Macbook Pro 16-inch: poppend geluid uit de speakers

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baran4ik
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 01-04-2023
Hallo,

Ik heb sinds augustus 2020 een nieuwe Macbook Pro 16-inch (2019). Sinds begin 2021 heb ik een probleem met een poppend geluid uit de speakers (met een koptelefoon geen probleem). Het enige wat helpt is opnieuw opstarten.

Het probleem ontstaat vaak als je een YouTube filmpje bekijkt. Als je bijv. op pause/play drukt, kun je het poppend geluid repliceren. Ik wacht telkens op een nieuwe update, hopend dat ze het probleem hebben gefixt, maar helaas tevergeefs.

Op dit moment heb ik Big Sur 11.5.2.

Wat ik heb geprobeerd op het probleem te verhelpen:
- Sound preference bekeken
- Apple Diagnostics
- Nieuwe updates geïnstalleerd
- reset NVRAM
- en natuurlijk een restart (wat tijdelijk helpt)

Herkent iemand het bovenstaand probleem? Zo ja, hoe heb jij dit opgelost?

Dank voor jullie reacties!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:10

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

In plaats van opnieuw opstarten kan dit commando in de terminal soms audioproblemen oplossen:
code:
1
sudo killall coreaudiod

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 23:17
Dit probleem is heel herkenbaar.

Inmiddels heb ik dit model niet meer, maar ik heb er ook last van gehad op de MacBook Pro 15-inch (2019). De Mac is twee keer richting Apple gegaan waar de gehele topcase (inclusief speakers) is vervangen. Meerdere macOS versies en meerdere opties geprobeerd.

Uiteindelijk is het probleem nooit voor mij opgelost en heb ik het opgegeven.

Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baran4ik
Johnny schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 13:14:
In plaats van opnieuw opstarten kan dit commando in de terminal soms audioproblemen oplossen:
code:
1
sudo killall coreaudiod
Ik heb dit gedaan, maar nu maakt ie geen contact meer met mijn koptelefoon of Airpods. En omdat te verhelpen, moet ik 'm opnieuw opstarten :D

[ Voor 7% gewijzigd door Baran4ik op 25-08-2021 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierre_nr1
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baran4ik
Ik denk het. Sommige hebben verschillende problemen. Als ik een stream kijk, krijg ik non-stop popping geluidjes. Ondragelijk om een stream te kijken. Een laptop van bijna €3000 hoort dit niet te hebben.

Ik heb net even met support gebeld, en zij hebben geadviseerd om MacOS opnieuw te installeren.

[ Voor 9% gewijzigd door Baran4ik op 25-08-2021 15:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pierre_nr1
Baran4ik schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 15:40:
[...]

Ik denk het. Sommige hebben verschillende problemen. Als ik een stream kijk, krijg ik non-stop popping geluidjes. Ondragelijk om een stream te kijken. Een laptop van bijna €3000 hoort dit niet te hebben.

Ik heb net even met support gebeld, en zij hebben geadviseerd om MacOS opnieuw te installeren.
Ik heb afgelopen jaar ook een 16" Macbook Pro gehad, en zelfs 3x omgeruild voor een nieuwe. Puur vanwege het 'popping sound'. MacOS opnieuw installeren helpt echt helemaal niets, het probleem zit gewoon grotendeels in de hardware. De hoeveelheid aan klachten op het MacRumors forum zegt al genoeg, lijkt me.

Ik ben overgestapt op een M1 Macbook Pro en heb nergens last meer van.

[ Voor 5% gewijzigd door Pierre_nr1 op 25-08-2021 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baran4ik
Gr4mpyC3t schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 14:36:
Dit probleem is heel herkenbaar.

Inmiddels heb ik dit model niet meer, maar ik heb er ook last van gehad op de MacBook Pro 15-inch (2019). De Mac is twee keer richting Apple gegaan waar de gehele topcase (inclusief speakers) is vervangen. Meerdere macOS versies en meerdere opties geprobeerd.

Uiteindelijk is het probleem nooit voor mij opgelost en heb ik het opgegeven.
Mijn computer is ongeveer een jaar oud en officieel bij Apple gekocht, dus dit valt gewoon onder garantie.

Heb jij een nieuwe gekregen?

Dit is de eerste keer dat ik problemen heb met Apple. Hiervoor een witte Macbook late 2009 en Macbook Air 2018 gehad en 0 problemen.
Pierre_nr1 schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 15:50:
[...]

Ik heb afgelopen jaar ook een 16" Macbook Pro gehad, en zelfs 3x omgeruild voor een nieuwe. Puur vanwege het 'popping sound'. MacOS opnieuw installeren helpt echt helemaal niets, het probleem zit gewoon grotendeels in de hardware. De hoeveelheid aan klachten op het MacRumors forum zegt al genoeg, lijkt me.

Ik ben overgestapt op een M1 Macbook Pro en heb nergens last meer van.
En alle 3 hadden er last van? Had jij bij het opnieuw opstarten er tijdelijk ook geen last van?
Ik had ook ergens gelezen, dat iemand is overgestapt op een M1, en geen problemen meer. Heeft Apple 'm kosteloos omgeruild voor een M1 16-inch Pro?

[ Voor 39% gewijzigd door Baran4ik op 25-08-2021 17:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierre_nr1
@Baran4ik Ja, alle 3 hadden daar last van. Ik zat nog in de retourtermijn en kon dus gelukkig de Macbook Pro retourneren. Ik heb enkele maanden geleden een M1 Macbook Pro gekocht, en ben daar super tevreden over.

Dus omruilen voor een M1 zit er voor jou helaas niet meer in. Ik vrees dat je met de 'popping sound' moet leren leven. En ik ben het helemaal met je eens, dit zou niet mogen gebeuren met een apparaat van €3000,-. Apple weet van het probleem af maar wringt zich in alle bochten om het maar te omzeilen. MacOS opnieuw installeren, enz. enz. enz. Om gek van te worden, want jij schiet er niets mee op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baran4ik
Pierre_nr1 schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 17:42:
@Baran4ik Ja, alle 3 hadden daar last van. Ik zat nog in de retourtermijn en kon dus gelukkig de Macbook Pro retourneren. Ik heb enkele maanden geleden een M1 Macbook Pro gekocht, en ben daar super tevreden over.

Dus omruilen voor een M1 zit er voor jou helaas niet meer in. Ik vrees dat je met de 'popping sound' moet leren leven. En ik ben het helemaal met je eens, dit zou niet mogen gebeuren met een apparaat van €3000,-. Apple weet van het probleem af maar wringt zich in alle bochten om het maar te omzeilen. MacOS opnieuw installeren, enz. enz. enz. Om gek van te worden, want jij schiet er niets mee op.
Die gast van Apple support hoorde het voor het eerst :+

Hoezo zit het er voor mij niet in? 2 jaar garantie. Probleem begon eigenlijk binnen 2 maanden nadat ik 'm gekocht had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierre_nr1
Baran4ik schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 17:49:
[...]

Die gast van Apple support hoorde het voor het eerst :+

Hoezo zit het er voor mij niet in? 2 jaar garantie. Probleem begon eigenlijk binnen 2 maanden nadat ik 'm gekocht had.
Apple support probeert je zo lang mogelijk aan het lijntje te houden.

Ik kan me haast niet voorstellen dat Apple je 16" Macbook Pro zomaar omruilt voor een M1 Macbook Pro, maar ik hoop dat ik ernaast zit. Wanneer heb je dit probleem voor het eerst gemeld bij Apple?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baran4ik
Pierre_nr1 schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 18:22:
[...]

Apple support probeert je zo lang mogelijk aan het lijntje te houden.

Ik kan me haast niet voorstellen dat Apple je 16" Macbook Pro zomaar omruilt voor een M1 Macbook Pro, maar ik hoop dat ik ernaast zit. Wanneer heb je dit probleem voor het eerst gemeld bij Apple?
Vandaag dus. In elk bericht dat zij naar buiten brengen over dit probleem, las ik dat het bij de 'volgende' update verholpen zou zijn. Ik ben nu tig updates verder, en nog steeds heb ik dit probleem. Ik heb nu macOS opnieuw geïnstalleerd, tot nu aan toe geen problemen, maar dat heb je ook altijd met een restart: een aantal dagen geen problemen, en dan komt het opeens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pierre_nr1
Baran4ik schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 18:29:
[...]

Vandaag dus. In elk bericht dat zij naar buiten brengen over dit probleem, las ik dat het bij de 'volgende' update verholpen zou zijn. Ik ben nu tig updates verder, en nog steeds heb ik dit probleem. Ik heb nu macOS opnieuw geïnstalleerd, tot nu aan toe geen problemen, maar dat heb je ook altijd met een restart: een aantal dagen geen problemen, en dan komt het opeens.
Ja, dat is heel herkenbaar. Je denkt even dat je het opgelost hebt, maar plotseling beginnen de problemen weer. Ik was er afgelopen jaar helemaal klaar mee. Je moet anders 'even' de MacRumors thread eens gaan nalezen, daar staan ook tips in om het (tijdelijk) op te lossen. Volgens mij had het iets te maken met 44.1 of 48kHz in de Audio settings.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 23:17
Baran4ik schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 17:27:
[...]

Mijn computer is ongeveer een jaar oud en officieel bij Apple gekocht, dus dit valt gewoon onder garantie.

Heb jij een nieuwe gekregen?

Dit is de eerste keer dat ik problemen heb met Apple. Hiervoor een witte Macbook late 2009 en Macbook Air 2018 gehad en 0 problemen.
Nee, mijn topcase is altijd vervangen. Logic board en andere componenten zijn verder hetzelfde gebleven. Het was een zakelijke laptop, dus ben er ook niet zo ver mee gegaan dan wanneer ik hem privé zou gebruiken.

Ik hoop dat de Apple Store iets voor je kan betekenen. Je hebt garantie en met vriendelijke dwang kun je vaak een eind komen.

Have you tried turning it off and on again?

Pagina: 1