Kia sorento 3.5 V6 motor slaat niet aan

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nanny16
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 26-08-2021
Hoi allemaal, even voorstellen, mijn naam is Nanda en ik heb 2.5 maand geleden mijn eerste Kia gekocht.

Heerlijke auto! Echter nog niet heel veel kilometers mee kunnen maken. Het begon gelijk in het begin dat de auto af en toe uit sloeg tijdens het achteruit de dijk op rijden (wat in mijn ogen vreemd is want tsja... automaat en afslaan?) Goed. Afgelopen maandag viel de auto stil tijdens het wegrijden op een vlakke parkeerplaats bij de winkel. Geen rare weersomstandigheden oid. Heb hem moeten laten afvoeren want starten deed hij niet meer.

Hij staat bij vrienden van me die veel aan auto's klussen maar niet per definitie een Kia dus de dealer gebeld. Die wees mij erop mijn andere sleutel te gebruiken. Vandaag andere sleutel gebruikt. Dik 300km mee gereden, geregeld uit en aan gezet, dijk op dijk af snelweg parkeerplaatsen noem maar op geen enkel probleem. Daarna naar jawel de winkel. En jullie raden het al... Zo dood als een pier. Met veel moeite de auto weer aan de praat gekregen en weer naar die vrienden gereden. Daar stil gezet meteen geprobeerd weer te starten. Nee niks dus.

Wat we merken: (sorry ben vrouw en geen monteur dus ik herhaal even wat de mannen mij verteld hebben)

- hij lijkt te vroeg te ontsteken

- de motor slaat terug

- er zit een zwaar punt onderin lijkt

- de motor loopt van tijd af

Iemand ervaring hiermee? De sorento dateert uit 2008 is de Amerikaanse versie (dus miles maar geen ingevoerde)

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 19-05 10:07

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Ik denk dan eigenlijk aan startonderbreker (dus inderdaad de sleutel) of iets als een brandstofpomp.

Niet goed op tijd staan kan eigenlijk niet (dan liep hij sowieso nooit (goed)), zwaar punt onderin zal de compressie van de motor zijn lijkt me. Terugslaan kan ik me niks bij voorstellen en te vroeg ontsteken lijkt me ook sterk.

Overigens kun je een auto met automaat best laten afslaan :P Als je een klein gangetje vooruit rolt (in jou geval) en niet genoeg gas geeft kan ik me voorstellen dat hij dat voorwaarts momentum niet kan overkomen.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nanny16
Haha oke gelukkig ik kan overigens alles laten afslaan 😜

Ik herhaal alleen wat ze gezegd hebben haha de denken nu aan een krukas sensor oid? Brandstof pomp werd getest met busje remcleaner en daarna starten. Tot 6x aan toe vloog de slang/buis hoe je t ook noemt die ze los hadden geschroefd in de brand. Ik moet daar ook niet meer bij gaan staan schrok me rot. 🤦

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:23
ik gok de nokkenassensor(en).
Wij hadden een hyundai (wil nog weleens wat op Kia lijken), en exact dit probleem. 2 sensoren van 2 tientjes stuk vervangen en probleem verholpen.
Ik zou dit even checken en sowieso vervangen. Het zijn de kosten niet en is de moeite waard om uit te sluiten voor dit geld.
Bij ons deed de sensor het dus 100 keer goed en de 101e keer niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nanny16
En dat is weer een andere censor dan de krukas sensor? Ik geef het morgen gelijk door! Djw ❤️

• Nanny16
Djw voor de link!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:21
Alles wat je hier gaat noemen is een gok. Uitlezen, uitlezen en uitlezen want meten is weten, gissen is missen.
Nanny16 schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 21:31:
Ik herhaal alleen wat ze gezegd hebben haha de denken nu aan een krukas sensor oid? Brandstof pomp werd getest met busje remcleaner en daarna starten. Tot 6x aan toe vloog de slang/buis hoe je t ook noemt die ze los hadden geschroefd in de brand. Ik moet daar ook niet meer bij gaan staan schrok me rot. 🤦
En mijn god zeg, breng dat ding naar de garage en niet naar deze beunhazen/prutsers voor je auto afbrand

[ Voor 70% gewijzigd door FastFred op 26-08-2021 10:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VW-Arjan
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19-05 17:06

VW-Arjan

★★★★★

geen storingslampje op je dashboard?

En brand er wel een lampje met een motoricoontje als je je contact aanzet?
Na het straten moet die pas uitgaan.

Als zo'n lampje helemaal niet brand, kan het zijn dat het lampje kapot is, of zelfs helemaal ontbreekt.
In het laatste geval is het bewust om een gebrek te verbergen.

Wat iemand hierboven ook al zei: Laat de auto uitlezen.
De Kia dealer kan dit voor je doen. Voor enkel een diagnose ben je de wereld niet kwijt, denk aan een 50 a 70 euro.
Je weet daarna wel precies wat er mis is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VW-Arjan
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19-05 17:06

VW-Arjan

★★★★★

auto ontploft? oplossing gevonden?
graag gedaan hoor.

pff. Je moet tegenwoordig bij elke vraag kijken of het profiel niet juist daarvoor is aangemaakt zeg.
motiveert wel om nog antwoorden te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErgoStijn
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19-05 16:16
Met zo'n uitleg en waar ej zelf weinig vanaf weet, zou ik 'm zeker naar een garage brengen en daar goed laten diagnosticeren en oplossen. Want nu staat er 'vrienden die aan auto's klussen'. Ik heb ook zo'n vriend, maar die is automonteur in werkzame uren. De vraag is of zij dit ook zijn, of meer 'hobby-bobben'.

De vraag is hoe wij jou vraag moeten beantwoorden zonder de auto te zien, en zonder dat je er zelf iets van snapt.. dat kan niet vanaf een forum.
Pagina: 1