370Wp panelen op APS QS1 micro-omvormers, doen of niet doen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasperjazz
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 03-12-2021
Beste Tweakers,

Na meerdere offertes en veel uitzoekwerk neig ik momenteel naar een installatie van 16x370Wp panelen, met QS1 omvormers.

Ik vraag me nu af of het maximale AC uitgangsvermogen van 4x300W per omvormer, en 300W per paneel, een reden is om toch voor Enphase of Solar Edge met optimizers te gaan? Hoeveel zou de verloren opbrengst zijn?

Ter info:

De panelen worden oost-west gelegd op een plat dak met weinig schaduw (alleen twee lage schoorstenen op enige afstand). Oost-west ivm extra windbestendigheid (we zitten aan de kust), ruimte voor toekomstige uitbreiding en breder profiel over de dag, zinvol met oog op toekomstig zelfgebruik als salderen afgelopen is.

Huidige gebruik (maar ik woon er nog niet) is maar ±1500kWh/j in appartement, voor het net gekochte huis toch 16 panelen omdat het kan, met oog op toekomstige warmtepomp, EV, inductie etc.

Micro-omvormers ook vanwege toekomstige uitbreidbaarheid, geen omvormer in huis en monitoring per paneel.

Offerte is ±7400 incl. BTW voor 16x AEG 370Wp met 20 jaar garantie, 4x APS QS1, ECU-R, montage met ValkPro en aansluiting.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vTNfXLMQbyR5QEtLzRneVYaMTvY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/jLYUVIPsrawcQAPcJtQS0MJv.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 00:47
Ik heb twee APS QS1 hier. Eentje heeft 4 x 440 Wp panelen.

Hier een simulatie van de helft van je systeem. 8 panelen met een 2.4 kW omvormer. Dat topt niet merkbaar af. (nog geen kWh per jaar verschil met wanneer ik een 2.5 kW omvormer simuleer)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KqETHrZR_hx1lLByeEuRtP3TsII=/800x/filters:strip_exif()/f/image/i62few5plQoUPMT5t2BJeQ5c.png?f=fotoalbum_large

Enphase IQ7+ is vergelijkbaar maar heel iets lager vermogen. Is vaak iets duurder dan APS.
In geval van SolarEdge moet je in dit geval vermijden dat je een 3 fase omvormer neemt icm 60 V optimisers. Dus geen 3 fase icm P401.

AEG zonnepanelen heeft overigens niets met het echte AEG te maken. Is gewoon een groothandel die het recht heeft gekocht om AEG stickers te mogen plakken op whitelabel panelen. Dat wil overigens niet zeggen dat het slechte panelen zijn. Wel vind ik het misleidend.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasperjazz
Dank voor je reactie! Goed om te weten dat het aftoppen verwaarloosbaar is, die conclusie had ik ook getrokken maar niet op basis van een directe simulatie. Ik heb inderdaad inmiddels dit besteld. Dat de panelen niet echt van AEG zijn meldde de verkoper ook, ze lijken van DMEGC te komen. Wel met een mooi afwerkingsniveau en 20 jaar garantie (net als de APS omvormers) en lineaire vermogensgarantie, leek me hier aan de kust wel een prettig idee met de zilte aanslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 00:47
jasperjazz schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 19:49:
Dat de panelen niet echt van AEG zijn meldde de verkoper ook, ze lijken van DMEGC te komen.
Mooi dat je nog even reageert.
Kwam de verkoper daar uit zichzelf mee?

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jasperjazz
Geloof het wel ja, hij liet ook zien dat ze erg op elkaar lijken, met een verschil in afwerking (kitrandje wel of niet zichtbaar). Ik was in het magazijn om de verschillende opties in het echt te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 06-06 23:02
jasperjazz schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 20:51:
Geloof het wel ja, hij liet ook zien dat ze erg op elkaar lijken, met een verschil in afwerking (kitrandje wel of niet zichtbaar). Ik was in het magazijn om de verschillende opties in het echt te zien.
Hoi ik wil dezelfde configuratie als jij hebt nemen, maar dan met 400wp panelen.
Goed om te lezen dat dit gewoon kan, dat het aftoppen verwaarloosbaar is.

Hoe is jouw ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:06

Wuursj

want worst is al bezet

Hier heb ik 320Wp panelen aan een QS1 en YC600 op oost-west 10 graden liggen.
In juni zit ik dan op ~260watt continue op volle zon dagen. Met dezelfde verhouding zou je met 400wp paneel dan net iets boven de max van 300 watt uitkomen. Weinig aftopping dus.

Op deels bewolkte dagen, schiet het bij mij wel naar de 300 watt of soms er zelfs iets boven voor korte periodes (half uur oid) als ze zon achter een wolk komt op het koudere paneel gaat. Dus dan top je wel wat af. Maar qua uren zal dat niet heel veell zijn. Moeilijk te kwantificeren echter.

De nieuwe DS3 kunnen meer hebben qua vermogen. Die zijn wel voor 2 panelen ipv 4.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:44

JvS

Ik heb hem zelf ook

Yep same. op wolkerige dagen zie ik tot nu toe (april) pieken van tot 425 watt per 495wp paneel (10 graden, OZO). Op een normale mooie dag (clear sky vermogen) is het tot nu toe niet hoger geweest dan 370watt per 495wp paneel.

Ik heb ze op DS3's zitten en aftoppen zie ik niet gebeuren. Het maximale clear sky vermogen dat ik op deze opstelling gesimuleerd in juni zie is 390watt/495wp paneel.

[ Voor 6% gewijzigd door JvS op 15-04-2022 12:42 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:57

Termy

valt er nog wat te fragge?

Ik heb nu toevallig een systeem met 13 graden op zuid in beheer (soort van) met 380 Wp LONGi's op QS1s en daar zie ik zelfs 365 W DC in de module view voorbij komen, dus denk dat je er wel mee weg komt.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Pagina: 1