heb een box met 2 losse aanslutingen en het bevalt me wel.
maar je krijgt wel meer ventilatie vermogen als je alles apart doet.
je moet alles opnieuw inregelen. maar ik zie als installateur geen probleem.
(er zijn honderden woningen waarbij 3 ingangen gebruikt worden.)
een los ventiel voor je zolder kan ook bijv op de bovenzijde.
bij de meeste boxen zit daar ook nog een aansluting.
wel even wat buizen ophangen zodat je ventiel netjes hangt,
een ventiel er bovenop leggen. is eigenlijk geen porum.
(wel kan je ook een t/stuk plaatsen op zolder voor je afzuig ventiel)
Pagina: 1