Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Andere omvormer in offerte: significantie overdimensionering

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Bits!
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Beste mede-Tweakers,

Vandaag is bij ons een PV-installatie aangelegd met 4 panelen (à 385Wp) op een plat dak richting het westen en 9 dezelfde panelen op een schuin dak richting het oosten. Totaal dus 13x385=5005Wp.
In de offerte/opdrachtbevestiging stond een SolarEdge HD-Wave 3680 (en P401 optimizers). Bij installatie bleek deze omvormer niet voorradig en is er een SE4000 geïnstalleerd.

Als ik mijn systeem inteken in de SolarEdge Designer, heb ik in geval van de SE3680 een overdimensionering van 110% en in geval van de SE4000 is dat 101% (deze simulatie is overigens met andere optimizers, omdat ik de P401 daar niet kan selecteren).

Naar wat ik van overdimensionering begrijp, heb ik het idee dat de SE3680 mij meer kWh oplevert in een jaar dan de SE4000 zal doen, zeker omdat de panelen nooit allemaal op hetzelfde moment hun 'volledige' zoninstraling ontvangen (vanwege verschillende ligging) en er in sommige seizoenen in het begin van de ochtend mogelijk nog een beetje schaduw van bomen op sommige panelen valt.

Er wordt nog contact met me opgenomen over de gewijzigde omvormer, dus ik denk dat ik 'm kan laten vervangen als ik zou willen. Wat is jullie advies hierin? Is het verschil in mijn situatie significant? Zijn er andere argumenten om voor de ene of de andere oplossing te kiezen? Ik hoor het graag!

Canon EOS 60D + 24-105mm f/4 L + 70-200mm f/4 L + 430EX II

Beste antwoord (via Bits! op 24-08-2021 22:32)

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:12
Dat is geen significante over dimensionering. Period.

Onder dimensionering is geen doel; het is kostenbesparing omdat het opbrengst verschil amper een biertje per jaar is. Jij heb hem gratis. Niet zeuren en lekker genieten van de lage energierekening.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Alle reacties

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18:36
Past precies, niets meer aan doen. (ze zijn toch hetzelfde)

[ Voor 32% gewijzigd door jeroen3 op 24-08-2021 21:09 ]

Acties:
  • Beste antwoord

• Ronald
Dat is geen significante over dimensionering. Period.

Onder dimensionering is geen doel; het is kostenbesparing omdat het opbrengst verschil amper een biertje per jaar is. Jij heb hem gratis. Niet zeuren en lekker genieten van de lage energierekening.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21-11 12:24
Om je wat beter te laten slapen:
Een grotere omvormer zou minder warm moeten worden.
Aangezien elektronica 'slijt' door warmte, zou een overgedimensioneerde omvormer in theorie langer mee moeten gaan.

• Bits!
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Dank voor jullie reacties. Ik kende de grafieken en begreep de theorie een beetje, had alleen nog geen gevoel bij de echte hoeveelheden waar we het over hebben in zo'n (relatief klein) systeem. Een paar euro dus. Ik drink wel 1 biertje minder en zal prima slapen ;-)

Canon EOS 60D + 24-105mm f/4 L + 70-200mm f/4 L + 430EX II

• decramy
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-11 09:26

decramy

root@birdie:~#

Toch is het aftoppen van een omvormer geen schande. Ze starten iets eerder op de dag en stoppen iets later (ofwel bij minder zo'n kunnen ze nog iets meer afgeven). Dit zorgt voor een bredere curve op de dag, wat gunstig is voor eigen gebruik.

Blijft geneuzel in de marge...

20*375Wp met Enphase IQ7+ micro's | Stiebel Eltron HGE Water/Water WP 9kW | Tesla M3, powered by SmartEVSE | Servertje @ www.coloclue.net

• Ronald
@decramy meer dan geneuzel in de kantlijn... Solaredge systemen hebben niets te maken met start spanning.

Er hoeven slechts voldoende panelen met een klein beetje licht te zijn om optimizers te starten... En die dingen starten nogal rap...

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21-11 12:24
@decramy Ik betwijfel sterk of ook bij een stringomvormer 10 of 20% verschil in max. vermogen van invloed is op de tijd dat de omvormer in productie is.

Maar over enige tijd kan ik het zelf gaan bepalen, want op m'n zonnecarport komen 12x 410 Wp panelen die in 2 strings van 6 aan 2 Growatt omvormers uit dezelfde serie (een 2500-S en een 3000-S) worden gekoppeld (geen 3-fase want had er al 1 en vanwege verdeling over fasen).

Dan heb ik dus exact dezelfde condities, en kan de strings voor de zekerheid ook nog eens omwisselen om paneelvariatie uit te sluiten

• Gavenaam
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 24-10-2023
Kwam dit topic tegen omdat ik wat twijfel over mijn eigen installatie.

Mijn installatie:

13 panelen van 385wp
ligging zuid op plat dak
Totaal 5005 wattpiek
SolarEdge S500 Optimizers
SE4000H (1 fase) omvormer.

Vorige week geïnstalleerd. Vandaag voor het eerst mijn monitoring beschikbaar en nu blijkt dat vandaag zelfs met lichte bewolking er al wordt afgetopt. Is 4Kw omvormer niet wat aan de krappe kant in dit geval?

[ Voor 4% gewijzigd door Gavenaam op 29-03-2022 21:04 ]

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

@Gavenaam
Nee hoor, een beetje aftopping is ideaal vind ik. Minder zware belasting op het net en een zwaardere omvormer verdien je meestal niet terug.

[ Voor 4% gewijzigd door Dre op 29-03-2022 21:31 ]

Pagina: 1