Laptop op zelfde wifi dmv mesh/repeater/....

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exorbitex
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22-07 22:12
Tweakers ik zie door de draadloze bomen het bos niet meer.
Situatie: in de meterkast hangt een fritzbox van freedom. Er zijn kabels getrokken door het huis. Nu staat er boven op de 2de een dlink router aangesloten op kabel wifi rond te strooien.
Probleem: Als ik mijn laptop beneden open dan start hij vaak op het wifi van de dlink boven en dat gaat lekker langzaam. Andersom pakt hij boven de wifi van de fritz.
Complicatie: Ik heb wat enthousiaste verhalen gelezen over Mesh en minder enthousiaste.
Vraag: Wat kan ik het beste doen/aanschaffen om te zorgen ik zonder over te hoeven schakelen automatisch het sterkste wifi signaal pak? Liefst zou dit zonder klikken zijn en liefst met eenzelfde wifinaam, vrouwlief heeft ook eisen.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Gewoon je netwerken goed instellen
Dus zelfde
Ssid
Wachtwoord
Encryptie

Op dat laatste gaat t vaak mis, moet echt 100% hetzelfde zijn

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Nu online
als je het zelf niet wilt/kunt instellen, kan je beter een wifi repeater van avm(fritz) kopen. je fritzbox regelt dan als master de goede mesh instelling.

• exorbitex
laurens0619 schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 23:10:
Gewoon je netwerken goed instellen
Dus zelfde
Ssid
Wachtwoord
Encryptie

Op dat laatste gaat t vaak mis, moet echt 100% hetzelfde zijn
Dankje. Hoe wordt er dan bepaald of er op "het beste" signaal wordt gewerkt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
Dat doet de client
Mesh gaat over wireless uplink, heeft niets met roamen te maken
Wel zijn mesh setjes multi ap setjes waar boven genoemde config dus juist erin wordt gezet

Ook ondersteunen ze vaak 802.11krv maar het nut daarvan is marginaal en staat meestal uit om gedoe met oude clients te voorkomen

De magie is dus: juiste instellingen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23:08
Verminder de signaalsterkte van die dlink en eigenlijk het beste ook van Fritzbox.
Als je laptop beneden connect met die dlink, dan ziet hij gewoon veel te veel signaal van boven komen.

Als die laptop zowel het signaal van die Fritzbox en ook die dlink beiden boven een bepaalde waarde binnenkrijgt gaat hij willekeurig connecten naar een van de twee(meestal naar waar hij het laatst connectie mee had, maar dat is client afhankelijk).

Als dat toevallig de verste is ontvangt hij waarschijnlijk meer dan voldoende signaal, maar omdat hij zelf veel minder krachtig uitzend heb je toch een slechte connectie,

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
Klopt maar het is vooral 2.4ghz waar je daar last van hebt. Bij 5ghz is sterkte aanpassen meestal niet nodig
Ik wil mijn clients toch op 5ghz only hebben dus ik split de ssids altijd. Sindsdien nooit meer meegemAakt dat die per ongeluk op verkeerd ap zit

• Ben(V)
Is eigenlijk dezelfde oplossing, omdat 5Ghz uit zichzelf minder bereik heeft.

En je zal ook in je client de 2.4Ghz ssid moeten blokkeren anders blijf je hetzelfde effect houden.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exorbitex
Dank voor alle comments. Doel is nu om de 5GHz dezelfde SSID, WW en encryptie mee te geven. 2.4GHz houd ik apart, dat verlangde de slimme thermostaat al.

Nu is het echter nog niet zo ver en zijn de 2.4 GHz en 5GHz gescheiden op beide routers en ben aan het spelen met de transmitter power. Laptop heeft nu alleen de 5GHz netwerken waarop hij kan overschakelen. Als ik met de laptop van beneden naar boven loop schakelt hij netjes over. Hiervoor heb ik wel de Dlink (boven) naar Medium teruggebracht en de Fritz (beneden) op 25%.
Dit is voornamelijk voor mijzelf om te checken of dit werkt. Even snel SSID veranderen gooit een hoop andere devices (IPads/telefoons) in de war, DIE ALTIJD WIFI MOETEN HEBBEN.

Als ik de 5GHz signalen dezelfde naam geef moet ik dan de transmitter power laag houden om te zorgen voor goede overgang van beneden naar boven of kan ik ze allebei vol aan doen en bepaalt de client welke hij oppakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
Als je met aparte ssid werkt zal die niet roamen
Ze moeten hetzelfde zijn

Zendsterkte etc gewoon afblijven, gewoon op default laten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Je moet ervoor zorgen dat de twee accessponts niet te veel overlappen, want dan gaat hij niet roamen en heb je last van sticky clients.

Dus wel degelijk de zendsterkte verminderen, al geeft dat geen garantie, de ene client roamed nu eenmaal veel beter dan de andere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
Zendsterkte pas aanpassen als dat nodig is, niet zonder meting oid.
Mijn ervaring is dat je het in een thuis setup op de 5ghz vrijwel nooit hoeft aan te passen

Sowieso beter lagere linkrates uitschakelen dan zendsterkte voor thuissiutaties maar dat is een andere discussie ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:44

Illusion

(the art of)

Fritz!repeater kopen. Die doen echt goed aan band- en ap-steering via 802.11k/v.

Significant beter dan het aan de clients overlaten.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exorbitex
laurens0619 schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 21:22:
Zendsterkte pas aanpassen als dat nodig is, niet zonder meting oid.
Mijn ervaring is dat je het in een thuis setup op de 5ghz vrijwel nooit hoeft aan te passen

Sowieso beter lagere linkrates uitschakelen dan zendsterkte voor thuissiutaties maar dat is een andere discussie ;)
Netwerken zijn nu gelijk ingesteld en zendsterkte op volle sterkte. Gaat goed nu. Bedankt voor de hulp. Geen extra spullen kopen yeuh!

Uitschakelen van lagere linkrates, kun je dat uitleggen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
exorbitex schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 21:21:
[...]

Netwerken zijn nu gelijk ingesteld en zendsterkte op volle sterkte. Gaat goed nu. Bedankt voor de hulp. Geen extra spullen kopen yeuh!

Uitschakelen van lagere linkrates, kun je dat uitleggen?
http://wifinigel.blogspot...e-sticky-clients.html?m=1

Pagina: 1