Ervaringen: Vrijstaande inductie vs inbouw inductie

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baran4ik
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 01-04-2023
Voor mijn nieuwe (huurwoning) ben ik op zoek naar een inductie kookplaat. Hierbij kan ik ik kiezen tussen een vrijstaande of een inbouw. Mijn keuken heeft zowel een 2-fase perilex aansluiting en een normaal stopcontact. Ik kook niet al te vaak, maar als ik kook, dan gebruik ik er vaak 2 of 3 (meal prep) kookzones. Dit is een woning voor 1 max. 2 jaar, het hoeft dus niet te fancy.

Wat is jullie ervaring met een vrijstaande 4-zone inductie kookplaat?

Hoe moeilijk is het voor een onervaren persoon in elektra om een inbouw inductie kookplaat aan te sluiten, door bijv. een YT filmpje te kijken? Niet aan beginnen en aan iemand overlaten die er verstand heeft?

Tot slot, veel tweedehandse inductie kookplaten hebben al een snoer met een stekker. Kun je die gewoon plug & play in jouw keuken aansluiten (mits de vorige gebruikers ook een 2-fase perilex aansluiting hadden)?

Alvast bedankt voor jullie reactie! :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• T_knoop
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15:44
Perilex kent geen standaard, dus altijd even de pinout controleren en evt herstekkeren. Met een multimeter ernaast en wat gezond verstand is het nog wel te doen.

Inbouw-inductie elektrisch aansluiten is imho minder lastig dan het gat zagen en de plaat passen. Voor deze beperkte tijd zou ik voor een opbouwsysteem gaan. Die heb je ook met 2-fase aansluiting [koelblauw linkje], het grotere vermogen kookt een stuk prettiger. Ik denk ook dat de eventuele herverkoopbaarheid van een opbouwplaat ook een stuk beter is.

• Baran4ik
Bedankt voor jouw reply.

Naar die krachtigere heb ik ook gekeken. Overigens zijn die krachtigere perilex vrijstaande kookplaten de enige optie voor mij (of inbouw), want er is geen normaal stopcontact. Kun je die vrijstaande perilex inductie kookplaten wel plug & play aansluiten?

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Nee, zoals @T_knoop al zei, het perilex stopcontact die in de keuken zit is geen standaard methode, dus dat moet je gaan nameten.

Plug & Play aansluiten met een Perilex: NOOIT DOEN!!!!!

Ik heb een 3.500 Watt 4 pits inductiekookplaat gewoon op m'n perilex stopcontact aangesloten. Je hebt maar 1x 16a 230v nodig, en dat heb je sowieso in je perilex stopcontact zitten.

[ Voor 10% gewijzigd door RaZ op 26-08-2021 17:35 ]

Ey!! Macarena \o/

• Baran4ik
RaZ schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 17:31:
Nee, zoals @T_knoop al zei, het perilex stopcontact die in de keuken zit is geen standaard methode, dus dat moet je gaan nameten.

Plug & play aansluiten NOOIT DOEN!!!!!

Ik heb een 3.500 Watt 4 pits inductiekookplaat gewoon op m'n perilex stopcontact aangesloten. Je hebt maar 1x 16a 230v nodig, en dat heb je sowieso in je perilex stopcontact zitten.
Ik dacht even dat hij het had over de inbouw.

Hoe kookt dat? Zoals ik mijn eerdere bericht aangaf, kook ik regelmatig grote hoeveelheden voedsel waar ik 3 zones voor nodig heb. Trekken die non-perilex inductie kookplaten dat wel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Baran4ik schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 17:36:
[...]

Ik dacht even dat hij het had over de inbouw.

Hoe kookt dat? Zoals ik mijn eerdere bericht aangaf, kook ik regelmatig grote hoeveelheden voedsel waar ik 3 zones voor nodig heb. Trekken die non-perilex inductie kookplaten (vaak 6k+ Watt) dat wel?
Geen enkel probleem, maar omdat er maar maximaal 3.500 watt verbruikt wordt gaat ie pulserend verwarmen.

Gebruik ik maar 2 pitten, kan ik tot stand 9 wat het maximale is. Gebruik ik 3 of 4 pitten, is de maximale stand 7.

Dus ik zet de pitten gewoon niet hoger dan stand 7, en dan duurt het ietsjes langer. De booster functie heb ik in de 2 jaar dat ik hem heb nog nooit gebruikt.

Edit:
Ik heb dus wel even moeten wennen met m'n huidige goedkope inductiekookplaat van 3.500Watt. Ik had hiervoor een dure keramische kookplaat op 7.400Watt met overkookbeveiliging en dat was toch een stuk fijner. Ik zou volgende keer wel weer een 7.400Watt kookplaat nemen.

[ Voor 18% gewijzigd door RaZ op 26-08-2021 17:51 ]

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baran4ik
Ik zat te denken om een houten plank bij de bouwmarkt te kopen en daar die inductie kookplaat in te bouwen. Kan dat gewoon? Of moet ik een special werkblad voor elektrische kookplaten hebben? Zo ja, hoe dik moet zo'n plank minimaal zijn? Ik had bij IKEA gehoord dat het minimaal 3.7cm dik moet zijn.

Bedankt voor jullie reacties en tips!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Baran4ik schreef op zaterdag 28 augustus 2021 @ 12:40:
Ik zat te denken om een houten plank bij de bouwmarkt te kopen en daar die inductie kookplaat in te bouwen. Kan dat gewoon? Of moet ik een special werkblad voor elektrische kookplaten hebben? Zo ja, hoe dik moet zo'n plank minimaal zijn? Ik had bij IKEA gehoord dat het minimaal 3.7cm dik moet zijn.

Bedankt voor jullie reacties en tips!
M'n vorige keramische kookplaat heb ik een werkblad bij de bouwmarkt gehaald, die op maat laten zagen, en daar de inbouwkookplaat in gemaakt, en die aan de muur gehangen. Werkte perfect :Y

En ik heb even opgemeten, het werkblad wat ik nu gebruik had ik in m'n vorige huis ook, en dat is 28mm dik. Je wil natuurlijk niet dat je een dun plankie gebruikt ivm met doorhange/buigen als je dure/zware pannen er op zet, en 20 liter soep gaat maken ;)

Ey!! Macarena \o/

Pagina: 1