Toon posts:

Grote boekenkast maken - tips nodig

Pagina: 1
Acties:

• Fiat Power
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 22:11
Hallo allemaal,

Hoera, hoera, wij krijgen 2 november de sleutel van ons nieuwe huis! Het is allemaal al redelijk goed opgeknapt, dus we hoeven er niet zoveel aan te klussen/verbouwen.

Eén van de zaken die we wel willen doen, is het maken van een grote boekenkast. We hebben een nis die ca. 1.50 meter breed is en ca. 6,00 meter hoog. Die willen we volledig gaan vullen met boeken.

Nu ben ik wel handig maar vooral onervaren. Ik heb hier dus nog een aantal vragen over:
- uitvoeringsvorm: zal ik een complete kast maken (incl. zijpanelen) of alleen 'losse' planken die ik in de nis ophang?
- in het geval van losse planken, wat zijn mooie oplossingen om zo min mogelijk lelijke plankendragers te zien (ook mede gezien het gewicht)
- wat is een goede houtsoort/plankdikte? Hoe kan ik het doorbuigen van de planken als gevolg van het gewicht zo veel mogelijk tegengaan?

Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen! We merken met onze huidige (ikea) boekenkasten dat de planken toch na verloop van tijd gaan doorbuigen en dat willen we zeker niet hebben!

Komt allen naar de Avondmarkt. De leukste avondwinkel in Amsterdam

• ed-oorklep
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 00:43
Wat voor design wil je ervan maken, gewoon 1.5m planken zonder ondersteuning?
Dan zal het wel gauw door gaan hangen denk ik ook.
Je zou ervoor kunnen kiezen om wat kleinere vakken te maken, dan is dat effect al minder.

Een andere optie is om een achterwand te maken waar de planken steun aan hebben, maar ik durf niet te zeggen of dat voldoende zal zijn.

Uiteraard maakt het ook veel uit van wat voor materiaal en hoe diep de planken zullen zijn.

Dat wordt touwens wel een lange ladder als je bovenin moet zijn :-)

flickr iRacing Profiel

• Kheos
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 00:07
als je onervaren bent zou ik persoonlijk voor losse zwevende planken gaan.
Dan schroef je een rail of buizen of een stalen frame tegen je muur en je plank schuift er gewoon over.
Je ziet dan enkel de plank en dus geen plankendragers en vanwege het frame zou die plank vrij vlak moeten blijven.

• WeetIkHetNou
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 17:36
Je hebt dus hout nodig dat niet buigt, dat betekent dat je mdf en geperst hout (spaanplaat) moet laten liggen.

Als je de volle breedte in 1x wil overspannen moet je wel denken aan minimaal 3cm dikte. Ik zou gaan voor grenen of eiken, is ook mooi zonder afwerking.

In de simpelste vorm doe je dan planken over de volle breedte en zet je plankjes rechtop op de hoeken en 1 of 2 in het midden. Elke nieuwe laag van bovenaf de liggende planken op de verticale plankjes vastschroeven. De onderkant van de vertikale plankjes dan deuvelen (of alles deuvelen).

Je kan ook de vertikale plankjes laten verspringen, dan kan je van boven en onder schroeven. Is wat makkelijker dan deuvelen.

Mooier is om ook verticaal 1 lang stuk te pakken (totaal dus 3, op beide zijkanten en 1 in het midden) en de horizontale planken daar in te frezen. Maar dat is wel weer next-level.

[Voor 13% gewijzigd door WeetIkHetNou op 25-08-2021 18:52]

• President
  • Registratie: februari 2015
  • Laatst online: 21:51
Fiat Power schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 14:42:
. We hebben een nis die ca. 1.50 meter breed is en ca. 6,00 meter hoog. Die willen we volledig gaan vullen met boeken.
Vragen:
- wil je een schuiftrap gaan gebruiken? 6 meter is wel erg hoog!
- wil je de kast open hebben (en stof verzamelen) of gesloten?
- heb je het over gewone leesboeken? Of hoge en zware encyclopedieën?
- wil je elke plankruimte even hoog?
- wat is je budget?
- wat voor een muren heb je?

• Fiber
  • Registratie: maart 2008
  • Laatst online: 00:26

Fiber

Beaches are for storming.

Geen idee of het kan zonder extra maatregelen, maar vier gestapelde Ikea Kallaxen lijkt mij ook wel cool... :Y

https://www.ikea.com/nl/nl/p/kallax-open-kast-wit-30275861/

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded.

• PsychoMantis_NL
  • Registratie: juli 2011
  • Laatst online: 22:41

PsychoMantis_NL

PSN: PsychoMantis_NL

Volgens mij gaat iedere schap van die lengte doorbuigen onder (noem eens wat?) 100kg aan boeken, tenzij je die ofwel een centimeter of 5 of meer dik maakt, of hem op meerdere punten ondersteund.

Nou weet ik niet of je de houtprijzen recent nog bekeken hebt maar (eiken) balken van 5 cm dik en 1,5 meter lang zijn niet goedkoop, en zeker niet als je er tig nodig hebt om wat bredere schappen te maken. Ik zou daar toch wel een honderdje of 7, 8 of misschien nog wel meer voor rekenen...

Ik zou in dit geval (vuren) latten van bijv 18x44 of balken van 44x44 rondom in de nis vastzetten en die dan bekleden met plaatmateriaal. Als je de latten/balken dan zo vastzet dat het buigen over de dikste as moet gebeuren dan heb je daar je buigsterkte, en doordat alles aan 3 punten (zij- en achterkant) vastzit zou dat minder moeten buigen als een vrije overspanning zoals in een kast waarbij de schappen vaak maar alleen aan de 2 zijkanten vastzitten.

PsychoMantis_NL @ Battlefield || Red Dead Redemption || GTA V || YouTube || Twitter

• Pannencouque
  • Registratie: november 2017
  • Laatst online: 21:23
Brede planken gaan al snel buigen. De vakjeskasten van Ikea hebben niet voor niets zoveel staande planken erin, dat is echt niet alleen omdat vakjes er leuk uitzien.
We hebben hier een maatkast (niet door ons gemaakt) waarvan de breedste plank niet eens 1m50 is en die planken zijn al enkele cm's dik, her en der gesteund door verticale planken.

Ik zou het wat speels maken, gewoon eens gaan tekenen en dan vanaf de grond gaan opbouwen. Leuke klus, maar gaat je wel tijd en geld kosten.
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee