Vraag

• Pvdbogaard
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 10-11 09:34
Het gaat er steeds meer op lijken dat mijn nieuwe Hackintosh gebouwd gaat worden op basis van de asrock z490 phantom gaming-itx/tb3 met een Intel I9 10850K en 64GB geheugen (3200/16 of 3600/18). Voor opslag een nvme van 2TB.
Gebruik van ingebouwde graphics. Voorlopig geen extra grafische kaart.

Gebruik: desktop computing; programmering/debugging (Python, Java, C++); photoshop/lightroom editing van foto's en tenslotte cloud simulatie middels vele (Virtual Box) VMs. (vandaar de overmaat aan geheugen en cores).

Geen gaming. Geen overclocking.
Computerkast: dicht, geen leds, geen glas/windows Zakelijk en strak.

Belangrijk is een stil en compact systeem. Hier komt mijn vraag om advies.
Compact en stil kunnen een uitdaging zijn ;) Als kast lijkt de Cooler Master MasterBox NR200P Mini ITX aantrekkelijk. Of hier voldoende ruimte is voor luchtkoeling is een punt van aandacht. Is luchtgekoeld eigenlijk nog wel een reele optie, of moet ik me beperken tot waterkoeling?

Of is er een andere zakelijke compacte kast die betere koelingeigenschappen heeft. Zo ja, welke, hoe?

Alle reacties

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Dat is 700 euro voor CPU en moederbord, bij team red krijg daar twee cores meer voor
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 9 5900X Boxed€ 509,-€ 509,-
1MoederbordenGigabyte Aorus X570 I PRO WIFI€ 210,55€ 210,55
Totaal€ 719,55

Is dat een optie?

Voor wat betreft de koeling - in deze kast past een radiator volgens de specs, maar een goede luchtkoeler is stiller - de waterpomp hoor je ook. Maar: een goede luchtkoeler voor een i9 of Ryzen9 past niet in die kast. De vraag is dus waar je een compromis wilt sluiten, een grotere kast of wat meer geluid. Een goede luchtkoeler voor deze CPU zoals de be quiet! Dark Rock Pro 4 of vergelijkbaar hebben zo'n 165mm inbouwhoogte nodig

[Voor 7% gewijzigd door martyw op 25-08-2021 18:33]

• Pvdbogaard
Ik heb idd nog aan de ryzen gedacht. Helaas is deze voor Hackintosh doeleinden een stuk minder geschikt. De IGPU van de Ryzen is zeker niet bruikbaar zodat er een RX580 graphics card bij komt hetgeen het prijsverschil direct teniet doet.
Een iets grotere kast waar een 17cm koeler in kan lijkt de oplossing. Helaas zijn de leuke compacte kastjes te vaak met glas uitgevoerd (NZXT)

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Pvdbogaard schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 18:38:
Ik heb idd nog aan de ryzen gedacht. Helaas is deze voor Hackintosh doeleinden een stuk minder geschikt. De IGPU van de Ryzen is zeker niet bruikbaar zodat er een RX580 graphics card bij komt hetgeen het prijsverschil direct teniet doet.
Een iets grotere kast waar een 17cm koeler in kan lijkt de oplossing. Helaas zijn de leuke compacte kastjes te vaak met glas uitgevoerd (NZXT)
Deze Ryzen heeft geen iGPU, je hebt dan nog iets simpels als de MSI N730K-2GD3H/LP nodig, zie https://www.tonymacx86.co...ive-support.283700/#cards.

Maar de performance winst van de Ryzen is merkbaar, Cinebench R20 single core is 536 vs 631, multi-core 6318 vs 8368. Deze Intel zit qua performance meer in de buurt van de ruim 400 euro kostende AMD Ryzen 7 5800X, die scoort single-core 618, multi-core 6067.

Overigens vermoed ik dat de Hackintosh een uitstervende hobby wordt met de introductie van Apple's eigen SOC's, https://medium.com/big-te...f-hackintosh-6fd5d6108b7e

[Voor 11% gewijzigd door martyw op 25-08-2021 19:58]

• Pvdbogaard
Die Apple SOCs kunnen idd het eind van de H wordne. Maar tot nog toe gaat Apple door met Intel wat betreft de workstation hoek. Hoe lang? Who knows. En ik heb behoefte aan een H op korte termijn.
Een andere reden dat de Ryzen niet bruikbaar is, is het niet gesupport zijn van Virtual Box. En de issues met powermanagement. Helaas. Ik had graag voor een Ryzen gekozen. Daar kan Intel een voorbeeld aannemen.

Dus voor nu, de 10850 blijft op het lijstje, zo ook dit moederbord. Onder andere 3x 4K display is een belangrijk punt, hoewel de TB uitvoering mogelijk niet H-compatible is. 2 x 4K met DP is helemaal goed.

Dus eens verder kijken naar een ander kastje, of een watergekoeld (en stil) alternatief. Als je nog iets weet ....

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:55
Pvdbogaard schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 23:05:
Dus voor nu, de 10850 blijft op het lijstje, zo ook dit moederbord. Onder andere 3x 4K display is een belangrijk punt, hoewel de TB uitvoering mogelijk niet H-compatible is. 2 x 4K met DP is helemaal goed.
De igpu van de 10850k heeft moeite met 2x 4k vloeiend af te spelen. Dit ga je merken bij het scrollen De igpu’s van de nieuwere 11gen serie kunnen dit wel. Ik zou voor de 11700 non K gaan.
Pagina: 1

Google Pixel 7 Sony WH-1000XM5 Apple iPhone 14 Samsung Galaxy Watch5, 44mm Sonic Frontiers Samsung Galaxy Z Fold4 Insta360 X3 Nintendo Switch Lite

Tweakers is samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer onderdeel van DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee