Toon posts:

Advies camera voor landschap/natuur en macro fotografie

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• UnanyMoose
  • Registratie: februari 2016
  • Laatst online: 13-10 18:45
Ik heb jaren geleden een Canon dslr gehad maar heb de laatste jaren eigenlijk alleen nog maar met m'n mobiel geschoten. Ik ben nu weer aan het kijken naar een degelijke camera die weer wat jaartjes mee kan.

Met een vakantie in het vooruitzicht ben ik op zoek naar een camera voor vooral landschap/natuur fotografie. Mijn voorkeur gaat uit naar een systeemcamera, omdat ik ook modelbouw en dergelijke miniatuur onderwerpen wil kunnen fotograferen, en ik denk dat ik hiervoor beter per usecase een lens kan gebruiken?
Ik ga er vanuit dat mijn initiele aanschaf van lens meer gericht zal zijn op de natuurfotografie en minder op macro.

Voor de vakantie ga ik een paar weken naar een tropisch klimaat en ik heb verschillende dingen gehoord waar ik rekening mee zou moeten houden. Van wat silica zakjes tot speciale hoezen en opberg strategien... maar heeft iemand hier ervaring mee? Hoeveel zorgen moet ik me maken?

Qua budget wil ik met body en lens binnen de 1500 euro blijven, maar zo te zien moet dat prima kunnen.
Ik had zelf al wat zitten kijken naar
pricewatch: Sony A6100 + 16-50 mm f/3.5-5.6 Zwart
maar ook de full frame Canon EOS RP valt binnen budget (pricewatch: Canon EOS RP + RF 24-105mm f/4-7.1 IS STM Zwart).

Hoeveel verschil zit er tussen de duurdere apsc bodies en een goedkopere full frame?

Alle reacties

• Frogmen
  • Registratie: januari 2004
  • Niet online
Lees de reviews en bedenk dan vooral slechte camera's zijn er niet meer ze hebben allemaal hun voor en nadelen. kijk wat past binnen je budget, kijk ook naar 2e hands lenzen (de lens maakt eigenlijk het grootste verschil en zijn duur). Probeer vooral camera's uit en kijk wat jij fijn vindt werken/ meedragen.
Want zelfs de beste camera is slecht als hij in de kast blijft liggen. Voor wat betreft het tropische klimaat denk ik dat je je niet teveel zorgen moet maken, je moet alleen opletten met condensvorming. Dus niet als je camera ijskoud is en je komt in de warmte meteen lens gaan verwisselen.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• dennisdennis12
  • Registratie: januari 2013
  • Laatst online: 22:35
Hou er wel rekening mee dat fullframe lenzen duurder zijn dan APSc lenzen, zeker de canon RF lenzen zijn behoorlijk prijzig.

Ben je van plan om echt gebruik te maken van de mogelijkheden van de camera, zoals:
- RAW fotografie
- Aperture en Shutterspeed priority modes (en eventueel volledig handmatig)
e.d.

• Frogmen
  • Niet online
dennisdennis12 schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 10:00:
Ben je van plan om echt gebruik te maken van de mogelijkheden van de camera, zoals:
- RAW fotografie
e.d.
Ken jij systeemcamera's die dat niet kunnen? Dat is namelijk wat ik bedoel het verschil tussen camera's is klein het verschil zit hem in sensor grote en het aantal pixels. Maar voor amateur gebruik zijn de verschillen niet direct te zien. (ja in 1 op 1 vergelijkingen en bij hele grote prints en uitvergrotingen) zelfs dan is vaak het eerder de lens die het verraad.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• UnanyMoose
  • Registratie: februari 2016
  • Laatst online: 13-10 18:45
Frogmen schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 09:22:
Lees de reviews en bedenk dan vooral slechte camera's zijn er niet meer ze hebben allemaal hun voor en nadelen. kijk wat past binnen je budget, kijk ook naar 2e hands lenzen (de lens maakt eigenlijk het grootste verschil en zijn duur).
Dat had ik inderdaad al gezien, het zal hoe dan ook betere foto's opleveren dan ik tot nu heb kunnen maken. Zou je aanraden om een body+lens kit te kopen, of een losse body met een (2e hands) lens los?
...je moet alleen opletten met condensvorming. Dus niet als je camera ijskoud is en je komt in de warmte meteen lens gaan verwisselen.
De condens zal hopelijk wel meevallen maar is idd wel iets om vooral 's ochtends op te letten.
dennisdennis12 schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 10:00:
Hou er wel rekening mee dat fullframe lenzen duurder zijn dan APSc lenzen, zeker de canon RF lenzen zijn behoorlijk prijzig.

- RAW fotografie
e.d.
Ik ben wel van plan om in RAW te schieten, ook omdat het me denk ik een iets bredere fout tolerantie geeft ;)
Ik heb me ook wat meer verdiept in vooral aperture priority modes, en denk het principe wel te begrijpen. Volledig handmatig zal ik initieel nog niet zo veel doen verwacht ik, maar ben wel van plan om hier meer wegwijs in te worden.
Wat ik zo lees en hoor over full frame kan ik voor nu denk ik beter bij apsc blijven, ook omdat ik niet verwacht de grotere voordelen van een fullframe er al uit te kunnen halen en dan daarbij opgeteld de vaak zwaardere en duurdere lenzen is het beter om in te stappen in een iets toegankelijker systeem.

Dank voor de reacties!

• Frogmen
  • Niet online
Laatste tip lees je vooral in op het effect van je diafragma op je foto. Op een gegeven moment schiet je dan meestal met diafragma voorkeur.

• zzzzz
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 18:00
Voor natuur en landschapsfotografie zou ik persoonlijk een body met hogere resolutie aanraden; bijvoorbeeld een A7RII binnen jouw budget (tweedehands). Met een Sony 24-105 F/4 zou je dan klaar zijn.
Dit zou bijvoorbeeld via Marktplaats ook een optie kunnen zijn: https://www.marktplaats.n...7rii-sony-lens-28-70.html om mee te beginnen.

Flickr PC: Ryzen 5600X | Gigabyte RX6800XT Aorus Master | Dell U4320Q 4K

• Frogmen
  • Niet online
zzzzz schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 13:14:
Voor natuur en landschapsfotografie zou ik persoonlijk een body met hogere resolutie aanraden; bijvoorbeeld een A7RII binnen jouw budget (tweedehands). Met een Sony 24-105 F/4 zou je dan klaar zijn.
Dit zou bijvoorbeeld via Marktplaats ook een optie kunnen zijn: https://www.marktplaats.n...7rii-sony-lens-28-70.html om mee te beginnen.
En waarom zou je voor natuur en landschapsfotografie een hogere resolutie aanraden? Als je onbeperkt budget hebt oke. Maar ergens moet hij binnen zijn budget keuzes maken.

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee