Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Waarom is de Red schijf traag bij het schrijven?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Eric_1993
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 14:17
Mijn vraag

Ik heb sinds een week problemen met 1 van de 2 red schijven van Western Digital. Het probleem is dat het schrijven naar de schijf erg traag gaat. Met een snelheid van onder de 20 MB/s. Gemiddeld 12 MB/s. Ik heb nog een zelfde harde schijf en daarbij kan ik wel volledig de 100 MB/s schrijven. Het trage schrijven is zowel lokaal als over het lan netwerk.

Relevante software en hardware die ik gebruik
- Windows 10 Pro
- Western Digital Red WD40EFAX 4TB
- Fantec QB-35US3-6G NAS behuizing

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

- De schijf in een andere slot geprobeerd;
- Schijf zowel snel als langzaam geformatteerd
- Schijf op een andere pc geprobeerd
- Schijf in een externe behuizing gedaan en via USB geprobeerd

Alle reacties

• AzzKickah
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-11 21:55

AzzKickah

06-CENSORED

Wat zeggen de S.M.A.R.T. waardes?

• The Wrecker
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 29-10 00:50

The Wrecker

Networking Rulez

Zoek even op wat SMR betekent (ik denk dat jouw schijf daar onder valt, volgens het type nummer).

En ook, de hoeveelheid (te schrijven) data kan hiervoor bepalend zijn. Vooral als in het begin de transfer wel redelijk vlot begint totdat de 'cache' van de schijf volraakt. Zo te lezen is dat 256MB.

Tevens ook goede info om te weten hoe vol de schijf al is. Hoe voller de schijf hoe trager de write speed.

[ Voor 8% gewijzigd door The Wrecker op 25-08-2021 13:59 ]

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Eric_1993 schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 13:43:

Relevante software en hardware die ik gebruik
- Windows 10 Pro
- Western Digital Red WD40EFAX 4TB
- Fantec QB-35US3-6G NAS behuizing
Zijn de schijven even oud? WD heeft bepaalde series behoorlijk aangepast (van CMR naar SMR) zonder het typenummer aan te passen. Als de trage disk nieuwer is dan de snelle dan moet je daar eens naar kijken.

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 01:00

M2M

medicijnman

En een harddisk kan maar 1 ding tegelijk. Of lezen, of schrijven. Ben je niet toevallig van dezelfde schijf aan het lezen als waar je naar toe aan het schrijven bent?

-_-

• The Wrecker

The Wrecker

Networking Rulez

downtime schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 13:59:
[...]

Zijn de schijven even oud? WD heeft bepaalde series behoorlijk aangepast (van CMR naar SMR) zonder het typenummer aan te passen. Als de trage disk nieuwer is dan de snelle dan moet je daar eens naar kijken.
Volgens mij zijn de type nummers juist wel veranderd, maar is dat in de Red serie aangepast zonder dat bekend was dat het SMR schijven waren. Red serie had als kenmerk dat die in Nas -en geplaatst konden worden. Heel ding over geweest inderdaad. SMR is meestal niet zo handig in een NAS.

Dus echt naar het type nummer kijken.

• Eric_1993
Ik was mij ervan bewust toen ik de harde schijven kocht dat het SMR waren. Ik begreep dat het vooral een issue is bij het rebuilden van een pool. Ik maak daar geen gebruik van dus zou voor mij geen probleem zijn. Ik heb de schijven inmiddels al 6 maanden en gebruik de 2 red schijven als een mirror die ik heb aangemaakt met opslagruimten in Windows. Al die maanden was het altijd wel rond de 100 MB/s schrijven.

De schijven zijn inderdaad even oud en ik weet zeker dat ik alleen schrijf en niet dat er onbewust nog gelezen wordt.

EDIT: Volgens Crystaldiskinfo is de schijf in goede staat. Ik heb ook een korte smart test gedraaid met Dashboard van Western Digital en die gaf geen problemen.

[ Voor 13% gewijzigd door Eric_1993 op 25-08-2021 14:28 ]

• The Wrecker

The Wrecker

Networking Rulez

Goed dat je weet dat het SMR schijven zijn.
Kan je aangeven hoe vol de schijven zijn en of de data op de betreffende schijf 'continuous' is? Niet relevant, gezien je een format hebt geprobeerd.

Hoe kom je tot de snelheden, is dat met een tool, of gewoon dmv. kopieren? Het lijkt er op dat er toch iets op die schijf gebeurd is. Kan je herleiden welke gebeurtenis er aan vooraf ging? Wellicht iets wat je voorheen niet deed?

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16:07
De SMART-gegevens die je geeft volstaan niet, alleen uit de volledige tabel kunnen conclusies worden getrokken die relevant zijn voor je probleem.
En of je harddisks wel of niet SMR zijn is ook niet relevant: je meldt zelf dat je eerder wel goede snelheden haalde.

• Eric_1993
Goed dat je weet dat het SMR schijven zijn.
Kan je aangeven hoe vol de schijven zijn en of de data op de betreffende schijf 'continuous' is? Niet relevant, gezien je een format hebt geprobeerd.

Hoe kom je tot de snelheden, is dat met een tool, of gewoon dmv. kopieren? Het lijkt er op dat er toch iets op die schijf gebeurd is. Kan je herleiden welke gebeurtenis er aan vooraf ging? Wellicht iets wat je voorheen niet deed?
Hoe ik aan de snelheden kom is gewoon d.m.v kopieren van bestanden via Windows Verkenner. Ik doe dat zowel via USB en via LAN, met hetzelfde resultaat.

De harde schijf doet niks, omdat ik aan de led verlichting kan zien of hij bezig is met iets. Wat mij wel opgevallen is deze avond is dat de de harde schijf blijkbaar toch bezig is met iets. Ik zie geen led branden dat hij bezig is en in Windows zie ik ook niet dat hij bezig is. Ik heb via een harde schijf dock de harde schijf aangesloten zonder het op een pc aan te sluiten en hij was gek genoeg ook na het opstarten bezig terwijl hij niet is aangesloten op een pc.
De SMART-gegevens die je geeft volstaan niet, alleen uit de volledige tabel kunnen conclusies worden getrokken die relevant zijn voor je probleem.
En of je harddisks wel of niet SMR zijn is ook niet relevant: je meldt zelf dat je eerder wel goede snelheden haalde.
Hierbij de volledige smart waardes van de schijf D,

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_kOiBtnmgientwLvv1UPmdHU1Gw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/qTTd9c1krVtGhIqJdBSYEtFl.png?f=user_large

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:55
Eric_1993 schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 21:36:
Hoe ik aan de snelheden kom is gewoon d.m.v kopieren van bestanden via Windows Verkenner. Ik doe dat zowel via USB en via LAN, met hetzelfde resultaat.
Wat je zou kunnen proberen:
Zet Windows Antivirus / realtime protection eens uit tijdens het copieeren?
Gebruik een alternatieve, geoptimaliseerde, filemanager voor het copieeren zoals bijvoorbeeld TotalCommander?
Bij USB gebruik, activeer de optie "Better performance"?

• Eric_1993
The_Doman schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 22:20:
[...]

Wat je zou kunnen proberen:
Zet Windows Antivirus / realtime protection eens uit tijdens het copieeren?
Gebruik een alternatieve, geoptimaliseerde, filemanager voor het copieeren zoals bijvoorbeeld TotalCommander?
Bij USB gebruik, activeer de optie "Better performance"?
Ik maak backups met Acronis True Image 2021, het is dus niet alleen maar bestanden kopiëren en plakken. Ik heb de optie activeer Better Performance gedaan. Ik haal in het begin rond de 90 MB/s. Na een paar seconden daalt de snelheid helaas weer naar 12 MB/s. De WD Red valt nog in garantie. Denken jullie dat ze er iets mee kunnen als ik de harde schijf zou terugsturen? Ik zie zelf namelijk niet wat nou defect is. Enige wat raar is, is dat de harde schijf bezig is, ookal is het niet aangesloten op de pc.

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16:07
Aan de SMART-cijfers is niets afwijkends te zien, ook niets wat evt. lagere snelheden zou kunnen verklaren.

• The Wrecker

The Wrecker

Networking Rulez

Eric_1993 schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 23:01:
[...]
Ik maak backups met Acronis True Image 2021, het is dus niet alleen maar bestanden kopiëren en plakken. Ik heb de optie activeer Better Performance gedaan. Ik haal in het begin rond de 90 MB/s. Na een paar seconden daalt de snelheid helaas weer naar 12 MB/s. De WD Red valt nog in garantie. Denken jullie dat ze er iets mee kunnen als ik de harde schijf zou terugsturen? Ik zie zelf namelijk niet wat nou defect is. Enige wat raar is, is dat de harde schijf bezig is, ookal is het niet aangesloten op de pc.
Klinkt alsof de schijf een "opruimactie" aan het doen is. Heeft de schijf redelijk vol gezeten, of hoeveel data heeft er op gestaan? Misschien een firmware dingetje (van de schijf)?

Op dit moment gis ik ook maar iets. ;)

Hoe constateer je dat de schijf ergens mee bezig is trouwens? Maakt die lawaai?

[ Voor 4% gewijzigd door The Wrecker op 26-08-2021 11:06 ]

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18:46
Een SMR disk heeft een hoeveelheid CMR cache die als de disk niet gebruikt wordt naar het SMR deel wordt verplaatst, dat is de activiteit die je ziet als de disk niet gebruikt wordt.

Als je grote hoeveelheden data naar een SMR disk schrijft en die cache raakt vol dan zal hij dat gelijktijdig moeten gaan doen waardoor de boel dus heel veel trager wordt.
Dat is wat je dus krijgt als je een grote backup naar die disk schrijft.

Kortom SMR disken zijn ondingen.

[ Voor 16% gewijzigd door Ben(V) op 26-08-2021 12:41 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:00
Versleuteld en/of comprimeert acronis nog dingen?

[ Voor 86% gewijzigd door jeroen3 op 26-08-2021 12:47 ]

• Eric_1993
De WD Red stond in een mirror met nog een Red met dezelfde capiciteit. De andere red schijf haalt max 180 MB/s. Er heeft ongeveer 3 TB op de schijven gestaan.

Toen ik de harde schijf in een dock deed hoorde ik inderdaad hetzelfde geluid als hij aan het schrijven is. Geen ernstig geluid, het klinkt als een gewoon normaal geluid.

Ik heb vandaag de hele nacht niks laten schrijven/lezen naar de schijf om de schijf met rust te laten. Nu ik thuis ben weer geprobeerd en haal helaas maar 20 MB/s. De andere Red schijf van 4 TB haalt makkelijk de 180 MB/s en 100 MB over ethernet.

Acronis versleuteld de bestanden inderdaad, maar comprimeert niet. Ik gebruik de schijven al 6 maanden en tot nu toe nog nooit dit meegemaakt.

• Eric_1993
Even een update:

Ik heb een image backup met Acronis gedraaid op de Red schijf. Bij de trage Red schijf, kakt de snelheid naar 10 MB/s. Bij de andere red schijf met dezelfde grootte blijft de snelheid rond de 80-90 MB/s. Er staat geen data op de schijven en de schijven zijn in dezelfde NAS behuizing geplaatst van FanTec.

Kan het zijn dat de cache defect is geraakt?

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17:57
Beetje een noob suggestie misschien, lees er gerust overheen als het kant noch wal raakt, maar zou het kunnen liggen aan de filesize van je bestanden?

Als ik een backup maak dan dropt mijn schrijfsnelheid ook ineens van 100% naar 20% als hij is aangekomen bij mijn lokale wordpress en joomla installaties (veel kleine bestanden). Zodra hij weer bij mijn mediamapje is beland met weinig grote files gaat het weer 100%.

• The Wrecker

The Wrecker

Networking Rulez

Eric_1993 schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 14:05:
Even een update:

Ik heb een image backup met Acronis gedraaid op de Red schijf. Bij de trage Red schijf, kakt de snelheid naar 10 MB/s. Bij de andere red schijf met dezelfde grootte blijft de snelheid rond de 80-90 MB/s. Er staat geen data op de schijven en de schijven zijn in dezelfde NAS behuizing geplaatst van FanTec.

Kan het zijn dat de cache defect is geraakt?
Cache kapot, dat zou goed kunnnen. Had wel verwacht dat het tooltje van WD iets zou zeggen, maar wellicht hoeft dat niet. Misschien de connector defect (zie je daar iets aan?).

Ik denk, na alle pogingen, dat het uit gaat draaien op een RMA... Misschien contact opnemen met de winkel/fabrikant.

• Eric_1993
Even een update:

Vreemd genoeg is het probleem van zichzelf opgelost. Ik ging vanochtend weer wat bestanden overplaatsen in de hoop dat het euvel verdwenen zou zijn. En inderdaad, ik haal nu keurig rond de 100 MB/s over een LAN en 180 MB/s lokaal !
Pagina: 1