Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Oudere game pc nieuw leven inblazen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• JKP
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
Momenteel beschik over het onderstaande systeem:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-4590 Boxed€ 0,-€ 0,-
1MoederbordenMSI H97 GUARD-PRO€ 0,-€ 0,-
1VideokaartenClub3D Radeon R9 290 royalAce€ 0,-€ 0,-
1Interne harde schijvenSeagate Desktop HDD, 2TB€ 71,92€ 71,92
1BehuizingenLian Li PC-8N€ 0,-€ 0,-
1NetwerkadaptersCisco Linksys AE2500€ 0,-€ 0,-
1MonitorenIiyama ProLite X2483HSU-B1 Zwart€ 0,-€ 0,-
1ProcessorkoelingScythe Mugen 4 PCGH Edition€ 101,49€ 101,49
1Geheugen internCrucial Ballistix Tactical BLT2C8G3D1608ET3LX0CEU€ 0,-€ 0,-
1Optische drivesAsus BC-12D2HT Bulk Zwart€ 64,95€ 64,95
1Optische drivesAsus DRW-24F1ST Zwart€ 24,99€ 24,99
1VoedingenSeasonic S12G 650W€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesCrucial MX100 256GB€ 67,45€ 67,45
1GeheugenkaartlezersLogiLink USB 54in1€ 15,99€ 15,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 346,79

Al vanaf het begin maakt de videokaart echter veel lawaai. De temperatuur ervan loopt al heel snel op boven de 80 graden, tenzij ik de instellingen van een game zo laag mogelijk instel. Dat lawaai en het snel oplopen van de temperatuur komt zelfs al voor bij iets eenvoudigs als het bekijken van een video. Vermoedelijk door de hardware acceleratie - die ik om die reden dan ook overal uitgeschakeld heb.
Verder heb ik mijn videokaart ook underclocked om een hoge geluidsproductie te voorkomen. De maximaal haalbare prestaties heb ik waarschijnlijk bij lange na niet uit de videokaart en het systeem gehaald, om de eenvoudige reden: de temperatuur die snel oploopt.

Is het het nog waard om geld te investeren om de airflow te verbeteren, bijvoorbeeld door een andere behuizing? Of zou het beter zijn om het gehele systeem te vervangen?

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Met het nieuwe of vernieuwde systeem zal ik voornamelijk bezig zijn met tekstverwerking, internetten en sporadisch wat gamen. Dat gamen loopt uiteen van GTA V tot bijvoorbeeld F1 en Euro Truck Simulator 2.

Het gamen hoeft zeker niet op de hoogste kwaliteit, maar ik zou wel graag een stabiele framerate van minimaal 60 willen kunnen halen met bijv. GTA V.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Het maximale wat ik eraan kwijt wil zijn ligt rond de 1500 euro.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Aangezien ik echt een leek ben op het gebied van hardware (het aanbod is gigantisch, ik zie door de bomen het bos niet meer), weet ik niet goed wat ik wel of niet zou kunnen meenemen. Mocht een nieuwe behuizing voor een aanzienlijk betere airflow zorgen, dan gaat mijn voorkeur ernaar uit om vooralsnog gewoon de huidige componenten over te zetten.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Dat weet ik op dit moment nog niet zo goed, omdat het sterk afhangt wat er bruikbaar is uit mijn huidige systeem.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Merken maken mij niet zoveel uit. Als ze maar wel bewezen betrouwbaar zijn. Goede garantie van de fabrikant is een pré. Het valt mij op dat er een hoop producten niet gereviewd zijn of worden, waardoor het maken van een keuze best lastig is.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het geluidsniveau ligt op dit moment erg hoog als uj game. Geruisloos hoeft het niet te zijn, maar stiller dan nu mag het wel zijn. Stiller dan nu klinkt wat vaag besef ik. Laat ik het zo zeggen, dat ik liever geen hoofdtelefoon opzet om het geluid goed te kunnen blijven horen.

Ga je overklokken?
Overklokken is niet aan de orde.

Wat verwacht je van ons?
Ik wil graag zoveel mogelijk gebruik maken van de componenten waar ik op dit moment al over beschik. Tenzij jullie zeggen, het is te oud en alles vervangen is een verstandigere keus. Gezien ik niet goed weet wat een verstandige keus is, hoor ik graag jullie mening. Wat zouden jullie doen met het vermelde, bovenstaande systeem?

Alle reacties

• Dirk-Jan
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 16-11 19:35
Ik ben er eigenlijk tegen om 6 cores aan te raden, maar jouw gebruikscase is niet bijzonder veeleisend.
Hieronder een Ryzen upgrade die jouw gebruikservaring merkbaar zou verbeteren en die bij gelijkblijvend gebruik (word, websites & low end games) weer een aantal jaar mee zou moeten kunnen zonder grote beperkingen.

Het zou op het moment misschien economischer kunnen zijn om voor een intel build te gaan, ik hoor dat daar redelijk goede deals voor zijn, maar ik zou zeker niet voor minder dan 6 cores gaan, liever 8 als daar een goede intel deal voor is. de 8 core variant van Ryzen is prijs technisch niet logisch.
Advies voor een intel build zou iemand anders moeten geven, daar ben ik minder bekend mee.

Ik zou het een tijdje proberen met jouw huidige GPU in deze case, dat zou veel stiller moeten zijn. Als je kunt wachten zou ik volgend jaar de gpu vervangen wanneer gpu's (hopelijk) weer goedkoper worden. De prijzen zijn momenteel belachelijk hoog.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 5600X Boxed€ 284,95€ 284,95
1MoederbordenMSI MPG B550 Gaming Plus€ 116,83€ 116,83
1Interne harde schijvenSeagate Desktop HDD, 2TB€ 0,0€ 0,0
1BehuizingenFractal Design Define 7 Zwart€ 137,90€ 137,90
1ProcessorkoelingScythe Mugen 4 PCGH Edition€ 0,0€ 0,0
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-32GVK€ 131,07€ 131,07
1VoedingenSeasonic S12G 650W€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesCrucial MX100 256GB€ 0,0€ 0,0
1Solid state drivesIntel 670p (ZX1) 1TB€ 99,-€ 99,-
1VideokaartenClub 3D Radeon R9 290 royalAce€ 0,-€ 0,-
Totaal€ 769,75

Disclaimer: Dit is een snel bij elkaar graapt lijstje en ik doe dit niet vaak. Zie het als een denkrichting, niet een bestellijst. luister ook goed naar anderen als zij tweaks op deze denkrichting voorstellen. Er zullen vast hier en daar nog wat kosten vanaf te snoepen zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door Dirk-Jan op 25-08-2021 01:23 ]

• Niekleair
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11-06-2024
Vreemd dat je videokaart vanaf het begin luidruchtig is; de versie die jij hebt zou juist redelijk stil moeten zijn. En volgens diverse reviewers was de koeling ook ruim voldoende.

De case lijkt niet heel veel airflow te hebben, maar de meeste reviews die ik zag waren wel behoorlijk positief dus heel slecht kan de koeling niet zijn; aan de andere kant, toen die kast 13 jaar geleden gelanceerd is waren de eisen ook anders.

Op zich kun je prima een nieuwe case en wat fans kopen; ik ga er niet van uit dat dat weggegooit geld is; immers wanneer je verder gaat upgraden neem je die gewoon mee. Je computer is ongeveer 8 jaar oud, als je de nieuwste games wilt spelen zul je aan iets anders moeten, maar voor de spellen die jij noemt is het nog best geschikt. Als je niet bang bent om de hardware over te zetten, zou ik starten met een nieuwe case; mocht dat niet helpen kun je altijd nog de rest van de componenten vervangen.

[ Voor 5% gewijzigd door Niekleair op 25-08-2021 07:11 ]

[img]error.jpg[/img]

• Pietje789
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 21-09 13:11
Om te beginnen zou ik bijna alles vervangen behalve je videokaart. Nieuwe processor betekent nieuw moederbord, geheugen, waarschijnlijk ook voeding, en een nvme ssd kan dan ook geen kwaad. Ik zou zelf in tegenstelling tot wat hierboven wordt gezegd, met 6 cores voor een 11400 gaan en een b560m aorus elite moederbord.
pricewatch: Intel Core i5-11400 Boxed
pricewatch: Gigabyte B560M Aorus ELITE
Ik zou inderdaad ook 32gb ram nemen, en een 1tb nvme ssd.
De voeding is wel wat aan de oude kant en zou ik wel vervangen voor een 750 watt gold. 650 watt kan ook, maar de Rm750x is momenteel vrij goed geprijsd.
pricewatch: Corsair RM750x (2018) (EU-model) Zwart

Wat betreft de gpu, ik denk inderdaad dat die wat meer airflow nodig heeft, maar misschien is het ook een goed idee(zolang je geen 2 linkerhanden hebt) om de kaart te reparateur. Na 8 jaar is de thermal paste waarschijnlijk zo goed als uitgedroogd, en dan kan het zeker een groot verschil maken om er wat nieuwe pasta op te smeren.

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 08:37
Eens met @Niekleair, die kast is behoorlijk gesloten en heeft maar twee 120mm ventilatoren, en je hebt vanaf het begin last van hoge temperaturen.

Een kast als de Fractal Design Meshify 2 Compact Black Solid biedt plaats aan zeven fans, en is niet compleet gesloten.

• JKP
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
Mijn excuus voor de wat late reactie. Ik ben niet altijd even actief.

Inmiddels wel wat verder nagedacht over wat ik wil. Hoewel ik 10 jaar geleden een ICT opleiding gevolgd heb, is daar helaas maar summier aandacht geschonken aan de assemblage van een PC. Het voorstel van @Pietje789 om mijn videokaart te voorzien van nieuwe koelpasta durf ik daarom in elk geval zeker niet aan te beginnen. Verder heb ik sowieso de nodige huivering omdat ik werkelijk nog nooit een systeem heb gebouwd, noch aangepast.

Op dit moment neig ik ernaar om op te volgen wat @Niekleair zegt, namelijk om te beginnen met het enkel overplaatsen van m'n huidige componenten naar een andere behuizing. Daarbij let ik toch ook wel op de relatief hoge prijzen voor cpu's en videokaarten. Wel wil ik alvast de voeding vervangen gezien de leeftijd ervan. Dat lijkt mij nooit weggegooid geld.

De pricewatch: Fractal Design Meshify 2 Compact Black Solid die @martyw voorstelt, ziet er in elk geval uit als een geschikte kandidaat. Wat ik mij nog wel afvraag, als ik extra fans plaats in de Fractal case aan de bovenzijde, moet ik die dan in een intake of outtake positie plaatsen? Wellicht een domme vraag, maar ik ben op het gebied van het bouwen van een PC nogal een leek.

Alles bij elkaar denk ik een mooi projectje om eens te snuffelen aan het assembleren van een PC. Als jullie nog aanvullende tips hebben, hoor ik het graag. Waar ik in elk geval veel aandacht aan wil schenken is de koeling. Voordat ik het vergeet, wat voor fans zouden jullie adviseren om er extra in te plaatsen?

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 07:30
JKP schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 07:06:
Wel wil ik alvast de voeding vervangen gezien de leeftijd ervan. Dat lijkt mij nooit weggegooid geld.
Zou ik nog niet doen. De voeding is van dermate hoge kwaliteit dat die nog wel een paar jaar mee kan. En als je toch een nieuwe gaat halen; geen Seasonic want die zijn tegenwoordig niet zo goed meer.

• Niekleair
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11-06-2024
JKP schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 07:06:

De pricewatch: Fractal Design Meshify 2 Compact Black Solid die @martyw voorstelt, ziet er in elk geval uit als een geschikte kandidaat. Wat ik mij nog wel afvraag, als ik extra fans plaats in de Fractal case aan de bovenzijde, moet ik die dan in een intake of outtake positie plaatsen? Wellicht een domme vraag, maar ik ben op het gebied van het bouwen van een PC nogal een leek.

Alles bij elkaar denk ik een mooi projectje om eens te snuffelen aan het assembleren van een PC. Als jullie nog aanvullende tips hebben, hoor ik het graag. Waar ik in elk geval veel aandacht aan wil schenken is de koeling. Voordat ik het vergeet, wat voor fans zouden jullie adviseren om er extra in te plaatsen?
Warme lucht stijgt op, dus als je fans aan de bovenkant plaatst wil je die als outtakes. Ik zou kijken naar fans die op lage snelheid een goede luchtverplaatsing hebben. Gezien de fans die de kast meegeleverd krijgt denk ik niet dat je superveel airflow nodig hebt.

Zo te zien heeft je moederbord niet heel veel fan headers, dus je zal de extra fans (en mogelijk ook sommige casefans) rechtstreeks met 12v voeden. Afhankelijk van de fan heb je daar een verloopje voor nodig; al zou ik er een fancontroller tussen zetten zodat je de snelheid van de fans kunt instellen. Een prijzig voorbeeld daarvan is de Noctua NA-FC1 (er zijn vast ook goedkopere oplossingen). Ik gebruik meestal 3.5" of 5.25" fancontrollers ingebouwd in het front van de PC, maar dat gaat met de Fractal Meshify niet lukken.

[img]error.jpg[/img]

Pagina: 1