Hoe 'bioscoopruimte' zolder in te delen? Tips en adviezen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TedBR072
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 20-12-2022
Mijn vraag
1 oktober krijg ik de sleutel van m'n eerste huis en op de zolder zou ik graag een bioscoopruimte/gamekamer willen maken. Ik heb een plannetje bedacht maar heb weinig kennis van Audio/Hifi/akoestiek dus wil graag weten of jullie nog tips hebben. De indeling van de zolder heb ik als volgt bedacht(hellingshoek van het dak weet ik helaas niet).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L7LUX_6EX_h2F6ybX4GScIXjBXU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/RwPUoFCSOJZmuwfHSLU5Ep2F.png?f=user_large
Tegenover de dakkapel wil ik een wand maken waar aan de tv hangt. Die moet er ongeveer zo uit komen te zien. Dakkapel zit op het noorden dus direct zonlicht is er niet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0l4Zc_C7ZCaVuI4KzjR69mC7g1M=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/wJ78wdaQlGnzRccZ6LrLcXgF.png?f=user_large

Relevante software en hardware die ik gebruik
LG CX55
Denon AVR X2500h
Xbox Series X
Speakers van Chario (weet helaas niet de types, staan nu nog elder gestald)
Subwoofer (merk en type weet ik niet uit het hoofd)
Eventueel (graag hoor ik of dit mogelijk is/ een goed idee is) Dynaudio Contour 1.1 als front speakers. Deze heb ik nog staan.

Is de indeling van de zolder handig op deze manier of is het beter om de kijkrichting te veranderen van woningscheidende wand/ tussenwand?
Welke akoestische maatregelen kan ik nemen? (liefst niet al te prijzig)
Is het mogelijk om de Dynaudio's als front speakers te gebruiken met deze versterker? Als ik alleen muziek luister vind ik ze namelijk erg prettig.

[ Voor 1% gewijzigd door TedBR072 op 25-08-2021 09:00 . Reden: toevoeging over dakkapel ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomas
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Thomas

☷☰

Die denon versterker en de speakers zouden geen problemen moeten opleveren voor zover ik kan vinden. Ik zag wel dat deze speakers een bass reflex poort op de achterkant hebben. Op de muur monteren is dus eigenlijk not done, ze hebben ruimte nodig. Ervoor zetten is de beste optie, of toch kijken voor andere speakers.

• TedBR072
Thomas schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 17:38:
Die denon versterker en de speakers zouden geen problemen moeten opleveren voor zover ik kan vinden. Ik zag wel dat deze speakers een bass reflex poort op de achterkant hebben. Op de muur monteren is dus eigenlijk not done, ze hebben ruimte nodig. Ervoor zetten is de beste optie, of toch kijken voor andere speakers.
Dan ga ik dat zeker proberen! Ik heb de Dynaudio's momenteel op speakerstands staan. Daar kunnen ze dan gewoon op blijven staan natuurlijk. In dat geval pas ik het ontwerp op het plaatje iets aan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:00
ik heb drie opmerkingen:
1. beamer
2. beamer
3. beamer

met een kijkafstand van 4 meter kom je uit op ongeveer 100" schermdiagonaal (kijkhoek van 38 graden)
Regel een rolscherm zodat je de TV ook kan gebruiken voor casual gaming.

Wat akoestieke maatregelen betreft: Zorg voor zaken die het geluid breken. Kast voor CD's. een tafeltje. Soms zie je noppenschermen, maar dat vind ik zo lelijk.

[ Voor 25% gewijzigd door 107mb op 26-08-2021 20:13 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LuisjeNL
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 09:12
Denk eerder dat hij 2,5 meter er vanaf komt te zitten, ik zou absoluut niet de zetel in de dakkapel zetten.

Voordeel daarbij is dat de zij/achterspeakers ook wat ruimte hebben en niet in je oren blèren :+

Beamer is wel tof, maar als je oled gewend bent is het qua kwaliteit een flinke achteruitgang.

Denk er wel aan dat je je dakkapel volledig kunt verduisteren, anders ga je dat zeker in je tv zien.

Hier wat oudere foto's van mijn thuisbioscoop. https://tweakers.net/gallery/184446/fotoalbum/

De grootte van mijn ruimte komt ongeveer overeen, als je wat vragen hebt over afstanden dat meet ik dat wel na voor je.

[ Voor 8% gewijzigd door LuisjeNL op 27-08-2021 08:21 ]

Lichtpuntje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Is het niet handiger de hele setup een kwartslag te draaien tov de kamer? Dat je dus niet de schuine wand gebruikt maar de zijmuur? Dan heb je wat meer ruimte in de hoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TedBR072
107mb schreef op donderdag 26 augustus 2021 @ 20:09:
ik heb drie opmerkingen:
1. beamer
2. beamer
3. beamer

met een kijkafstand van 4 meter kom je uit op ongeveer 100" schermdiagonaal (kijkhoek van 38 graden)
Regel een rolscherm zodat je de TV ook kan gebruiken voor casual gaming.

Wat akoestieke maatregelen betreft: Zorg voor zaken die het geluid breken. Kast voor CD's. een tafeltje. Soms zie je noppenschermen, maar dat vind ik zo lelijk.
In beeld ga ik voorlopig niet investeren maar misschien dat het in de toekomst ooit een optie is. Ook is de dakhelling daarin een beperking. Bedankt voor de tips betreffende de akoestiek! Een paar kastjes en een tafeltje kunnen er zeker komen.
LuisjeNL schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 08:20:
Denk eerder dat hij 2,5 meter er vanaf komt te zitten, ik zou absoluut niet de zetel in de dakkapel zetten.

Voordeel daarbij is dat de zij/achterspeakers ook wat ruimte hebben en niet in je oren blèren :+

Beamer is wel tof, maar als je oled gewend bent is het qua kwaliteit een flinke achteruitgang.

Denk er wel aan dat je je dakkapel volledig kunt verduisteren, anders ga je dat zeker in je tv zien.

Hier wat oudere foto's van mijn thuisbioscoop. https://tweakers.net/gallery/184446/fotoalbum/

De grootte van mijn ruimte komt ongeveer overeen, als je wat vragen hebt over afstanden dat meet ik dat wel na voor je.
Erg mooie ruimte zeg! Hier haal ik zeker wat inspiratie uit. Hoe ver zat je ongeveer van de tv af en hoeveel inch was de tv? De ruimte kan ik goed verduisteren dus dat zal geen probleem worden.
Sethro schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 08:26:
Is het niet handiger de hele setup een kwartslag te draaien tov de kamer? Dat je dus niet de schuine wand gebruikt maar de zijmuur? Dan heb je wat meer ruimte in de hoogte.
Helaas heb ik in tegenstelling tot LuisjeNL maar 1 dakkapel vandaar dat ik voor deze indeling heb gekozen. Dan kan ik achter het te timmeren wandje mooi alle kabels wegwerken en de apparatuur kwijt. Zou het voor akoestiek veel uitmaken? Ik had nu het idee dat het geluid iets meer de ruimte heeft voordat het weerkaatst wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LuisjeNL
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 09:12
Ik zit 2.20 van de tv af, 65 inch, tijdens gamen.
Bij film gaat de voetensteun omhoog en de leuning naar achteren, dus dan wat meer.

Ik sluit mij hierboven aan om ook de scheidingsmuur te gebruiken, anders maak je de kamer nog kleiner.

Bij mij loopt er 1 kabelgoot naar beneden en alle kabels lopen daarna via de rand van het parket naar het av meubel. Alleen aan de zijkanten van de kamer heb ik kabelgoten liggen. Op die manier zie je zo min mogelijk tijdens de film.

Wel een flinke afstand dus ik heb een glasvezel HDMI liggen. Normale 10 meter kabels gaven toch problemen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f-iOtJqVJ-wG1ilqc7rDhUCcdxg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DJ8TJNGHsRth2pXbqhrHOgug.jpg?f=fotoalbum_large

Lichtpuntje...

• TedBR072
LuisjeNL schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 17:44:
Ik zit 2.20 van de tv af, 65 inch, tijdens gamen.
Bij film gaat de voetensteun omhoog en de leuning naar achteren, dus dan wat meer.

Ik sluit mij hierboven aan om ook de scheidingsmuur te gebruiken, anders maak je de kamer nog kleiner.

Bij mij loopt er 1 kabelgoot naar beneden en alle kabels lopen daarna via de rand van het parket naar het av meubel. Alleen aan de zijkanten van de kamer heb ik kabelgoten liggen. Op die manier zie je zo min mogelijk tijdens de film.

Wel een flinke afstand dus ik heb een glasvezel HDMI liggen. Normale 10 meter kabels gaven toch problemen.

[Afbeelding]
Goed om te weten, thanks! Ik houd de te gebruiken wand nog even in het midden. Mijn budget is enigszins beperkt en zie dat die langere HDMI-kabels flink aan de prijs zijn. Als ik de de zolder helemaal leeg heb kan ik een iets beter beeld vormen.
Mijn gevoel zegt nu dat het niet horizontale zichtveld (gezien de schuinte van het dak) me gaan irriteren maar dat kan ik pas beoordelen als ik in de ruimte zit.

Onder de dakkapel wil ik een bureau zetten om de ruimte optimaal te benutten. Al zal het dan iets minder een bioscoopruimte worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coldbullet
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 10-09 19:34

Coldbullet

ps4: Coldbullet_NL

mijn vorige thuis bioscoop was een ruimte van 3 x 4. Beamer van epson full hd met 250m scherm en 4 bioscoopstoelen met geluid van marantz 1500 en infinity modulus2 5.1 set. Door ze verhuizing hellaas moeten inleveren. Maar Een erg belangrijke tip die in deze hobby erg belangrijk is. Geniet van de ruimte en het systeem die je hebt! Ga noet op ieder ding miere neuken van dit of dit..
Verder is het een erg leuke hobby. We gaan binnekort verbouwen en krijg ik mijn hobby ruimte terug, een slaapkamer van 3 x 3 en deze word volledig geisoleerd met voorzetwand en verlaagd plafond en ontkoppelde vloer. Dit omdat de kinderen naar de 3e. Verdieping gaan en deze slaapkamer vrijkomt. Doordat die op de 2e verdieping is heb ik een isolatie uitdaging om de rest van het huis niet te storen tijdens een film avondje..
Kortom succes het is erg leuk om te doen! Je oled tv is meer dan prima! Beeld is super en in een donkere kamer met een zwarte achterwand oogt het beeld alweer groter. Ik zou met 55 inch max op 2.5 m afstand zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yannick_
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 21-06-2023
ik zou wel voor een beamer gaan en dan met bijvoorbeeld een sonos 3.1 opsteling een soundbar voor 2 achetspeackers en een sub

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:00
voor een dedicated HT room zou een Sonos 3.1 set absoluut niet mijn voorkeur hebben. Gewoon een receiver met een 5.1 set. Het is tenslotte geen woonkamer waar iets weggemoffeld moet worden.

• TedBR072
107mb schreef op woensdag 8 september 2021 @ 21:47:
voor een dedicated HT room zou een Sonos 3.1 set absoluut niet mijn voorkeur hebben. Gewoon een receiver met een 5.1 set. Het is tenslotte geen woonkamer waar iets weggemoffeld moet worden.
De 5.1 set blijft inderdaad. Nog los van het financiële plaatje geniet ik meer van die 5.1 dan van een 3.1 set.
Coldbullet schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 01:15:
mijn vorige thuis bioscoop was een ruimte van 3 x 4. Beamer van epson full hd met 250m scherm en 4 bioscoopstoelen met geluid van marantz 1500 en infinity modulus2 5.1 set. Door ze verhuizing hellaas moeten inleveren. Maar Een erg belangrijke tip die in deze hobby erg belangrijk is. Geniet van de ruimte en het systeem die je hebt! Ga noet op ieder ding miere neuken van dit of dit..
Verder is het een erg leuke hobby. We gaan binnekort verbouwen en krijg ik mijn hobby ruimte terug, een slaapkamer van 3 x 3 en deze word volledig geisoleerd met voorzetwand en verlaagd plafond en ontkoppelde vloer. Dit omdat de kinderen naar de 3e. Verdieping gaan en deze slaapkamer vrijkomt. Doordat die op de 2e verdieping is heb ik een isolatie uitdaging om de rest van het huis niet te storen tijdens een film avondje..
Kortom succes het is erg leuk om te doen! Je oled tv is meer dan prima! Beeld is super en in een donkere kamer met een zwarte achterwand oogt het beeld alweer groter. Ik zou met 55 inch max op 2.5 m afstand zitten.
Klinkt goed! Op wat voor manier ga je de vloer ontkoppelen? Misschien is dat ook nog een idee voor mij. Ik begin namelijk vanaf 0 op een lege zolder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coldbullet
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 10-09 19:34

Coldbullet

ps4: Coldbullet_NL

TedBR072 schreef op donderdag 9 september 2021 @ 18:06:
[...]

De 5.1 set blijft inderdaad. Nog los van het financiële plaatje geniet ik meer van die 5.1 dan van een 3.1 set.

[...]

Klinkt goed! Op wat voor manier ga je de vloer ontkoppelen? Misschien is dat ook nog een idee voor mij. Ik begin namelijk vanaf 0 op een lege zolder.
Heb laatst een vloer gelegd bij mensen, deze had een omdervloer van heel zwaar pu rubber. Deze dempte heel erg goed. Denk 2 a 3 lagen van deze ondervloer je erg goed zzit en het is goed betaalbaar
Pagina: 1