Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• propheseus
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 13-03 22:49

propheseus

Doo mer heanig an

Topicstarter
Wat is je budget?
Mijn budget is plus minus 1200 euro voor twee lenzen.
Wat wil je voor apparatuur kopen?
Ik wil mijn kitlens DX VR Nikkor 18-140mm vervangen voor een goede macro/ portretlens en een telelens
Waar wil je hem voor gaan gebruiken?
Ik wil met de macro/ portretlens ook dat doen, zowel macro maar ook mooie portretfoto's maken. Ik wil kleine beestjes in de tuin en natuur kunnen vastleggen maar ook mooie foto's maken van mijn vrouw en zoon, familie of bijvoorbeeld individuele foto's van mijn zoon zijn teamgenoten.
Met de telelens wil ik graag de natuur in. Foto's maken van vogels, reeën e.a. Het lijkt mij ook leuk met deze lens bij de voetbal van mijn zoon foto's te maken van hem en zijn team, dus sportfoto's zullen er ook mee gemaakt moeten worden
Wil je foto's maken of filmen?
Filmen doe ik nooit met de camera maar kan prima met de Nikon D5600.
Heb je nu al relevante apparatuur in bezit?
De body is dus een Nikon D5600. Heel tevreden mee. Huidige kitlens al genoemd, een kitlens die prima is voor huis, tuin en keuken en vakantie. Ik heb wel het idee dat de stabilisatie bij zoomgebruik wel erg mager is. Hoop dat dit beter is bij specifieke telelenzen.
Heb je verder nog specifieke eisen?
Ik zoek dus twee lenzen die de huidige kitlens vervangen en elkaar complimenteren. Gebruiksgemak is voor mij erg belangrijk dus hoe meer stabilisatie er in zit (VR2 o.i.d) des te beter voor mij. Ik ben ook van plan om een mobiele tripod aan te gaan schaffen voor met name de telelens. Mocht iemand hierin iets adviseren dan ook graag. Ik heb zelf wat onderzoek gedaan:
Ik had eerst deze Af-S dx Micro Nikkor 85mm f/3.5G ED VR op het oog maar na deze https://zoom.nl/nieuws/24...-getest-lisette-van-eiken review van Zoom neig ik meer naar:
AF-S Micro Nikkor 60mm f/2.8D. Prijs 549 euro.
Wat betreft telelens, de Sigma 150-600mm 5-6.3 kom ik op veel sites tegen als de beste instap telelens. De prijs is echter 999 euro. Veel geld, voor mij. En beperkt mijn budget.
Met beide lenzen kom ik flink over mijn budget. Graag hoor ik terug of jullie je kunnen vinden in hetgeen ik voor mijzelf gevonden heb en krijg ik advies over wat jullie goede opties vinden en misschien meer binnen het gezamenlijk budget van 1200 euro valt. Bvd.

Beste antwoord (via propheseus op 06-09-2021 19:38)

• sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:56

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Ik zou voor de 70-300VR gaan. Die is 2e hands prima te vinden en is echt een topper.

70-200 is ook heel leuk maar neemt flinke hap uit je budget. En het is ook de vraag of je liever extra bereik of extra lichtsterkte hebt maar dat hangt af van je toepassing. Voor buitensport volstaat de 70-300 bv prima en is extra reach wel handig.

60mm macro is op je crop-camera al 90mm. Das prima voor individuele protretten en ook mooie lengte voor macro.

Deze twee lenzen moet je voor ruim onder de 1000 euro wel op de kop kunnen tikken.

Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Die 60mm nikkor zou ook mijn keus zijn. Voor de tele zou ik niet zo'n bonk glas kiezen het is 2 kilo daar kan je echt alleen iets mee op statief. Zou beginnen met een 70-300 VR past beter binnen je budget en op DX is het toch behoorlijk. Maar eigenlijk wil je een 70-200 2.8 VR vergis je niet in het feit dat je ook lichtsterk wil hebben.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Ik zou voor de 70-300VR gaan. Die is 2e hands prima te vinden en is echt een topper.

70-200 is ook heel leuk maar neemt flinke hap uit je budget. En het is ook de vraag of je liever extra bereik of extra lichtsterkte hebt maar dat hangt af van je toepassing. Voor buitensport volstaat de 70-300 bv prima en is extra reach wel handig.

60mm macro is op je crop-camera al 90mm. Das prima voor individuele protretten en ook mooie lengte voor macro.

Deze twee lenzen moet je voor ruim onder de 1000 euro wel op de kop kunnen tikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• propheseus

propheseus

Doo mer heanig an

Topicstarter
Dank je wel voor de eerste reacties. Met de 70-300VR bedoel je deze? https://www.cameranu.nl/n...rra16Fs0qZ0BoC3AoQAvD_BwE Dit is wel een fijn prijsje voor mijn budget.

Is deze lens bijvoorbeeld ook goed voor het fotograferen van een ijsvogel op afstand? Of bijvoorbeeld het fotograferen van wildlife op safari? (ik ga volgend jaar naar Zuid-Afrika)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zzzzz
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 25-05 21:59
propheseus schreef op woensdag 25 augustus 2021 @ 12:14:
Dank je wel voor de eerste reacties. Met de 70-300VR bedoel je deze? https://www.cameranu.nl/n...rra16Fs0qZ0BoC3AoQAvD_BwE Dit is wel een fijn prijsje voor mijn budget.

Is deze lens bijvoorbeeld ook goed voor het fotograferen van een ijsvogel op afstand? Of bijvoorbeeld het fotograferen van wildlife op safari? (ik ga volgend jaar naar Zuid-Afrika)
Mijn vriendin heeft deze lens ook (Sigma variant, maar lijkt er enorm op) voor Nikon DX. Op zich helemaal niks mis mee, maar autofocus en lichtsterkte zijn natuurlijk wel iets minder.
Voor stilzittende of langzaam bewegende diertjes zal dat prima gaan, maar voor actie-fotografie is het niet direct het beste middel. Birds-in-flight zal een lastiger verhaal worden, maar een vogel op een takje kan heel goed.

Fotografie: Sony A7RIV + Canon P + DJI Mini 2 Flickr - PC: Ryzen 5600X | Gigabyte RX6800XT Aorus Master | Dell U4320Q 4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Ik doelde eigenlijk op deze: https://www.cameranu.nl/p...-4-5-5-6e-ed-vr-objectief . 2e hands ook op te pikken voor rond de 300 euro en erg fijne lens. Heb weinig ervaring met de nieuwe AF-P lenzen maar die is ook geschikt voor jouw camera dus wellicht een zeer interessante optie.

Ijsvogels zijn meest uitdagende vogels om te fotograferen. Die beesten vliegen al weg als je 50 meter bij ze vandaan bent dus daar is geen enkele lens tegen op gewassen. Ijsvogels moet met remote of vanuit hut en dan is dit meer dan prima. Voor safari hangt het af van waarj e heen gaat (heb ik gehoord). Soms is 150mm meer dan zat (wild vrij dicht bij auto/reserve) en soms is 600mm welkom.

Maar dit is 450mm (inFull Frame speak) en zou bijna overal moeten volstaan. Plus dat het natuurlijk heerlijk portable is, iets wat je met een 600mm lens wel kunt vergeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• propheseus

propheseus

Doo mer heanig an

Topicstarter
Ok, we zijn er bijna denk ik. Dus als ik het goed lees dan is mijn voorgestelde https://www.cameranu.nl/n...rra16Fs0qZ0BoC3AoQAvD_BwE een goede optie voor mij? Wat zou ik missen en verschil zijn met de voorgestelde https://www.cameranu.nl/n...-4-5-5-6e-ed-vr-objectief. Is dat alleen niet bestand zijn tegen spatwater en stof en niet geschikt voor fullframe? Ik lees dat de duurdere ook iets meer vergrotingsfactor heeft?

Ik lees dat mijn eigen voorgestelde AF-S Micro Nikkor 60mm f/2.8D eigenlijk gemaakt is voor fullframe en dat dit op een DX body een vertekening geeft. Ga ik daar last van hebben en is daar nog een alternatief voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zzzzz
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 25-05 21:59
Een DX lens heeft een APS-C image circle en een FX lens heeft een full frame image circle. In principe kun je alle DX en FX lenzen op een DX body gebruiken. DX lenzen op FX bodies kan ook, maar dan zie je dus veel zwart omdat je image circle van zo'n lens kleiner is.
Meestal zijn de FX lenzen beter optisch en dat merk je in diverse facetten, onder andere de lichtsterkte en de vergrotingsfactor om er twee te noemen.
De 60mm macro lens voor full-frame levert jou dus een APS-C beeld van 90mm op, maar is verder wel gewoon normaal bruikbaar (in principe, zo veel ervaring heb ik nu ook weer niet met Nikon)

Fotografie: Sony A7RIV + Canon P + DJI Mini 2 Flickr - PC: Ryzen 5600X | Gigabyte RX6800XT Aorus Master | Dell U4320Q 4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Een FX lens gebruiken op DX geeft geen vertekening. Op safari heb je niet zoveel aan je lens van 2 kilo, afhankelijk van het type safari natuurlijk maar reken erop dat er mogelijkheid is om je statief op te zetten etc.
Bedenk wel dat jij op safari geen zee van tijd hebt, je geluk hebt als je wild ziet en die foto kan maken. Of je moet alleen met begeleiding erop uit trekken en een dag voor die ene foto uittrekken. Dan nog zou ik voor een safari eerder de 70-200 2.8 VR kiezen met een 1.7X extender er los bij. Licht sterk en veel lichter en hanteerbaarder. Ook hier 2e hands zoeken.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• propheseus

propheseus

Doo mer heanig an

Topicstarter
Kopen jullie wel eens tweedehands lenzen online van bepaalde winkels of alleen wanneer je het zelf kan testen?
Pagina: 1