Welke Sony 75XH9505 VS KD-75XG8596

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazz81
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19-01-2024
Mijn vraag
voor bovenstaande modellen allebei denk ik voor een mooie prijs gevonden.
Kies ik voor de wat oudere KD-75XG8596 €1200 of de wat nieuwere 75XH9505 €1600
Is het de meerprijs echt waard?
Relevante software en hardware die ik gebruik
Af en toe PS4 (misschien in de toekomst ps5 maar zeker geen die hard gamer)
Voor het geluid maak ik gebruik van de redelijk high end audio dus geluid van de tv is niet belangrijk.
Verder tv/Netflix/Amazon prime.
OLED vind ik in 75" te duur, evt is 65" een optie maar €1600 is wel de max wat ik uit wil geven liever minder🤣

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
diversen via Google/fora/YouTube etc

Beste antwoord (via bazz81 op 25-08-2021 22:06)

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 14-05 16:15

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
De XG85 heeft zeer beperkte lokale dimming terwijl de XH95 een full-array lokale dimimng heeft, zij het met een beperkt aantal zones. De zwartprestaties van de XH95 gaan aanzienlijk beter zijn en alhoewel ik de XG85 niet in persoon bekeken heb denk ik dat je in donkere ruimtes de achtergrondgloed van de LCD al snel zult zien.

Of je nu de één of de ander kiest, je bent formaat boven beeldkwaliteit aan het verkiezen (al lever je bij de XH95 minder in dan bij de XG85). Er is op zich niets mis mee als je het formaat belangrijker vindt dan de beeldkwaliteit, wel is het belangrijk dat je beseft dat er een keerzijde zit aan het kiezen van het grootste scherm dat binnen je budget past.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 21:47
Ja, het is de meerprijs waard wanneer je waarde hecht aan beeldkwaliteit en HDR.

Afhankelijk van de kijkafstand zou je ook voor een 65'' OLED tv kunnen kiezen. De LG 65CX valt binnen het budget en de Sony A8 zit er net boven.

Van alle genoemde tv's beschikt enkel de LG over HDMI 2.1 en de daarbij behorende gaming features. Maar dit is minder relevant voor een casual gamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 04:29

FeaR

In GoT we trust

Aankoopadvies mag in Consumentenelektronica Aankoopadvies, TB > CEA.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 14-05 16:15

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
De XG85 heeft zeer beperkte lokale dimming terwijl de XH95 een full-array lokale dimimng heeft, zij het met een beperkt aantal zones. De zwartprestaties van de XH95 gaan aanzienlijk beter zijn en alhoewel ik de XG85 niet in persoon bekeken heb denk ik dat je in donkere ruimtes de achtergrondgloed van de LCD al snel zult zien.

Of je nu de één of de ander kiest, je bent formaat boven beeldkwaliteit aan het verkiezen (al lever je bij de XH95 minder in dan bij de XG85). Er is op zich niets mis mee als je het formaat belangrijker vindt dan de beeldkwaliteit, wel is het belangrijk dat je beseft dat er een keerzijde zit aan het kiezen van het grootste scherm dat binnen je budget past.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• benbaba
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Iets met appels en peren. De XG85 heeft geen local dimming en is een (mid-range) IPS tv. De XH95 is een (high-end) VA FALD tv en op elk vlak dat je maar kunt bedenken de betere behalve de kijkhoek, zie ook deze vergelijking. Voor dat bedrag ga je in dat formaat ook geen betere tv vinden. Als je immersie wilt inleveren voor overall beeldkwaliteit met name bij weinig licht dan is de eerdere genoemde 65CX een prima alternatief of je kan (binnen budget) HDMI 2.1 inruilen voor Ambilight met de 705.